Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Niin, numeroiden erilaisuuttahan ei kukaan kiellä (mihin twiitit viittaavat), linkkini nimenomaan taas vahvistaisi sitä että numerot eivät ratkaise kaikkea MS:n pilvipuolen takia.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

"Ei tee mitään muuta." No, ohitan tuon. Mutta keskittyy peleihin: kyllä! Ja se on se, mitä itse PELIkonsolilta haluan.
Et näköjään ymmärtänyt ironiaa, vedetään sitten rautalangasta.

Sony esittelyssään näytti muutaman yksinoikeuspelin ja muutaman multiplatterin. Muutaman pelin kohdalla he sanoivat: "odotelkaa E3:sta". Microsoft omassa showssaan näytti yhden multiplatterin ja kaksi yksinoikeuspeliä. Lisäksi ilmoittivat että ensimmäisenä vuotena tulee 15 1st party yksinoikeuspeliä. Jo aikaisemmin oli tiedossa että X1:n pelivalikoimasta tulee tietoa E3:ssa. Sinä vedät tästä nyt sitten johtopäätöksen että Sony keskittyy peleihin ja Microsoft keskittyy olemaan tv:n kaukosäädin. Ei hyvää päivää.

miksi myydä alihintaan hyvin toimivaa rautaa pois uuden sukupolven tullessa?
Mä en myöskään ymmärrä miksi jotkut kantavat vanhoja pelejään gamestoppiin joka maksaa niistä 50 senttiä tai euron kappale.

Vaihtoehtoja on monenlaisia: vanhaa konsolia voi säilyttää kaapissa tai vastavasti hankkia isomman TV-tason. Itsellä ratkaisuna on kaksi televisiota.
Mä itseasiassa tajusin yhden kivan pointin, X1 ei vie televisioni takaa yhtään liitintä, vaan korvaa digiboxin liitinpaikan. Voin siis jatkossa pitää samassa televisiossa digiboxia ja kuutta pelikonsolia kiinni samaan aikaan (3xhdmi + 2xScart + komponentti). Tosin, xbox, ps2 ja wii on siinä ihan turhaan kiinni, virrat olleet päällä yhteensä muutaman tunnin verran viimeiseen viiteen vuoteen. Mutta näyttäähän se ny hienolta kun on valikoimaa :)

Crytekin Ryse onkin nähtävästi X1 exclusive nimike, joten MS jatkaa tutulla linjallaan: dollarisäkkejä kylvetään oikealle ja vasemmalle ja ostetaan se 2nd party tuki tukemaan oman konsolin taivalta kun ei nähtävästi muuten omien studioiden laatu ja määrä riitä riittävään Exclusive tarjontaan.
Mutta tota, Sonylleko 2nd party tuki on ilmaista? Toisaalta en näe kauheesti eroa siinä maksaako 2nd partylle kertakorvauksen vai omalle studiolle kuukausipalkkaa. Microsoftilla näyttää olevan 22 omaa pelistudiota (Sonylla 17, lähteenä wikipedia), aika isoja dollarisäkkejä niihinkin kylvävät. Niin ja Crytek on 3rd party studios, 2nd party studio tuottaa kaikki pelinsä kyseiselle alustalle. Microsoftilla ei ole yhtään moista (no oikeesti Remedy ei ole nykyisin kauheen kaukana siitä), Sonyllakin on vain yksi: Quantic Dream.
Mä muuten oletan että tuo Ryse ei kuulunut siihen 15 yksinoikeuden joukkoon, kun käyttivät "1st party" termiä tuon luvun edessä. Mä kuitenkin kauheesti haluaisin että toi peli olis hyvä, jäi ekan polven liikeohjaimet hankkimatta kun Star Wars Kinect, Child of Eden ja Sorcery olivat aika floppeja vaikkakin noista oli odotusarvo korkealla.

Toki kaikki mainos on hyvästä, ja tällä hetkellä X1 on kaikkien pelialaa seuraavien huulilla PS4:ää enemmän. On myös todettava, että Microsoft paljasti laitteen toiminnasta huomattavasti enemmän kuin mitä Sony teki. Japanilaisfirman toiminta esittelyn jälkeen on vain ollut huomattavasti tyylikkäämpää ja - suokaa anteeksi tyly ilmaisu - ammattimaisempaa. Se kerrottiin mitä haluttiin, muusta ollaan toistaiseksi hiljaa. Ei ole tullut kriittisiä väärinymmärryksiä.
Naulan kantaan! Microsoftilla on monta pomoa ja tuntuu että jokainen antaa auliisti haastatteluja myös aiheista jotka eivät ole heidän vastuualueellaan. Aikalailla erilailla toimii useimmat pelistudioista, joissa koodaajat eivät missään nimessä pääse puhumaan medialle, vaan sen tekevät pr-ihmiset. Microsoft tarvitsisi jonkun yhden voimakkaan pr-hahmon ja nää suunnittelijat kielletään koskemasta twitteriin (Adam Orth tulee ekana mieleen) tai vastaamasta puhelimeen.
Mutta mun mielestä Sony on ollut aika hiljaa julkaisusta asti. Olisi ollut hyvä parin viikon välein antaa jokin tiedonmurunen, erityisesti hiljaisina uutisviikkoina, jotta pelimediat olisi sitten taas analysoineet julkistuksen puhki.

Lapsilla ja nuorilla tekee tiukkaa se 10 euroakin kuukaudessa. Harvalla vanhemmalla on halua, monella ei myöskään rahaa, maksella tuollaisia summia. Vähän ylimielinen lausahdus. Mikäs se kohderyhmä on? Nuoret aikuiset vai alaikäiset?
Live maksaa 3 euroa kuukaudessa, ei 10. Pelaajien keski-ikä on ylittänyt 30 vuotta. Siis keski-ikä! 30 vuotiailla 3 euroa tarkoittaa puolikasta oluttuoppia.
(selvennyksenä: useampi ulkomaalainen sivusto sekä moni huuto.netin myyjä myy 13kk Live aikaa hintaan 40 euroa. Toki kalliimpiakin myyjiä löytyy, esimerkiksi Microsoft itse myy Liveä 5 euron kuukausihintaan)

PS+ kaltainen palvelu olisi varmasti tervetullut, kuten vaivattomat pelivideot Share-taikanapin takaa.
Oon koko PS+ aikana nähnyt ilmaisena pelinä 2 kpl jotka minua olisi kiinnostanut. Fyysisenä kopiona kumpikin irtosi Zavvista noin 10 eurolla kotiinkuljetettuna. PC-puolella on mm Humble Bundle ja monen monta kopiota siitä. Pilkkahintaan paljon pelejä, enää puuttuu kiinnostus pelata niitä. Ilmainen peli ei aina ole hyvä peli.
Pelivideot taikanapin takaa? Tarkoitatko niinkuin näitä lets play-youtube videoita, mutta ilman karismaattista ja humoristista kommentaattoria? Onko tuommoiselle oikeasti kysyntää?

Pelintekijät ympäriinsä hyppivät innosta Sonyn ratkaisusta. Jopa Sony sai viimein tehtyä helpon alustan pelikehittäjille, mitä PS3 ei todellakaan ollut. Tämän hetken tietojen mukaan molemmat alustat sekä Xbox One että PS4 ovat erittäin helppoja alustoja koodaajille
Tämä muuten voi olla paljon suurempi asia kuin mitä nyt vielä tajutaan. Voisin kuvitella että isojen AAA-peliprojektien kustannukset tulevat putoamaan kymmeniä prosentteja, kun ei tarvitse olla kahta täysin erillistä koodariporukkaa eri konsoleille. Ehkä tulevassa sukupolvessa pelistudioita ei suljeta kun peli myi vain 3 miljoonaa kappaletta.

Hyvä kuitenkin tiedostaa kameran pimeämpää olemusta.
Vielä kerran: Muista haudata se PS4 Eye syvälle maahan!
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Pelinkehittäjän mielipide konsolien tehoeroihin:
PS4 is more powerful than Xbox One on paper – but Microsoft will catch up, says Avalanche Studios | Edge
Ei siis odotettavissa suuria eroja tämän mukaan, kuten odotettavissa olikin.

Ei tuo nyt ihan suoraan noin käänny.

"PlayStation 4 currently beats Xbox One in terms of raw power and has a more mature developer environment, Avalanche Studios has told us."

Eli tällä hetkellä PS4 on sekä tehokkaampi mutta sillä on myös paremmat (kypsemmät) kehitysympäristöt.

"The Just Cause creator is working with each next gen console right now, and says that in terms of pure specifications and working environment, PS4 is the preferable console. But with Xbox One’s cloud capabilities and further developer support coming, Sony can't claim an early victory just yet."

Mircrosoftin pilviteknologian ansiosta Sony ei siis voi vielä julistautua "voittajaksi". (Tässä artikkelissa voittajalla ei sitten tarkoiteta myyntimääriä)

We asked Avalanche’s chief technical officer Linus Blomberg how the two consoles compare. “It's difficult to say, as it's still early days when it comes to drivers,” he told us. “With each new driver release, performance increases dramatically in some areas. The PlayStation 4 environment is definitely more mature currently, so Microsoft has some catching up to do. But I'm not too concerned about that as they traditionally have been very good in that area. The specs on paper would favour the PS4 over the Xbox One in terms of raw power, but there are many other factors involved so we'll just have to wait and see a bit longer before making that judgment.

Eli ajurit ovat myös kypsemmässä vaiheessa Sonylla tällä hetkellä, mutta luottavaisia ollaan että MS sieltä ottaa eroa kiinni. Paperilla PS4 voitolla tehoista puhuttaessa. Loppuun hyvin epämääräinen lause, mikä nyt ei oikeastaan kallistu kummallekkaan puolelle.

-------

Yhteenvetona pilviteknologian avulla voi MS olla yhtä tehokas kuin PS4 (tai tietenkin hirveästi tehokkaampi, pilvilaskennalle nyt kun on aika vaikea kattoa laittaa.), mutta en kyllä tätä sanoisi ideaalitilanteeksi. Ensinnäkin, jos he tuota käyttävät, niin myös yksinpelit menee "always online" - kategorian alle, jota ei sitten ilman nettiä pelata. Mitä muuta ongelmia tälläinen teknologia tuo? Miksi ylipäätään laittaa kallista rautaa konsolin sisään, jos laskenta on alusta alkean tarkoitus hoitaa pilvessä?

Itse en kyllä saanut tuosta artikkelista tukea sille, että eroja ei tule olemaan.

Joka tapauksessa tämä voi olla sellainen aihe, josta väännetään tässä ketjussa vielä pitkään. En usko, että E3 jälkeen ollaan yhtään (/paljoa) sen viisaampia asian tiimoilta. Eiköhän tämä vie vuosia, kun koneista ruetaan repimään 100% tehoja.

Tämä muuten voi olla paljon suurempi asia kuin mitä nyt vielä tajutaan. Voisin kuvitella että isojen AAA-peliprojektien kustannukset tulevat putoamaan kymmeniä prosentteja, kun ei tarvitse olla kahta täysin erillistä koodariporukkaa eri konsoleille. Ehkä tulevassa sukupolvessa pelistudioita ei suljeta kun peli myi vain 3 miljoonaa kappaletta.

Kyllä. Prosenteista en tiedä, mutta joka tapauksessa tämä on varmasti hyvä asia sekä PS4, X1 että PC pelaajille. En näe mitään syytä, miksi tämä ainakaan veisi hommaa huonompaan suuntaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Käytetyt pelit yllättävän salamyhkäisyyden verhon takana. Ei tule suoraa vastausta keneltäkään. Asiaa kierretään kuin kissa kuumaa puuroa. Jotain jälkimarkkinoita fyysiselle kopiolle luvataan, mutta millä ihmeen kaavalla se saadaan kannattavaksi, jos kuitenkin on lunastettava pelioikeus vielä erikseen markkinapaikalta?

Vahvasti jää sellainen kuva ettei fyysisellä pelilevyllä ole enään muuta virkaa kuin olla bittiversion kuljetusalusta. Kerran asennetaan kovalevylle ja sen jälkeen pelikotelo levyineen saa rauhassa maatua hyllyssä. Tulee miettineeksi, onko mitään järkeä jonottaa räntäsateessa Battlefield 4 kun sen voi ennakkotilata valmiiksi kovalevylle asennettuna? Mitä lisäarvoa fyysinen versio omaa, jotta sitä kannattaisi ihan asioikseen lähteä hakemaan?

xboxonebox-1369216258.jpg


Näistä koteloista päätellen ei minkäänlaista. Poissa on ne ajat jolloin kotelolla haettiin huomiota pelikaupan hyllyssä. Koolla oli väliä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Nisupulla, miten tuo PS4 käytettyjen pelien esto on tarkoitus toteuttaa? Sonylla ei tietääkseni ole rautatason ratkaisua sille (kuten MS:n 24h tarkistus) ja se on jo sanottu Sonyn puolelta että PS4 toimii täysin offlinessa. Miten tämä käytetyn pelin tarkistus tehdään tuotteella, jonka ei ole pakko olla yhteydessä nettiin? Miten edes avaimilla ratkaiset tilannetta, kun ei ole varmuutta, että käyttäjä käyttää konettaan netissä, jolloin tuo avaimen käyttö voitaisiin lähettää tietokantoihin. Siis multiplayer peleihinhän tämä onnistuu, mutta yksinpeleihin.

Nythän en siis väitä, että PS4 voi pelata käytettyjä pelejä. Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun en äkkiä saa päähäni, millaisella teknologialla tuon voi toteuttaa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Nisupulla, miten tuo PS4 käytettyjen pelien esto on tarkoitus toteuttaa? Sonylla ei tietääkseni ole rautatason ratkaisua sille (kuten MS:n 24h tarkistus) ja se on jo sanottu Sonyn puolelta että PS4 toimii täysin offlinessa. Miten tämä käytetyn pelin tarkistus tehdään tuotteella, jonka ei ole pakko olla yhteydessä nettiin? Miten edes avaimilla ratkaiset tilannetta, kun ei ole varmuutta, että käyttäjä käyttää konettaan netissä, jolloin tuo avaimen käyttö voitaisiin lähettää tietokantoihin. Siis multiplayer peleihinhän tämä onnistuu, mutta yksinpeleihin.

Nythän en siis väitä, että PS4 voi pelata käytettyjä pelejä. Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun en äkkiä saa päähäni, millaisella teknologialla tuon voi toteuttaa.
Kannattaa muistaa, että myös Sony patentoi "käytettyjenpelien suojaustekniikkaa", joten ihan yhtä hyvin myös PS4:lla ei välttämättä pelailla käytettyjä pelejä ilman. En tosin usko, että mitään blu-ray-levyjen ylipoltoista kuitenkaan on kyse, mutta voihan se keräillä koneen sisuksiin automaattisesti (laitteessa olleiden) pelien "cd-keyt" ja estää niiden käytön seuraavalla kerralla päästessään nettiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Toisen pelinkehittäjän vähän erisävyista kommentointia:

Jonathan Blow ‏@Jonathan_Blow 22 May @bfod I have been told, by people who know, that perf numbers are extremely different between the two devices.

Jonathan Blow ‏@Jonathan_Blow 22 May
@bfod And not in a way like last generation, where one device had high theoretical specs but was about the same in practice. Nope...

Jeps,

Tehoissa on eroja ja vaikka Xboxin pelit tehtäisiin paremmin ja laitteen suorituskyky osattaisiin ajan kanssa hyödyntää paremmin, on todella pöljää olettaa ettei vastaavaa kehitystä tapahtuisi PS4:n pelikehittäjien leirissä. Haaso ehtikin asiasta jo ylempänä. Xboxin kehitysympäristöstä en osaa sanoa juuta enkä jaata vielä, mutta lähtökohtaisesti PS4 vaikuttaa olevan pelikehittäjän kipparoima laite ja etunenässä pelikehittäjiä varten rakennettu.

Pelit voivat erityisesti alkuun olla melko identtisiä ja jos pysyvät moisina jatkossakin, on se studioiden linjausta olla panostamatta enempää resursseja peliin kuin mitä heikoin lenkki vaatii.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Nisupulla, miten tuo PS4 käytettyjen pelien esto on tarkoitus toteuttaa? Sonylla ei tietääkseni ole rautatason ratkaisua sille (kuten MS:n 24h tarkistus) ja se on jo sanottu Sonyn puolelta että PS4 toimii täysin offlinessa. Miten tämä käytetyn pelin tarkistus tehdään tuotteella, jonka ei ole pakko olla yhteydessä nettiin? Miten edes avaimilla ratkaiset tilannetta, kun ei ole varmuutta, että käyttäjä käyttää konettaan netissä, jolloin tuo avaimen käyttö voitaisiin lähettää tietokantoihin. Siis multiplayer peleihinhän tämä onnistuu, mutta yksinpeleihin.

Tässä tiedon niukkuuden keskellä on pakko vetää jonkin verran omia johtopäätöksiä ja mutkia suoriksi. Hyvin vaikea on kuvitella Microsoftin yksin lähtevän rajoittamaan käytettyjen pelien jälkimarkkinoita. Pakko siellä on olla toisen suuren mukana, osin pelijulkaisijoiden pakottamana. Sony ei ehkä tee sitä rautatasolla, mutta pelikotelon mukana tuleva koodi (=cdkey) tekisi sen kyllä. Jos ajatellaan offline-konetta öljynporauslautalla. Miten lunastat pelioikeuden? Syötät pelin mukana tulleen koodin www-sivulla ja saat vastauksena konsoliin syötettävän koodin + peli on merkattu sinulle online-tietokannassa, vaikka varsinainen pelikone ei verkkoa näkisi koskaan. Tähän sopivat sovellukset jaetaisiin yleisimmille mobiilialustoille ja rekisteröinnin voisi tehdä gsm-datan kautta. Myyt pelilevy eteenpäin, kaveri tekee rekisteröinnin vastaavasti samalla koodilla, mutta nyt hän joutuu lunastamaan maksullisen koodin jonka syöttää offline-pelikoneeseensa. Tässä siirrettäisiin pelioikeus ohjekirjaan/pelilevyyn painetun cd-keyn ollessa yhteinen nimittäjä. Silti tuossa jää aukko, jos sama palautekoodi syötetään useampaan offline-koneeseen. Hmm... Ellei palautekoodia generoida niin, että siinä kulkee tieto myös pelaajanimimerkistä.

Nisu: Mitkä on lähteet noille koteloille?

http://www.pelaajalehti.com/sites/default/files/kuvat_teksti/2013/05/xboxonebox-1369216258.jpg
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

No, sanonpahan vaan, että jos Sony vaatii myös maksua käytetyistä peleistä, niin se helpottaa suuresti valintoja omalla kohdallani. Minun osaltani taitaa tämä Next-gen jäädä tällä rundilla Wii U:hun. Etenkin kun muutenkaan ei ole muodostunut vielä mitään erityistä houkutusta ostaa noita tulevia konsoleja. Nyt vaan Nintendolta hyviä pelijulkistuksia E3:silla, niin saadaan homma rullaamaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Et näköjään ymmärtänyt ironiaa, vedetään sitten rautalangasta.

Niin, tai sitten se oli vaan sitä ironiaa, mitä ei ole. Se on helppo sanoa jotain ja tulla sitten jälkikäteen et "hei se oli ironiaa/vitsi". No, oli ironiaa tai ei, niin kärjistämistä ja ääripäiden hakemista näköjään jatkat.

Sony esittelyssään näytti muutaman yksinoikeuspelin ja muutaman multiplatterin. Muutaman pelin kohdalla he sanoivat: "odotelkaa E3:sta". Microsoft omassa showssaan näytti yhden multiplatterin ja kaksi yksinoikeuspeliä. Lisäksi ilmoittivat että ensimmäisenä vuotena tulee 15 1st party yksinoikeuspeliä. Jo aikaisemmin oli tiedossa että X1:n pelivalikoimasta tulee tietoa E3:ssa. Sinä vedät tästä nyt sitten johtopäätöksen että Sony keskittyy peleihin ja Microsoft keskittyy olemaan tv:n kaukosäädin. Ei hyvää päivää.
No, minä näen asian näin: firma A näytti pelejä, kertoi peleistä, pelinkehittäjät puhuivat A:n pelikoneesta ja kertoivat vielä, että lisää pelejä E3:ssa.
Firma B: näytti tv:n katselua (ja kaiken lisäksi vielä live tv:tä, jonka osuus on koko ajan pienenemässä), skypeä, kinect ohjausta ja loppuun vähän juttua peleistä ja lupausta, että E3:ssa tulee lisää.

En tiedä, mut itselleni tuli sellainen vaikutelma esityksistä, että A keskittyy enemmän peleihin kuin B. En ole käsittääkseni sanonut, etteikö B:llekin tulisi pelejä tai etteikö se olisi myöskin hyvä pelikone. Minulla vaan on sellainen fiilis, että A keskittyy enemmän peleihin ja pelistudioiden ja indiekehittäjien tukeen. Joku voi tietenkin saada eri kuvankin, toki.

Niin ja jos jäi epäselväksi, niin avaan algoritmin: A = Sony, B ei ole Nintendo.

Oon koko PS+ aikana nähnyt ilmaisena pelinä 2 kpl jotka minua olisi kiinnostanut.
No sitten se on sulle turha palvelu eikä siihen kannata lähteä (ellei cloud-saveja ja automaattisia päivityksiäkään tartte). Mutta se ei välttämättä tee palvelusta huonoa monelle muulle pelaajalle.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tässä tiedon niukkuuden keskellä on pakko vetää jonkin verran omia johtopäätöksiä ja mutkia suoriksi. Hyvin vaikea on kuvitella Microsoftin yksin lähtevän rajoittamaan käytettyjen pelien jälkimarkkinoita. Pakko siellä on olla toisen suuren mukana, osin pelijulkaisijoiden pakottamana. Sony ei ehkä tee sitä rautatasolla, mutta pelikotelon mukana tuleva koodi (=cdkey) tekisi sen kyllä. Jos ajatellaan offline-konetta öljynporauslautalla. Miten lunastat pelioikeuden? Syötät pelin mukana tulleen koodin www-sivulla ja saat vastauksena konsoliin syötettävän koodin + peli on merkattu sinulle online-tietokannassa, vaikka varsinainen pelikone ei verkkoa näkisi koskaan. Tähän sopivat sovellukset jaetaisiin yleisimmille mobiilialustoille ja rekisteröinnin voisi tehdä gsm-datan kautta. Myyt pelilevy eteenpäin, kaveri tekee rekisteröinnin vastaavasti samalla koodilla, mutta nyt hän joutuu lunastamaan maksullisen koodin jonka syöttää offline-pelikoneeseensa. Tässä siirrettäisiin pelioikeus ohjekirjaan/pelilevyyn painetun cd-keyn ollessa yhteinen nimittäjä. Silti tuossa jää aukko, jos sama palautekoodi syötetään useampaan offline-koneeseen. Hmm... Ellei palautekoodia generoida niin, että siinä kulkee tieto myös pelaajanimimerkistä.

Luojan kiitos, ettet sinä kuulu yhdenkään kolmen suuren ideointi ryhmään. Tuolla mielikuvituksella saisi aika ikävää tuhoa aikaan pelaajien harrastus touhulle. :D
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

No, sanonpahan vaan, että jos Sony vaatii myös maksua käytetyistä peleistä, niin se helpottaa suuresti valintoja omalla kohdallani. Minun osaltani taitaa tämä Next-gen jäädä tällä rundilla Wii U:hun. Etenkin kun muutenkaan ei ole muodostunut vielä mitään erityistä houkutusta ostaa noita tulevia konsoleja. Nyt vaan Nintendolta hyviä pelijulkistuksia E3:silla, niin saadaan homma rullaamaan.

Eikö Sony jossain vaiheessa ilmoittanut, että jättää käytettyjen pelien suhteen ratkaisun pelintekijän niskoille? Olisi hienoa, jos yritys pitäisi siitä kiinni. Voisi boikotoida pelistudioita konsolivalmistajan sijaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kannattaa muistaa, että myös Sony patentoi "käytettyjenpelien suojaustekniikkaa", joten ihan yhtä hyvin myös PS4:lla ei välttämättä pelailla käytettyjä pelejä ilman. En tosin usko, että mitään blu-ray-levyjen ylipoltoista kuitenkaan on kyse, mutta voihan se keräillä koneen sisuksiin automaattisesti (laitteessa olleiden) pelien "cd-keyt" ja estää niiden käytön seuraavalla kerralla päästessään nettiin.
Joo tämähän on tietenkin yksi mahdollisuus, eli toimii täysin niin kauan, että onlinessa kerran käydään. Silti kuulostaa sen verran villiltä viritelmältä, että noinkohan tuollaiseen lähdetään. Mahdollista toki.

No, sanonpahan vaan, että jos Sony vaatii myös maksua käytetyistä peleistä, niin se helpottaa suuresti valintoja omalla kohdallani. Minun osaltani taitaa tämä Next-gen jäädä tällä rundilla Wii U:hun. Etenkin kun muutenkaan ei ole muodostunut vielä mitään erityistä houkutusta ostaa noita tulevia konsoleja. Nyt vaan Nintendolta hyviä pelijulkistuksia E3:silla, niin saadaan homma rullaamaan.
Tämän hetkisten tietojen perusteella itse arvelisin, että PS4:lle on mahdollisesti tulossa näitten "ahneimpien" yritysten puolesta jonkin näköisiä estoja, jotka enemmän tai vähemmän koskevat multiplayer puolta. Eli hyvin pitkälti sama meininki, mikä tällä hetkellä online-pass on.

Tai sitten Sony on jättänyt jotain kertomatta teknologiastaan ja tämä 100% offline toimivuus ei pidä paikkaansa.

Tai sitten jotain ihan kokonaan muuta ala Nisupullan nettirekisteröintejä :D
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tässä tiedon niukkuuden keskellä on pakko vetää jonkin verran omia johtopäätöksiä ja mutkia suoriksi. Hyvin vaikea on kuvitella Microsoftin yksin lähtevän rajoittamaan käytettyjen pelien jälkimarkkinoita. Pakko siellä on olla toisen suuren mukana, osin pelijulkaisijoiden pakottamana. Sony ei ehkä tee sitä rautatasolla, mutta pelikotelon mukana tuleva koodi (=cdkey) tekisi sen kyllä. Jos ajatellaan offline-konetta öljynporauslautalla. Miten lunastat pelioikeuden? Syötät pelin mukana tulleen koodin www-sivulla ja saat vastauksena konsoliin syötettävän koodin + peli on merkattu sinulle online-tietokannassa, vaikka varsinainen pelikone ei verkkoa näkisi koskaan. Tähän sopivat sovellukset jaetaisiin yleisimmille mobiilialustoille ja rekisteröinnin voisi tehdä gsm-datan kautta. Myyt pelilevy eteenpäin, kaveri tekee rekisteröinnin vastaavasti samalla koodilla, mutta nyt hän joutuu lunastamaan maksullisen koodin...

Nyt menee niin hillittömäksi säätämiseksi, että ei voi kuin nauraa. :D

Tässä ei ole konsolien kätevyydestä tietoakaan. Tervetuloa Xbox 1:n myyntilukuihin, Xbox One...

Nintendo on asemoinut itsensä erinomaisesti vastustamaan tätä "preowned fee"-fiaskoa.

iVTT7iHZ0KMgK.gif
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tervetuloa Xbox 1:n myyntilukuihin, Xbox One...
Ei mutta hetkinen, eikös Xbox 1 ollut nimenomaan sellainen hc-pelaajille suunnattu aikansa tehokonsoli? Miksei se sitten myynytkään? Miksi hc-pelaajien ehdoilla rakennettu konsoli olisikin uudessa sukupolvessa huippumenestys?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Joo tämähän on tietenkin yksi mahdollisuus, eli toimii täysin niin kauan, että onlinessa kerran käydään. Silti kuulostaa sen verran villiltä viritelmältä, että noinkohan tuollaiseen lähdetään. Mahdollista toki.
Toisaalta, tulevassa konsolisukupolvessa ihan hyvin käytettyjen pelien yksinpeliä voi pelata vapaasti kuten nykyisessäsin konsolisukupolvessa, mutta juuri moninpelaamisen "rekisteröinti" on tehty jo "rautatasolla" automaattisesti (vaatii nettiyhteyden... duh).
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei mutta hetkinen, eikös Xbox 1 ollut nimenomaan sellainen hc-pelaajille suunnattu aikansa tehokonsoli? Miksei se sitten myynytkään? Miksi hc-pelaajille suunnattu konsoli olisikin uudessa sukupolvessa huippumenestys?

Edelleen, miksi katot niitä myyntejä? Onko Gangnam Style parempii kappale automaattisesti kuin mikä muu tahansa kappale youtubessa, kun sillä on eniten katselukertoja? Xbox 1 tuli markkinoille huomattavasti PS2 jälkeen ja katsoppas huviksesi pelitarjonta noiden kahden konsolin väliltä. Ei nämä ole niin yksinkertaisia kaavioita, jos noita myyntejä haluat tuijotella.

PS3 otti Xbox360 kiinni myynneissä, vaikka myöhästyi pahasti lähdöstä.

Nyt julkaistaan konsolit yhtä aikaa ja aika näyttää miten käy.

Joka tapauksessa siinä vaiheessa kun päätellään myyntimääristä onko peli tai konsoli hyvä, niin mennään metsään ja pahasti. CoDit:han on niin älyttömästi parempia pelejä kuin kaikki muut, huoh. (tiedän Wii:n peleillä oli parhaat myynnit)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Edelleen, miksi katot niitä myyntejä?
Sen takia, että myynnit ratkaisevat, mitä konsolia pelintekijät alkavat suunnilleen samantasoisista laitteista pitää ykkösalustanaan. Tämä taas on varsinkin alkuvaiheessa itseään ruokkiva kierre. Konsoli saa olla vaikka kuinka hc, mutta jos laite ei ole mediaseksikäs (ts. laitetta ei myydä muille kuin hc-pelaajille), niin ei tule myyntiä ja lopulta käy dreamcastit. Karua mutta totta. Microsoft on tämän tien jo kertaalleen kokeillut, sitä ennen Sega. Jossain määrin myös Nintendo Cuben kanssa. Liekö nyt Sonyn vuoro?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Sen takia, että myynnit ratkaisevat, mitä konsolia pelintekijät alkavat suunnilleen samantasoisista laitteista pitää ykkösalustanaan. Tämä taas on varsinkin alkuvaiheessa itseään ruokkiva kierre. Konsoli saa olla vaikka kuinka hc, mutta jos laite ei ole mediaseksikäs (ts. laitetta ei myydä muille kuin hc-pelaajille), niin ei tule myyntiä ja lopulta käy dreamcastit. Karua mutta totta. Microsoft on tämän tien jo kertaalleen kokeillut, sitä ennen Sega. Jossain määrin myös Nintendo Cuben kanssa. Liekö nyt Sonyn vuoro?

Ja mitkähän ovat ne seikat, mitkä tekisivät tuon asetelman nyt näin? Sony on kertonut, että sillä on luvassa vahvin peli line-up mitä koskaan PS4:lle alkuvaiheeseen. Pelit ratkaisevat. Tai itseasiassa Boksin puolella toivotaan ilmeisesti, ettei ne ratkaisisi. Boksin laite ei kyllä näillä tiedoilla tule dominoimaan maailmaa PS4:n kustannuksella. Edelleen se voi kyllä myydä enemmän elinkaarensa aikana, niitä numeroita en lähde edes arvaamaan. Jos alulla on niin suuri merkitys, miksi PS3 otti kiinni Xbox360 yli vuoden etumatkan jälkeen? Eikö ykkösalusta olisi pitänyt olla Xbox360 ja PS3:lle käydä Dreamcastit?

Kaiken lisäksi indietkin ovat tässä konsolisukupolvessa alusta asti enemmän PS4 kelkassa kuin Xbox Onen. Toisaalta Boksilla oli julkistuksessa koira, se voi olla kyllä game changer.

Noihin myynteihin vaikuttaa markkinoille tuloaika, pelien määrä / laatu / monipuolisuus, teknologiat, hinta, pyhäisä ym.

i64jMexTVIg4X.png
 
Ylös Bottom