Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Returnal - Sinivalkoista räiskintää

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5

Onko kotimaisuus sinulle myyntivaltti?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 45 36,3%
  • Ei

    Äänet: 67 54,0%
  • En osaa sanoa

    Äänet: 12 9,7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    124
Tämä oli platinan ja täyden 10 pelin verran kevyttä kauraa kuolemisineen kun vertaa Day Z ja kuukausien keräilyjen ja kehittämisien jälkeen joku klaaniporukka tuli metsässä vastaan ja se oli siinä sitte. Päärynä kädessä takas rannikolle vaan, voi ei!

Jokohan Housemarquelta tulee uusi peli jossain vaiheessa. Day1 ostos ja hyvä suomi!
 
Tämä oli platinan ja täyden 10 pelin verran kevyttä kauraa kuolemisineen kun vertaa Day Z ja kuukausien keräilyjen ja kehittämisien jälkeen joku klaaniporukka tuli metsässä vastaan ja se oli siinä sitte. Päärynä kädessä takas rannikolle vaan, voi ei!

Jokohan Housemarquelta tulee uusi peli jossain vaiheessa. Day1 ostos ja hyvä suomi!
On kyllä ollu kova runi päällä jos kuukausia on selvinnyt, mutta lopultahan Dayz ne tavarat on vain lainassa pelaajalla.

Itellä jäi tämä peli kesken kun ei kestänyt pää aloittaa aina alusta kun oli vielä paska pelaamaan, ei vaan jaksa tuommoista.
 
Itse ostin PS5:n melkein tämän pelin ansiosta, mutta eipä se lopulta sitten ollutkaan niin vahvasti omaan makuun ja jäi kesken jostain syystä. Pitäisi kyllä jossain vaiheessa antaa uusi mahdollisuus, ehkä se vielä lähtee, kun periaatteessa mitään isompaa vikaa tässä ei ollut. Esimerkiksi Remnant 2 taas maistui erittäin hyvin ja piti otteessaan, mutta ehkä se ei kuitenkaan ihan samaa sarjaa lopulta ole kuin Returnal.
 
Pakko sanoa, että vaikka itse en ole mikään roguelike-fani, niin jostain ihme syystä Returnal iski kuin tuhat volttia. En tiedä johtuuko osittain siitä, että viime vuosina on tuntunut monet pelit liian helpolta tai että pelaajaa pidetään kädestä koko ajan. Se ehkä pisti puremaan huulta ja tuli sellainen näytönhalu että "helvetti, tämähän vedetään läpi!". Vaikka monta kertaa kuoleman jälkeen iski epätoivo kun tiesi että peli palaa alkuun, niin viimeistään hyvin nukutun yön jälkeen jaksoi yrittää kuitenkin uudelleen. Lopputekstien jälkeen tuli taputettua itseä selkään ja tuli aika voittaja fiilis :) harvassa pelissä sellaista nykyään enää tulee. Mutta tosiaan...Returnal on kyllä viimeisten vuosien ihan top5 pelejä itselle.
 
Tämähän on muuten melko lähellä sitä mitä vanhemmat soulsit oli eli "boss run" tulee tutuksi. Soulseissahan nuotiot on lisääntyneet niin paljon että niitä juoksuja pomolle ei enää samalla lailla ollut. Nyt tässä on nimenomaan sitä. Juuri juoksi alusta kakkospomon luo ja pieksin sen sitten siinä samalla omaksikin yllätykseksi. Siltä saatavan välineen jälkeen peli tuntuukin vasta kunnolla alkavan, sillä eteneminen on nyt ihan eri tavalla auki ja myös ihan hiton siistiä.

Huomasin myös että ensin hyljeksimäni tarkkuuskivääri (tai siltä näyttävä) onkin ihan hiton kova ase ja sillä on tullut pelattua sen rynkyntapaisen ohessa. Haulikkomainen ase taas on vähiten käytössä ja olen sen jättänyt pois ja pelannut mieluummin "peruspistoolilla" kuin paremmalla haulikolla. Ehkä sillekin voisi antaa silti mahdollisuuden, tai siis useamman, koska olen sitä kyllä pari kertaa jo testaillutkin.

Eka pomo tuntui vaikeammalta mitä toinen, jonka liikkeet ja meno oli jotenkin luettavampaa. On tuo 3D-bullet-hell silti pääasiassa aika sekavaa kun syvyyssuuntainen hahmottaminen menee aika usein pieleen.

Tässä ehkä nyt vain pelottaa että kuinka korkea seinä nousee eteen seuraavissa pomoissa ja kuinka pitkästi niille pitää juosta. No, toivottavasti jo piakkoin saisi jonkin pysyvän oikoreitin eikä tarvitsisi käydä enää ykkösmaailmassa jos ei halua. Olettaisin että sellainen on tulossakin jossain kohtaa.
 
Tämähän on muuten melko lähellä sitä mitä vanhemmat soulsit oli eli "boss run" tulee tutuksi. Soulseissahan nuotiot on lisääntyneet niin paljon että niitä juoksuja pomolle ei enää samalla lailla ollut. Nyt tässä on nimenomaan sitä. Juuri juoksi alusta kakkospomon luo ja pieksin sen sitten siinä samalla omaksikin yllätykseksi. Siltä saatavan välineen jälkeen peli tuntuukin vasta kunnolla alkavan, sillä eteneminen on nyt ihan eri tavalla auki ja myös ihan hiton siistiä.

Huomasin myös että ensin hyljeksimäni tarkkuuskivääri (tai siltä näyttävä) onkin ihan hiton kova ase ja sillä on tullut pelattua sen rynkyntapaisen ohessa. Haulikkomainen ase taas on vähiten käytössä ja olen sen jättänyt pois ja pelannut mieluummin "peruspistoolilla" kuin paremmalla haulikolla. Ehkä sillekin voisi antaa silti mahdollisuuden, tai siis useamman, koska olen sitä kyllä pari kertaa jo testaillutkin.

Eka pomo tuntui vaikeammalta mitä toinen, jonka liikkeet ja meno oli jotenkin luettavampaa. On tuo 3D-bullet-hell silti pääasiassa aika sekavaa kun syvyyssuuntainen hahmottaminen menee aika usein pieleen.

Tässä ehkä nyt vain pelottaa että kuinka korkea seinä nousee eteen seuraavissa pomoissa ja kuinka pitkästi niille pitää juosta. No, toivottavasti jo piakkoin saisi jonkin pysyvän oikoreitin eikä tarvitsisi käydä enää ykkösmaailmassa jos ei halua. Olettaisin että sellainen on tulossakin jossain kohtaa.
Tuo haulikko on tosiaankin aivan onneton ase, ja itse välttelin sen ottamista kuin ruttoa, kun pelasin jonkin aikaa Returnalia hiukan enemmän. Liian turhauttava kokemus kuitenkin minulle tuo aseiden menettäminen, enkä usko siitä yli pääseväni, kuten en päässyt Zelda BotW:issakaan. Tästä syystä muuten kovin lupaavan oloinen peli ei innosta ja on jäänyt kesken alkuvaiheisiin.
 
Tänään jatkoin tuosta aiemmasta pelistä (mikä onni että se on mahdollista eikä rundi resetoidu jos pitää esim. nukkuakin joskus) ja olihan tuo ihan älyttömän siistiä ja nautinnollista. Aseet taisi parhaimmillaan olla jo 15-tasolla ja tuntui että nyt tosiaan ollaan vasta kunnolla pelailemassa.

Kolmas pomokin tuli lopulta vastaan ja olipahan eeppinen tapaus. Asekin jäi kuoleman tultua menettämättä koska kävin maksamassa sen palautuspisteen aktiiviseksi. Pääsee tutulla pyssyllä yrittämään toiseen kertaan.

Googlailin myös vähän että miten pitkä peli on ja montako pomoa. Yllätyin kuinka tiivis peli on numeroiden osalta. Paljonhan tuohon varmasti saa aikaa kuitenkin laitettua vaikka luvut on mitä on mutta minulle tuo on oikeastaan vain positiivista ettei vie koko elämää. Samoin jos haluaa vielä grindailla kaiken niin senkin pariin pitäisi kai päästä aiemmin kun itse kampanja/tarina ei vie niin kauaa. Näin se pitäisikin olla: halukkaille uudelleenpeluuarvoa ja muille mahdollisuus ehtiä tehdä elämässään muutakin kuin pelata yhtä peliä.

Se joku lisärikin tähän oli tullut. Oliko se nyt joku haaste-tila ja coop vai onko ne sitten samaa? No, katsellaan sitä sitten joskus. Nyt maistuu peli ihan eri tavalla. Isoin merkitys on ehkä ollut aseiden äkkisellä(?) koventumisella sekä sen yhden merkittävän tarvikkeen saannilla.
 
Se joku lisärikin tähän oli tullut. Oliko se nyt joku haaste-tila ja coop vai onko ne sitten samaa? No, katsellaan sitä sitten joskus. Nyt maistuu peli ihan eri tavalla. Isoin merkitys on ehkä ollut aseiden äkkisellä(?) koventumisella sekä sen yhden merkittävän tarvikkeen saannilla.

Se on semmonen torni mitä pitkin noustaan ylemmäs jne ja sit jotain bosseja ym. Hauskaa menoa siinäkin.
 
Voi vitsien vitsi. Tässä on kyllä nyt jotain samanlaista imua kuin soulseissa oli parhaaseen aikaan. Siis silloin kun ne vielä tuntuivat tuoreilta eikä meininki tullut vastaan joka toisessa pelissä omana versionaan. Ei sillä etteikö Elden Ring olisi taas aiheuttanut aika vastaavaa fiilistä.

Kävin siellä ihan ekassa biomissa heilumassa ja jo se oli niin hauskaa ja viihdyttävää. Pelin toiminta on oikeasti, kuten jo sanoinkin, ihan eri tasolla (heh heh) kun on se merkittävä apuväline käytössä. Samoin on alkanut selkeämmin ymmärtämään että mitä kamoja voisi olla hyödyllistä olla mukana ja mitä ei ainakaan vielä osaa tai halua hyödyntää. Pomolle ei ollut edes kiire kun jäi vain juoksemaan "huoneita" läpi.

Tarinaakin peli edelleen tarjoaa mutta ei se enää ole pelin kiinnostavin asia, sillä itse pelaaminen on nyt selvä ykkönen. Peliä on yksinkertaisesti hauska ja erityisesti tyydyttävä pelata.
 
Onhan se mahtava pelata kun kaikki toimii ja on sulavaa ko mikä. Myös lopputekstien aikaan ymmärsin tarinaa paremmin ja oli sekin kyllä parasta a-luokkaa. Pitääkin käydä taas pelaamassa Stardustia pitkästä aikaa, kunnon tykitystä sekin niinkö tiedätte.
 
Voi hitsiläinen! Tämän pelin tarina kyllä yllätti. Ykköosion jälkeen oli hymy huulilla kun tajusi mitä juuri kerrottiin/tapahtui. Kakkosen jälkeen jäi taas olo että "tässäkö se oli", sillä kaikki pelin pomot oli voitettu. Olipahan muuten hieno teema viimeisissä alueissa ja pomossa. Piti jo miettiä että onko tämä nyt oikeasti sitä mikä siitä tulee mieleen ja onhan se vastaus aika ilmiselvä.

Noin muuten koko taustatarina on yhä minulle vähän epäselvä. Mikä on totta, mitä on tapahtunut, onko tapahtunut, kuka on edes kuka missäkin takautumassa. Yhtään ei auta että pelissä aika on erikoinen käsite ja kakkos- ja ykkösosio on niin erillisiä. En muuten ensin edes tajunnut miten pääsen kolmeen ekaan biomiin takaisin vaikka olin siellä käynyt kolmio-nappia painamassa, en vain tajunnut mitä siitä tapahtui, joten painoin vain menemään.

Kolmososioon pääsy olisi kohta mahdollista, sillä paikkoja on tullut nuohottua ympäriinsä. Olipahan muuten mukava palata niihin ensimmäisiin biomeihin, joissa on mielestäni joitain mielivihollisia, jotka ovat sekä haastavia että reiluja. Osa myöhempien alueiden vihuista on turhan ärsyttäviä, varsinkin jos käytössä on joku "haulikko", jolla ei tunnu oikeasti tekevän juuri mitään.

Lisärin asioita en ole vielä tehnyt yhtään ja paljon olisi varmaan kamojen keräystä, jos ne jaksaa kerätä. Saa nyt nähdä, mukava tätä on kyllä pelata mutta jos alkaa tuntua työltä niin taidan vaihtaa lisäriin ja katsella jaksaako sen jälkeen enää nuohota paikkoja.

Mitä sisällön määrään tulee, niin mielestäni tässä on sopivasti sisältöä. Pelitunteja tulee pelkästään pomojen mättämisestä riittävästi vaikka niiden numerollinen lukumäärä todellakin pieneltä kuulostaakin. Varsinkin jos haluaa verrata soulseihin tai Remnantiin.

Pomot oli myös varsin kivoja mutta ehkä jäi kaipaamaan enemmän sen "musiikkipomon" kaltaista luotihelvettiä. "Avaruuspomo" taas oli vähän tylsä ja jopa epäreilun tuntoinen loppuvaiheessa. Viimeinen pomo oli hyvä. Loput oli vähintään tasoa ok. Eka pomo oli ehkäpä lähimpänä soulsien pomoja, joissa oli hyvä osata/muistaa edes jollain tasolla pomon liikkeitä eikä niitäkään tarvinnut tietää kuin pari. Muiden pomojen kanssa riitti että väisteli ammuksia.

Välillä normaaleissa viholliskohtaamissa, eli huoneissa, oli enemmän luotihelvettiä kuin osassa pomoja. Sitä vain saattoi jäädä katselemaan kuinka kaunista se valopallojen baletti tai liihottelu oli.

Returnal kyllä yllätti meikäläisen todella positiivisesti useallakin osa-alueella. Melkeinpä numeroina heittäisin jopa 9/10 tälle.
 
kamojen keräystä

Kamojen keräyksestä sen verran, mitä ne nyt olikaan seinässä olevia outoja kirjoituksia ym mitä muistelen. Ongelma mulla oli siinä että puuttui enää yksi, mutta koska tässä on random huoneet ja se yksi puuttuva on vain tietyssä huoneessa joutui tekemään useamman kierroksen ennen kun tuli se oikea huone ja se oikea kerättävä, ei siihen nyt ikuisuus mennyt mutta kyllä se hieman turhautti ettiä. Mutta koska peli oli muuten niin hauskaa pelata jaksoi sitä etsimistäkin.

Että tässä ei ole paljon hyötyä youtubesta jossa kattoo vaan kerättävien mestat, toki sen verran auttaa että tiedät mitä huonetta pitää etsiä, näin itse tein.

Mutta silti, mulla se viimeinen oli ihan eri mestas mitä youtubessa, hieman eri pylväässä tjsp.
 
Ascension-lisäriä nyt pelailtu semmoiset neljä kertaa ja onhan tuo kyllä viihdyttävä. Toisella kerralla pääsin jo pomon kolmannen vaiheenkin kuitenkin läpi, joten se oli tavallaan siinä. Oikeastihan tuo on tarkoitettu jauhettavaksi paljon, paljon kauemmin. Mistä päästäänkin isoimpaan miinuksen, mikä oli aiemmin myös pääpelissä: Ascensionia ei voi pausettaa. Noista neljästä kerrasta kaksi on ollut nyt sellaisia että on ollut vähän pakko lopetella pelaaminen, joten on sitten huitonut tarkoituksella vähän sinne päin että kuolisi. Harmitti molemmilla kerroilla että ei voinut jättää samalla lailla pausella kuin pääpelin.

Lisäri noin yleensä toimii jopa paremmin kuin pääpeli, sillä rytmitys on nopeampaa ja kaikki turha on riisuttu pois. Eihän Returnalissa muutenkaan hirveästi mitään turhaa ole mutta nyt jo alueiden koot on tiiviimpiä ja niitä yhdistäviä tunneleitakaan ei samalla lailla ole. Huonetta huoneen perään, paitsi välillä pieniä päivityspaikkoja toki. Samoin näissä pääsee kunnolla siihen luotihelvettiin. Lisäksi tarjolla on niitä erikoisaseita, jotka on ihan eri maailmasta, huh huh.

Paras ase on muuten heittämällä Hollowseeker. Siinä kun vielä sattuu olemaan se ominaisuus, joka luo portaalin, joka ampuu kaverina, niin varsinkin pienillä ötömönkiäisillä ei ole mitään mahdollisuuksia. Ja isompia vastaan tuo on hyvä juuri sen takia että tuon "kaverin" saa avuksi niin se ammuskelee niitä pienempiä pois pyörimästä jaloista.

Muitakin aseita on tullut käytettyä vähän monipuolisemmin mutta eipä ne suosikit juuri ole muuttuneet. Inhokkina on yhä pysynyt se "haulikko", vaikka nykyään siinä on joku homma, minkä avulla se toimii vähän paremmin. Uusi inhokki on kyllä tullut tilalle, sillä se joku "kristalliase", joka ampuu kolme tai neljä "kristallia", on ihan turha. En tajua mitä sillä pitäisi muka tehdä. Tosin niin vähän olen käyttänyt että ehkä en vain ole tajunnut miten siitä hyötyisi eniten.

Eiköhän tuota lisäriä tule jauhettua ainakin että saa trophyt eli keräilee ne kukat ja "cipherit" sieltä pois.
 
Ascension-lisäriä nyt pelailtu semmoiset neljä kertaa ja onhan tuo kyllä viihdyttävä. Toisella kerralla pääsin jo pomon kolmannen vaiheenkin kuitenkin läpi, joten se oli tavallaan siinä. Oikeastihan tuo on tarkoitettu jauhettavaksi paljon, paljon kauemmin. Mistä päästäänkin isoimpaan miinuksen, mikä oli aiemmin myös pääpelissä: Ascensionia ei voi pausettaa. Noista neljästä kerrasta kaksi on ollut nyt sellaisia että on ollut vähän pakko lopetella pelaaminen, joten on sitten huitonut tarkoituksella vähän sinne päin että kuolisi. Harmitti molemmilla kerroilla että ei voinut jättää samalla lailla pausella kuin pääpelin.

Lisäri noin yleensä toimii jopa paremmin kuin pääpeli, sillä rytmitys on nopeampaa ja kaikki turha on riisuttu pois. Eihän Returnalissa muutenkaan hirveästi mitään turhaa ole mutta nyt jo alueiden koot on tiiviimpiä ja niitä yhdistäviä tunneleitakaan ei samalla lailla ole. Huonetta huoneen perään, paitsi välillä pieniä päivityspaikkoja toki. Samoin näissä pääsee kunnolla siihen luotihelvettiin. Lisäksi tarjolla on niitä erikoisaseita, jotka on ihan eri maailmasta, huh huh.

Paras ase on muuten heittämällä Hollowseeker. Siinä kun vielä sattuu olemaan se ominaisuus, joka luo portaalin, joka ampuu kaverina, niin varsinkin pienillä ötömönkiäisillä ei ole mitään mahdollisuuksia. Ja isompia vastaan tuo on hyvä juuri sen takia että tuon "kaverin" saa avuksi niin se ammuskelee niitä pienempiä pois pyörimästä jaloista.

Muitakin aseita on tullut käytettyä vähän monipuolisemmin mutta eipä ne suosikit juuri ole muuttuneet. Inhokkina on yhä pysynyt se "haulikko", vaikka nykyään siinä on joku homma, minkä avulla se toimii vähän paremmin. Uusi inhokki on kyllä tullut tilalle, sillä se joku "kristalliase", joka ampuu kolme tai neljä "kristallia", on ihan turha. En tajua mitä sillä pitäisi muka tehdä. Tosin niin vähän olen käyttänyt että ehkä en vain ole tajunnut miten siitä hyötyisi eniten.

Eiköhän tuota lisäriä tule jauhettua ainakin että saa trophyt eli keräilee ne kukat ja "cipherit" sieltä pois.
Kristalliaseessa eli Dreadboundissa taitaa olla potentiaalia kovimpaan DPS:sään koko pelissä. Temppu on vain se, että pitää olla aivan kiinni vihollisessa, jolloin ne kristallit palautuu välittömästi takaisin.
 
Kristalliaseessa eli Dreadboundissa taitaa olla potentiaalia kovimpaan DPS:sään koko pelissä. Temppu on vain se, että pitää olla aivan kiinni vihollisessa, jolloin ne kristallit palautuu välittömästi takaisin.
No huh huh, katsoin tuosta videon ja onpahan melko vehje kun tajuaa mikä sen idea on. :O Vähän ajattelinkin että en vain hoksaa miten homma toimii. Taisin "testailla" tuota muutenkin vain niin ettei ollut edes vihuja joita ampua tai jos oli, niin tuo asia ei tullut selväksi niiden kanssa.

 
Nyt kävin tuota Dreadboundia ihan testaamassa ja juu, kyllähän se tekee melkoista tuhoa. Ei kuitenkaan mikään joka paikassa toimiva vehje, joten mieluusti isoa örmöä ja läheltä niin pääsee oikeuksiinsa. Hauska ase silti, eli paikkansa silläkin. Ei se silti hollowseekeriä peittoa.
 
Ylös Bottom