Näin sivuhuomiona: Pelit-lehdessä on se joku arvostelija, joka antaa AINA (mutu-tuntumani mukaan) reilusti korkeammat pisteet kaikelle japsikamalle. Se on siis ihan sama mitä siinä arvostellaan niin se on joku 80-90 peli.Itse en ymmärrä sitä, että laitetaan arvostelua tekemään sellainen arvostelija, joka ei ole kiinnostunut kyseisen genren peleistä. Kyllä sen yleensä tietää miten siinä käy. Toki silloin tuonkin lähestymistavan ymmärtäisin, jos olisi kaksi arvostelijaa - genren fani ja sitten toinen näkemys sellaiselta, joka ei kyseistä genreä fanita. Näinhän muistaakseni suomalaiset pelilehdet välillä tekevätkin. Ihan fiksu kuvio tuollainen sinänsä.
Useita pelejä olen muistilistoilleni tämän arvostelijan arvostelujen takia laittanut mutta kun huomasin tuon kaavan niin nyttemmin olen miettinyt että liekö kyse tosiaan vain siitä että on jonkinlaista fanitusta kyseessä. Sen ainakin voin sanoa että genreinä (tai kenties muutenkaan) ei useimmat niistä peleistä olisi kiinnostaneet yhtään mutta kun saaneet niin hyviä pisteitä niin pakko ollut heittää "tsekkauslistoille".
Ihan vasta oli yksi kahden arvostelijan arvostelu, jossa tämä arvostelija antoi jotain vajaa (tai oliko jopa yli) 20 pistettä enemmän kuin pidemmän arvostelun kirjoittanut tyyppi.
Ja tietysti ymmärrän että subjektiivisia teoksiahan arvostelut on mutta ongelmaksi voi kyllä muodostua myös se jos fanittaa liikaa ja kaikki tiettyä genreä (tms.) edustavat tekeleet on aina sellaisia että arvosanojen perusteella pitäisi kiinnostaa.
Mutta onhan tässä tietysti sekin, että samoin myös huomaa sellaisia arvostelijoita, joiden kanssa näkemykset menee hyvin/pääosin yhteen.
Enkä siis tiedä onko tämä arvostelija "oikeassa" vai ei, sillä en ole vielä ehtinyt pelata yhtään noista peleistä, joita olen hänen arvosteluidensa kautta talteen laittanut.
Viimeksi muokattu: