Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Eiköhän Battlefield 4 ole aikamoinen poikkeus mitä vaatimuksiin tulee. Siellä häärää kentällä 64 pelaajaa samanaikaisesti. Tärkeysjärjestyksessä kaiken sulavuus > resoluutio.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllähän nuo 720p-uutiset kuulostavat kehnoilta, vaikka paras suorituskyky saadaankin irti konsoleista vasta parin vuoden päästä.

Itse olisin mieluummin maksanut konsolista vaikka 800€ ja saanut sillä rahalla jotain tajuntaa räjäyttävää.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Pleikkari aloitti verkkopelaamisen täällä aikaisemmin kuin kilpailijansa Microsoft, heinäkuussa 2003 lyötiin yhteydet ja mukana heti. Aloituksesta ei mennyt kuin alle puoli vuotta ja jo ensimmäinen nettiroolipeli EverQuest Online Adventures vei monet meistä mennessään. Verkkopelaaminen oli leimallista jo PS2:lla, se ei tullut uutena asiana seuraavaan sukupolveen siirtyessä. Ilmainen verkkopalvelu kelpasi pelaajille ja olisi kelvannut vielä tämän uudenkin sukupolven. Ilmaisten f2p pelien kohdalla näin onneksi vielä tapahtuukin, pelintekijä voi itse valita haluaako viedä verkkopelinsä maksumuurin taakse. Ilmaispalveluihin kuuluu myös pelien yli käytävä Party Chat. Kaikesta ei rahasteta mistä voidaan. Tämä on ollut näkyvä ero näiden kahden valmistajan välillä ja tulee säilymään jatkossakin.
Kappas joo, empä ollut tietoinen koko hommasta mitään. Omassa PS2:ssa ei ollut verkkoporttia ollenkaan, ja koko konsoli mulla jäikin kakkoskonsolin asemaan. Mitä tuolta wikistä luin, niin Sonylla ei kuitenkaan ollut minkäänlaista omaa verkkopalvelua, kaikki oli tuotettu 3rd party voimin kullekin pelille erikseen. Eli sikäli asia oli Sonylle uusi PS3:n julkaisun yhteydessä.
Wikin perusteella Live muuten julkaistiin 2002 marraskuussa ja pleikkarin virallisesti nimetön verkkopelaaminen Euroopassa kesäkuussa 2003.

Mitä nyt yritysmaailmasta ymmärrän niin tuskimpa se kamera maksaa mikkisoftalle tuota 100e. Jos kuluttaja hinta on 100e, maahantuojan hinta on varmaan noin 50-70e välillä, joten kamera maksaa mikkisoftalle 20-30e. Eli jos X1 myytäisiin ilman kameraa hinta tippuisi varmaan sen 20-50e. Nämä ovat omia veikkauksia eikä varmaa tietoa. Oletuksena se, että mikkisofta ei myy tuotetta tappiolla ja haluaa tuotteesta voittoa.

Jos täällä on joku elektroniikka kaupan myyjä paikalla niin henkilö voisi kertoa mitä tuo kinect maksaa kaupalle.
Parissa paikkaa on näkynyt alan ihmisten arvailuja mitä Kinectin valmistaminen maksaa, ne ovat olleet siinä 100 dollarin paikkeilla. Tuota tukee myös se että ekaa Kinectiä myytiin noin 120 dollarin/euron hintaan. MS tuskin hakee Kinectillä suoraa voittoa vaan voitto tulisi sitä hyödyntävien pelien myynnistä ja uskovat että se tekee konsolin ostamisesta houkuttelevampaa suhteessa kilpailijaan.

En myöskään usko, etteikö konsolibisneksessä olisi pienen pientä kartelliakin mukana, jolloin molemmat konsolivalmistajat sopivat tietyn reunaehdoin konsoliensa rajat, jotta pelitalojen olisi helpompi toteuttaa multiplattapelit ja siinä samalla molemmat konsolivalmistajat voisivat suht' rauhallisin mielin säästää raudan hinnassa.
MS edustajat sanoivat yllättyneen todenteolla ettei Sony tuonut minkäänmoista DRM systeemiä käytettyjen pelien rajoittamiseksi. Mä vuosi sitten olin melko varma että he todella olisivat istuneet samaan pöytään pelijulkaisijoiden kanssa ja sopineet jonkinlaisista yhteisistä järjestelmistä, mutta näin ei sitten ollutkaan tapahtunut.
Raudan suhteen menee just niinkuin Kirvasto sanoi, haarukoitu myyntihinta määrittää raudan laadun. Ainut keino kiertää tuota on suunnitella myyvänsä ensimmäiset 2-3 vuotta konetta tappiolla ja nostaa sitten kateprosenttia myöhemmässä vaiheessa kun komponentit saa halvemmalla (mm PS3).
Koko Xbox-osasto Microsoftille syntyi kun Sony kieltäytyi yhteistyöstä ujuttaa playstationille MS:n softaa (käyttis, IE...). Toi on varmaankin juuri semmoinen lähtökohta ettei nuo kaksi yhtiötä pysty ikinä tekemään minkäänlaista yhteistyötä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Raudan suhteen menee just niinkuin Kirvasto sanoi, haarukoitu myyntihinta määrittää raudan laadun. Ainut keino kiertää tuota on suunnitella myyvänsä ensimmäiset 2-3 vuotta konetta tappiolla ja nostaa sitten kateprosenttia myöhemmässä vaiheessa kun komponentit saa halvemmalla (mm PS3).
Koko Xbox-osasto Microsoftille syntyi kun Sony kieltäytyi yhteistyöstä ujuttaa playstationille MS:n softaa (käyttis, IE...). Toi on varmaankin juuri semmoinen lähtökohta ettei nuo kaksi yhtiötä pysty ikinä tekemään minkäänlaista yhteistyötä.

Konsolivalmistajat myyvät konsoleitaan tappiolla siksi, että suurinosa tuotoista tulee peleistä, kun pelifirmat maksavat konsolifirmoille aina sen tietyn summan. Mitä enemmän myytyjä konsoleita = sitä enemmän myytyjä pelejä = tuottoa. Tottahan tuo että lopulta komponenttien koot ja hinnat pienenevät, jolloin myös itse konsoli tuo sitä tuottoa.

Myös syy, miksi koko PlayStation osasto on olemassa on se, ettei Nintendo suostunut Sonyn kanssa yhteistyöhön ja kauan suuniteltu pelikonsoli "Nintendo: playstation" CD-soittimella olevasta konsolista kuopattiin ja Sony päätti tehdä oman konsolinsa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllähän nuo 720p-uutiset kuulostavat kehnoilta, vaikka paras suorituskyky saadaankin irti konsoleista vasta parin vuoden päästä.

Itse olisin mieluummin maksanut konsolista vaikka 800€ ja saanut sillä rahalla jotain tajuntaa räjäyttävää.

Resoluutio keskustelu jokaisen pelin kohdalla ilman mitään kontekstia on naurettavaa. Resoluutio on AINA pois muusta karkista jota kehittäjä voi käyttää oli laite kuinka tehokas tahansa. 720p->1080p vaatii yli 2x vääntöä GPU:lta. 720p60 on yksinkertaisesti paras kompromissi DICEn mielestä. 720p60>>1080p30 tähän peliin.

1080p60 peli olisi huomattavasti karumman näköinen.. jos peli pyörii 720p60 "High" FXAA niin 1080p60 luultavasti vain "low-med" asetuksilla framedropilla.

PC-peleissä resoluutiolla on oikeasti suurempi merkitys koska käyttäjä on yleisesti alle metrin päässä monitorista. Jos 720p+ ei riitä niin kannattaa luultavasti tosiaan käyttää se 800e hankkiakseen PC.
 
Kylläpä sillä 720p ja 1080p resoluution erolla aika iso merkitys on. Itsekin kun pelailen 3,5m katseluetäisyydellä 90" kuvalla ja tuskin olen ainut...

Itse ainakin oletin ja toivoin, että uudessa konsolisukupolvessa kaikki pelit olisivat 1080p.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kylläpä sillä 720p ja 1080p resoluution erolla aika iso merkitys on. Itsekin kun pelailen 3,5m katseluetäisyydellä 90" kuvalla ja tuskin olen ainut...

Itse ainakin oletin ja toivoin, että uudessa konsolisukupolvessa kaikki pelit olisivat 1080p.

Ehkä kuvan koko ja katseluetäisyys eivät ole aivan optimaalisia pelaamiseen...
:D
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Resoluutio keskustelu jokaisen pelin kohdalla ilman mitään kontekstia on naurettavaa. Resoluutio on AINA pois muusta karkista jota kehittäjä voi käyttää oli laite kuinka tehokas tahansa. 720p->1080p vaatii yli 2x vääntöä GPU:lta. 720p60 on yksinkertaisesti paras kompromissi DICEn mielestä. 720p60>>1080p30 tähän peliin.

1080p60 peli olisi huomattavasti karumman näköinen.. jos peli pyörii 720p60 "High" FXAA niin 1080p60 luultavasti vain "low-med" asetuksilla framedropilla.

PC-peleissä resoluutiolla on oikeasti suurempi merkitys koska käyttäjä on yleisesti alle metrin päässä monitorista. Jos 720p+ ei riitä niin kannattaa luultavasti tosiaan käyttää se 800e hankkiakseen PC.

Alle metrin päässähän tässä monitorilla pelataan nytkin? Jos ei voi vajaan kymmenen vuoden nykykonsolilla pelaamisen jälkeen odottaa grafiikkaboostia niin milloin oikein voi?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Alle metrin päässähän tässä monitorilla pelataan nytkin? Jos ei voi vajaan kymmenen vuoden nykykonsolilla pelaamisen jälkeen odottaa grafiikkaboostia niin milloin oikein voi?

Missä maailmassa oikein elät kun kerta korkea resoluutio meinaa hienomman näköisempää peliä? Se kuva vaan on tarkempi, se ei lisää niitä graaffisia efektejä siihen lopputulokseen tippaakaan. Vai onko 1080p sininen ruutu hienompi kuin 720p sininen ruutu?
En minäkään voi PC:llä pelata 1080p resolla mitään ellen pienennä niitä grafiikka-asetuksia sitten sen seurauksena ja silti en saisi pysyvää tai edes lähelläkään 60 FPS. Mitä järkeä on pelata tarkalla kuvalla missä näkee kuinka huonoja sen seurauksena efektit sitten on.
Tuntuu siltä että nämä resoluutiosta valittavat ihmiset eivät ymmärrä mitä kaikkea siihen renderöintiin kuuluu loppujen lopuksi jotka pitää ottaa huomioon tasaisen FPS:n vuoksi.
Vai onko kyseisillä henkilöillä niin tarkat silmät että näkevät kilsan päästä kärpäsen?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Siis resoluutiota ei kukaan paljaalla silmällä näe normaaleilla katseluetäisyyksillä. Sahalaidat, tekstuurien yksinkertaisuus sen sijaan näkyy. Lisäksi 60fps >> 30fps oli mikä tahansa resoluutio kyseessä. Lisäksi jos tekstuurien tasoa on päästy samalla nostamaan niin se parantaa niin paljon moninpelikokemustakin.

Mutta valitettavasti tästäkään generaatiosta ei saatu mitään ihmetekijää. Vaikka PS4:n on pelikonsoli pelaajille niin se rauta on auttamatta vieläkin liian tehotonta. XOnesta en viitsi edes mainita.

Battlefield 4:n suhteen yritetään vielä XOne versiota saada 900p resolle. Pelihän kuitenkin skaalataan 1080p:n molemmilla. Pahimmassa tapauksessa molemmat konsolit ovat 720p (koska raha käskee). Yksinoikeuksissa ja muissa multeissa voi joutua tekemään samoin, mutta siinä on se positiivinen seikka, että ne pelit oikeasti näyttävät paremmilta. Lisäksi ehkä sitä tehoa voisi pistää tekoälyyn ja muuhun toimintaan kuin siihen ultimaattisen resoluution tehostamiseen. Ei se kovinkaan paljoa tuntunut edeltävässä sukupolvessa haittaavan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Missä maailmassa oikein elät kun kerta korkea resoluutio meinaa hienomman näköisempää peliä? Se kuva vaan on tarkempi, se ei lisää niitä graaffisia efektejä siihen lopputulokseen tippaakaan. Vai onko 1080p sininen ruutu hienompi kuin 720p sininen ruutu?

Siis resoluutiota ei kukaan paljaalla silmällä näe normaaleilla katseluetäisyyksillä. Sahalaidat, tekstuurien yksinkertaisuus sen sijaan näkyy. Lisäksi 60fps >> 30fps oli mikä tahansa resoluutio kyseessä. Lisäksi jos tekstuurien tasoa on päästy samalla nostamaan niin se parantaa niin paljon moninpelikokemustakin.

Resoluution nosto on yksi tärkeimmistä graafisen ulkoasun parannuksista. Ei millään efektien määrän lisäämisellä ja tekstuurien tasolla ole mitään merkitystä jos ne katoavat suttuiseen kuvaan kun vähänkin kauemmaksi katsoo. Koko edellisen sukupolven pointti oli tuoda HD-kuvaan kykenevät konsolit. Jos uusi sukupolvi ei tuo parannusta resoluutioon niin ei kyllä konsolien teho vakuuta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Resoluution nosto on yksi tärkeimmistä graafisen ulkoasun parannuksista. Ei millään efektien määrän lisäämisellä ja tekstuurien tasolla ole mitään merkitystä jos ne katoavat suttuiseen kuvaan kun vähänkin kauemmaksi katsoo. Koko edellisen sukupolven pointti oli tuoda HD-kuvaan kykenevät konsolit. Jos uusi sukupolvi ei tuo parannusta resoluutioon niin ei kyllä konsolien teho vakuuta.

Jokainen peli olisi voitu ajaa jo PS3/360:lla 1080p60 jos ne olisi karsittu tarpeeksi yksinkertaisiksi. PS4/720 voivat ajaa pelejä vastaavilla efekteillä ja asetuksilla kuin nykyisessä sukupolvessa "HD-portteja" 1080p60+AA jos kehittäjät niin haluavat.

Seriously: Konsolit eivät ole se mistä löytyy absoluuttisen paras IQ koska massamarkkinoita se ei kiinnosta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Resoluution nosto on yksi tärkeimmistä graafisen ulkoasun parannuksista. Ei millään efektien määrän lisäämisellä ja tekstuurien tasolla ole mitään merkitystä jos ne katoavat suttuiseen kuvaan kun vähänkin kauemmaksi katsoo. Koko edellisen sukupolven pointti oli tuoda HD-kuvaan kykenevät konsolit. Jos uusi sukupolvi ei tuo parannusta resoluutioon niin ei kyllä konsolien teho vakuuta.

Väitätkö nyt ihan oikeasti että 720p on suttuista? Et varmaan pystynyt sitten pelaamaan vanhoilla kuvaputkitelkkareillakaan kun nehän olivat vielä alhaisempia resoluutioltaan. Kingdom Hearts sisälsi silloin ties mitä pikku efektejä ja ihan näyttävää oli silloinkin. Jopa KH2 näytti oikein hyvältä ja siistiltä kun PS3 tai telkkari (kumpi lie teki) skaalasi sen 1680*1050 tasolle kun sitä pelasin. Ei kuvan laatu ja efektit näyttäneet yhtään huonoilta.
Ei takuu varmasti efektien näyttävyys huonone pelatessa jos on 720p resoluutio käytössä verrattuna 1080p resoluutioon. Vai katsotko sinä jotakin diashowta jälkeenpäin jossa sen sitten näkisi kun oikein katsoo.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Missä maailmassa oikein elät kun kerta korkea resoluutio meinaa hienomman näköisempää peliä? Se kuva vaan on tarkempi, se ei lisää niitä graaffisia efektejä siihen lopputulokseen tippaakaan. Vai onko 1080p sininen ruutu hienompi kuin 720p sininen ruutu?
Kumpaa katot mieluummin?
i2tebal54fnzf_by_realghostvids-d6o4p62.gif

Samat "efektit" mutta isompi resoluutio ja tadaa peli näyttääkin jotenkin ihmeellisesti paremmalta. Jos ei 1080p60fps tasoon "hienoilla efekteillä" päästä 8vuotta ps360:n jälkeen niin jossain ollaan menty vikaan "nextgen"konsoleiden suunnittelussa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Teho tulevissa konsoleissa on mitä on, sillä on pärjättävä.. mutta onhan sillä nyt järkyttävä ero että onko kyseessä laadukas 720p vai "perus 720p". Oikeanlainen skaalaus ja terävöinti 720p -> 1080p voi näyttää paremmalta kuin ilman tai vähäisellä antialiasoinnilla oleva aito 1080p.

Mutta mitä todellisuus sitten peleissä on niin se nähdään parin kuukauden päästä..

Koe kuva jos tuo näkyy on ensin 1080p + antialiasointi joka pienennetty 720p ja siitä suurennettu ja terävöitetty 1080p.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kumpaa katot mieluummin?
i2tebal54fnzf_by_realghostvids-d6o4p62.gif
Samat "efektit" mutta isompi resoluutio ja tadaa peli näyttääkin jotenkin ihmeellisesti paremmalta. Jos ei 1080p60fps tasoon "hienoilla efekteillä" päästä 8vuotta ps360:n jälkeen niin jossain ollaan menty vikaan "nextgen"konsoleiden suunnittelussa.

Heitäppä nyt vähän enemmän tietoo että mikä peli ja mitkä asetukset. Kyseessä ei takuu varmasti ole pelkästään resoluution nostosta.

EDIT: Heitä vielä originaaliresoluutiot.

Teho tulevissa konsoleissa on mitä on, sillä on pärjättävä.. mutta onhan sillä nyt järkyttävä ero että onko kyseessä laadukas 720p vai "perus 720p". Oikeanlainen skaalaus ja terävöinti 720p -> 1080p voi näyttää paremmalta kuin ilman tai vähäisellä antialiasoinnilla oleva aito 1080p.

Mutta mitä todellisuus sitten peleissä on niin se nähdään parin kuukauden päästä..

Koe kuva jos tuo näkyy on ensin 1080p + antialiasointi joka pienennetty 720p ja siitä suurennettu ja terävöitetty 1080p.
Pointti oli mikä? Ensimmäiselle kuvalle tehdään kuvankäsittelyä ja toiselle ei joka on johdettu isommasta kuvasta. No ei ihme jos eroa löytyy. Tosin huomaisitko asiaa ollenkaan pelin aikana. Minulle ei liiemmin riitä aika yhden kuvan tiiraamiseen jatkuvassa liikkeessä jotta voisin pitää tietoisesti nuo resoluution aiheuttamat erot mielessä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Pointti oli mikä? Ensimmäiselle kuvalle tehdään kuvankäsittelyä ja toiselle ei joka on johdettu isommasta kuvasta. No ei ihme jos eroa löytyy. Tosin huomaisitko asiaa ollenkaan pelin aikana. Minulle ei liiemmin riitä aika yhden kuvan tiiraamiseen jatkuvassa liikkeessä jotta voisin pitää tietoisesti nuo resoluution aiheuttamat erot mielessä.

Pointti on se (teksti & kuva) että muu kuin 1080p resoon tuotettu kuva voi olla hyvälaatuinen :) Paremman esimerkin kyllä olisin kuvaan saanut kun olisi ottanut 1:1 mistä kirjoitin... tuo kuva oli ns. hyvä 1080p vs. hyvä skaalattu 720p ei niinkään realimaailman esimerkki jossa 1080 olisi ollut lähtötasoltaan hieman heikompi. (ja kyllä, skaalaus ja terävöinti on kuvankäsittelyä mitä tulevat konsolit pystyy tekemään realiajassa halutessaan..)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Heitäppä nyt vähän enemmän tietoo että mikä peli ja mitkä asetukset. Kyseessä ei takuu varmasti ole pelkästään resoluution nostosta. EDIT: Heitä vielä originaaliresoluutiot.
Dark souls ja ps360/pc:n vakio resoluutio 1024x720 vs 1920x1080.
edit.
Siis laitoit PC:llä reson 1024x720 ja sitten 1920x1080 ja tuossa tulos? Tuossahan vaihtuu paljon muutakin kuin pelkkä resoluutio.
Ei ole mun tekemä gif, pelissä ei voi vaihtaa mitään asetuksia eli toi resoluutionkin muutos on tehty dsfix-modilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Siis laitoit PC:llä reson 1024x720 ja sitten 1920x1080 ja tuossa tulos? Tuossahan vaihtuu paljon muutakin kuin pelkkä resoluutio.

Eiköhän tämmönen väittely ole taas jo melko turhaa.

Suurempi resoluutio tarkoittaa yleensä terävämpää kuvaa, vaikka heitetään antialisoinnit yms. mukaan. Terävämpi kuva tarkoittaa samalla sitä, että pelimaailman kappaleiden (esineet, ympäristö, pelihahmot yms.) level-of-detailia pitää ruuvata ylöspäin (puhutaan siis kappaleiden tarkkuuden muutoksesta, jota vaihdellaan pelimoottorin avulla kappaleen etäisyyden mukaan). Tässä huonompi resoluution antaa enemmän anteeksi.

720p -> 1080p muutos on kuitenkin vielä sen verran pieni, ettei kappaleiden tarkkuutta (etäisyyden mukaan) tarvitse juurikaan muuttaa.

Eli mitä tarkempi resoluutio, sitä tarkempia kappaleita joudutaan piirtämään ruudulle.
 
Ylös Bottom