Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Returnal - Sinivalkoista räiskintää

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5

Onko kotimaisuus sinulle myyntivaltti?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 45 36,6%
  • Ei

    Äänet: 66 53,7%
  • En osaa sanoa

    Äänet: 12 9,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    123
Nimenomaan ajattelutavan muuttamista / uudelleen asennoitumista vaatii genre roguelike / roguelite. Pelissä etenemistä on tavallaan jo se, että kerrytät tietopohjaa ja taitoja, vaikket olisi päässyt yhtään pidemmälle pitkään aikaan yksittäisellä runilla. Jos olet oppinut ja saanut lisää tietoa, olet edennyt. Ja jossain vaiheessa kehittyneet taidot ja lisääntynyt tieto mahdollistavat sitten ihan "aidon" etenemisen pelin maailmassa.

Jos tätä aivojen nyrjäytystä ei saa tehtyä, ei luultavasti tule nauttimaan genren teoksista. Jos saa tehtyä, tarjovat genren teokset usein todella palkitsevia kokemuksia.

Vaikeustason reiluuden tunne on varmaan aika yksilöllistä. Minusta Returnal ei ole erityisen haastava peli ainakaan pelata läpi, vaikka toki paljon haastavampi kuin moni nykypeli. Veikkaan, että tämän "genren" sisällä Returnal aika paljon helpompi kuin moni muu kehuttu teos, mutta toisaalta voi olla kiinni siitäkin, minkä tyyppisiä pelejä on tottunut pelaamaan. Jollekin, joka pelannut top down shootereita ja hack & slashia voi näiden roguelitet olla paljon helpompia kuin 3rd person shooter Returnal.
 
Viimeksi muokattu:
On ainakin alun perusteella enemmän "gid gud" mitä soulsit, joita sellaisiksi aina väitetään. Niissä kuitenkin pelaajan taitojen lisäksi nousee hahmon kyvyt ja saa pysyviä aseita, joita myös voi päivittää. Soulsien maine on siis suurelta osin paisuteltu tai jopa täysin väärä.

Ainakin omalla kohdalla soulsit on aina tuntuneet reiluilta vaikka kuinka joutuisi hakkaamaan päätä seinään. Nyt pelaamani Tomb Raider I-III Remasteredkin on epäreilumpi ja karumpi peli kuin yksikään souls. Viholliset spawnaa tyhjistä ja jos et tiedä mitä on tulossa niin se on äkkiä Lara piikeissä tms. Soulseissa harvemmin tulee mitään yhtä puskista ja asioita signaloidaan melko hyvissä ajoin. Nekin harvat nurkan takaa hyökkäävät vihut on äkkiä hoksattu ja voi huomata etukäteen, toisin kuin Tomb Raidereissa, joissa niitä ei oikeasti ole ennen kuin vetää vaikka jotain vipua.

Mutta ei tämä Returnalkaan ole epäreilulta tuntunut. Vaatii vain asennoitumista ettei harmita että hyvä ase häviää kuoleman myötä. Nopeaahan tuolta aavikolta tuntuu löytyvän aina se 6-7 tason ase kun sinne vain juoksee, joten ei tunnu olevan iso ongelma. Oikoreitin sinne tosin haluaisin jo auki kun se selvästi siellä näkyy olevan.
Itselle on juurikin tuon jo hankitun hyvän aseen menettäminen liian kova pala peleissä. Todella turhauttava elementti, jonka kaltaisia en kaipaa ollenkaan pelaamiseen, jonka tulisi olla nimenomaan mielekästä viihdettä. Oikeastaan samalla tavalla inhosin Zelda BotW:in ja sen jälkeläisen pelaamista, kun niissä on juurikin aseen menettäminen edessä niiden lopullisen hajoamisen takia. Äärimmäisen turhauttava elementti, joka ei itselleni sovi ollenkaan. Returnalissakin olisi melkein kaikki muutoin itselleni kohdallaan, mutta kun voisikin jatkaa niillä aseilla aina, mitkä on jo itselleen ansainnut, niin sekään ei haittaisi, että joutuisi kokonaan alusta tietyn alueen tai osan aloittamaan kuoleman jälkeen.
 
Tämä oli platinan ja täyden 10 pelin verran kevyttä kauraa kuolemisineen kun vertaa Day Z ja kuukausien keräilyjen ja kehittämisien jälkeen joku klaaniporukka tuli metsässä vastaan ja se oli siinä sitte. Päärynä kädessä takas rannikolle vaan, voi ei!

Jokohan Housemarquelta tulee uusi peli jossain vaiheessa. Day1 ostos ja hyvä suomi!
 
Tämä oli platinan ja täyden 10 pelin verran kevyttä kauraa kuolemisineen kun vertaa Day Z ja kuukausien keräilyjen ja kehittämisien jälkeen joku klaaniporukka tuli metsässä vastaan ja se oli siinä sitte. Päärynä kädessä takas rannikolle vaan, voi ei!

Jokohan Housemarquelta tulee uusi peli jossain vaiheessa. Day1 ostos ja hyvä suomi!
On kyllä ollu kova runi päällä jos kuukausia on selvinnyt, mutta lopultahan Dayz ne tavarat on vain lainassa pelaajalla.

Itellä jäi tämä peli kesken kun ei kestänyt pää aloittaa aina alusta kun oli vielä paska pelaamaan, ei vaan jaksa tuommoista.
 
Itse ostin PS5:n melkein tämän pelin ansiosta, mutta eipä se lopulta sitten ollutkaan niin vahvasti omaan makuun ja jäi kesken jostain syystä. Pitäisi kyllä jossain vaiheessa antaa uusi mahdollisuus, ehkä se vielä lähtee, kun periaatteessa mitään isompaa vikaa tässä ei ollut. Esimerkiksi Remnant 2 taas maistui erittäin hyvin ja piti otteessaan, mutta ehkä se ei kuitenkaan ihan samaa sarjaa lopulta ole kuin Returnal.
 
Pakko sanoa, että vaikka itse en ole mikään roguelike-fani, niin jostain ihme syystä Returnal iski kuin tuhat volttia. En tiedä johtuuko osittain siitä, että viime vuosina on tuntunut monet pelit liian helpolta tai että pelaajaa pidetään kädestä koko ajan. Se ehkä pisti puremaan huulta ja tuli sellainen näytönhalu että "helvetti, tämähän vedetään läpi!". Vaikka monta kertaa kuoleman jälkeen iski epätoivo kun tiesi että peli palaa alkuun, niin viimeistään hyvin nukutun yön jälkeen jaksoi yrittää kuitenkin uudelleen. Lopputekstien jälkeen tuli taputettua itseä selkään ja tuli aika voittaja fiilis :) harvassa pelissä sellaista nykyään enää tulee. Mutta tosiaan...Returnal on kyllä viimeisten vuosien ihan top5 pelejä itselle.
 
Tämähän on muuten melko lähellä sitä mitä vanhemmat soulsit oli eli "boss run" tulee tutuksi. Soulseissahan nuotiot on lisääntyneet niin paljon että niitä juoksuja pomolle ei enää samalla lailla ollut. Nyt tässä on nimenomaan sitä. Juuri juoksi alusta kakkospomon luo ja pieksin sen sitten siinä samalla omaksikin yllätykseksi. Siltä saatavan välineen jälkeen peli tuntuukin vasta kunnolla alkavan, sillä eteneminen on nyt ihan eri tavalla auki ja myös ihan hiton siistiä.

Huomasin myös että ensin hyljeksimäni tarkkuuskivääri (tai siltä näyttävä) onkin ihan hiton kova ase ja sillä on tullut pelattua sen rynkyntapaisen ohessa. Haulikkomainen ase taas on vähiten käytössä ja olen sen jättänyt pois ja pelannut mieluummin "peruspistoolilla" kuin paremmalla haulikolla. Ehkä sillekin voisi antaa silti mahdollisuuden, tai siis useamman, koska olen sitä kyllä pari kertaa jo testaillutkin.

Eka pomo tuntui vaikeammalta mitä toinen, jonka liikkeet ja meno oli jotenkin luettavampaa. On tuo 3D-bullet-hell silti pääasiassa aika sekavaa kun syvyyssuuntainen hahmottaminen menee aika usein pieleen.

Tässä ehkä nyt vain pelottaa että kuinka korkea seinä nousee eteen seuraavissa pomoissa ja kuinka pitkästi niille pitää juosta. No, toivottavasti jo piakkoin saisi jonkin pysyvän oikoreitin eikä tarvitsisi käydä enää ykkösmaailmassa jos ei halua. Olettaisin että sellainen on tulossakin jossain kohtaa.
 
Tämähän on muuten melko lähellä sitä mitä vanhemmat soulsit oli eli "boss run" tulee tutuksi. Soulseissahan nuotiot on lisääntyneet niin paljon että niitä juoksuja pomolle ei enää samalla lailla ollut. Nyt tässä on nimenomaan sitä. Juuri juoksi alusta kakkospomon luo ja pieksin sen sitten siinä samalla omaksikin yllätykseksi. Siltä saatavan välineen jälkeen peli tuntuukin vasta kunnolla alkavan, sillä eteneminen on nyt ihan eri tavalla auki ja myös ihan hiton siistiä.

Huomasin myös että ensin hyljeksimäni tarkkuuskivääri (tai siltä näyttävä) onkin ihan hiton kova ase ja sillä on tullut pelattua sen rynkyntapaisen ohessa. Haulikkomainen ase taas on vähiten käytössä ja olen sen jättänyt pois ja pelannut mieluummin "peruspistoolilla" kuin paremmalla haulikolla. Ehkä sillekin voisi antaa silti mahdollisuuden, tai siis useamman, koska olen sitä kyllä pari kertaa jo testaillutkin.

Eka pomo tuntui vaikeammalta mitä toinen, jonka liikkeet ja meno oli jotenkin luettavampaa. On tuo 3D-bullet-hell silti pääasiassa aika sekavaa kun syvyyssuuntainen hahmottaminen menee aika usein pieleen.

Tässä ehkä nyt vain pelottaa että kuinka korkea seinä nousee eteen seuraavissa pomoissa ja kuinka pitkästi niille pitää juosta. No, toivottavasti jo piakkoin saisi jonkin pysyvän oikoreitin eikä tarvitsisi käydä enää ykkösmaailmassa jos ei halua. Olettaisin että sellainen on tulossakin jossain kohtaa.
Tuo haulikko on tosiaankin aivan onneton ase, ja itse välttelin sen ottamista kuin ruttoa, kun pelasin jonkin aikaa Returnalia hiukan enemmän. Liian turhauttava kokemus kuitenkin minulle tuo aseiden menettäminen, enkä usko siitä yli pääseväni, kuten en päässyt Zelda BotW:issakaan. Tästä syystä muuten kovin lupaavan oloinen peli ei innosta ja on jäänyt kesken alkuvaiheisiin.
 
Ylös Bottom