Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse en pelaa oikeastaan yhtään pelejä, joissa vain eletään ja/tai tehdään tavalla tai toisella se oma seikkailu. Paras esimerkki ehkäpä Minecraft. Tämä tarkoittaa siis käytännössä että kun tehtävälistalla tai tarinassa ei ole enää tekemättömiä tehtäviä, on peli pelattu ja siirryn seuraamaan. Trophyt on sitten juuri sitä lisätekemistä ja haastetta tuohon päälle. Samoin en ole jaksanut vaikka uusissa Zeldoissa hyökkiä vihulaisten linnoituksiin kun ne kuitenkin on loputtomia. Kokkaukset on myös juttuja, joita en jaksa peleissä, ne kun on tylsiä minipelejä. Mieluummin hakkaan vihuja ja ostan niistä saatavilla rahoilla tarvittavat kamat. Kingdom Come -peleissäkin kaikki "turha" sivupuuha (alkemia, seppäily, rehujen keräys) on ollut vain pakollinen paha eli sitä on tehnyt vain kun on ollut pakko. Ykkösessä tein niitä enemmän mutta kakkosessa tuntui ettei niille ollut (onneksi) niin paljon tarvetta.

Tämä selitys siis lähinnä siihen, että trophyt tosiaan antaa itselleni mielekkäämpiä haasteita ja tavoiteltavia asioita kuin joku "turhaan" hengailu, kokkailu tai muu pelien maailmassa, mikä ei edes tähtää mihinkään. Erikseen tietysti se, jos tekee kamaa jotain tehtävää ajatellen.

toinen oli RDR2 2+vuoden keston jälkeen.
RDR2 on kanssa yksi peli, joka jäi arvostelun kirjoittamisen jälkeen (oli pakko ihan käydä tarkistamassa, että minähän sen tosiaan kirjoitin) koskemattomaksi. Kaivoin senkin tässä hiljattain jostain syystä naftaliinista. Toi on kuitenkin peli, jossa on niin jumalattoman paljon sisältöä, että nyt sille voisi uhrata enemmän aikaa, kun ei ole arvostelu-deadline hönkimässä niskaan. Tosin siinä on pari sellaista trophya, joiden saavuttaminen tuntuu aika kinkkiseltä, mutta kai ne kaikki sieltä avautuu, kunhan vain antaa projektille aikaa. Ehkä se platina siitä joskus irtoaa.

RDR2 on kanssa yksi peli, joka jäi arvostelun kirjoittamisen jälkeen (oli pakko ihan käydä tarkistamassa, että minähän sen tosiaan kirjoitin) koskemattomaksi. Kaivoin senkin tässä hiljattain jostain syystä naftaliinista. Toi on kuitenkin peli, jossa on niin jumalattoman paljon sisältöä, että nyt sille voisi uhrata enemmän aikaa, kun ei ole arvostelu-deadline hönkimässä niskaan. Tosin siinä on pari sellaista trophya, joiden saavuttaminen tuntuu aika kinkkiseltä, mutta kai ne kaikki sieltä avautuu, kunhan vain antaa projektille aikaa. Ehkä se platina siitä joskus irtoaa.
Mulla jäi tuosta platina kun osa trophyista vaatii onlinepelimoodeja, ja kun kaikkia ei saanut niin ei sitten jaksanut noita muitakaan grindahtavia enää sitten vääntää.

RDR2:n trophyt rockstarmaista sontaa. Samaa mitä GTA:ssa että homma vie niin älyttömästi aikaa ja vaatii ihan typeriä asioita, joten ainakin itseltä jää ihan suosiolla tekemättä.

Yksi esimerkki vaikka se, että kaikki tehtävät parhaalle arvosanalle. Joo, ei muuta kuin pelailla, eihän? No ei ihan, koska kun tehtävän lataa myöhemmin niin siinä ei ole niitä varusteita mitä oli kun sitä on oikeasti tehnyt ekaa kertaa ja usein se on mahdoton (tai ihan helvetin vaikea) sen takia.

Saattoivat tuon toki myöhemmin muuttaa järkevämmäksi mutta ei tuo ole ainoa, mikä veisi hirveästi vaivaa. Ja hiton monet pelit olen pelannut S-rankeille ja vastaaville, joten kyse ei ole siitä että se olisi paha vaatimus. Rockstarin peleissä vain se itse gameplay on jo usein pelaamista vastaan, joten se on sellaista että pitää olla myös tuuria mukana pelkän taidon lisäksi. Ei itse jaksa sellaista.

Ylös Bottom