Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Samalla vertasin kosketuslevyä ja kinectiä tavallaan siinä mielessä, että kosketuslevy tosiaan on vain monikäyttöinen näppäin ohjaimeen, ei joku koko konsolin määrittelevä ja hintaa helvetisti nostava ominaisuus, mitä Kinect on tai mitä sen on ainakin markkinoinnin puolelta sanottu olevan. Sen ei siis varsinaisesti tarvitsekaan todistaa olemassaoloaan jollain mahtavalla innovaatiolla.

Itseä on aina kiinnostanut tietää, kun tähän törmää jatkuvasti tällä foorumilla. Eli onko Kinect juuri se mikä nostaa laitteen hintaa? Vai onko oikeasti kyseessä vain Microsoftin hinnoittelupolitiikka?

Itse veikkaisin jälkimmäistä.


edit-dublos:
Mikä on kahden vuoden kuluttua niin eri lailla, että silloin olisi aihetta odottaa jotain mullistavaa Kinect-toiminnallisuutta peleissä?
Oma veikkaus olisi, että kattava yksinoikeuspelivalikoima Kinectille, ja kinect-pakon vuoksi vakiintunut asiakaskunta.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

"Tällä foorumilla". Jaksaa hymyilyttää joka kerta yhtä paljon. :)

Ei se Kinect varmastikaan vaikuttanut hintaan lainkaan. Selvä hommahan toi on.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Mikä on kahden vuoden kuluttua niin eri lailla, että silloin olisi aihetta odottaa jotain mullistavaa Kinect-toiminnallisuutta peleissä?
Ensimmäisen Kinectin kohdalla lähdettiin ihan tyhjästä, eli ei ollut konsepteja, ideoita, kehitystyökaluja eikä varsinkaan aiempaa kokemusta siitä, mikä toimii ja mikä ei.

Xbox Onen kohdalla noita kaikkia on jo olemassa, ja nyt on ehkä mahdollista toteuttaa niitä konsepteja, jotka todettiin vanhalla boksilla teknisesti liian haastaviksi ellei peräti mahdottomiksi (joko Kinectin epätarkkuuden, viipeen ja/tai X360:n prosessointitehon takia).

Mitään takeita ei tietystikään ole, mutta tässä vaiheessa on mielestäni turhaa sirotella tuhkaa itsensä taikka uuden Kinectin päälle. Jos parin vuoden päästäkin Kinectin käyttö peleissä on pääasiassa äänikomentoja ja napeilla toimivien juttujen korvaamista (yleensä) hitaammilla eleillä, voitaneen Kinect todeta pettymykseksi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Itseä on aina kiinnostanut tietää, kun tähän törmää jatkuvasti tällä foorumilla. Eli onko Kinect juuri se mikä nostaa laitteen hintaa? Vai onko oikeasti kyseessä vain Microsoftin hinnoittelupolitiikka?

Itse veikkaisin jälkimmäistä.


edit-dublos:
Oma veikkaus olisi, että kattava yksinoikeuspelivalikoima Kinectille, ja kinect-pakon vuoksi vakiintunut asiakaskunta.

Sulla on oikeus omaan mielipiteeseesi ja veikkauksiin. Mun veikkaus on, että MS olisi semi-mielellään pitänyt hinnan samana tai alempana kuin PS4:en. Tähän ei kuitenkaan pystytty, koska Kinect haluttiin mukaan. Sen valmistuskustannukseksi on arvioitu n. 100 dollaria, jos oikein muistan, eli melko pitkälti hintaero selittyy sillä. Ja ennenkuin alat viisastelemaan, että "niin mutta hinnoittelupolitiikka ja eikä haluttu myydä tappiolla" niin sanon, että joo-o, mahdollistahan olisi myydä Onea vaikka kympillä, mutta se tai edes 100 dollaria halvempi hinta ei tällä kertaa ollut mahdollista. Johtuen mm. Kinectistä.

Olen myös vähän eri mieltä tuosta toisesta veikkauksestasi. Toki siellä yksinoikeuspelejä nähdään, mutta en usko, että se kovin kattava valikoima on. Asiakaskuntaakin voi olla, mutta en jaksa uskoa, että tanssipelien ulkopuolelta nähdään kovinkaan montaa hyvin myyvää tai kriitikoiden mieleen olevaa puhdasta Kinect-peliä (siis sellaista, jossa tarjolla Kinect-ohjaus). Eli melko pitkälti sama tilanne kuin edellisen generaation Kinectin kohdalla. Nämä siis omia veikkauksiani.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Ei se Kinect varmastikaan vaikuttanut hintaan lainkaan. Selvä hommahan toi on.
Mieti, laitteessa on halvemmat komponentit kuin kilpailijassa ja "50e:n" (arvioden mukaan 55-65 euroa) arvoinen lisäverme. Hintaa se nosti hieman, mutta ei satasta.

Hinnoittelupolitiikka sanon minä. Hintaa pidetään korkealla, koska voidaan. Edellinen sukupolvi on vielä tuottoisa, eikä uudelle laitteelle ole vielä "niin paljoa" kysyntää. Myydään kalliimmalla heille, jotka laitteen todella haluavat. Hintaa lasketaan sitten kun julkaisumaitakin on enemmän... jos silloinkaan.

Silti, reilut 3 miljoonaa myytyä laitetta tällä hetkellä. Veikkaan, että Microsoftin edustaja nauroi koko matkan pankkiin.

edit:
Pouget: ei kai niiden tarvitse kriitikoiden mielestä hyviä ollakaan, jos vain kohdeyleisö tykkää. Itse näkisin kohdeyleisöksi nimenomaan kasuaalipelaajat: karrikoidusti lapset ja naiset. Peleiksi taas näen digitaalisina jaettavat pienemmät pelit tai interaktiiviset tarinat.

Seuraaviin Battlefieldeihin ei ikinä tule täysin pelkkää kinect-ohjausta ymmärrettävistä syistä.
 
Mieti, laitteessa on halvemmat komponentit kuin kilpailijassa ja "50e:n" (arvioden mukaan 55-65 euroa) arvoinen lisäverme. Hintaa se nosti hieman, mutta ei satasta.
Ei ihan noinkaan. Käsittääkseni tuo xbonen esram nostaa valminnuskustannuksia ja oli siellä kai jotain muutakin "turhaa" tauhkaa sisällä. Muistaakseni nuo on siis suunnilleen saman hintaisia valmistaa, jos kinectiä EI lasketa mukaan. Sony siis kasaa samalla rahalla tehokkaamman laitteen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Pikaisella googletuksella törmäsin allthingsd.com sivustoon. Siellä on 26.11.2013 päivätty uutinen koskien Xbox Onen hinnanmuodostusta.

AllThingsD sanoi:
The combined cost of parts and manufacturing everything that comes with the Xbox One — the console, the Kinect and the controller — comes out to $471.
At least $75 of that cost is derived from the Kinect motion-sensing add-on that comes bundled with the console.

The parts used to assemble the console itself — not including the Kinect, the controller or anything else — cost $332, Rassweiler estimated, meaning that the other items add about $139 to the cost. The controller costs about $15, and contains Wi-Fi and Bluetooth components from Marvell Technology.

Nähtäväksi jää kauanko menee, että tuotantokustannukset alkavat tippumaan. Kannattaa lukaista, hyvä artikkeli.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

En tiedä teistä muista, mutta mulla alkaa olla aikamoista taisteluväsymystä ns. "isojen koneiden"-peleihin. Joten sen sijaan että ostaisin plesen tai boksin niin tulikin hankittua Nintendo 2DS. Ja kunhan vielä perjantaina julkaisevat myös euroopassa slimmi Vitan, niin sekin tulee hankittua heti kun niitä saa. Tätä paikkaa vielä mukavasti Steam sekä Desura PC:llä, joka on oikeastaan indie-pelien taivas.

Noin keskustelusta itsestään (pari sivua tuli luettua), niin ihan oikeasti pojat. Samaa paskaa jauhetaan kuin puoli vuosikymmentä sitten konsolisodissa, ja sopivasti vielä unohdetaan sekä käännellään näennäisiä argumentteja koneiden "parhaista puolista". Otetaan ne lasit pois silmiltä (oli ne sitten vihreät, siniset tai nintendon-väriset), pelataan yli rajojen ja ollaan tyytyväisiä siihen kuinka hienolla tasolla pelimaailma tällä hetkellä toimii.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Totta turiset, pitää vaan keskittyä uudella konsolilla nauttiin 1080p:stä ja 60 framesta. :D
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Otetaan ne lasit pois silmiltä (oli ne sitten vihreät, siniset tai nintendon-väriset), pelataan yli rajojen ja ollaan tyytyväisiä siihen kuinka hienolla tasolla pelimaailma tällä hetkellä toimii.

Aamen to that! :D

Alkaa oikeesti jurppimaan,kun kukaan ei tunnu näkevän siinä omassa mitn vikaa ja se kaikki vika on siinä toisessa koneessa. :)
Tällä hetkellä vatuttaapi pari asiaa:
-Xboner,missä *piip* se nyt viipyy?
-PS4,mun blutööth mikki ei toimi(se rokkas ps3),Next gen pelejä,missä ne on?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

1.7x (30fps vs 50fps)

Veikkaan, ettei kukaan muu, kuin ps4-jengi välitä noista. Eli ihan samalla tavalla mentiin ps3 vs xbox360 -puolella, joista isommat huudahdukset tulivat aina paremmalla frameratella/pitemmällä piirtoetäisyydellä/tarkemmilla textuureilla pyörivästä leiristä. Uskon, ettei kenenkään pelinautintoon vaikuta se, jos peli kuitenkin pyörii n.30fps sekunnissa.

Itse asiassa se on 29.XX vs. 51.XX.

Itseä lähinnä huvittaa tämä jatkuva pään peräsuoleen tunkeminen. PS4 on tehokkaampi ja pelit ovat hiukan paremman näköisiä. Ei kai sitä nyt niin vaikea ole myöntää? Onko tämä maailman loppu? Ei. Mutta aika hyvä valttikortti itselleni, kun 95% peleistäni on multiplattoja (suurimmalla osalla luku on 100%) ja konsoli toimii myös Netflix, Viaplay ja blu-ray teatterina. Jos samalla säästän satoja euroja, niin onhan se aika mageeta saada pelistä se paras konsoliversio?

Kyllä varmasti Xboxillakin pärjää, jos sen ominaisuudet ovat enemmän omaan mieleen. TR:ssä ne erot vaan ovat aika suuret pelkästään FPS:n kohdalla ja kun niitä eroja löytää todella paljon muualtakin graafisesti (välillä 720p jne). 60 vs 30fps nyt kuitenkin on kuin yö ja päivä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Jotenkin hauskaa seurattavaa tämä "konsolisotailu" tai -nokittelu. Kuitenkin itsellä on vielä melkoisenkin kirkkaasti mielessä ne vuosikymmenen taitteen ajat, jolloin PS3lla ja X360lla syynättiin fps-lukuja, reunanpehmennyksiä ja pelimaailman lehtien varjoja ja jolloin erot olivat joko tasan tai juuri ja juuri silmällä huomattavasti X360n puolella. Silloin äänekkäin X360-fanilauma jaksoi kyllä asiasta aina mainita ja julistaa laitteen parhaaksi pelilaitteeksi, vaikka erot tosiaan olivat fpsn ja resoluutioiden puolella varsin pieniä...

Nyt alkaneella sukupolvella erot näyttäisivät ainakin tässä vaiheessa olevan aika paljon suurempia(resoluutioerot jopa 1080 vs 720 ja fps-erot jopa 60 vs 30) kuin edellisessä sukupolvessa. Itse asiassa joissain tapauksissa ainakin paperilla moninkertaisia edellisen sukupolven vastaaviin eroihin verrattuna, jopa kymmenkertaisia(fps-tarkasteluissa lähinnä nämä). Tästä huolimatta nyt äänekkäin Xbox-fanikunta ei näekään noita eroja enää niin merkittävinä, vaan "tärkeintä on se, että peli on kiva pelattava molemmilla laitteilla". Tai näin ainakin tämä pieni otanta esim. tältä foorumilta näyttäisi asian laidaksi. Jännä, kuinka ne "fanilasit" ja ennakkoasenteet niin kummasti muuttavat noita mielipiteitä...Jännä!
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Jotenkin hauskaa seurattavaa tämä "konsolisotailu" tai -nokittelu. Kuitenkin itsellä on vielä melkoisenkin kirkkaasti mielessä ne vuosikymmenen taitteen ajat, jolloin PS3lla ja X360lla syynättiin fps-lukuja, reunanpehmennyksiä ja pelimaailman lehtien varjoja ja jolloin erot olivat joko tasan tai juuri ja juuri silmällä huomattavasti X360n puolella. Silloin äänekkäin X360-fanilauma jaksoi kyllä asiasta aina mainita ja julistaa laitteen parhaaksi pelilaitteeksi, vaikka erot tosiaan olivat fpsn ja resoluutioiden puolella varsin pieniä...

Nyt alkaneella sukupolvella erot näyttäisivät ainakin tässä vaiheessa olevan aika paljon suurempia(resoluutioerot jopa 1080 vs 720 ja fps-erot jopa 60 vs 30) kuin edellisessä sukupolvessa. Itse asiassa joissain tapauksissa ainakin paperilla moninkertaisia edellisen sukupolven vastaaviin eroihin verrattuna, jopa kymmenkertaisia(fps-tarkasteluissa lähinnä nämä). Tästä huolimatta nyt äänekkäin Xbox-fanikunta ei näekään noita eroja enää niin merkittävinä, vaan "tärkeintä on se, että peli on kiva pelattava molemmilla laitteilla". Tai näin ainakin tämä pieni otanta esim. tältä foorumilta näyttäisi asian laidaksi. Jännä, kuinka ne "fanilasit" ja ennakkoasenteet niin kummasti muuttavat noita mielipiteitä...Jännä!



Jotenkin hauskaa tällänen jeesustelu.
Tuotahan nää hommat on aina ollut.
Big deal.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Jotenkin hauskaa tällänen jeesustelu.
Tuotahan nää hommat on aina ollut.
Big deal.

Jeesustelua tai ei...Viime sukupolven ollessa vielä tuore, oli se Xbox-fanikunnalle iso juttu, kun jossain multiplattarissa oli fps X360n eduksi 27 vs 25, pikkuisen parempi reunanpehmennys still-kuvissa ja joku lehden varjo näytti paremmalta. Silloin X360 oli ehdottomasti parempi laite, kun multiplattareita pelasi, ainakin heidän mielestään...Nyt erot ovat moninkertaisesti suurempia PS4n eduksi X1een verrattuna, mutta mielipide on muuttunut, enää eroilla ei enää olekaan niin väliä :D

Jeesustelua tai ei, mutta hauskaa seurattavaa :D
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Mähän olen leimautunut jo vuosia sitten Xbotiksi, mutta oikeasti:
Ei sillä ole mitään väliä, pyöriikö peli pleikkarilla 60fps ja xboxilla 30fps. Molemmilla konsoleilla kyllä pääsee nauttimaan peleistään.

Se, että jos molemmat konsolit omistaa, totta kai kannattaa se peli hankkia tuolloin konsolille, josta siitä nauttii enemmän. Jos taas omistaa vain toisen konsolin, niin koko hommasta ei kannata stressaantua.

Olen aikoinani hommannut pelin "huonommallekin" konsolille, en pelin sulavuuden vuoksi, vaan ihan sen vuoksi, että kaverit hommasivat samaisen pelin myös samalle laitteelle. Tällöin olen nauttinut pelistä monin verroin enemmän, kuin olisin pippeli kovana hakannut yksin kyseistä peliä ja nauranut kuinka peli pyörii hyvin.

Tietenkin, jos resoluutio, fps ja tekstuurit ovat ainoa syy hankkia peli laitteelle A, niin asia on eri. Jos taas osaa nauttia pelistä muistakin syistä, niin pelilaitteella ei pitäisi olla mitään merkitystä. Itse todennäköisesti hankin pelit vain toiselle laitteelle, koska en näe ainakaan vielä mitään syytä hankkia kahta samanlaista, mutta eri merkkistä konsolia tähän talouteen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Gaffista poimittu kuva. Microsoft pistänyt postia.

w3CFKY5.jpg

Xbox360 S ja E mallitkin tosin käyvät kampanjaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Edellisessä sukupolvessa hommaa sotki se, että konsolit olivat prosessoriarkkitehtuuriltaan hyvin erilaiset ja esim. yksinoikeuspelit olivat PS3:lla yleensä paremman näköisiä, kun taasen multiplattarit oli kehitelty PC/X360 edellä (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) ja yleensä X360 nipisti parempiin tuloksiin. Homma tasottui paljon kun sukupolvi eteni. X360 pääalustana kehitetty peli oli monimutkaisempaa kääntää useampi ytimiselle PS3:lle, kuin toisinpäin. Tästä löytynee keskustelua ja tarkempaa tietoa täältäkin jostakin ketjusta enemmälti.

Nyt on otettava huomioon se, että kummatkin konsolit pohjautuvat samaan tekniikkaan/arkkitehtuuriin. Joten se vertailu on suoraviivaisempaa. Toki kehitystyökalutkin merkkaavat, mutta eivät noin paljoa. Sillä, onko tehoilla/suorituksella merkitystä ja kenelle, on eri juttu. Pelata voi kummallakin laitteella.


Olen aikoinani hommannut pelin "huonommallekin" konsolille, en pelin sulavuuden vuoksi, vaan ihan sen vuoksi, että kaverit hommasivat samaisen pelin myös samalle laitteelle. Tällöin olen nauttinut pelistä monin verroin enemmän, kuin olisin pippeli kovana hakannut yksin kyseistä peliä ja nauranut kuinka peli pyörii hyvin.
Todella hyvä pointti ja aikalailla ratkaiseva varmasti monelle!
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Ei sillä ole mitään väliä, pyöriikö peli pleikkarilla 60fps ja xboxilla 30fps. Molemmilla konsoleilla kyllä pääsee nauttimaan peleistään.

Itseäni on vuosikaudet jo ärsyttäneet pelit, jotka on täytynyt tehdä niin hienoiksi, ettei niitä pyörittävät konsolit pysty niitä sulavasti näyttämään. Omien kokemuksieni mukaan nimenomaan ruudunpäivityksen takkuaminen on suurin vitutuksen aihe menneellä sukupolvella. Xbox360/PS3 multiplattaria hommatessa olen aina tarkistanut kumpi versio pitää framensa paremmin ruodussa ja päätynyt siihen. Se että kummassa on varjostuksen rajat tehty nätimmin tai enemmän tekstuureita perunassa ei oikeasti vaikuta omaan pelikokemukseeni yhtään. Wii-pelien osalta en moista ärtymistä muista. Wii-pelien ei olekaan koskaan tarvinnut loistaa erityisen hienoilla kuvankaappauksillaan, niin ehkä on pystytty keskittyä pelaamisen nautintoon. Kuvitelkaa Super Smash Bros. ajoittain takkuavalla ruudunpäivityksellä... oksensin suuhuni. Enkä oikein tiedä, että missä vaiheessa huonosta ruudunpäivityksestä on tullut hyväksyttävää? Jos MegaDrivella Sonic olisi takunnut, niin kuka sitä olisi ostanut? En ole perehtynyt uusien Xbone tai PS4 pelien ruudunpäivityksiin, mutta todella toivon että pelien sulavuuden optimointiin olisi panostettu. Riittävän hyvältä ne kuitenkin jo näyttävät, oli konsoli sitten mikä hyvänsä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Itseäni on vuosikaudet jo ärsyttäneet pelit, jotka on täytynyt tehdä niin hienoiksi, ettei niitä pyörittävät konsolit pysty niitä sulavasti näyttämään. Omien kokemuksieni mukaan nimenomaan ruudunpäivityksen takkuaminen on suurin vitutuksen aihe menneellä sukupolvella. Xbox360/PS3 multiplattaria hommatessa olen aina tarkistanut kumpi versio pitää framensa paremmin ruodussa ja päätynyt siihen. Se että kummassa on varjostuksen rajat tehty nätimmin tai enemmän tekstuureita perunassa ei oikeasti vaikuta omaan pelikokemukseeni yhtään. Wii-pelien osalta en moista ärtymistä muista. Wii-pelien ei olekaan koskaan tarvinnut loistaa erityisen hienoilla kuvankaappauksillaan, niin ehkä on pystytty keskittyä pelaamisen nautintoon. Kuvitelkaa Super Smash Bros. ajoittain takkuavalla ruudunpäivityksellä... oksensin suuhuni. Enkä oikein tiedä, että missä vaiheessa huonosta ruudunpäivityksestä on tullut hyväksyttävää? Jos MegaDrivella Sonic olisi takunnut, niin kuka sitä olisi ostanut? En ole perehtynyt uusien Xbone tai PS4 pelien ruudunpäivityksiin, mutta todella toivon että pelien sulavuuden optimointiin olisi panostettu. Riittävän hyvältä ne kuitenkin jo näyttävät, oli konsoli sitten mikä hyvänsä.

No sä puhut ihan kuin mikään peli ei pääsisi sulaviin frame rate -lukuihin. Kyllähän nyt nykykonsoleilla on useitakin 60fps pelejä. Kuitenkin peligenrekin vaikuttaa paljonkin siihen, tarviiko peli 60fps vaiko 30fps ruudunpäivitysnopeuden.
 
Ylös Bottom