Ei minkään pelin tarvitse olla minkäänlainen. Mutta jos suunnittelee tietynlaisen pelin, niin silloin se on suunniteltu ja toteutettu tietyt koukut ja perusperiaatteet huomioon ottaen.
Ajatellaan vaikka Super Mario Brosia. Joku sanoisi pelin jo valmistuttua, että eihän tasoloikkaa tarvitse tehdä niin että siinä hypitään. No ei sinänsä tarvitsekaan, mielestäni taso"loikkaa" (tai minkä tahansa pelin mihin tahansa genreen) voi tehdä loputtomilla eri tavoilla, mutta sitten koko pelin suunnittelu ja oikeastaan kaikki, mikä tekee juuri Super Mario Brosista sen pelin ja tuo siihen sen perusidean, pitäisi suunnitella ja toteuttaa uudelleen.
Returnal on jo tehty. Returnal voisi olla peli, joka sisältää ihan mitä tahansa elementtejä ihan mistä tahansa suuntauksesta tai genrestä. Nyt se on kuitenkin valmis teos, joka on suunniteltu ja toteutettu sillä suunnittelufilosofialla, jolla se on suunniteltu ja toteutettu. Turha sitä on enää murehtia, että eikö se olisi voinut sisältää vain sitä tai tätä. Sen perusajatus rikkoutuisi, jos siihen lisättäisi checkpointit. Toki siitä voisi joku tai monikin nauttia, nauttiihan clickereistäkin moni, mutta ei se olisi enää se teos ja kokemus, joksi peli on suunniteltu.