Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

Noin tuota voisi toki kokeilla. Ostamaan minua ei tuota ihan helpolla olisi saanut. Aika halvalta Splatoon-klooneilta kun on tosiaan näyttänyt. Voisi tuota sitten kuitenkin ilman lisämaksu ainakin kokeilla. Jos vaikka olisikin pelattavuus yllättävästi jopa edes lähellä Splatoonin tasoa, niin bonuksena olisi sitten Splatooniin nähden trophyt. Ne ovat minulle pelaamisessa kohtuullisen tärkeitä, vaikka varsin harvoin innostun niitä tosissaan jahtaamaan. Se on ainakin jonkin verran minua harmittanut, ettei Nintendolla ole mitään vastaavaa juttua. Sopisi Nintendon yksinoikeuspeleihin kuin nenä päähän.
Mä taas tykkään nintendon peleistä siitä että nintendolla ei ole mitään achievementeja/trophyja, voi huoletta pelata just sen verran kun huvittaa ...
 
Voihan niitä huoletta pelata sen verran kuin huvittaa, vaikka trophyt tai achievementit olisi.

Niihän sitä luulis, mut meitsin OCD aina vilkasee sitä trophylistaa vaikka kuinka yrittää pelata huoletta sen verran kun huvittaa, ihan vaan että "pystyiskö tästäkin pelistä vetää platinan" Nintendon peleissä se on vaan niin vapauttavaa kun tietää että ei edes vahingossa ole mitään trophyhunterin vaaraa. :D
 
Niihän sitä luulis, mut meitsin OCD aina vilkasee sitä trophylistaa vaikka kuinka yrittää pelata huoletta sen verran kun huvittaa, ihan vaan että "pystyiskö tästäkin pelistä vetää platinan" Nintendon peleissä se on vaan niin vapauttavaa kun tietää että ei edes vahingossa ole mitään trophyhunterin vaaraa. :D
Oma pelaaminen on jo vuosia ollut sitä että tarkistaa ennen aloitusta mitä vaaditaan että saa kaikki trophyt. Sitten sen mukaan pelailen. Usein siellä sanotaankin ihan suoraan että "stage 1: play the game (tai story)", mikä antaa tavallaan vapauden pelata kuten haluaa. Mikä kohdallani on sitä että kerään, teen ja nuohoan ihan kaiken ennen tarinan läpäisyä :D

Mutta jos huomaan että pelissä on yksi tai useampia "haista paska"-trophy, niin se antaa sitten "vapauden" pelata välittämättä trophyista. Sillä jos siellä joka tapauksessa on yksi tai useampi, joita en jaksa tai halua yrittää, niin sitten on sama kuinka monta niistä muista kerää. Tosin kyllä silloinkin tulee katsottua että mitä vaatii että saa edes suuren osan muista :D

Mutta Nintendon pelit tuntuu taas jotenkin vajailta ilman saavutuksia. Tuntuu että peliaika menee hukkaan kun niistä ei jää jotain täysin yhdentekeviä ja turhia trophyja tai achievementsejä.

Yksi noiden hyvistä puolista onkin se miten niiden avulla voi muistella mitä pelissä on tehnyt jne. Jos niitä ei ole niin on enemmän muistikuvien tai pelin käynnistämisen varassa.

Ja ne toimii myös tarkistuslistoina sille mitä pelissä on tehnyt. Tears of the Kingdom jäi nyt pidemmälle tauolle ja vähän unohduksiinkiin koska ei ole mitään puuttuvaa trophyja kertomassa että maanalaisessa paikassa on yhä juuria keräämättä tai on hakkaamatta X määrä mörköjä tai tekemättä Z määrä sivutehtäviä.

Pelin siis hylkää ja se unohtuu helpommin kun ei ole mitään trophy-listaa, mistä tarkistaa että onko peli vielä "kesken".

Nuo sekä taakka että hyöty. Tai jotain.
 
Itse en ole mistään pelistä hankkinut platinaa, vaikka olisikin ollut "helppo" saada se. Olen enemmän semmonen kuka pelaa fiiliksen mukaan. Eli pelaan tasan sen verran mitä huvittaa pelistä, ja yleensä tulee tehtyä ehkä yli puolet ylimääräisestä sisällöstä.

Toisaalta on se aina mukava tunne kun saa trophyn. Silloin tuntuu etenevän pelissä tai tehtyä vahingossa jotain erikoista.
 
Itse en ole mistään pelistä hankkinut platinaa, vaikka olisikin ollut "helppo" saada se. Olen enemmän semmonen kuka pelaa fiiliksen mukaan. Eli pelaan tasan sen verran mitä huvittaa pelistä, ja yleensä tulee tehtyä ehkä yli puolet ylimääräisestä sisällöstä.

Toisaalta on se aina mukava tunne kun saa trophyn. Silloin tuntuu etenevän pelissä tai tehtyä vahingossa jotain erikoista.
Minulla on tähän asiaan aika samanlainen suhtautuminen. Trophyt ja achievementit ovat ihan kivoja, kun niillä pelin lomassa palkitaan. En kuitenkaan pelaamistani juuri koskaan ohjaa noiden saavutusten suorittamisen suuntaan. No ok, muutama peli on sentään joissa on tullut lopulta se platina metsästettyä, kun jo luontaisella kampanjan pelaamisella pääsi jo suhteellisen lähelle platinaa tai kaikkien achievementtien suorittamista.

Days Gone, Dragon Quest XI, Lego Ninjago, Lego Marvel Superheroes, Lego Jurassic World ja Cat Quest 2 tulevat ainakin tällaisina mieleen. Neljässä viimeksi mainitussa pelissä metsästettiin trophyt poikani kanssa co-oppia pelaten. Se teki saavutusten metsästämisestä paljon hauskempaa! :)
 
Olen kirjoittanut näköjään tähän ketjuun viimeksi vuonna 2011. Mielipide saavutusten suhteen ei ole muuttunut. Ne ovat edelleen todella mukava lisä. Ehkä sellainen pieni muutos on kuitenkin tapahtunut, että nykyään en enää oikein viitsi vilkuilla Achievementteja yhtään tarinavetoisimmista peleistä ennenkuin peli on läpi. En halua vahingossakaan spoilaantua.

Tämä lähestymistapa toki tarkoittaa sitä, että kaikkia saavutuksia on vaikeampi metsästää ensimmäisellä läpipeluukerralla, mutta ei vaan silloin voi siitä stressata. :)

Joka tapauksessa Achievementien keräily on edelleen oikein koukuttavaa puuhaa ja näköjään aikojen saatossa on tullut kerättyä niin paljon gamerscorea, että olen tällä hetkellä TrueAchivementsin Suomalaisten tuloslistalla sijalla 37. Seuraava rajapyykki on puoli miljoonaa pistettä, johon kyllä on toki vielä vähän matkaa. Pisteitä nyt 431 568. Yhden tutun fooruminimimerkin löydän korkeammalta listalla. :)
 
Ihan yhdentekeviä ovat omalla kohdalla. Eipä ne nyt mitään haittaakkaan tietenkään.
Kyllä se välillä lämmittää esim. jossain Beat Saberissa jos jotain on saavuttanut ja pingaa torphyllä :)
 
Tähän ei voi todeta kuin että "voi kauhee!" Itse huomasin päinvastoin pitäväni pelaamisesta enemmän, kun piilotin kaikki palkintoilmoitukset käytöstä. Ajattelen asiaa niin, että ilman noita ylimääräisiä kilinöitä peli toimii omilla ansioillaan. Useinhan nuo trophyt voivat olla jotain tyyliin "kävele kolme askelta" tai "kerää 100 papukaijan nokkaa", missä ei ole mitään järkeä.
Kieltämättä ne on usein vähän turhia tai tympeitä. Ja jos on mukana niitä liian grindattavia tai vastaavia, niin tiedän jo etukäteen etten edes yritä.

Toisaalta ei minun pelaamistani ole nuo niinkään muokanneet. Sitä muokkasi se aika kun sai 1-2 peliä vuodessa ja ne pelit perhane vieköön pelattiin sitten niin loppuun kuin mahdollista. Vaikea siitä on ollut päästä eroon ja nuo sitä vielä ruokkivat entisestään.

Tuntuu että jos ei tee "kaikkea" niin on maksanut turhasta.

En yhtään pidä siitä ajatuksesta että pelissä on ns. "turhaa" tekemistä, jonka voi sivuuttaa. Se on sitä pelisuunnittelua, jossa copypastetaan yhtä hommaa sata kertaa.

Minun ajatusmaailmani on sitä että jos pelissä on tekemistä, niin sen pitäisi olla sen arvoista. Useinkaan se ei ole mutta silti se tulee noiden mainittujen syiden vuoksi tehtyä.

On se sillä lailla muuttanut pelaamista että ei paljon joku AC: Valhalla kiinnosta. Se kun tuntuu nimenomaan peliltä, joka on venytetty ihan liian laajalle ja pitkälle siihen nähden, miten paljon siinä on sisältöä, joka ei tunnu siltä että sen on tehnyt jo monen monta kertaa samassa pelissä, saati pelisarjassa.

Toisaalta yhtä vähän järkeä on näissä supervaikeissa "voita loppuvastus pelkissä kalsareissa"-tyyppisissä palkinnoissa. Ehkä ne joitakin voivat kannustaa lisähaasteiden pariin tai ehkä jopa pelaamaan peliä monipuolisemmin, mutta itse haluan kokea pelin sellaisenaan. Ja puhun nyt nimenomaisesti näistä pelien ulkopuolisista palkintojärjestelmistä.
Hyvä tuo maininta palkintojärjestelmistä sillä onhan aina ollut haastemoodeja ja muita. Ei ne trophyt lopulta sen enempää ole ja niidenkin mielekkyys on lähinnä tekijöistä kiinni. Onko se sitä "tee yhdentekevää sontaa loputtomasti" vai jotain oikeasti haastavaa tai mielenkiintoista.

Älyttömän vaikeiksi tehdyt tai grindaamista vaativat hommat jää itsellä helposti väliin. Vaikka aikaa käytänkin "platinointiin" niin joku raja kuitenkin on että paljonko sitä suostun uhraamaan.

Oma juttunsa on vielä nämä "saavutukset", jotka saa pelaamalla ensin jonkun pelin vaikkapa 100 % läpi ja siirtämällä tallennuksen toiselle laitteelle. Vähän venytetty alkaa olla tuo saavutuksen käsite tuossa tapauksessa, vaikka Sonyn järjestelmiä pitäisi miten kankeana. :p
Nämä on juuri sitä, missä pitää kyseenalaistaa sana "achievement". On kyllä melkoinen "saavutus" ostaa sama peli kahdelle eri alustalle ja siirtää tallennus sitten toiselle. Kyllä siitä pystin on ansainnut ehdottomasti.

Toki myönnän että olen jotain "haista paska"-saavutuksia "save scummannut". Yleensä ne on sitä että pitää pelata koko peli uusiksi että voi hankkia lopussa olevasta valinnasta eri lopun. Mitään vaikeaa siinä ei olisi mutta säästän aikaa ja skippaan sen peliosuuden.

Mitään vaikeustaso-trophyja en ole tainnut kikkailla, paitsi jos kyse on siitä että pitää helpommat pelata erikseen nekin vaikka olisi jonkin masokisti-tason jo läpäissyt. Ei jaksa ja ihan surutta kikkailen jos voi.

Noissa voisivat kehittäjät vähän käyttää järkeä esim. miten saavutukset kasautuu. Jos pelaa vaikeimmalla niin ei nyt helvetti enää ole mitään syytä pimittää jotain easy-tason läpäisyn trophya.

Olen kirjoittanut näköjään tähän ketjuun viimeksi vuonna 2011. Mielipide saavutusten suhteen ei ole muuttunut. Ne ovat edelleen todella mukava lisä. Ehkä sellainen pieni muutos on kuitenkin tapahtunut, että nykyään en enää oikein viitsi vilkuilla Achievementteja yhtään tarinavetoisimmista peleistä ennenkuin peli on läpi. En halua vahingossakaan spoilaantua.
Kyllä niistä spoilerit välttää. Niissä on varoitukset, jolloin osaa olla lukematta vaikkapa "stage 2:sta" tai varsinaista ohjeosiota. Itse en edes niiden ohjeiden mukaan siis pelaa vaan pelaan ekalla kertaa omalla tyylillä lähinnä tiedostaen missattavat saavutukset. Ne kun on ne, joita inhoan. Että jos ei yhtä pientä asiaa tee vaikka keskellä peliä niin ei muuta kuin parikymmentä tuntia uusiksi. Pahimmillaan. Ne on se juurisyy, miksi noita luen. Yleensä kaiken muun saa kyllä pelin läpäisyn jälkeenkin tehtyä.


Joka tapauksessa Achievementien keräily on edelleen oikein koukuttavaa puuhaa ja näköjään aikojen saatossa on tullut kerättyä niin paljon gamerscorea, että olen tällä hetkellä TrueAchivementsin Suomalaisten tuloslistalla sijalla 37.
Jaahas, itse olisin sijalla 230 (suomalaisissa) jos olisi tunnuksessa maavalinta laitettu. Ei näköjään ole, joten on jossain ties missä alueella jos missään :D

Omat lukemat olisi varmasti vähintään tuplat tai itse asiassa enemmänkin jos kaikki PS4- ja PS5-konsoleilla pelatut multiplattarit siirtäisi Xboxille saavutuksineen. Nyt nuo jakaantuu usealle vehkeelle ja alustalle. Pleikkarilla tuli juuri Jedi Survivorista sadas platina ja psnprofiles.comissa olen 557 country rankilla mitattuna.

Ei noita tule siis kilpailumielessä katsottua mutta mielenkiinnosta välillä. Aika korkealla (?) sitä on vaikka ei samalla tapaa siihen tähtää kuin sellaiset huntterit, jotka hakee tarkoituksella helppoja pelejä tai tuplia esimerkiksi Sonyn konsoleilta.

Siinä menee minulla raja että alkaisin pelitkin valita noiden mukaan. Pelaan sitä mikä kiinnostaa ja vaikka tuo pelaaminen, ainakin panostuksensa osalta, saa ohjenuoria noista niin ei sen enempää.
 
Itselle eivät ole koskaan merkinnyt juurikaan mitään. En valikoi pelejä trophyjen mukaan tai muutenkaan seuraa trophylistoja. Korkeintaan joissain peleissä lämmittää mieltä jos jostain yllättävästä/kokeellisesta jutusta napsahtaa trophy.
 
Kyllä niistä spoilerit välttää. Niissä on varoitukset, jolloin osaa olla lukematta vaikkapa "stage 2:sta" tai varsinaista ohjeosiota. Itse en edes niiden ohjeiden mukaan siis pelaa vaan pelaan ekalla kertaa omalla tyylillä lähinnä tiedostaen missattavat saavutukset. Ne kun on ne, joita inhoan. Että jos ei yhtä pientä asiaa tee vaikka keskellä peliä niin ei muuta kuin parikymmentä tuntia uusiksi. Pahimmillaan. Ne on se juurisyy, miksi noita luen. Yleensä kaiken muun saa kyllä pelin läpäisyn jälkeenkin tehtyä.
Suurimmaksi osaksi välttää joo. Mutta ne esim. kovin usein halua tietää montako kenttää pelissä on (jos esim. jokaisen kentän läpäisystä saa Achievementin. Tai sitten mainitaan hahmojen tai pomovastusten nimiä. Tällaisia juttuja pyrin välttämään sillä etten katso saavutuksia ennenkuin pelaan pelin läpi. Toki poikkeuksia on ja vähän pelin lajityypin ja tarinaan painottumisen perusteella kurkkailen mitä saavutuksia siellä on.
Jaahas, itse olisin sijalla 230 (suomalaisissa) jos olisi tunnuksessa maavalinta laitettu. Ei näköjään ole, joten on jossain ties missä alueella jos missään :D

Omat lukemat olisi varmasti vähintään tuplat tai itse asiassa enemmänkin jos kaikki PS4- ja PS5-konsoleilla pelatut multiplattarit siirtäisi Xboxille saavutuksineen. Nyt nuo jakaantuu usealle vehkeelle ja alustalle. Pleikkarilla tuli juuri Jedi Survivorista sadas platina ja psnprofiles.comissa olen 557 country rankilla mitattuna.

Ei noita tule siis kilpailumielessä katsottua mutta mielenkiinnosta välillä. Aika korkealla (?) sitä on vaikka ei samalla tapaa siihen tähtää kuin sellaiset huntterit, jotka hakee tarkoituksella helppoja pelejä tai tuplia esimerkiksi Sonyn konsoleilta.

Siinä menee minulla raja että alkaisin pelitkin valita noiden mukaan. Pelaan sitä mikä kiinnostaa ja vaikka tuo pelaaminen, ainakin panostuksensa osalta, saa ohjenuoria noista niin ei sen enempää.
Sehän se aina on, että jos pelaa edes vähän tasaisemmin Xboxilla ja pleikkarilla, niin ei kummassakaan kärkipaikkoja kolkuttele, eikä toki tarvitsekaan. Kilpailumieli on tässäkin asiassa enemmän sellaista itsensä voittamista kuin mitään muuta.

Minulla kyllä mahtuu myös helppoja pelejä omaan profiiliin, mutta niin varmaan mahtuu kaikilla muillakin, jotka tuolla kärkisijoilla heiluvat. Osa helpoista on näitä alle viiden euron pelejä, mutta osasta helpoista olen jopa vähän ylpeä. Kuten vaikka se ensimmäinen Achievement huntterien "täysi tonni muutamassa minuutissa" -peli, eli vuonna 2007 julkaistu Avatar: The Last Airbender – The Burning Earth. Toinen näitä alkupään saavutuskeräilypelejä on NBA 2k6. Ensimmäinen täysi tonni tuli Fight Night Round 3:sta. Sekin taisi olla "pelaa peli läpi, niin kaikki Achivementit taskussa" -tyyppinen peli. Se oli myös muistaakseni minun ensimmäinen Xbox 360 -peli, joten lämmöllä muistelen. Viimeisin täysi tonni on sen sijaan Robocop: Rogue Citystä, joka on myös suhteellisen helppo, mutta ei silti ihan mikään Avatar: The Last Airbender. :)
 
Suurimmaksi osaksi välttää joo. Mutta ne esim. kovin usein halua tietää montako kenttää pelissä on (jos esim. jokaisen kentän läpäisystä saa Achievementin. Tai sitten mainitaan hahmojen tai pomovastusten nimiä. Tällaisia juttuja pyrin välttämään sillä etten katso saavutuksia ennenkuin pelaan pelin läpi. Toki poikkeuksia on ja vähän pelin lajityypin ja tarinaan painottumisen perusteella kurkkailen mitä saavutuksia siellä on.
Puhut nyt saavutusten katsomisesta kun minä puhun ihan ns. trophy guidesta. Niissä on ekana tällainen tiivis info:

Star Wars Jedi: Survivor Trophy Roadmap
Estimated trophy difficulty: 3/10 (everything can be done on Story Mode/Easiest Difficulty)
Approximate amount of time to platinum: 40 hours on Story Mode (20 hours for the story and 20 hours for the planet cleanups), 50+ on Jedi Knight or higher difficulties
Offline Trophies: 54 (1trophy, 2trophy, 7trophy, 44trophy)
Online Trophies: 0
Number of missable trophies: 1 – trophy You’ve Got a Friend
Glitched trophies: 2 are a bit glitchy for some players but obtainable – trophy Perk of the Job is glitchy for some but fine for others. It’s best to manually back up your save and check your Perk Slot count before collecting every upgrade to make sure it has registered. Additionally, trophy They’re Probably Fine is also a little buggy and you may need to try more than once.
Does difficulty affect trophies?: No, everything can be done on Easiest Difficulty
Minimum Playthroughs: 1
PS4/PS5 Autopop & Save Transfer: No, the game is only available on PS5
PS4/PS5 Crossbuy: No, the game is only available on PS5
Free-Roam / Level Select after Story?: Yes, there is free-roam after the story, you can go back everywhere and still complete all planets after the story.
Supports Manual Saves?: No, only 1 Autosave
Release Date: April 28, 2023
Tuosta ne tärkeimmät:
Aika. Haluan tietää paljonko peli about kestää jos lähden trophyja hakemaan.
Missattavat trophyt. Tärkeimpiä tietoja jos haluaa ettei kämmää jotain tai pelissä on vikaisia trophyja, jotka haluaa välttää.
Vaikeustaso. Saako kaiken yhdellä vaikeustasolla vai vaatiiko useita.
Free-roam. Pystyykö pelaamaan peliin tarinan jälkeen.

Tuon jälkeen on osio "introduction", jossa myös summataan yleensä spoilerivapaasti tuota trophyjen keräämishommaa. Sen jälkeen on "staget", joissa eka on yleensä "pelaa tarina" ja toinen usein "nuohousvaihe".

Jos eka on "pelaa tarina" niin ei tuota tarvitse tuon enempää katsoa ennen kuin on tarina läpi. Jokunen trophyn nimi voi tulla mainintana tuossa tiivistyksessä mutta usein siinäkin ilman muita spoilereita.

Minulla kyllä mahtuu myös helppoja pelejä omaan profiiliin, mutta niin varmaan mahtuu kaikilla muillakin, jotka tuolla kärkisijoilla heiluvat. Osa helpoista on näitä alle viiden euron pelejä, mutta osasta helpoista olen jopa vähän ylpeä.
Juuri nuo on sellaista mitä en edes halvalla jaksaisi tehdä. Niiden nimi on kuitenkin "saavutus" vaikka miten pöljiä ne olisivatkin. Sitten vielä porukka tehtailee noita turhakepelejä vain trophy-hunttereita varten. Toki osa peleistä on vain helppoja ja nopeita mutta osa on ihan selvästi vain tehty hunttaamista ajatellen.

Olen kyllä useamman kerran ihan yleisesti kyseenalaistanut tämän "harrastuksen" vaikka mielestäni vielä aika "terveellä" tavalla sitä olenkin itse harrastanut.

Toisaalta pelasin tuon esimerkin Jedi Survivorin toiseksi vaikeimmalla vaikka mitään syytä ei ollut. Ei trophyt siis mikään sääntöjä tai rajoja määrittävä tekijä omalle pelailulle ole.
 
Puhut nyt saavutusten katsomisesta kun minä puhun ihan ns. trophy guidesta. Niissä on ekana tällainen tiivis info:

Star Wars Jedi: Survivor Trophy Roadmap
Estimated trophy difficulty: 3/10 (everything can be done on Story Mode/Easiest Difficulty)
Approximate amount of time to platinum: 40 hours on Story Mode (20 hours for the story and 20 hours for the planet cleanups), 50+ on Jedi Knight or higher difficulties
Offline Trophies: 54 (1trophy, 2trophy, 7trophy, 44trophy)
Online Trophies: 0
Number of missable trophies: 1 – trophy You’ve Got a Friend
Glitched trophies: 2 are a bit glitchy for some players but obtainable – trophy Perk of the Job is glitchy for some but fine for others. It’s best to manually back up your save and check your Perk Slot count before collecting every upgrade to make sure it has registered. Additionally, trophy They’re Probably Fine is also a little buggy and you may need to try more than once.
Does difficulty affect trophies?: No, everything can be done on Easiest Difficulty
Minimum Playthroughs: 1
PS4/PS5 Autopop & Save Transfer: No, the game is only available on PS5
PS4/PS5 Crossbuy: No, the game is only available on PS5
Free-Roam / Level Select after Story?: Yes, there is free-roam after the story, you can go back everywhere and still complete all planets after the story.
Supports Manual Saves?: No, only 1 Autosave
Release Date: April 28, 2023
Tuosta ne tärkeimmät:
Aika. Haluan tietää paljonko peli about kestää jos lähden trophyja hakemaan.
Missattavat trophyt. Tärkeimpiä tietoja jos haluaa ettei kämmää jotain tai pelissä on vikaisia trophyja, jotka haluaa välttää.
Vaikeustaso. Saako kaiken yhdellä vaikeustasolla vai vaatiiko useita.
Free-roam. Pystyykö pelaamaan peliin tarinan jälkeen.

Tuon jälkeen on osio "introduction", jossa myös summataan yleensä spoilerivapaasti tuota trophyjen keräämishommaa. Sen jälkeen on "staget", joissa eka on yleensä "pelaa tarina" ja toinen usein "nuohousvaihe".

Jos eka on "pelaa tarina" niin ei tuota tarvitse tuon enempää katsoa ennen kuin on tarina läpi. Jokunen trophyn nimi voi tulla mainintana tuossa tiivistyksessä mutta usein siinäkin ilman muita spoilereita.
Aahhh joo, puhuttiin eri asiasta. Noita guideja periaatteessa voisikin katsella.
Juuri nuo on sellaista mitä en edes halvalla jaksaisi tehdä. Niiden nimi on kuitenkin "saavutus" vaikka miten pöljiä ne olisivatkin. Sitten vielä porukka tehtailee noita turhakepelejä vain trophy-hunttereita varten. Toki osa peleistä on vain helppoja ja nopeita mutta osa on ihan selvästi vain tehty hunttaamista ajatellen.

Olen kyllä useamman kerran ihan yleisesti kyseenalaistanut tämän "harrastuksen" vaikka mielestäni vielä aika "terveellä" tavalla sitä olenkin itse harrastanut.

Toisaalta pelasin tuon esimerkin Jedi Survivorin toiseksi vaikeimmalla vaikka mitään syytä ei ollut. Ei trophyt siis mikään määrittävä tekijä omalle pelailulle ole.
Joo, ei Achievementitkään omaa pelaamista määrittele. Enkä tosiaan niissä tarinavetoisissa peleissä ole asiasta juuri välittänyt kuin vasta läpäisyn jälkeen - jos silloinkaan jaksan vaivautua. Pelaan tottakai pelejä se edellä mitä haluan pelata, jos pelissä sattuu olemaan kivoja saavutuksia mitä yrittää pyydystää, niin aina parempi. Pidän kuitenkin esim. pelin kampanjan/yksinpelin/tarinan läpäisyä isommassa arvossa kuin saavutuksia. Haluan kokea ja nähdä pelin tarinan. Jos sen jälkeen jää intoa niin voin käydä poimimassa ylimääräisiä pisteitä talteen.
 
Mutta jos huomaan että pelissä on yksi tai useampia "haista paska"-trophy, niin se antaa sitten "vapauden" pelata välittämättä trophyista. Sillä jos siellä joka tapauksessa on yksi tai useampi, joita en jaksa tai halua yrittää, niin sitten on sama kuinka monta niistä muista kerää. Tosin kyllä silloinkin tulee katsottua että mitä vaatii että saa edes suuren osan muista :D
Jos/kun käyttää trueachivements/truetrophies sivustoja jotka seuraa noiden keräämistä niin eihän niitä sitten voi jättää pariin kun kokonaisprosentit laskee! 92.3% xbox ja 88.7% ps. Tämä koskee siis sitä tunnaria jolla sinne on rekisteröitynyt (eli tämä päätunnari jota käyttää).

Mutta! Kun pelaa kakkostunnarilla niin ei noilla olekaan enää mitään väliä. Olenkin nykyään enemmän pelannut sillä kakkostunnarilla molemmilla konsoleilla ja sitten jos peli tuntuu niin hyvältä ja kivalta niin voi päätunnarillakin pelata mahdollisesti sitten jopa kokonaan uusiksi (näinkin on käynyt muutaman pelin kohdalla).

Tämä on outoa ja ihmisen käyttäyttyminen ei aina ole kauhean rationaalista.
 
Tätä voi tosiaan harrastaa myös epäterveellä tavalla, kuten kävi itselleni Hannah Montana The Movie The Gamen kanssa. Tästä ihan tarkoituksella piti tavoitella platinapalkintoa, ja tästä syytän aiheeseen sopivaa Gamerin jaksoa. Eräs moderaattori ehkä tuntee piston sydämessään tähän asiaan liittyen. Vodkapullo piti kumota, mutta aamulla minua odotti kaksi palkintoa: Päänsäryn lisäksi olin saavuttanut sen suurimman - platinapalkinnon Hannah Montana-pelissä.

Jos tämä oli se ps3 peli niin mun mielestä se oli ihan oikeasti kiva ja viihdyttävä pikku seikkailu. Platinaa siitä ei ole just moninpeli pystin puuttumisen takia, mutta jostain luin kuinka ds4 toimii myös ps3:n kanssa joten täytyy varmaan viimeinkin napata se platina siitä.
 
Juuri tässä pelailen ite Doom Eternalia uusiksi ihan siinä toivossa, että ottais toiseen kertaan platinan tuosta. Onhan noita koukuttavaa keräillä. :D
 
Viimeksi muokattu:
Juu oli nimenomaisesti PS3-peli, mutta onkohan tämä joku eri peli kuitenkin? Minusta tuossa ei ollut moninpeliä lainkaan, enkä myöskään nyt trophy-listaa selatessa löydä sellaiseen liittyvää palkintoa?

Bullseye

Play the Horse Races game at the Fair with three of your friends.

This is probably the hardest trophy in the entire game unless you have 4 controllers. Guitar Hero and Rock Band guitars and drums count. Hook up 4 controllers and press X on all of them once the race starts. Then finish one of the three races and this trophy is yours.

If you don't have 4 controllers, 2 will do. Start the game and hit X on the second controller to make sure it registers. Then press the PS button on one controller and change it to 3. Do the same for the other controller but change this one to 4. Make sure to press X to enter them into the race. Finish the first race and you'll get the trophy.
 
Ylös Bottom