Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ratchet & Clank: Rift Apart

Kieltämättä, kun peli ensimmäisen kerran esitettiin, tuli mielikuva, kuinka Rifteistä pääsisi siirtymään uusin maailmoihin saumattomasti. Kuvitelkaa vaikkapa Crash 3, jossa warp roomista pääsisi siirtymään kenttiin silmänräpäyksessä. Sitten kun peliä pääsi pelaamaan tuli todettua, että tämmönenkö tämä vaan on. Ei mitään, mitä en olisi jo Titanfallissa tai Portalissa nähnyt.

Hyvä peli, mutta suuret puheet, kuinka vaan PS5:n nopeudella tämä kaikki on mahdollista toi turhan suuret odotukset.
 
Kävin nyt hieman jatkaa peliä, meno ja action on viihdyttävää mut se mikä pisti heti ärsyttää varsinkin näin zeldan jälkeen, eli puzzlet! Et kirjaimellisesti ehi 5 sekunttia pitempään kattelee kun joku robotti "hmm sorry for interrupting, but you probably should look for more spears. Menee toiset 5 sekunttia, "hmm sorry for interrupting, but you probably should look for more spears" menee taas 5 sekunttia "hmm sorry for interrupting, but you probably should look for more spears" JOOOO mä katon niitä v**n spearsei koko ajan anna mä nyt ihan itte mietin mun omilla aivoilla. Sen lisäksi koko puzzlen voi skipata jos ei jaksa niillä aivoilla miettiä.

En tiie mikä näis sonyn pelien puzzleis on että sitä pelaajaa pidetää idioottina tai et sitä pelais 1 vuotias (ei sillä et 1 vuotias ois idiootti) vaikkei ne aivot oo vielä ihan kehittyneet.

Sama horizonis, god of waris ja mitä näit nyt äkkiseltää tulee mieleen jossa joko hahmo tai joku muu pälpättää sun korvaan jatkuvia itsestäänselviä tyhmiä muistutuksia että "kai sä osaat varmasti"? "osaatko varmasti?" "me täällä sonylla ei haluta että ihmiset lopettaa pelin kesken kun eivät keksi ratkasua heti 10 sekunnin päästä".

"Me täällä sonylla tehtiin myös jokaisesta sonyn pelin platinasta todella helppoa ettei vaa ihmiset sen takia jättäis niitä ostamatta"

-Jim Ryan.
 
Kävin nyt hieman jatkaa peliä, meno ja action on viihdyttävää mut se mikä pisti heti ärsyttää varsinkin näin zeldan jälkeen, eli puzzlet! Et kirjaimellisesti ehi 5 sekunttia pitempään kattelee kun joku robotti "hmm sorry for interrupting, but you probably should look for more spears. Menee toiset 5 sekunttia, "hmm sorry for interrupting, but you probably should look for more spears" menee taas 5 sekunttia "hmm sorry for interrupting, but you probably should look for more spears" JOOOO mä katon niitä v**n spearsei koko ajan anna mä nyt ihan itte mietin mun omilla aivoilla. Sen lisäksi koko puzzlen voi skipata jos ei jaksa niillä aivoilla miettiä.

En tiie mikä näis sonyn pelien puzzleis on että sitä pelaajaa pidetää idioottina tai et sitä pelais 1 vuotias (ei sillä et 1 vuotias ois idiootti) vaikkei ne aivot oo vielä ihan kehittyneet.

Sama horizonis, god of waris ja mitä näit nyt äkkiseltää tulee mieleen jossa joko hahmo tai joku muu pälpättää sun korvaan jatkuvia itsestäänselviä tyhmiä muistutuksia että "kai sä osaat varmasti"? "osaatko varmasti?" "me täällä sonylla ei haluta että ihmiset lopettaa pelin kesken kun eivät keksi ratkasua heti 10 sekunnin päästä".

"Me täällä sonylla tehtiin myös jokaisesta sonyn pelin platinasta todella helppoa ettei vaa ihmiset sen takia jättäis niitä ostamatta"

-Jim Ryan.
Tykkään tosi paljon pulmanratkonnasta ja tutkimisesta peleissä. Se joku video God of War Ragnarokista, jossa poika kertoo vinkkiä käytännössä samantien oli aika hirveää katsottavaa. En tiennyt että tässäkin on tuo sama. Pitäisi ehdottomasti olla asetuksella säädettävissä antaako mukana kulkeva apuri vinkkiä vai ei.
 
Itse pelistä nauttinut paljon nyt PS+:n kautta.

Heh, taisin keväällä jonnekin mainita että nyt kun ostin tuon alennuksesta niin tulee sitten ihan pian PSN+ johonkin valikoimaan ja niinpä näytti käyvän... Eipä sillä, tykkäsin kyllä ihan riittävästi että ihan mielellään sen pelasi ja voi ehkä uudestaankin eikä tarvitse miettiä että onko joku tilaus päällä vai ei. PSN+extra loppui joku aika sitten enkä ole saanut aikaiseksi vielä uusia ...
 
Lisää valitusta :p

Eiks täs oo minkäänlaista fast travel juttua? Täs ku haahuilin jotain keräämässä nii eksyin nii pahasti etten enää löytänyt takas "maanpinnalle" kun sillä hemmetin etanal yritin päästä takas alukselle, eihä siitä tullut mitää ja siinä sit etana törmäili ja sit resetoi takas siihen lähtöpaikkaan. Mapistakaa ota mitää selvää, siinä sit oli pakko ottaa load game ku olin viel maanpääl. Vois ny edes sinne alukselle pikamatkustaa takas jos haluu jatkaa peliä eikä et etanal siinä yrittää löytää takas perille.
 
Lisää valitusta :p

Eiks täs oo minkäänlaista fast travel juttua? Täs ku haahuilin jotain keräämässä nii eksyin nii pahasti etten enää löytänyt takas "maanpinnalle" kun sillä hemmetin etanal yritin päästä takas alukselle, eihä siitä tullut mitää ja siinä sit etana törmäili ja sit resetoi takas siihen lähtöpaikkaan. Mapistakaa ota mitää selvää, siinä sit oli pakko ottaa load game ku olin viel maanpääl. Vois ny edes sinne alukselle pikamatkustaa takas jos haluu jatkaa peliä eikä et etanal siinä yrittää löytää takas perille.
Se on noi etanat vaan vieraita kulkuvälineitä meille ihmisille tuolla sienten ja teleporttien maailmassa ;D
Itse en muista että mihinkään jumiin olisin jäänyt vaikka olenkin melko heikkopäinen eksymään vaikkapa yöllä vessaan mennessäni
 
Vetäisin new game+ läpi ja se on hyvä että tässä pystyy ohittamaan pulmatehtävät, eipä niitä olisi toiseen kertaan viitsinyt tehdä. Ei tämä parhaimpien Ratchettien tasolla yllä, mutta ihan viihdyttää räiskintää.
 
Olis voinut että edes ekal kerral niitä ei vois skipata tai ylipäänsä miks pitäis. Mitä seuraavaks, skippaa koko peli ja kato lopputekstit? No joo ei se siihen tuu menee mut jotenki nyt jäi fiilis et täs yritetää vaa tehää homma laiskasti tyylii "ei näit puzzlei ihmiset jaksa muutenkaa ja hermot niil vaa menee nii pistetää skip puzzle mahollisuus" Päästetää ihmiset helpolla tekemään vain pelin parhaat puolet. Vaikka mun mielestä nää puzzlet on hauskoja, mitä nyt se clank osuus nii se opastava robotti jaksaa koko ajan muistuttaa et mun pitäs spierssei katsoa enemmän.

-Jim Ryan
 
Vedin nyt sit tän läpi semmosena "zeldan välitaukopalana". Olihan tämä ihan hauskaa menoa mut kyl täs nyt on pakko itekki yhtyä tähän miten tämä tuntui lähinnä PS5 tech demolta, erittäin laadukkaana sellaisena mut täs vaa selvästi haluttii näyttää "kattokaa miten nopeasti tämä ps5 ssd pystyy lataa kaikkea". Ja kyllähän se kykenee, saumatonta pelaamista jossa kaikki tapahtuu silmänräpäyksessä, smooth gameplay ilman mitään droppeja vaikka ruudulla tapahtuu älyötön määrä toimintaa.

Ne keltaiset riftit oli täytyy itekki sanoo "meh" sehä toimii samal taval ku jollain spiderman verkolla sinkoilee nopeesti, erona vaa se että nyt sä vaan muka "teleporttaat" vaikka oikeesti vaan vedät sen maan ittees kohti.

Ne kristalli aikamuutokset oli kyl melko vaikuttavia mut tosiaan mullei ollu mitää vertailukohtaa mitä ilmeisesti titanfall ja dishonored on jo tehnyt ilmeisesti samal taval tai paremmin ja vanhalla tekniikalla. Muuten tämä oli melko viihdyttävää toimintaa ja juuri se toimintaa tässä toimii ja sopivan pituinen "mättö". Perus sony "leffapeli".

Sekä noi porttaalit oli lähinnä sitä kun storys lennettii näyttävästi kentästä toiseen, olin jotenkin siinä käsityksessä että tässä sit voi oikeesti niistä sinisistä porttaaleista vaa warpata kentästä toiseen, mut eihän se sit niin mennyt. Kenttiin mennää ihan sillä avaruusaluksella ja ne siniset mitä on siinä mennää vaa johonki pikku alueelle poimii jotain. Mut ihan laadukas "tech demo" ja osaavissa käsissä pystyisi varmasti luomaan tästä vielä jotain uskomattoman hienoa, sitten tuleivaisuudes toivottavasti.
 
Se, mikä siinä riftien hypetyksessä myös itsellä tökki, oli se, etteivät ne tuntuneet millään tapaa myöskään siltä että niihin olisi tarvittu mitään mullistavaa uutta teknologiaa vaan jälleen jäi vain fiilis, että onhan tuollaista nähty ennenkin.

Tällä videolla käydään läpi että onko se hypersupernopea-SSD todella ainoa mahdollisuus toteuttaa Rift Apartin juttuja. Minulla oli koko ajan peliä pelatessa ja jo muistaakseni traileria katsoessa mielessä, että en tajua mikä niissä muka vaatii mitään uutta teknologiaa? Tietty jos ne on pakko toteuttaa juuri tietyllä tavalla, niin joo, vaatii varmaan, mutta kuitenkin varmaan aika lailla kaikki olisi voitu toteuttaa ilmankin PS5:n hypetettyä SSD:tä.

Tässä siis video:



Ja en siis yhtään vähättele jos Rift Apartia pitää huikeana. Kysehän on subjektiivisesta kokemuksesta. Minulle se kaikki hehkutus vain lisäsi sitä laimeuden määrää vaikka en edes odottanut mitään ihmeitä.

Niin ja en minä aina ja kaikkia pelien eri ominaisuuksia tylytä :D Esimerkiksi tuplahyppy on yksi suosikkiominaisuuksistani vaikka se on ikivanha juttu. Nyt viimeksi se tuli vastaan Cyberpunkissa ja oliko se myös tuossa Rift Apartissa? Samoin Dishonoredeissa se on. Elden Ringissä jopa ratsu osasi tuplahypyn ja voi että sillä oli nautinto pelata :)

Mutta jos hehkutetaan jotain juttua, jonka olen nähnyt jo monta kertaa tai joka ei tunnu mitenkään erikoiselta, niin totta kai sitä tulee ihmeteltyä että mitä ihmettä.
 
Enemmän täs oli mulla sitä "wau" efektiä niistä junaraiteilla surfaamisesta ja näyttävästä toiminnasta sekä se kun pelin käynnistää on se tyyliin samantien päällä se on enemmänki sitä ssdeetä, no olihan niissä niitä näyttäviä kentästä toiseen siirtymiä, en tiie ehkä ilman ssdeetä se sit olisi hankalampi toteuttaa tai tökkis tai kaatuilis paitsi jos tämä on jo toteutettu ennenki lähes yhtä näyttävästi. Ehkä se oli tässä vaa mahollista luoda helpommin, tai varmaa oliki ja just näytetää ps5 alkuvaihees sen lihaksia joka varmaa tyylii ps5 ekana pelinä onkin "ai tämmöstäkö sit on luvassa jos kerta tämä on näitä ekoja nii mihii ne viel kykenis myöhemmin.".

GOW: Ragnarok olis varmasti hyötynyt tästä teknologiasta niin ettei sen kratoksen ois tarvinnut survoo itteensä 10 metrin välein koloista läpi jotta seuraava alue ehtis lataa. Mut siitä saa syyttää crossgeniä.

Ehkä sit lankesin sonyn ssd mainos hypeen, enkä tästä siis kattonut ku ehkä yhen arvostelun aikoinaan, mut kun tän pelas läpi nii kyl alunperin odotin enemmän niistä teleporteista ym aika matkustelusta. Kaikesta huolimatta näyttävä ja ihan hauska peli mut ehkä liikaa maustettu mainospuheissa.
 

"Mutta pelinhän ei pitänyt toimia ilman ssd-asemaa, koska pelissä hypittiin eri ulottuvuuksien välillä"

Taisinkin jo ennen pelin julkaisua sanoa, että koko ssd-vaatimus oli vain markkinointihäiskien mainoslauseita.
 

"Mutta pelinhän ei pitänyt toimia ilman ssd-asemaa, koska pelissä hypittiin eri ulottuvuuksien välillä"

Taisinkin jo ennen pelin julkaisua sanoa, että koko ssd-vaatimus oli vain markkinointihäiskien mainoslauseita.
Eikös täällä vasta ollutkin tästä jotain keskustelua?

Sanoin jo silloin ennen peliä pelanneena että ei näytä mitenkään ihmeelliseltä ja se totuus oli vielä karumpi. Ne samat asiat olisi voitu tehdä jo X360-aikaan jos olisi haluttu koska ne oli kuin valmiiksi purkitettuja videoita, joissa ei oikeasti kummemmin pelattavaa ollut.

Jopa alkuperäinen Prey teki portaalit vaikuttavammin ja se oli silloin helvetin kauan sitten. Muitakin esimerkkejä varmasti olisi ja on annettukin.

Enkä ota edes kantaa SSD-vaatimuksiin vaan pelkästään siihen kuinka pettymys ne portaalit lopulta on. Cyberpunkissa pelkkä tuplahyppy tuntuu tyydyttävämmältä pelimekaniikalta kuin R&C:n portaalit.
 
Kyllä tämä pientä kikkailua raudan puolelta PC:llä vaatii että HDD pyörii ylipäätään. Se on isompi sääli että peli ei ole se mestariteos mitä monet odotti, kenttäsuunnittelu on aivan liian varmaa, peli on vedetty varman päälle semmoiseen 8/10 iskuun.

Varsinkin jotkut Crack in Time ja muut vanhat klassikot oli helposti kenttä suunnittelulta 9/10 pelejä. Ehkä he ottavat tämän jatko-osassa hieman riskejä, jospa se ois se vanhojen fanien kaipaama jättipotti.
 
PC version vertailua PS5. Paljon puhuttaneista teleporttaus kohtauksistakin on puhetta. Mutta sen sanovat että ilman SSD:tä ne on ilmeisesti aika hitaita ja nykiviä.


Pointti kuitenkin se, että pyörii myös HDD:llä. Ja peli on muuten ilmeisesti myöskin Steam Deck Verified, joten pyörii vähän tehottomallakin raudalla. Mahtava homma!
 
Mutta onko ne hitaita normaali SSD:llä ilman supernopeaa PS5 SSD:tä josta ei oo kuultu mitään tämän pelin jälkeen?
 
Ylös Bottom