Vastaus: Red Dead Redemption [X360] - keskustelu pelistä
Missä muuten on Coustille mielipiteineen, oliko kyseessä sittenkin suuri pettymys vai sitäkin suurempi ilmestys?
Täällähän minä
. Vihdoin aikaa tulla heittämään jonkin sortin analyysiä. Kallistuisin tuon "sitäkin suurempi ilmestys" suuntaan.
Yksinpeli
Heti saatuani Marstonin ensimmäistä kertaa ohjattavakseni ja otettuani muutaman ensi askeleen, huomasin ettei Red Dead Redempion todellakaan pettänyt. Audiovisuaalisesti äärimmäisen näyttävää ja saa luotua aikaan todella fiiliksen villistä lännestä. Kaupungissa kävellessä kaikkialta kuuluu työn ääniä, ihmiset juttelevat ja ohitse ratsastaa väsyneitä matkaajia kohti saluunaa kostuttamaan pölyn kuivaamia kurkkuja. Peli todellakin vangitsee villin lännen tunnelman erittäin vahvasti ja luo tunteen hengittävästä, uskottavasta ja vaarallisesta maailmasta jossa lainvalvojat ovat heikoilla ja rikollisuus kukoistaa. Immersio on huikaisevaa jos sitä ei itse pilaamalla pilaa. Ääninäyttely mielestäni todella taidokasta. Sivutehtävät ja random kohtaamiset ovat upea lisä ja luovat edelleen tätä villin lännen tunnelmaa entistä enemmän. Ja ah, dead eye yhdistettynä niin ihanaan euphoriaan! Peli ei olisi niin hyvä ilman näitä kahta.
Tulitaistelut, suojautuminen, Marstonilla ja hevosella liikkuminen mielestäni hyvin tehty, vaikka aluksi tuntuivatkin melko jäykiltä.
Aarteenmetsästys ja duelinki on vähän minulla hakusessa. En ymmärrä niistä duelin palkeista ja mitä pitäisi painaa, että maalaamisen sijasta voisi ampua.
Muutama hauska tapahtuma:
-Ratsastin rauhallista vauhtia kohti Armadilloa, kun vastaan laukkasi kaupungin suunnasta hirveää vauhtia mies, joka yhtäkkiä pysähtyi ja juoksi muutaman metrin tiensivuun kiven juurelle kuselle.
-Kävelin Bonnien ranchilla ja yhtäkkiä takaa kuului hirveää meteliä. Käännyin ja huomasin, että joku onneton oli onnistunut kaatamaan vankkurit ja tapattamaan toisen hevosen
.
-Ratsastin täysillä kohti Armadilloa keskellä preeriaa ja yhtäkkiä hevonen lakosi alta ja euphorian siivittämänä Marston lensi satulasta ilkeän näköisesti. Hevonen oli jostain syystä kuollut. Ei siinä muu sitten auttanut kuin jatkaa kävellen matkaa.
Valitettavasti unohtunut suurin osa hauskoista jutuista.. Niitä on liikaa!
---
Multiplayer
KonsoliFINiläisten kanssa perjantaina saatiin todella maittavat pelit aikaiseksi free roamissa. Meidän posse pääasiassa otti sen puolustavamman roolin ja linnoittautui erilaisiin kyliin ja taloihin toisten hyökätessä. Hauska oli, kun hirveällä höögalla siirryttiin seuraavan paikkaan ja muun possen ratsastaessa edessäpäin minä painelen muutaman sadanmetrin päässä omalla konillani perässä piiskaten ratsua eteenpäin toisen possen ajaessa minua takaa. Jo useaan kertaan mainittu, yöllinen tulitaistelu ukkosen jylistessä oli todella tunnelmallinen! Free roamissakin saa hyvin aikaan kunnon länkkäri taisto fiiliksen. Hyvällä porukalla äärimmäisen mukavata.
---
Red Dead Redemption lunasti/lunastaa siis kaikki odotukset ja välillä vähän ylikin. Ottakaa kaikki parhaimmat länkkärit, laittakaa ne yhteen ja muuntakaa videopeliksi ja saatte Red Dead Redemptionin!