Tän tyylisissä peleissä vaikeustaso on kovin häilyvä käsite, koska jos RNG-jumalat ovat puolellasi ja saat hyviä varusteita, pomotkin voivat kaatua ykkösellä, vaikkei pelitaidot olisikaan mitenkään poikkeukselliset. Ja vastaavasti jos eteen osuu vain tyhjiä arpoja ja suorastaan haitallisia esineitä, voi vastus olla taitavallekin ylivoimainen.
Kokeilematta itse on siis melkein mahdotonta sanoa, kuinka monta kertaa kutakin pomoa vastaan joutuu yrittämään, ennen kuin matka jatkuu.
Ja ylipäätään toisen vaikea on toisen helppo. Demon’s Soulsin PS5-versiossa moni on listannut Maneaterin ja Flamelurkerin ihan kärkipäähän vaikeuden suhteen, ja ite hoidin molemmat kolmannella yrityksellä, kun taas Dragon Godin kanssa kului enemmän yrityksiä kuin pelin kaikkien muiden bossien kanssa yhteensä. Ja silti kyseinen mörkö oli monilla listoilla siellä varsin alhaisilla sijoilla.
Hyvä kommentti kaiken kaikkiaan! Tuo miten tuuri vaikuttaa kuitenkin niin vahvasti siihen miten helpolla tai vaikeasti milloinkin pelimaailmassa eteneminen voi tapahtua, on kyllä itselleni juuri aika vahva turnoffi näihin roguelite-peleihin. Juuri tätä en voinut sietää esim. Rogue Legacyssa tai Enter Gungeonissa. Ja toki noissakin peleIssä alkoi todella nopeasti nyppimään se, että aina piti kuoltuaan aloittaa aivan alusta.
Demon’s Soulsissa meni itsellänikin vähän saman tyyppisesti noiden bossien kanssa aikoinaan, kuin kuvasit. Maneater meni jopa toisella yrittämällä ja ekakin meni pieleen lähinnä hosuttuani liikaa ja tipahdettuni kuiluun huolimattoman väistön seurauksena. Flamelurker vaikutti kyllä varsin pahalta jos olisin puhtaaseen reaktiohippaan lähtenyt, mutta jo toisen turhauttavan kuoleman jälkeen aloin spämmimään sitä kaukoaseilla, ja sitten lopulta käytin hyväksi jotain luuhäkkiä tai vastaava päästäkseni suojaan riittävästi pomon kovimmalta raivolta. Eli juustoamallahan se menikin sitten varsin helposti kolmannella yrityksellä. Vastaavasti hakkasin itsekin päätäni seinään jonkin aikaa tuossa Dragon God bossissa, joka kylläkin oli muistaakseni loppujen lopuksi ns. puzzle-bossi, jota moni on pitänyt naurettavana bossina koko peliin. Nämä siis aikoinaan Demon’s Soulsia PS3:lla pelatessani. PS5:llä en ole peliä pelannut.
Mutta niinhän se tosiaan usein menee, että toisen vaikea on toisen helppo. Joskus kuitenkin vaikeus tulee erittäin turhauttavista elementeistä, ja se on se mikä tuntuu roguelite-peleissä ehkä itselleni ylitsepääsemättömältä. Annan varmasti vielä Returnalille mahdollisuuksia, mutta vielä ei ole kyllä pelifiilikset palanneet eilisen turhautumisen jälkeen, vaikka en loppujen lopuksi ollut kuin jonkun verran alle pari tuntia pelannut ja vain kolme kertaa kuollut sinä aikana. Se uudelleen alusta aloittaminen ja niin monen asian uudelleen tekeminen on aivan järjettömän turhauttavaa itselleni.
Se kai on se suurin syy, että en jaksa peleissä ylipäätään paljoakaan saman toistoa, ellei se kuitenkin johda ihan kunnolla johonkin käteen jäävään konkreettiseen hahmon ja varusteiden kehittymiseen. En myöskään ole koskaan jaksanut kauaa aivan samoja maisemia uudelleen koluta, vaan olen aina pitänyt avoimista pelimaailmoista, joista on löytynyt jatkuvasti UUTTA nähtävää ja tutkittavaa. Roguelite on aikalailla tähän verraten vastakkainen konsepti.
Mutta onhan tuo Returnalin graafinen ilme loistavaa, tunnelma tiivistä ja kiehtovaa ja myös taistelumekaniikat ovat viimeisen päälle kunnossa. Eli paljon tässä olisi asioita joista pidän, jos nyt vain jotenkin pääsisi noiden turhauttavien juttujen yli.