F1 Championship edition (2007, PS3)
Tätä pelatessani tuli mieleen, että pelihän on erittäin hyvä arvostelun kohde täällä. Kyseessä siis Studio Liverpoolin viimeinen F1-tuotos, jonka jälkeen vastuun lisensoiduista F1-peleistä on ottanut Codemasters. Julkaisuvuodestaan huolimatta peli käsittelee F1-kautta 2006. Tässä plussia ja miinuksia, erityisesti Codemastersin pelisarjaa silmällä pitäen:
+Grafiikat
+Hyvä ajettavuus
+Riittävän vaikea (vrt. sarjan edelliset pelit)
+Vauriomallinnus edelleen realistisempi kuin missään Codemastersin pelissä, auto hajoaa oikeasti todella helposti
+Tekoäly aggressiivisempi kuin missään Codemastersin pelissä
+Peli on rankaiseva kahden ylemmän kohdan vuoksi, jo maaliinpääsy pisteillä tuo erittäin hyvän fiiliksen
+Suomenkieliset valikot, selostus ja kisainssi.
+Lämmittelykierros (teki paluun vasta 2016)
+Interaktiiviset varikkopysähdykset
+Mahdollisuus toimia testikuskina
+Autenttiset kisagrafiikat vuodelta 2006
+Paremmat säätömahdollisuudet kuin nykyisin
+Käytännössä kaikki olennaiset pelimuodot mitä löytyy tänäkin päivänä
+Ei flashbackeja eikä edes restart mahdollisuutta urassa
+TV-tila, klassikkoautoja, klassikkorata, palkintokaappi, uutisia, kattavat tilastot... Kaikkea riittää!
-Hard-vaikeustasolla ajotestit lähes mahdottomia (selitän paremmin alempana), vaikka itse kisaviikonloppuina hyvä vaikeustaso
-Sateella on mahdoton pärjätä tekoälyä vastaan
-Tekoälyn suorituskyky vaihtelee liikaa radasta riippuen. Toisilla radoilla voi voittaa Super Agurilla, toisilla tekee tiukkaa Ferrarilla
-Moottoririkkoon keskeyttänyt auto jättää öljyläikkiä radalle, jotka vaikuttavat vain pelaajan autoon, ei tekoälyn autoihin
-Oikomisrangaistus on ihan älytön: Peli hidastaa autoa tietyksi ajaksi, mikä voi lopulta johtaa kolariin ja keskeytykseen
-Tietyissä kohdissa "auto spin kerbs" aiheuttavat liikaa ongelmia
-Aika-ajon ja kisan välissä ei ole mahdollista tallentaa
-Radat on mallinnettu huonosti
Ajoin yhden kauden uraa Toro Rossolla juuri äsken läpi ja tilastot olivat seuraavat:
-8 kertaa maaliin
-10 keskeytystä
-25 MM-pistettä
-1 podium
-1 paalupaikka
-MM-sarjan 10.
Kuten aiemmin sanoin, peli on armoton. Kymmenestä keskeytyksestä niin moni tuli kirvelevään paikkaan. Kanadassa viidenneltä sijalta mestarien muuriin, Unkarissa sade muutti eturivin lähtöpaikan keskeytykseen, Turkissa Montoya ajoi kylkeen pistesijalla ja Monzassa öljyläikkä keskellä Ascaria aiheutti keskeytyksen toiseksi viimeisellä kierroksella pisteiltä. Päätöskisassakin Fisichella kiilasi seinään avauskierroksella hyvistä asemista.
Toisaalta onnistuminen maistuu todella hyvältä vaikeiden kisojen jälkeen. Avauskisasta Bahrainista tuli 2 pistettä, mutta seuraavaa saikin odotella Indianapolisiin (kisa 10) asti, taas seitsemäs sija. Magny-Coursissa sateisesta aika-ajosta irtosi ruutu 21, mutta erittäin hienon ajon jälkeen nousin kuudenneksi. Tämän jälkeen mm. Unkari-Turkki-Monza pettymykset putkeen, kunnes Kiinassa räjähti: Paalupaikka ja kisasta kakkossija!
Tämä onkin pelin suola: Yksikin virhe, niin olet ihan oikeasti ulkona! Ja siksi pärjääminen tuntuu paljon paremmalta kuin Codemastersin peleissä, jotka antavat niin paljon anteeksi.
Sitten päästäänkin vielä niihin ajotesteihin: Jos et halua tuhlata viiden kauden uratilan kallisarvoista aikaa testikuskina hääräämiseen, joudut voittamaan testin tavoiteajan ainakin 2,5 sekunnilla! Erilaisia rata/testikombinaatioita on yhdeksän kappaletta, joista hard-vaikeustasolla vain yksi on edes mahdollinen suorittaa niin hyvin, että et joudu testikuskiksi. Jos joku haluaa tietää, niin se on Magny Cours/3 kierroksen yhteenlaskettu aika.
Itsehän juuri tänään McLarenille pyrkiessäni jouduin lataamaan tallennuksen uudestaan aina niin kauan, että 1/9 todennäköisyydellä (eikä satu satamaan) juuri tuo testi tulee. Toisella yrityksellä voitin tavoiteajan 2,450 sekunnilla ja olisin joutunut testikuskiksi. Kolmannella yrityksellä voitin tavoiteajan 2,498 sekunnilla ja olisin joutunut testikuskiksi. Neljännellä myrskysin 3,600 sekunnin eron tavoiteaikaan ja sillä irtosi jo ykköskuskin paikka kakkoskaudelle. Tähän operaatioon meni kokonainen tunti.
Monilta osin siis kyseessä on vielä tänäkin päivänä yksi parhaista lisensoiduista F1-peleistä, mitä on koskaan tehty. Monet ominaisuudet ovat edelleen parempia kuin nykyisissä F1-peleissä ja ainakin itse nautin pelistä enemmän kuin nykyisistä. Toisaalta sitten pelistä löytyy liian monta kunnon testaamisen puutteesta johtuvia ongelmia, kuten tekoälyn vauhti sateella ja tuo testiongelma, sekä idioottimaisia ominaisuuksia kuten rangaistusjärjestelmä. Haluaisin antaa nelosen, mutta ongelmat pudottaa väkisinkin kolmoseen.
Retrospektiivinen arvosana: 3
Arvosteluasteikko:
5 – Klassikko silloin, klassikko nyt.
4 – Hyvä peli on hyvä.
3 – Peli on kestänyt ajanhammasta kohtuullisen hyvin, mutta muutama paikkaus voisi tehdä terää.
2 – Lapsuksia ja kummallisia suunnitteluvalintoja löytyy sieltä täältä. Ei näytä eikä kuulosta hyvältä.
1 – Aika on todellakin kullannut muistot. Älä palaa tämän pariin, ellei pettymys ole se mitä elämältäsi haluat