Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Redfall

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pirate fin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse en ymmärrä sitä, että laitetaan arvostelua tekemään sellainen arvostelija, joka ei ole kiinnostunut kyseisen genren peleistä. Kyllä sen yleensä tietää miten siinä käy. Toki silloin tuonkin lähestymistavan ymmärtäisin, jos olisi kaksi arvostelijaa - genren fani ja sitten toinen näkemys sellaiselta, joka ei kyseistä genreä fanita. Näinhän muistaakseni suomalaiset pelilehdet välillä tekevätkin. Ihan fiksu kuvio tuollainen sinänsä.
Näin sivuhuomiona: Pelit-lehdessä on se joku arvostelija, joka antaa AINA (mutu-tuntumani mukaan) reilusti korkeammat pisteet kaikelle japsikamalle. Se on siis ihan sama mitä siinä arvostellaan niin se on joku 80-90 peli.

Useita pelejä olen muistilistoilleni tämän arvostelijan arvostelujen takia laittanut mutta kun huomasin tuon kaavan niin nyttemmin olen miettinyt että liekö kyse tosiaan vain siitä että on jonkinlaista fanitusta kyseessä. Sen ainakin voin sanoa että genreinä (tai kenties muutenkaan) ei useimmat niistä peleistä olisi kiinnostaneet yhtään mutta kun saaneet niin hyviä pisteitä niin pakko ollut heittää "tsekkauslistoille".

Ihan vasta oli yksi kahden arvostelijan arvostelu, jossa tämä arvostelija antoi jotain vajaa (tai oliko jopa yli) 20 pistettä enemmän kuin pidemmän arvostelun kirjoittanut tyyppi.

Ja tietysti ymmärrän että subjektiivisia teoksiahan arvostelut on mutta ongelmaksi voi kyllä muodostua myös se jos fanittaa liikaa ja kaikki tiettyä genreä (tms.) edustavat tekeleet on aina sellaisia että arvosanojen perusteella pitäisi kiinnostaa.

Mutta onhan tässä tietysti sekin, että samoin myös huomaa sellaisia arvostelijoita, joiden kanssa näkemykset menee hyvin/pääosin yhteen.

Enkä siis tiedä onko tämä arvostelija "oikeassa" vai ei, sillä en ole vielä ehtinyt pelata yhtään noista peleistä, joita olen hänen arvosteluidensa kautta talteen laittanut.

Viimeksi muokattu:

Todella hienoa nähdä kuinka Arkanella epäkohtiin yhteiskunnassa pyritään vaikuttamaan videopelien kautta. :)

Itse karsastan kaikenlaista julistamista viihteessä ja oikeastaan muutenkin yhteiskunnassa. Viihde viihteenä ja julistukset ja mielenosoitukset sinne missä niitä kannattavat kokoontuvat keskenään tärkeinä pitämiensä asioiden äärelle.

Kierrän itse aina julkiset mielenosoituksetkin kaukaa. Minä luen, katson ja kuuntelen itse valitsemistani medioista juuri niin kauan toisten julistuksia ja agendoja, kuin itse haluan. Ja yleensä se aika on vain muutamia sekunteja kunnes jo vaihdan toiseen mediaan tai asiaan, jos todellisista julistuksista on kyse.

Itse katson mieluummin faktoihin perustuvia dokumentteja, kun haluan tietoa mielestäni tärkeistä asioista. Viihteeseeni en kuitenkaan kaipaa tippaakaan kannanottoja ja julistuksia.

Laskee odotuksia entisestään Redfallia kohtaan tämänkaltaiset jutut, mitä tuossa julkaisit. Toki jos pelin tarinassa ei tuollaisia julistuksia sinänsä tuoda esiin, eikä sellaisia muuten pelatessa korosteta, niin sitten asia ok.

”Taiteen” tekijöiden yritykset manipuloida viihteessä yleisönsä näkemyksiä nostaen samalla itsensä joiksikin suuriksi tietäjiksi ja opettajiksi, on lähinnä itseäni huvittava ja paikoin ärsyttävä ilmiö.

Ja selvyyden vuoksi vielä - en todellakaan kannata itsekään varallisuuden keskittymistä niin harvoille. En kannata toki myöskään kommunismia, jossa kaikki jaettaisiin tasan. Ääripäät ylipäätään ovat lähes aina huonoja vaihtoehtoja. Kohtuullisuus ja tilannetaju taas vastaavasti olisivat asioita, joita maailmassa kaivattaisiin kovasti enemmän. Siltikään en kaipaa tämänkään kaltaisia pohdintoja viihteeseen.

Viimeksi muokattu:

Eipä tarvitse tätäkään peliä pelata edes gamepassin kautta ilmaiseksi heti alussa.

Edit .. olikin jo aiemmin keskustelua tästä. My bad.

Kyllä tarinavetoisissa peleissä myös yhteiskunnan syvällisempikin luotaaminen ja kantaaottaminen on mielestäni aivan hyväksyttävä ja jopa toivottava suuntaus. Videopelaaminen on saavuttanut monella tasolla sellaisen vaiheen, että videopeli voi myös uskottavasti kommentoida ympäröivää yhteiskuntaa.

Ja vaikka itse edelleenkin pidän pelin tärkeimpänä ominaisuutena sen pelattavuutta, niin esimerkiksi oikein pätevä As Dusk Falls ja muut vastaavat interaktiiviset elokuvat ovat paikkansa lunastaneet myös omalla pelilistalla, vaikka nämä ovatkin nimenomaan enemmän tarinaa ja vähemmän pelattavuutta.

Toki siitä voidaan olla montaa mieltä, että onko Redfallin "rikkaat verenimijät" mikään edes kaukaisesti raikas ja syvällinen kommentti nykyisestä yhteiskunnasta, varsinkin kun jo 1800-luvulla kreivi Draculasta kirjoiteltiin Stokerin kynällä hyvinkin samasta näkökulmasta, mutta kuitenkin. Ei minusta mitään mielipiteitä pidä jättää kertomatta, vaikka itse en olisikaan samaa mieltä.

Kyllä tarinavetoisissa peleissä myös yhteiskunnan syvällisempikin luotaaminen ja kantaaottaminen on mielestäni aivan hyväksyttävä ja jopa toivottava suuntaus. Videopelaaminen on saavuttanut monella tasolla sellaisen vaiheen, että videopeli voi myös uskottavasti kommentoida ympäröivää yhteiskuntaa.

Ja vaikka itse edelleenkin pidän pelin tärkeimpänä ominaisuutena sen pelattavuutta, niin esimerkiksi oikein pätevä As Dusk Falls ja muut vastaavat interaktiiviset elokuvat ovat paikkansa lunastaneet myös omalla pelilistalla, vaikka nämä ovatkin nimenomaan enemmän tarinaa ja vähemmän pelattavuutta.

Toki siitä voidaan olla montaa mieltä, että onko Redfallin "rikkaat verenimijät" mikään edes kaukaisesti raikas ja syvällinen kommentti nykyisestä yhteiskunnasta, varsinkin kun jo 1800-luvulla kreivi Draculasta kirjoiteltiin Stokerin kynällä hyvinkin samasta näkökulmasta, mutta kuitenkin. Ei minusta mitään mielipiteitä pidä jättää kertomatta, vaikka itse en olisikaan samaa mieltä.
Syväluotaavuus on toki omasta mielestänikin ok. Kantaaottavuutta en kuitenkaan kaipaa peleihin pätkääkään. En suuntaan enkä toiseen. Varsinkin sellainen julistaminen ja ”oikeamielisyyden” levittäminen viihteen varjolla on ainakin itselleni lähinnä ällöttävää ja rinnastuu käytännössä suoranaiseen propagandaan. Ainakin itse alan vierastamaan sellaisia tahoja, jotka tuollaista viihdetuotteisiinsa tuovat. Toki saavathan tehdä tarinansa miten haluavat, normaalin sananvapauden puitteissa. Tekee vain sitten tuotteista ainakin itselleni ikävän luotaantyöntäviä.

Aika monessa pelissä kritisoidaan/parodioidaan jotain, joten sen kautta aika moni peli, kuten muukin viihde, on lopulta myös poliittista ja/tai kantaaottavaa.

Siitä ei pääse mihinkään.

Vähän sama kuin että objektiivisuus on aika mahdotonta kun on kyse ihmisistä.

Aika monessa pelissä kritisoidaan/parodioidaan jotain, joten sen kautta aika moni peli, kuten muukin viihde, on lopulta myös poliittista ja/tai kantaaottavaa.

Siitä ei pääse mihinkään.

Vähän sama kuin että objektiivisuus on aika mahdotonta kun on kyse ihmisistä.
Parodia on mielestäni kuitenkin vähemmän valmiiksi pureskeltua tarinaan ympättyä julistusta ja moralistista paasausta, joita on sinänsä aivan liikaa nykyään peleissä ja muutenkin viihteessä. En näe parodiaa edes suoranaisena kritiikkinä välttämättä. Se on enemmänkin kuvausta jostakin asiasta huvittavammassa ja väritetymmässä muodossa. Kovin kantaaottavalta vaikuttava parodia, jossa ollaan ylimielisen oikeamielisiä ja sen kautta sitten naureskellaan väärämieliselle kohteelle, ei sitten kyllä kiinnosta myöskään lainkaan.

Viimeksi muokattu:
Täältä sivusta huudellen, parodia yrittää tehdä huumoria yhdestä tai useammasta lähdeteoksesta yleensä liioitellen esikuviensa tyyliä sinänsä "viattomasti". Yhteiskunnan epäkohdista ja ihmisten pahuudesta naurua vääntäviä teoksia kutsutaan satiiriksi ja ne ovat sitten sitä asenteellisempaa kamaa, joiden tarkoitus on saada yleisönsä paheksumaan satiirin kohdetta.

Mutta menee muutenkin tämä homma jo OT:n puolelle, joten josko tätä voisi jatkaa jossain muualla. Tätä keskustelua muutenkin tuntuu tulevan aina silloin tällöin pelien omien topikkien alle, joten josko tälle voisi olla oma topikki, ellei jo olekin?

Henkilökohtaiset avautumiset -topikissa yritin Last of Us II:n pohjalta herätellä keskustelua vähän aiheen tiimoilta (tai no tarkemmin siitä, että saako videopeli edes yllättää pelaajaa), mutta se meni noin 100m maailmanennätysajassa woke-kulttuurille huutamiseksi ja muuksi kulttuurisotasekoiluksi. Onnea uudelle, älykkäämmälle yritykselle. Kun ”taiteesta” puhuttaessa pitää laittaa ympärille lainausmerkit, ovat lähtökohdat usein hiukan latautuneet :D

Viimeksi muokannut moderaattori:
Redfall aiheisia ohjaimia

211408_Image-Hero-768_1920x831_03.jpg

Ylös Bottom