Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PSVR 2 - seuraavan sukupolven PlayStation VR

Kiinnostaako pleikkarin seuraavan sukupolven VR-lasit?

  • Kiinnostaa! My eyes are ready.

  • No jaa, tarkkailen tilannetta vielä kepin mitan matkan päästä.

  • Ei kiinnosta. Katse pysyy tiukasti television ruudussa.


Tulokset nähtävillä äänestämisen jälkeen.
Eikös se nyt kuitenkin tehdä GPUn päässä eli kyllä se pitäisi olla tallennettavissa, vaikka itse tieto mitä silmät katsovat tulisikin laseista.

Vaikea sanoa miten paljon tämä yleistyy, PSVR2:sen lisäksi eivät toistaiseksi muut enemmän myyvät lasit tätä tarjoa, joten voi olla että jää vähemmälle, riippuen toteutuksen helppoudesta. Carmack on joskus sanonut että tehoparannus olisi alle 2x vs. fixed foveated rendering, koska itse toteutuskin syö tehoja ja lisää latenssia.

Mutta toki silmänseurannalla saadaan monta muutakin jippoa aikaiseksi, ja tästä doctor who jo tarjosikin esimakua.
Tuosta tallennuksesta/video capturesta en oikein tiedä. Tämähän ei siis ole mikään uusi keksintö VR rintamalla ja en silti ole itse ainakaan vielä törmännyt kaapattuun videoon missä olisi nähnyt tuon toiminnassa. Kiva olisi nähdä kyllä.

Jos 'näennäistehoja' saadaan lisää (oikeastaan kyse on tehon optimoinnista / säästöstä alueilla missä sitä ei tarvita) lähemmäs 2x käyttäessä foviated rendering niin sehän olisi jo vallan huima lisäys/säästö! :)
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta tallennuksesta/video capturesta en oikein tiedä. Tämähän ei siis ole mikään uusi keksintö VR rintamalla ja en silti ole itse ainakaan vielä törmännyt kaapattuun videoon missä olisi nähnyt tuon toiminnassa. Kiva olisi nähdä kyllä.

Jos 'näennäistehoja' (oikeastaan tehonsäästöä) saadaan lisää lähemmäs 2x käyttäessä foviated rendering niin sehän olisi jo vallan huima lisäys/säästö! :)
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin voi lisätä myös blurria, etenkin jos silmän liikkeitä ei lueta sen suuremmalla taajuudella mitä piirtoakaan tehdään. Ihan mielenkiintoinen teknologia tämä kyllä on, mutta muitakin ”kilpailevia” on , kuten DLSS:n käyttö VR:ssä. Haittapuolena tietysti kameran hinta + yksityisyyshuolet.

Eiköhän tässä kohtapuolin nähdä miten yleiseksi FR:n käyttö muodostuu PSVR2 pelien puolella.
 
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin voi lisätä myös blurria, etenkin jos silmän liikkeitä ei lueta sen suuremmalla taajuudella mitä piirtoakaan tehdään. Ihan mielenkiintoinen teknologia tämä, mutta muitakin ”kilpailevia” on , kuten DLSS:n käyttö VR:ssä.
Hmm, ehkä tuo ei ole vielä ihan yksiselitteinen tai standardoitu teknologia, boldasin tuon yhden tärkeän sanan tuolta kaiken keskeltä:

Which Devices Support Foveated Rendering?​

Foveated rendering first appeared on a headset called Fove in 2014. HTC Launched the Vive Pro Eye in 2019 which includes eye-tracking using cameras mounted inside the headset. Finnish company Varjo also produces a range of headsets including the XR-3 and VR-3 which track eye position for true foveated rendering implementation.

Most notably, the upcoming PlayStation VR2 which is expected to launch sometime in 2022 will include eye-tracking and foveated rendering. This move by Sony will likely bring the technology into the mainstream, though given the impressive specifications of the device it’s not clear at what price this will be.

Some headsets offer fixed foveated rendering which helps performance but cannot compete with solutions that use eye-tracking. This includes the Oculus Quest, a budget VR offering, which added the feature to the headset software development kit (SDK) allowing developers to implement it into their games.
Millos pitäis alkaa tulemaan enemmän revikoita itse noista laseista ja peleistä???
Toimitus tuolla aiemmin tässä ketjussa arvaili (ei faktana esitetty) että 15. päivä tätä kuuta
 
Eye tracking mahdollistaa 'foveated rendering' (en tiedä onko tälle suomalaista termiä?) eli VR ruudulla katsomasi kohta on parhaalla mahdollisella resoluutiolla siinä missä ääreisnäön alueella olevat kohdat on huonommalla resoluutiolla.
Täten suorituskykyä pystytään optimoimaan. En oikein tiedä onko mitään keinoa kuvakaapata tuota? Se mitä PS5 VR2 näyttää televisiossa muille huoneessa oleville, ja on kaapattavissa, tallennettavissa ja näin ollen jaettavissa esim. Youtubeen ei siis todellakaan ole mitä pelaaja itse kokee.

On ja tästä tulee arvostelussa juttua.
 
Without Parolen huhumylly kertoo ohjainten akkujen kestävän käytössä vain nelisen tuntia. Toivon todella että tuo ei pidä paikkaansa.
Yksinpelissä ei ole itselle niin suurta ongelmaa, aina voi pitää taukoa, mutta kyllä nettipeleissä tuo on liian vähän. Esim Firewallia tuli kaveriporukan kanssa väännettyä aina koko ilta, välillä pikkutunneille asti hönössä joten tuo on aika syvältä jos pelit loppuu kesken kaiken
 
Noniin...tuli tilattua drivehub xboxin ratille niin saa toimimaan ps5/psvr2/gt7 VR.

Kyllähän ekana pähkäilin että jos ajelee vain normiohjaimeloa sitä, mutta pakko sille ratti saada toimimaan että saa kaiken irti. Ehtii kaikki sopivasti juuri samalla kun lasitkin tulee :)
 
Jaahas tuli Telialta viesti, että toimitus viivästyy ja uusi toimitusaika ei ole tiedossa. Tlauksen tein 27.1. Voi kakka. Pitäisköhän sitä sitten mennä kauppoihin yrittämään 22. päivä. Onkohan koko suomeen tuleva erä viivästynyt vai olenko Telian ensimmäisen erän ulkopuolella. Pitänee varmaan ottaa asiakaspalveluun yhteyttä.

Edit: Ei ole tietoa milloin Sonylta tulee lisää laitteita...
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas tuli Telialta viesti, että toimitus viivästyy ja uusi toimitusaika ei ole tiedossa. Tlauksen tein 27.1. Voi kakka. Pitäisköhän sitä sitten mennä kauppoihin yrittämään 22. päivä. Onkohan koko suomeen tuleva erä viivästynyt vai olenko Telian ensimmäisen erän ulkopuolella. Pitänee varmaan ottaa asiakaspalveluun yhteyttä.

Edit: Ei ole tietoa milloin Sonylta tulee lisää laitteita...

Tosiaan taitaa olla koko Telian erä hukassa. Itse tilasin 23.1. ja se oli todennäköisesti ensimmäisiä jos ei ensimmäinen päivä kun Telialta näitä sai ostettua.

Hiukan harmittaa tuo ettei ole mitään tietoa edes milloin saavat ensimmäisen erän mutta hiukan tätä osasi odottaakin kun laittoivat niin myöhään myyntiin nämä verrattuna muihin kauppoihin.
 
Ehkä olisi pitänyt arvata kun noin "myöhään" tein tilauksen, että ei niitä julkaisupäiväksi saa. Toisaalta olin lukevinani jostain, että näitä vehkeitä riittää, eikä pitäisi olla mitään toimitusongelmia.

Elisalla lukee, että ensimmäinen erä myyty eivätkä ota tilauksia, kun ei ole tietoa seuraavasta erästä. Jännä, että Telia ja Elisa tietää tämän, mutta DNA asiakaspalvelussa heillä ei ole mitään tietoa riittääkö heidän ensimmäisestä erästä ja heiltä voi tilata tuotetta vielä. Luulisi nyt siellä olevan erän koko ja tilauksien määrä tiedossa, mutta ilmeisesti ei.
 
Kyllä kai noita laseja pitäis saada julkaisussa. Kyselkääpäs isommista puljuista tilannetta. Kaveri oli tilannut viime viikolla vpd:stä ja julkaisupäiväksi on tulossa
 
Mulla oli laitettu tilaus sisään Telian verkkokaupasta 3 viikkoa sitten ja tänään tuli tekstiviesti, että julkaisuksi ei tuotetta mulle riitä. Elisalla oli jo 3 viikkoa sitten laitettu ennakkotilausmahdollisuus kiinni, verkkokauppa.com sen sijaan sallii edelleen ostoskoriin lisäämisen, mutta en jaksa uskoa, että heilläkään ensimmäisestä erästä enää riittäisi.
 
Joku aika sitten vilaisin puolenkuunpelien tilannetta ja silloin sieltä löytyi PSVR2, mutta oli maininta Suomeen tuleva erä loppuunmyyty, ei tietoa seuraavasta. Nyt sitten ei löydy koko vehjestä. Eikä kyllä verkkiskään anna koriin lisätä.

Eiköhän sitä lisää jossain vaiheessa sitten tule.
 
Joku aika sitten vilaisin puolenkuunpelien tilannetta ja silloin sieltä löytyi PSVR2, mutta oli maininta Suomeen tuleva erä loppuunmyyty, ei tietoa seuraavasta. Nyt sitten ei löydy koko vehjestä. Eikä kyllä verkkiskään anna koriin lisätä.

Eiköhän sitä lisää jossain vaiheessa sitten tule.
Kyllä verkkiksestä Call of the Mountain -version laseista saa lisättyä ostoskoriin edelleen?
 
Kannattaa kuitenkin laittaa Verkkikseen tilaus sisään ei tarvitse maksaa mitään etukäteen ja sen voi perua myöhemmin. Telian erä oli 200kpl horizon bundlea ja pelkkiä laseja 90kpl et voi ihan hyvin pitää paikkansa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun alkaa uhkaavasti loppumaan paikoista niin taitaa jäädä päiväuneksi marssia 22. päivä kauppaan ja paiskoa hyllystä mukaan. Näinollen tein ennakkotilauksen Giganttiin, siellä ainakin meni tilaus läpi ja edelleen mainostavat että arvioitu toimituspäivä olisi juuri tuo 22.
 
Verkkiksen PSVR2 tilauksen status näyttää "siirrossa", eli on toimituksessa paikalliseen verkkikseen noutoon.
Tein ennakkotilauksen silloin heti eka päivänä kun oli mahdollista.
 
Ylös Bottom