Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Robocop: Rogue City

kuka nyt ei haluaisi olla robocop?
En kyllä missään nimessä haluaisi olla kun ottaa huomioon miten siinä pitää ensin kuolla, menettää suuren osan itsestään sekä fyysisesti että muistin osalta ja joutua eroon perheestään. Vähän samaa kuin "kukapa ei haluaisi olla Batman", eli mieleltään järkkynyt tyyppi, joka joutui todistamaan omien vanhempiensa murhan eikä ikinä päässyt yli.

Kiitos ei. :D
 
En kyllä missään nimessä haluaisi olla kun ottaa huomioon miten siinä pitää ensin kuolla, menettää suuren osan itsestään sekä fyysisesti että muistin osalta ja joutua eroon perheestään. Vähän samaa kuin "kukapa ei haluaisi olla Batman", eli mieleltään järkkynyt tyyppi, joka joutui todistamaan omien vanhempiensa murhan eikä ikinä päässyt yli.

Kiitos ei. :D

Joo no siis, nii nii siis joo ei nyt tollei. :D No kyl sä tiiet mitä mä tarkotin.
 
Laitetaan nyt tänne. Robocop Unfinished Business meni läpi PS5. 9 tuntia kesti. Oikein viihdyttävä peli varsinkin 30€ hintaan. Välivideoiden ja keskusteluiden ihmisten kasvoista varsinkin huomaa 30€ hinnan ja näissä myös pieniä bugeja. Välillä esine menee jonkin läpi, välillä robocop tai ihminen ihan oudossa asennossa tai tausta outo. Pieniä juttuja mutta ei mitään pelaamista haittaavaa. Jos tykkäsi Rogue Citystä niin ehdottomasti tämäkin peluuseen. Antaisin 8/10.
 
Laitetaan nyt tänne. Robocop Unfinished Business meni läpi PS5. 9 tuntia kesti. Oikein viihdyttävä peli varsinkin 30€ hintaan. Välivideoiden ja keskusteluiden ihmisten kasvoista varsinkin huomaa 30€ hinnan ja näissä myös pieniä bugeja. Välillä esine menee jonkin läpi, välillä robocop tai ihminen ihan oudossa asennossa tai tausta outo. Pieniä juttuja mutta ei mitään pelaamista haittaavaa. Jos tykkäsi Rogue Citystä niin ehdottomasti tämäkin peluuseen. Antaisin 8/10.
Olikos tuo nyt standalone peli? Vai vaatiiko sen alkuperäisen Robocop-pelin, että voi pelata?
 
Tämä pätkähti tänään läpi ja jäi vain yhdestä trophysta kiinni että olisi tullut saman tien platinakin.

Aivan loistavahan tämä on. Sellainen ns. vanhan ajan peli, missä ei ole kauheasti mitään ylimääräistä. Tai jos halutaan toisella tapaa vielä kuvailla niin AA-peli - vaikka jossain kohtaahan ei kai samalla tapaa edes ollut nykyisenlaisia AAA-pelejä massiivisilla budjeteilla. Tämä on peli eikä se (onneksi) kauheasti muuta yritä ollakaan.

Nykyajan hommia tässä on lähinnä kykypisteet ja aseen päivitys, joista niistäkin voi tietty keskustella että onko ne edes nykyajan hommia. Tarkoitan toki enemmän siinä mielessä että nykyään nuo tai jotain vastaavaa pitää olla joka pelissä eikä vain roolipeleissä tai vastaavissa. Toisaalta olisin jopa toivonut enemmän lihaa luiden ympärille keskusteluihin ja poliisitutkintoihin.

Klassiseen tapaan täytyy myös todeta, että tässä pelissä oikeasti tulee se olo että on Batman! Ei kun siis Spider-Man! Eikä kun siis Robocop. Onpa mukavasti jo näitä "tässä pelissä oikeasti tuntuu kuin hahmo X"-pelejä, jotka eivät ole vain pelkkää lisenssin hyödyntämistä keräämään rahat hölmöiltä. Tämä on oikeasti viihdyttävä teos.

Hauskasti pelin tönkköyskin vain tukee Robocoppina olemista, sillä yhtä kankealta hahmo on aina tuntunut ja näyttänyt elokuvissakin. Toinen päähahmo taitaakin olla Auto 9 eli roboottipollarin ase. Hymy on leveä viimeistään siinä kohtaa kun se on päivitetty tappiin ja ampuu loputonta sarjaa ilman lataamista.

Batmanin (ja Spider-Manin) kanssa tällä on yhteistä myös se, että lisenssiä käytetään todella hyvin. En ole erityisen perillä Robocopista tai sen fani mutta hyvin paljon sieltä bongasi tuttuja juttuja. Heräsipä myös into katsella ainakin pari ensimmäistä elokuvaa (uudestaan), sillä jäi häiritsemään useampikin pelissä kohdattu vastaantulija että oliko ne jossain leffassa olleet. No, ED-209 on jäänyt varmaan jokaiselle Robocopinsa katsoneelle mieleen mutta siellähän oli vähän muutakin. Hauska miten tuo ED-209 oli Alienin kanssa niitä asioita, jotka oikeasti pelottivat/jännittivät lapsena/nuorena. Muistan myös miten ahdistava koko Robocop elokuvana oli: synkkä ja lohduton. Ei varmaan aikuisena katsoessa olisi ollut ihan sama vaikutus mutta melko nuorena noita tuli ensimmäistä kertaa katsottua. Elokuvan satiiri meni kyllä itsellä silloin alunperin täysin ohi - onneksi Starship Trooperseja katsoessa ymmärsin jo että elokuvilla voi olla muutakin sanomaa kuin se, miltä se ensinäkemältä näyttää.

Robocopin pelaaminen on toki hyvinkin suoraviivaista ja itseääntoistavaa. Pelin kesto on kuitenkin sen verran hillitty että vasta ihan viimeisissä hetkissä alkoi odottamaan että voisi jo lopahtaa. Toisaalta loppu tarjoili myös oikein viihdyttäviä hetkiä, joten loppurutistus tuntui oikein viihdyttävältä matkalta sekin.

Pidin paljon ihan yleisestä pollaroinnista, joten jatko-osaan isommalla budjetilla sitten kaikkea poliisihommaa ja tutkimista lisää. Asiakkaiden sakottamiseen ja kanssakäymiseen olisi toivonut vielä enemmän vapautta kuin sakot/varoitus.

Mitään haitallisia tai iso bugeja tai ongelmia en muista kohdanneeni. Enemmän oli hauskoja glitchejä, joissa vaikka seinään heitetty ukko lensi yläruumiin osalta seinän sisään. Ja tuolit ja muut heitettävät olivat usein hauskin tai tehokkain tapa siivota kaupunkia rikollisista.

ED-209 -taistelut olivat muuten erittäin ärsyttäviä luotisienitaisteluita, joissa helpointa oli yrittää ampua Ediä jonkin esteen takaa ja odottaa että se kuolee. Muut vihulaiset olivat mukavampia vastuksia.

Tästä on ilmeisesti melko paljonkin pidetty ottaen huomioon pelin olevan "vain" AA-luokan teos. Minullekin tämä tosiaan oli mukava tuulahdus jostain menneiltä ajoilta kun pelit olivat pelejä ja niissä tärkeintä oli niiden sielu eikä ulkokuori - ihan kuin Robocopissakin. Tekisi mieli antaa numeroina arvosanaksi 8/10 mutta koska minusta 7 on sekin vielä varsin pelattavan pelin arvosana, niin annetaan se: 7/10.

Jatko-osaa kun saisivat oikealla tavalla laajennettua ilman että lähtee turhiin asioihin rönsyilemään niin voisi olla aika kova peli tarjolla. Tämä on niitä pelejä, joita pelatessa hoksaa miten iso potentiaali siinä olisi vielä parempaankin. Eikä se ole edes kovin kaukana.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa ylempänä kirjoittelin että loppua kohden tuntui että peli alkaa jo vähän liikaakin toistamaan itseään, joten... Minähän laitoin tietysti heti seuraavaksi pelaukseen Unfinished Businessin. Koska olen fiksu.

Heti alussa onneksi osittain vältetään jatko-osien (joksi tämän miellän) ikuisuusongelma, sillä Robocop ei ole hajonnut tai menettänyt muistiaan, jonka kautta kaikki kyvyt olisivat nollaantuneet. Ihan täysin tältä ei kuitenkaan vältytä, sillä jokainen kyky on vain ekalla tasolla. No, se on tavallaan enemmän mitä minulla oli edes emopelin lopussa, sillä muistaakseni en päivittänyt yhtä kyvyistä ollenkaan vaikka muut oli maksimissa. Käyttämättä siis jäi se "stunnaus" lyömisen kautta, joka on nyt heti alussa käytössä. Ihan ok kompromissi.

Isompi ongelma kuitenkin on se, että myös ase on nollattu. En emopelin alussakaan kokenut että ase olisi ollut liian tehoton mutta nyt niiltä fiiliksiltä ei voinut välttyä, varsinkin kun päälle puskee heti alusta lähtien erikoisempia ja ilmeisesti myös kestävämpiä rikollisia. No, jo ensimmäisen pelisession jälkeen oltiin tasolla 3.1 aseen suhteen, joten ehkä aseen taso ei ainakaan ole kauaa ongelma, ellei siis vihulaiset pahene yhtä nopeasti tai nopeammin.

Peliä pelatessa tuli aika pian ajatus, että olikohan tätä järkevää aloittaa heti perään kun jo emopelin kanssa oli vähän sitä että oli hyvä pitää aina pieni tauko eikä pelailla vaikka 2-3 tunnin sessioita. Sellainen tunti tai pari päivässä oli ihan jees. Nyt kuitenkin jos ensimmäisen pelisession aikana alkoi olla sen verran tuttua menoa että itseään alkoi viihdyttää pelaamalla eri tavalla. Eräskin alueen nurkka tuli tyhjennettyä vain heittelemällä asiakkaita toistensa päälle. Vaihtelua siis selvästi kaipaa.

Uuttakinhan tässä selvästi yritetään, sillä mukana on ainakin lopetukset. Tosin koska ne on riippuvaisia ympäristöstä, ei niitä kauhean usein ole vielä ehtinyt esittelykohtauksen jälkeen tehdä. Tosin takana onkin vain yksi, noin vajaa parituntinen pelisessio. Vaihtelua pelaamiseen onneksi on tarjolla emopelin tarjoamalla tavalla, sillä sivutehtäviä vaikuttaisi olevan myös tässä. Ne myös tuntuvat noudattavan samaa linjaa, joten mielenkiintoisia ja hauskoja juttuja olettaisin olevan tarjolla.

Päällimmäinen ajatus on ehkä yhä toivomus siitä että panostaisivat kunnolla jatko-osaan, joka olisi ehkä jotain samaa mitä KCD2 oli ensimmäiselle. Peli joka kunnolla toteuttaa alkuperäisen vision ja vielä laajentaa sitä.

Onneksi tämä ei ole edes emopelin mittainen, joten eiköhän tämän parissa tule viihdyttyä. Kirjoittelen ehkä lisää jos tarvetta mutta tämä on sitä mitä odotinkin: sitä samaa lisää. Hyvässä ja pahassa.
 
Ehdin jo unohtaa että Unfinished Businessissä oli jonkinlaisia takaumaosioita, joista nyt ensimmäistä pääsin pelailemaan. Olipahan erilaista ja vaihtelevaa pelailla ihmisenä robon sijasta. Pelaaminen oli ihan erilaista, sillä pienelläkin vauhdilla ja eroilla oli saatu isolta tuntuvia eroja aikaiseksi. Ei pelaaminen siis mitään Apex Legendsiä tai uutta Doomia ole sulavuudeltaan ja vauhdiltaan mutta tykkäsin kyllä tuntumasta.

Eniten tuli saatua hupia siitä, miten tajusin pelaavani amerikkalaista polisiia ihan kuten amerikkalainen poliisi tuntuu pahimmillaan oikeastikin käyttäytyvän: ammuin vihulaisiin melkeinkä lippaan per naama ja vielä jokusia varmuuslaukauksia vielä perään vaikka uhkia ei enää ruudulla näkynytkään. Jos Robocopia pelatessa saa siis fiiliksen, miltä tuntuu olla Robocop, niin ihmisellä pelatessa sai tunteen siitä, miltä tuntuu pelata kuolevaisella ihmisellä, tilanteessa joka enemmän tai vähemmän vastaa pahimpia amerikkalaisia tilanteita poliisitehtävissä. Ja siis se, miksi tuohon päätyi, oli tietysti se että ihmisellä pelatessa ei voi vain laittaa suojia tai korjausta päälle, joten uhkat on yksinkertaisesti eliminoitava ennen kuin ne ehtivät ampua takaisin.

Huikeaa että peli voi tarjota näin ristiriitaisia kokemuksia. Toki olen aina ymmärtänyt että amerikkalaisten poliisien "ammu ensin varmuuden vuoksi"-meininki tuntuu hurjimpien paikkojen tehtävissä olevan tavallaan perusteltu tapa toimia, on se silti suomalaisessa yhteiskunnassa eläneelle ollut hyvin vierasta ja jopa viihdemäinen, epärealistinen asia. Yhtään amerikkalaista poliisitoimintaa siis puolustelematta, sillä kyllähän siellä tapahtuu ihan kauheita ylilyöntejä juuri sen vuoksi, että kaikkeen reagoidaan yli - olkoonkin, että kuten jo kirjoitin, on aseisiin turvautuminen aseiden luvatussa maassa ikävän perusteltua. Sieltä kun voi tulla se ase vastaan melkein missä tahansa rutiinipysäytyksessäkin.

Peliin palatakseni: yllätyin miten iloinen olin hyppy- ja kyykkymahdollisuudesta ja niiden tuomasta uudesta vapaudesta pelaamiseen. :D Nuo siis edelleen toki vain ihmisellä pelattaessa.
 
Ylös Bottom