Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
"Ei tee mitään muuta." No, ohitan tuon. Mutta keskittyy peleihin: kyllä! Ja se on se, mitä itse PELIkonsolilta haluan.
Et näköjään ymmärtänyt ironiaa, vedetään sitten rautalangasta.
Sony esittelyssään näytti muutaman yksinoikeuspelin ja muutaman multiplatterin. Muutaman pelin kohdalla he sanoivat: "odotelkaa E3:sta". Microsoft omassa showssaan näytti yhden multiplatterin ja kaksi yksinoikeuspeliä. Lisäksi ilmoittivat että ensimmäisenä vuotena tulee 15 1st party yksinoikeuspeliä. Jo aikaisemmin oli tiedossa että X1:n pelivalikoimasta tulee tietoa E3:ssa. Sinä vedät tästä nyt sitten johtopäätöksen että Sony keskittyy peleihin ja Microsoft keskittyy olemaan tv:n kaukosäädin. Ei hyvää päivää.
miksi myydä alihintaan hyvin toimivaa rautaa pois uuden sukupolven tullessa?
Mä en myöskään ymmärrä miksi jotkut kantavat vanhoja pelejään gamestoppiin joka maksaa niistä 50 senttiä tai euron kappale.
Vaihtoehtoja on monenlaisia: vanhaa konsolia voi säilyttää kaapissa tai vastavasti hankkia isomman TV-tason. Itsellä ratkaisuna on kaksi televisiota.
Mä itseasiassa tajusin yhden kivan pointin, X1 ei vie televisioni takaa yhtään liitintä, vaan korvaa digiboxin liitinpaikan. Voin siis jatkossa pitää samassa televisiossa digiboxia ja kuutta pelikonsolia kiinni samaan aikaan (3xhdmi + 2xScart + komponentti). Tosin, xbox, ps2 ja wii on siinä ihan turhaan kiinni, virrat olleet päällä yhteensä muutaman tunnin verran viimeiseen viiteen vuoteen. Mutta näyttäähän se ny hienolta kun on valikoimaa
Crytekin Ryse onkin nähtävästi X1 exclusive nimike, joten MS jatkaa tutulla linjallaan: dollarisäkkejä kylvetään oikealle ja vasemmalle ja ostetaan se 2nd party tuki tukemaan oman konsolin taivalta kun ei nähtävästi muuten omien studioiden laatu ja määrä riitä riittävään Exclusive tarjontaan.
Mutta tota, Sonylleko 2nd party tuki on ilmaista? Toisaalta en näe kauheesti eroa siinä maksaako 2nd partylle kertakorvauksen vai omalle studiolle kuukausipalkkaa. Microsoftilla näyttää olevan 22 omaa pelistudiota (Sonylla 17, lähteenä wikipedia), aika isoja dollarisäkkejä niihinkin kylvävät. Niin ja Crytek on 3rd party studios, 2nd party studio tuottaa kaikki pelinsä kyseiselle alustalle. Microsoftilla ei ole yhtään moista (no oikeesti Remedy ei ole nykyisin kauheen kaukana siitä), Sonyllakin on vain yksi: Quantic Dream.
Mä muuten oletan että tuo Ryse ei kuulunut siihen 15 yksinoikeuden joukkoon, kun käyttivät "1st party" termiä tuon luvun edessä. Mä kuitenkin kauheesti haluaisin että toi peli olis hyvä, jäi ekan polven liikeohjaimet hankkimatta kun Star Wars Kinect, Child of Eden ja Sorcery olivat aika floppeja vaikkakin noista oli odotusarvo korkealla.
Toki kaikki mainos on hyvästä, ja tällä hetkellä X1 on kaikkien pelialaa seuraavien huulilla PS4:ää enemmän. On myös todettava, että Microsoft paljasti laitteen toiminnasta huomattavasti enemmän kuin mitä Sony teki. Japanilaisfirman toiminta esittelyn jälkeen on vain ollut huomattavasti tyylikkäämpää ja - suokaa anteeksi tyly ilmaisu - ammattimaisempaa. Se kerrottiin mitä haluttiin, muusta ollaan toistaiseksi hiljaa. Ei ole tullut kriittisiä väärinymmärryksiä.
Naulan kantaan! Microsoftilla on monta pomoa ja tuntuu että jokainen antaa auliisti haastatteluja myös aiheista jotka eivät ole heidän vastuualueellaan. Aikalailla erilailla toimii useimmat pelistudioista, joissa koodaajat eivät missään nimessä pääse puhumaan medialle, vaan sen tekevät pr-ihmiset. Microsoft tarvitsisi jonkun yhden voimakkaan pr-hahmon ja nää suunnittelijat kielletään koskemasta twitteriin (Adam Orth tulee ekana mieleen) tai vastaamasta puhelimeen.
Mutta mun mielestä Sony on ollut aika hiljaa julkaisusta asti. Olisi ollut hyvä parin viikon välein antaa jokin tiedonmurunen, erityisesti hiljaisina uutisviikkoina, jotta pelimediat olisi sitten taas analysoineet julkistuksen puhki.
Lapsilla ja nuorilla tekee tiukkaa se 10 euroakin kuukaudessa. Harvalla vanhemmalla on halua, monella ei myöskään rahaa, maksella tuollaisia summia. Vähän ylimielinen lausahdus. Mikäs se kohderyhmä on? Nuoret aikuiset vai alaikäiset?
Live maksaa 3 euroa kuukaudessa, ei 10. Pelaajien keski-ikä on ylittänyt 30 vuotta. Siis keski-ikä! 30 vuotiailla 3 euroa tarkoittaa puolikasta oluttuoppia.
(selvennyksenä: useampi ulkomaalainen sivusto sekä moni huuto.netin myyjä myy 13kk Live aikaa hintaan 40 euroa. Toki kalliimpiakin myyjiä löytyy, esimerkiksi Microsoft itse myy Liveä 5 euron kuukausihintaan)
PS+ kaltainen palvelu olisi varmasti tervetullut, kuten vaivattomat pelivideot Share-taikanapin takaa.
Oon koko PS+ aikana nähnyt ilmaisena pelinä 2 kpl jotka minua olisi kiinnostanut. Fyysisenä kopiona kumpikin irtosi Zavvista noin 10 eurolla kotiinkuljetettuna. PC-puolella on mm Humble Bundle ja monen monta kopiota siitä. Pilkkahintaan paljon pelejä, enää puuttuu kiinnostus pelata niitä. Ilmainen peli ei aina ole hyvä peli.
Pelivideot taikanapin takaa? Tarkoitatko niinkuin näitä lets play-youtube videoita, mutta ilman karismaattista ja humoristista kommentaattoria? Onko tuommoiselle oikeasti kysyntää?
Pelintekijät ympäriinsä hyppivät innosta Sonyn ratkaisusta. Jopa Sony sai viimein tehtyä helpon alustan pelikehittäjille, mitä PS3 ei todellakaan ollut. Tämän hetken tietojen mukaan molemmat alustat sekä Xbox One että PS4 ovat erittäin helppoja alustoja koodaajille
Tämä muuten voi olla paljon suurempi asia kuin mitä nyt vielä tajutaan. Voisin kuvitella että isojen AAA-peliprojektien kustannukset tulevat putoamaan kymmeniä prosentteja, kun ei tarvitse olla kahta täysin erillistä koodariporukkaa eri konsoleille. Ehkä tulevassa sukupolvessa pelistudioita ei suljeta kun peli myi vain 3 miljoonaa kappaletta.
Hyvä kuitenkin tiedostaa kameran pimeämpää olemusta.
Vielä kerran: Muista haudata se PS4 Eye syvälle maahan!