Tuossa ylempänä kirjoittelin että loppua kohden tuntui että peli alkaa jo vähän liikaakin toistamaan itseään, joten... Minähän laitoin tietysti heti seuraavaksi pelaukseen Unfinished Businessin. Koska olen fiksu.
Heti alussa onneksi osittain vältetään jatko-osien (joksi tämän miellän) ikuisuusongelma, sillä Robocop ei ole hajonnut tai menettänyt muistiaan, jonka kautta kaikki kyvyt olisivat nollaantuneet. Ihan täysin tältä ei kuitenkaan vältytä, sillä jokainen kyky on vain ekalla tasolla. No, se on tavallaan enemmän mitä minulla oli edes emopelin lopussa, sillä muistaakseni en päivittänyt yhtä kyvyistä ollenkaan vaikka muut oli maksimissa. Käyttämättä siis jäi se "stunnaus" lyömisen kautta, joka on nyt heti alussa käytössä. Ihan ok kompromissi.
Isompi ongelma kuitenkin on se, että myös ase on nollattu. En emopelin alussakaan kokenut että ase olisi ollut liian tehoton mutta nyt niiltä fiiliksiltä ei voinut välttyä, varsinkin kun päälle puskee heti alusta lähtien erikoisempia ja ilmeisesti myös kestävämpiä rikollisia. No, jo ensimmäisen pelisession jälkeen oltiin tasolla 3.1 aseen suhteen, joten ehkä aseen taso ei ainakaan ole kauaa ongelma, ellei siis vihulaiset pahene yhtä nopeasti tai nopeammin.
Peliä pelatessa tuli aika pian ajatus, että olikohan tätä järkevää aloittaa heti perään kun jo emopelin kanssa oli vähän sitä että oli hyvä pitää aina pieni tauko eikä pelailla vaikka 2-3 tunnin sessioita. Sellainen tunti tai pari päivässä oli ihan jees. Nyt kuitenkin jos ensimmäisen pelisession aikana alkoi olla sen verran tuttua menoa että itseään alkoi viihdyttää pelaamalla eri tavalla. Eräskin alueen nurkka tuli tyhjennettyä vain heittelemällä asiakkaita toistensa päälle. Vaihtelua siis selvästi kaipaa.
Uuttakinhan tässä selvästi yritetään, sillä mukana on ainakin lopetukset. Tosin koska ne on riippuvaisia ympäristöstä, ei niitä kauhean usein ole vielä ehtinyt esittelykohtauksen jälkeen tehdä. Tosin takana onkin vain yksi, noin vajaa parituntinen pelisessio. Vaihtelua pelaamiseen onneksi on tarjolla emopelin tarjoamalla tavalla, sillä sivutehtäviä vaikuttaisi olevan myös tässä. Ne myös tuntuvat noudattavan samaa linjaa, joten mielenkiintoisia ja hauskoja juttuja olettaisin olevan tarjolla.
Päällimmäinen ajatus on ehkä yhä toivomus siitä että panostaisivat kunnolla jatko-osaan, joka olisi ehkä jotain samaa mitä KCD2 oli ensimmäiselle. Peli joka kunnolla toteuttaa alkuperäisen vision ja vielä laajentaa sitä.
Onneksi tämä ei ole edes emopelin mittainen, joten eiköhän tämän parissa tule viihdyttyä. Kirjoittelen ehkä lisää jos tarvetta mutta tämä on sitä mitä odotinkin: sitä samaa lisää. Hyvässä ja pahassa.