Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Returnal - Sinivalkoista räiskintää

Onko kotimaisuus sinulle myyntivaltti?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 45 36,6%
  • Ei

    Äänet: 66 53,7%
  • En osaa sanoa

    Äänet: 12 9,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    123
Juu, mutta kun itsellä on seuraavaksi asialistalla Ixionin kukistaminen, niin edes tieto mahdollisuudesta oikaista tälle pomolle muuttaa asetelmaa. Nyt tiedän, että jos sattuisi käymään hyvä tuuri jo biomi 1:n (ja biomi 2:n alun) huoneita tyhjentäessä, voin ihan suoraan lähteä hakemaan Ixionin kaatamista. Suuri ero ajattelutavassa.
Tällä taktiikalla meni toka biomi lopulta aika helpolla läpi. Kävi hyvä tuuri biomi 1:ssä ja sain astronauttifiguurin plus muutenkin hyvät esineet. Sitten biomi 2 teleportille asti ja pomo kaatuikin, ilman että tarvitsi edes käyttää astronauttifiguuria :oops: Pelkäsin että pelistä ei tule mitään, mutta eka pomo mennyt ekalla ja toka toisella yrittämällä, joten jatketaan!
Ja toki mainittava, että biomi 3 teilasikin sitten ennen kuin pääsin mitään pomotappeluita kolkuttelemaan.

Joka tapauksessa tämä on kyllä erittäin hyvä ja koukuttava peli myös tällaiselle, joka ei erityisesti janoa peleistä haastetta (mutta joka toki aloittanut pelaamisen silloin, kun mitään vaikeusasteita ei ollut valittavana). Hyvin pyörii peli mielessä myös pelaamisen ulkopuolella.
En tiedä tulenko koskaan pääsemään loppuun, mutta tosi hyvä että tätä on päässyt PS Plussan kautta kokeilemaan.
 
Uskalsin nyt itsekin hankkia tämän, ja muutaman tunnin perusteella näyttää ja tuntuu kyllä hyvälle. Pääsin jo toisella elämällä ekaan pomoon asti, mutta en ihan saanut sitä tiputettua. Harmittaa ettei ehdi pelaamaan enempää, menee varmaan vuosi että saan tämän läpi.
 
Nyt kolmannen biomin alussa, ja on kyllä hieno ja koukuttava peli. Eka bossi meni kolmannella yrityksellä, tosin olisi vaatinut enemmän ellei mystinen esine olisi persettäni pelastanut. En edes tiennyt mitä se teki kun sain sen. Toinen bossi nippa nappa niukin naukin heti ekalla, saa nähä miten pitkään tämä sykli tulee kestämään, mutta toisaalta vähän jopa odotan että kuolisi kun nuo pysyvät päivitykset ja uudet esineet tekevät taas alusta helpomman. Mitään ärsyttävääkään en ole huomannut, hieman välillä ehkä kyrsii tuo satunnaisuus esineiden kanssa.
 
Joo mulla ainakin vaikutti kuten varmasti kuuluu tähää peliin, että rundin menestys riippui niin siitä mitä aseita tuli vastaan. Pelissä muodostui ne muutamat lempparit millä pärjäs hyvin, sit joku haulikko ei vaa meitsil onnistunut mielummin vaikka sillä alkuaseella. Nemesis tuottii eniten vaikeuksia, mutta kyllä sekin sit meni kun alkoi tajuu mitä pitää tehää. Tein jopa vireonki siitä, elkee kattoko jos haluutte itte tuoreena kokea sen.

 
Nysse on läpi, 28 tuntia ja 20 kuolemaa. En olisi uskonut että näin helpolla ja nopeasti menee kun luin muiden kokemuksia. Saattoi tosin käydä tuuri viimeisellä syklillä esineiden kanssa. Pitänee seuraavaksi hangata tornia ja sitten aloittaa uusi läpipeluu uusien pysyvien pukupäivitysten avustamana.
 
Tuli hommattua PC:lle ja vaikuttaa kyllä kovalta peliltä.

Ymmärsinkö nyt oikein, että aina kun saa pomon tapettua niin saat avaimen jolla pääset toiseen kenttään. Eli tämä on käytännössä ainoa checkpoint mitä pelissä on? Kannattanee ilmeisesti varata aina sen verran aikaa pelaamiselle, että saa yhden kentän vedettyä kerralla läpi jos haluaa edetä pelissä?
 
Tuli hommattua PC:lle ja vaikuttaa kyllä kovalta peliltä.

Ymmärsinkö nyt oikein, että aina kun saa pomon tapettua niin saat avaimen jolla pääset toiseen kenttään. Eli tämä on käytännössä ainoa checkpoint mitä pelissä on? Kannattanee ilmeisesti varata aina sen verran aikaa pelaamiselle, että saa yhden kentän vedettyä kerralla läpi jos haluaa edetä pelissä?
Nykyään pitäisi olla mahdollista kuitenkin tallentaa sessio siihen kohtaan, mihin on viimeksi jäänyt. Kuoleman jälkeen ei siitä voi toki jatkaa, mutta silloin, jos peli on jätettävä kesken, niin se pitäisi olla mahdollista tallentaa ja jatkaa siitä sopivammalla hetkellä taas. En ole tätä vielä itse kokeillut, mutta näin olen sen ymmärtänyt toimivan. Joku enemmän pelannut voi varmaan korjata tai tarkentaa, jos on tarpeen.
 
  • Like
Reactions: Jiz
Juu, pelisession voi tallentaa ja pelin sammuttaa ainakin PS5-versiossa. Jatkuu tismalleen siitä pisteestä mihin jäit.
Mitään pidempiaikaista tallennusta tästä ei tietenkään jää ja tähän tallennukseen ei ole enää mahdollista palata perästäpäin.
 
Se on enemmänkin "pause" kun save, eli jos pitää lähtee vaikka saunomaan mökille ja ei ehi pelaa nii voi jättää pelin tauolle, sitku palaa mökiltä nii voi jatkaa siitä mihin jäit mut jos kuolet niin homma lähtee taas sen kentän alusta.
 
Se on enemmänkin "pause" kun save, eli jos pitää lähtee vaikka saunomaan mökille ja ei ehi pelaa nii voi jättää pelin tauolle, sitku palaa mökiltä nii voi jatkaa siitä mihin jäit mut jos kuolet niin homma lähtee taas sen kentän alusta.
Kyllä se ihan save kuitenkin on, koska pausessa pitäisi peli kuitenkin jättää päälle, jos haluaa vielä samasta kohdasta jatkaa. Tässä tallennuksessa on kuitenkin kyse siitä, että peli todellakin tallentuu, ja voit sitten sen jälkeen sammuttaa pelin ja konsolin, ja sitten seuraavalla kerralla jatkaa juuri siitä, mihin tallensit.

Tallennukseen liittyen on kuitenkin haluttu pitää mukana pelin roguelike-elementti, eli tosiaan kun kuolo koittaa, niin pelitallennuksen pelimaailman lokaation osalta tallennus poistetaan, ja tosiaankin jatketaan kentän alusta. Toki rogueliken mukaisesti joitakin elementtejä on saattanut tallentua pelin muistiin pysyvästi.
 
Julkkarissaha ei ollut edes tota "pausee" eli ku sammutit peli nii se oli sit alusta, nyt kuitenkin jos oot päässyt tosi hyvin eteenpäin ja kaikkee namiska kerännyt ja hyvät aseet nii voit sentään lopettaa ilman että se resetoi kaikkea. Ite ku tätä pelas nii aina välil jäin tauolle mut ymmärrän hyvin miksei tänne ole tuotu sitä perinteistä savetusta koska se rikkois tän pelin idean jos voit missä vaa savettaa ja jatkaa koska vaan. Mut tästäkin varmaa on jo väänetty sivutolkulla. o_O
 
Julkkarissaha ei ollut edes tota "pausee" eli ku sammutit peli nii se oli sit alusta, nyt kuitenkin jos oot päässyt tosi hyvin eteenpäin ja kaikkee namiska kerännyt ja hyvät aseet nii voit sentään lopettaa ilman että se resetoi kaikkea. Ite ku tätä pelas nii aina välil jäin tauolle mut ymmärrän hyvin miksei tänne ole tuotu sitä perinteistä savetusta koska se rikkois tän pelin idean jos voit missä vaa savettaa ja jatkaa koska vaan. Mut tästäkin varmaa on jo väänetty sivutolkulla. o_O
Mutta voihan tuossa siis juuri nyt jatkaa siitä mihin on tallentanut. Ainoastaan kuolema muuttaa asetelman. Mutta siihen asti peli tallentuu käytännössä mihin vaan ja milloin pelaaja haluaa. Ja siitä voi sitten jatkaa toisella kertaa. Tuon tallennuksen kanssa et voi kuitenkaan kuoleman vaikutuksia pakoilla, kuten suuressa osassa peleistä voi.

Mutta juu, ei tosiaan ollut minkäänlaista tallennusta alunperin, joka oli kyllä sinänsä varsin heikkoa pelisuunnittelua. Toki myönsivät sen sitten Housemarquellakin, ja kuuntelivat asiassa hyvin pelaajia sinänsä. Fiksu korjaus, jota peli sinänsä tarvitsi. Eivätkä puristitkaan tuossa oikeasti menettäneet mitään. Eihän tuo sinänsä pelin haastavuutta helpota. Ainoastaan helpottaa pelaajien ajankäyttöä peliin liittyen. Toki haastavuutta voi helpottaa myöhemmin lisätyllä co-op-pelaamisella. Sitäkään ei ole kenenkään pakko käyttää, jos haluaa pelin haastavampana pelata. Tämäkin on sinänsä mielestäni hyvä lisäys peliin koska siitä ei kuitenkaan tule kenellekään sinänsä haittaa. Sitten ei vain käytä sitä, jos ei kiinnosta.
 
Voi v*ttu, yhdessä topikissa eräs vääntää loputonta tekstiseinää Zelda-traumoistaan ja täällä sit saa lukea vääntöä tallennuksen ja tauon välisistä eroista. Parempi mennä takas pelaamaan Zeldaa :D
Eikö ole kuitenkin paikallaan tarkentaa asiaa niin kuin se todella on, niitä ajatellen, jotka eivät ole peliä vielä pelanneet, ja jotka miettivät juuri tuota save-kuviota? Itselleni ainakin hiton tärkeä ominaisuus, ja olen ymmärtänyt, että niin tärkeä juttu oli, että Housemarquellakin kuuntelivat asiasta valittaneita pelaajia, lisäten tuon ominaisuuden peliin päivityksellä myöhemmin. Pointtini ei todellakaan ollut sinulle tai kellekään muullekaan peliä jo pelanneelle alkaa asiaa vääntämään rautalangasta, vaan kertoa niille, jotka peliä eivät ole vielä pelanneet, että tuo toimii nyt todellakin tallennuksen kautta.

Enää ei tarvitse kikkailla tai mitään vastaavaa konsolin käynnistämisen kanssa, kuten joskus aikoinaan. Takuuvarmasti tärkeä tieto monellekin, joka harkitsee pelin hankkimista ja pelaamista vasta nyt. Remededin pause-kommentti oli mielestäni varsin harhaanjohtava, koska pausehan on toiminto, joka vain keskeyttää pelin sen sekä konsolin käynnissä ollessa. Siitä saattaa siis silloin saada senkin käsityksen, että pitää säätää edelleen konsolin päälle jättämisen kanssa, jos haluaa peliä jatkaa. Näin ei kuitenkaan ole, vaan kyseessä on siis todellakin tallennus, joten jos joku miettii rajallista ajankäyttöä tämän pelin kanssa, niin nyt se ei todellakaan ole ongelma. Voi pelata eteenpäin vaikka puolen tunnin pätkissä, tai allekin, jos pidempään pelaaminen kerralla on hankalaa.
 
Taannoin taisin sanoa että jos jopa "masokistisissa" soulseissa on tallennus mihin vain (eli kunhan vain valikosta "quittaa") niin en ymmärrä miten joku Returnalin kaava siitä miksikään muuttuu jos peli jää siihen kohtaan, mihin sen haluaa jättää.

Mikään pakko ei ole kehittäjien mahdollistaa tallennuksen lataamista uudestaan. Sitä ei pystynyt tekemään soulsissakaan, joten siinä oli jo aika paljon aiemmin pitkälti - ellei täysin - vastaava tallennussysteemi.

Saa tietysti korjata jos muistan soulsien tallennuksen jotenkin väärin.

Eli kuten jo silloin sanoin, niin käsittämätön aivopieru että peli ja konsoli täytyisi joko jättää päälle tai menettää sen hetkinen "run".

Voi v*ttu, yhdessä topikissa eräs vääntää loputonta tekstiseinää Zelda-traumoistaan ja täällä sit saa lukea vääntöä tallennuksen ja tauon välisistä eroista. Parempi mennä takas pelaamaan Zeldaa :D
Nyt en oikein (taas?) hoksaa että miksi tuosta ei voisi "vääntää" kun tallennus ja tauko kuitenkin ovat kaksi täysin eri asiaa?

Hauska juttu muuten kun kerran minuun viittasit: olin myös mukana "väännössä", jossa ihmeteltiin tallennuksen puuttumista. Ja Returnaliakaan en ole vieläkään pelannut, joten kyllä, koen yhä että on ihan ok kommentoida vaikka ei olisi pelannut koska moneen asiaan voi ihan hyvin sanoa näkemyksensä ilman pelaamistakin.
 
On kyllä mahtava peli,

Tätä pitää kyllä pelata "valot päällä", että pelissä eteneminen onnistuu. Ensimmäiset 10 runia Eskoilin menemään räiskien sekä hyppien jokaisesta ovesta sisään mitä vastaan tuli ja kaiken keräilleen ilman, että edes luin mitä mistäkin tapahtuu.... Noh, kuinka ollakaan tämä tyyli ei ole ihan se miten peliä on tarkoitus pelata ja olin ongelmissa jatkuvasti. Rupesin kiinnittämään huomiota mikä asia vaikutta mihinkäkin ja pelihän helpottui huomattavasti nyt kun health baria on saanut kasvatettua ja tullut parempia aseita käyttöön kun ei ole ollut heti avaamassa arkkuja. Kantapään kautta tuli opittua pelimekaniikka, mutta tulipahan sentään opeteltua. Olisi voinut jonkun videon youtubesta katsoa ehkä alkuun niin olisi varmaa lähtenyt homma rullaamaan alusta alkaen paremmin. :)
 
Minua peli kiehtoi heti julkaisun aikana -- vallan positiivinen kriitikkovastaanotto, scifi maistuu aina ja vielä torilla tavataan -lisäarvo -- vaan samanaikaisesti epäilytti kovasti pelin kohuttu armottomuus. Minä en oikein mielisi turhautua vapaa-ajan harrastukseni äärellä, vaikka vastapainona epäilemättä olisi myös onnistumisen kokemuksia ja endorfiiniryöppyjä.

PS Plus extran kautta pääsin viimein minäkin koestamaan Housemarquen taidonnäytettä. Ja veihän audiovisuaalinen tyyli, kutkuttava juonikudelma ja ennen kaikkea hektinen pelattavuus mukanaan heti alkumetreiltä. Vaan loppukilometreillä sama hektinen pelattavuus alkoi uuvuttaa. Pakko se on todeta: mun buumerinvaistoille peli on liian vaikea ja ruudulla tapahtuu enemmän asioita, kuin mitä harmaantuneet aivosoluni ehtivät käsitellä. En päässyt edes seuraavaan biomiin. Usein yhdenkin runin jälkeen oli pakko pistää peli pois aivoylikuormituksen vuoksi.

Kovasti olisin arvostanut ylimääräisiä, valinnaisia apupyöriä Elden Ringin tyyliin. Esim. Hadeksessa osa taidoista on selvästi pysyviä ja alun vaikeat kohtaukset alkavat mennä toisteen myötä voimafantasiaksi. Returnalissa voimafantasia koetaan oletettavasti pelimekaniikan painautuessa selkäytimeen flow-hengessä ja ohjaimen muodostuessa käden jatkeeksi. Karvaasti jouduin toteamaan, että tämä ei ole mun peli. Onneksi sentäs pääsin testaamaan lisäkustannuksetta (kah, tätä kuolematonta fraasia voi viljellä myös PS-puolella!).

Selene väri- ja valomeren keskellä
 
Viimeksi muokattu:
Karvaasti jouduin toteamaan, että tämä ei ole mun peli. Onneksi sentäs pääsin testaamaan lisäkustannuksetta (kah, tätä kuolematonta fraasia voi viljellä myös PS-puolella!).

Itse ostin rohkeasti tämän ensimmäisenä pelinä PS5:lle ihan fyysisessä muodossa ja tuossa se nyt odottaa sitä hetkeä, että pääsen toteamaan onko tämä nyt minulle vai ei.

Ainakin päivityksenä tullut mahdollisuus ottaa tauko kesken suorituksen on erinomaisen tärkeä päivitys, jonka itse otan ilolla vastaan.
 
Ylös Bottom