Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Sarjikset

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan -JKHH-

Kiinnostaa, kiinnostaa... Luulenpa, että JMS sopii sarjakuvien kirjoittajaksi mainiosti. Varsinkin jos kirjoittaa saippuasarjiksia. Oliahan B5:n käytännössä avaruussaippuasarja (kamala nimihirviö). Tosin siinä oli syvyyttä enemmän kuin tusinassa kaunnita&rohkeita.

Älä nyt, Kauniit ja Rohket rulez :rolleyes: Heh, no ei laisinkaan. Jeps kyllähäntuo B5 erottui mielestäni myös aikalailla muista sci-fi-ohjelmista ja sehän on vain plussaa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan -JKHH-

Rosa on kyllä jännä lintu. Harvalla sarjistaiteilijalla on noin palava rakkaus suomeen. On ollut kyllä hienoa seurata Rosan jatkuvaa ramppaamista täällä pohjoisilla asteilla.

Jeps, ihme että hän on jaksanut kolmena peräkkäisenä vuotena tulla jakelemaan nimmareitaan Sammon salaisuuteen, 2001-kalenteriin ja Temppeliherrojen kätkettyyn kruunuun. Yleensähän hän käy täällä kahden vuoden välein, mutta tuo kalenterin takiahan hän tuli myös "välivuotena". Ajattele! Kalenterin! :) Mies on todella omistautunut työlleen ja faneilleen.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan -JKHH-

Claremontin tuotantoon X:n parissa kannattaa kyllä tutustua, jos vain suinkin mahdollista. Se jätkä tietää mitä tekee. Parasta Marvelia ainakin allekirjoittaneen mielestä. Tarkoitan pitkäjänteistä tarinaniskentää, en yksittäisiä helmiä. Tulevista X:stä sen verran, että odottavan aika on pitkä. Sen verran tiedän, että Chris laittaa todellakin tuulemaan. Harmittaa oikein kun hiukan spoilasin vahingossa itseäni tulevien juonikuvioiden osalta. Mutta kovaa juttua on tulossa.

Täytyypä siis painua etsimään noita vanhoja divareista ja odotella noita uusia postiluukusta. X-Menin meno on jo muutenkin viime vuonna ollut ihan hyvää, joten en voi kuin vain kuvitella, kuinka hyviä Claremontin tulevat jutut ovat :D
 
Lukekaapas muuten kaikki tämän viestin näkevät Art Spiegelmanin Maus. Se on erittäin koskettava ja ehkäpä paras sarjakuva minkä olen ikinä lukenut. Aiheesta sen verran että se pesee Shindlerin listan mennen tullen, eli natsisaksan juutalaisvainoissa liikutaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jimi
Lukekaapas muuten kaikki tämän viestin näkevät Art Spiegelmanin Maus. Se on erittäin koskettava ja ehkäpä paras sarjakuva minkä olen ikinä lukenut. Aiheesta sen verran että se pesee Shindlerin listan mennen tullen, eli natsisaksan juutalaisvainoissa liikutaan.

Allekirjoitan.
Spiegelmanin valitsema näkökulma toimii loistavasti. Eläinhahmot toimivat vakavasta aiheesta huolimatta hiton hyvin. Tekevät samaistumisen helpommaksi sanon minä, ja täten tarinan koskettavuus pääsee uusiin ulottuvuuksiin. Spiegelmanin ja hänen isänsä suhde tuo kerrontaan tarvittavaa rytmittelyn ja teemojen vaihtelua.

Unohtui Maus tuolta aikaisemmalta listalta, koska monta vuotta sitten viimeeksi pääsin teoksesta nauttimaan. Pitäisi varmaan metsästää itselleen omaksi.
 
Onhan nuo kaikki Sandmanit ja Calvin & Hobbesit tullut englanniksi luettua, mutta nykyään en kovinkaan aktiivisesti sarjakuvia jaksa lukea - lähinnä syödessä.
 
Scott Adamsin Dilbert on kyllä hyvä ja näin toimistossa muka työtätekevälle vähän liiankin realistista. Eteenkin Adamsin kirjat ovat erinomaisia.
Kaikki Wattersonin Calvin&Hobbesit löytyy.
10 v. sitten iski marvel-boomi, jolloin tuli hankittua miltei kaikki siihen mennessä tulleet ryhmä-xt, wolviet ym. kassikaupalla. Myös Jenkeistä tuli iso kassillinen erilaista marvel ja DC-julkaisua. Nyt laatikossa kaikki vintillä turhanpanttina.(vink.)
Ja tietysti aikoinaan akuankat, joiden avulla mm. lukeminen alkoi taittua.
 
Mä voisin ostaa jos joltain löytyy Marvelin Thror seikkailut vuodelta 1991. Eli Suturnin Saga osat 1-12. Maksan ihan hyvän hinnan...
 
En pahemmin lue sarjiksia. Muutava marvelin sarjis on jossain.
Aku Ankan kansikuvan katson aina, mutta ei sitä jaksa lukea kun on niin tyhmiä juttuja.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan AnKh

Aku Ankka, ei sitä jaksa lukea kun on niin tyhmiä juttuja.

Yhdyn tuohon osittain. Rosan ja Barksin tarinat ovat kuitenkin se, mikä saa minut pysymään lukijana. Hyvää kolmois-sijaa Akkarin tekijöissä pitää Marco Rota. William Van Hornin muutama juttu on ollut ihan ok, muttei mitään kummoisempaa. Suomalaisen Kari Korhosen työstä en ole vielä mielipidettä kehittänyt: Osa hyviä, osa roskaa.
On mielestäni kuitenkin harmillista, että 52 kertaa vuodessa ilmestyvässä lehdessä on vain muutamassa numerossa per vuosi sitä laatutavaraa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onkos joku lukenut noita uusia Star Wars-lehtiä? Nuo ovat jotkin tarinat ihan ok, mutta mitään ihmeellisempää ei ole vielä ilmestynyt. Ja jos on, niin juttu on loppunut aika lyhyeen. Hyvänä esimerkkinä voisi ottaa tuon jonkin numeron takaisen Darth Vader-stoorin Sukupuutto joka oli vain kahden numeron pituinen (ja siis lehdessähän on aina kaksi stooria, eli puolet vain noista numeroista oli kyseistä Vader-matskua). Myös tämä vielä kesken oleva Darth Maul-stoori on juuri pääsemässä vauhtiin ja seuraava numero onkin jo viimeinen :(
 
Spider-Manilla menee lujaa Jenkeissä

http://www.egmont-kustannus.fi/nayta_uutinen.phtml?id=430

"Marvel uutisoi Amazing Spider-Man -lehden myyntilukujen kaksin-kertaistuneen sen uuden tekijätiimin, J. Michael Straczynskin ja John Romita Jr:n, työn tuloksena.

"JMS ja JR JR ovat osoittaneet olevansa parhaita tarinankertojia tämän päivän sarjakuvissa," Marvelin päätoimittaja Joe Quesada ylisti artisteja. "John on mielestäni aina ollut yksi maailman parhaista kuvittajista, mutta nyt työskennellessään Joen kanssa nämä kaksi tavoittelevat aivan uusia sfäärejä. Se mitä John ja Joe ovat tehneet lehdelle uskomattoman lyhyessä ajassa on suoraan sanoen ihme. On hyvä, että he tekevät töitä juuri meille!" Quesada jatkoi.

Ja kuten sanonta kuuluu: kaksikon paras tarjonta häämöttää kenties vielä edessäpäin?"

------------------------------

Näyttää siis siltä että ainakin jenkit pitävät Straczynskin jutuista, ja mikäs hienompaa, että pian miehen hommia siis tullaan näkemään myös Suomessa, sekä Spider-Manin, että Witchbladen sivuilla, kuten aiemmin täällä ollaan puhuttu! :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jimi
Maus

Joo, tuo on hyvä. Kirjoittajan vaikea isäsuhde antaa teokselle erittäin henkilökohtaisen tuntuman. Oli myös hienoa, että isän rasistinen suhtautuminen mustiin, omista koettelemuksista huolimatta, oli uskallettu jättää esille. Mustavalkoinen sarjakuva - joka osaa näyttää harmaan kaikki sävyt!

Hyllystä löytyy mm. nämä sarjakuvat:
-Scott McCloud: "Sarjakuva - näkymätön taide"
-Valerianeja; joku 70-luvultakin
-kaikki "Tähtimatka - Star Trek" lehdet 70-luvun alkupuolelta
-kaikki suomenkieliset Star Wars-sarjakuvalehdet ja -albumit alusta alkaen 90-luvun loppupuolelle asti
-Will Eisneriä, mm. "Comics & sequential art"
-F. Millerin "Yön Ritari", Suomessa ilmestynyt 80-luvun sarja
-muita vanhempia Batmaneja & Lepakkomiehiä 60-luvulta lähtien
-Sandmanejä, kaikki suomeksi julkaistut ja jokunen englanninkielinen
-muita Neil Gaimaneja
-kaikki akkarikokoiset suomenkieliset Judge Dreddit + alkupään albumit
-muutama Milo Manara-albumi (mm. "Matka Tulumiin" - F. Fellinin kanssa)
-aika monta vuosikertaa Hämähäkkimiehiä 80-luvulta ja 90-luvun alkupuolelta
-muuta satunnaista ja sellaista mikä ei nyt tullut mieleen.
 
Yksi on ykitse muiden, Koskelan veljesten Hemmo/Armas Paskiainen, kaikki albumit löytyy, ja kaikki pahkasiat. Gilbert Sheltonin Fabulous Furry Freak Brotherssit on kanssa aika mahtavia. Mut Munkki Armas voittaa ja sanoo:

"Helvetti, minähän tulin aivan väärään paikkaan... En minä mihinkään luostariin halua, vaan bordelliin... Viina, laulu ja naiset, siinä se on meikäläisen pyhä kolminaisuus. Ja jos ne on syntiä, niin synti on sitten parasta mitä tiedän!"
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Guardian Viper
Onkos joku lukenut noita uusia Star Wars-lehtiä? Nuo ovat jotkin tarinat ihan ok, mutta mitään ihmeellisempää ei ole vielä ilmestynyt. Ja jos on, niin juttu on loppunut aika lyhyeen. Hyvänä esimerkkinä voisi ottaa tuon jonkin numeron takaisen Darth Vader-stoorin Sukupuutto joka oli vain kahden numeron pituinen (ja siis lehdessähän on aina kaksi stooria, eli puolet vain noista numeroista oli kyseistä Vader-matskua). Myös tämä vielä kesken oleva Darth Maul-stoori on juuri pääsemässä vauhtiin ja seuraava numero onkin jo viimeinen :(

Kyllähän noita on tullut kokeeksi ja paremman puutteessa luettua, mutta minulle ei oikein iskenyt. Väittäisin, että aiemmin (80-luvulla) ilmestyneet Star Wars -sarjakuvat olivat huomattavasti parempia. Eivät nekään mitään klassikoita kyllä olleet, mutta ihan kivaa vessalukemista.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan -JKHH-

Kyllähän noita on tullut kokeeksi ja paremman puutteessa luettua, mutta minulle ei oikein iskenyt. Väittäisin, että aiemmin (80-luvulla) ilmestyneet Star Wars -sarjakuvat olivat huomattavasti parempia. Eivät nekään mitään klassikoita kyllä olleet, mutta ihan kivaa vessalukemista.

Itse en ole noita vanhempia 80-luvun Star Wars-lehtiä lukenut, koska olen kuullut aika paljon huonoja kommentteja niistä, ja en itsekkään oikein pitänyt kun pari divarista ostin. Joten jostain syystä pidän enemmän näistä uusista, vaikkei olekkaan mitään kovin kummoisia loppujen lopuksi.

Kun olen noita jenkeissä noita lehtiä julkaisevan Dark Horsen kotisivuja katsellut, niin kyllä siellä todella mielenkiintoisiakin nimikkeitä olisi, mutta milloin niitä Suomessa nähdään, ei tietoa. Minua henkilökohtaisesti kiinnostava Dark Empire-trilogia on ilmeisesti jo julkaistu Suomeksikin, mutta en ole löytänyt mistään noita. Myös Thrawn-trilogian sarjakuvaversio sinänsä kiinnostaisi, vaikka nuo kirjat onkin jo tullut luettua viimeistä lukuunottamatta, etupäässä siksi ettei sitä taideta enää myydä missään uutena, ja en ole jaksanut tuota muualta etsiäkkään...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Guardian Viper
Minua henkilökohtaisesti kiinnostava Dark Empire-trilogia on ilmeisesti jo julkaistu Suomeksikin, mutta en ole löytänyt mistään noita.

Vinkki: kysäisepä antikvariaatti Makedoniasta (Tampereella).

Suomalaiset Dark Empiret ovat tosin jo keräilykamaa, joten niistä kannattaa varautua maksamaan sen mukaisesti. En tiedä tämän päivän tarkkaa hintaa, mutta arvaisin että kappalehinnat pyörisivät siinä 10:n euron nurkilla kunnosta ja numerosta riippuen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Chemo


Vinkki: kysäisepä antikvariaatti Makedoniasta (Tampereella).

Suomalaiset Dark Empiret ovat tosin jo keräilykamaa, joten niistä kannattaa varautua maksamaan sen mukaisesti. En tiedä tämän päivän tarkkaa hintaa, mutta arvaisin että kappalehinnat pyörisivät siinä 10:n euron nurkilla kunnosta ja numerosta riippuen.

Hmm... no enpä ole Tampereelle menossa pitkiiin aikoihin, mutta täytyy katsella löytyisikö jostain täältä Helsingistä mistään... Mutta kiitos vinkistä, pitää nyt varmuuden vuoksi pistää korvan taakse. Yksi keinohan noiden uudelleenjulkaisuun voisi olla useiden pyyntöjen lähetys toimitukseen... Kyllähän tuo joskus saattaa toimia, kun tarpeeksi ruinaa :D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Guardian Viper
täytyy katsella löytyisikö jostain täältä Helsingistä mistään...

"Kulkukatin poika" täällä Helsingissä on ollut mainio keräilysarjakuvien divari. En tosin ole itse käynyt siellä luvattoman pitkään aikaan, joten en tiedä liikkeen nykytilaa.

Joka tapauksessa kannattaa vilkaista, onko se vielä olemassa. Se oli aikoinaan Kalliossa Brahenkentän tuntumassa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Chemo


"Kulkukatin poika" täällä Helsingissä on ollut mainio keräilysarjakuvien divari. En tosin ole itse käynyt siellä luvattoman pitkään aikaan, joten en tiedä liikkeen nykytilaa.
Joka tapauksessa kannattaa vilkaista, onko se vielä olemassa. Se oli aikoinaan Kalliossa Brahenkentän tuntumassa.

Okei, täytyypä käydä joku päivä katselemassa löytyykö paikkaa ja lehtiä, kun tuollapäin tulee liikusteltua muutenkin useasti. Kiitos tiedoista!

Tänään muuten kolahti postiluukusta tuo jo aiemmin mainitsemani Witchbladen uusin numero, jossa alkaa J. Michael Straczynskin Midnight Nation-tarina, ja aika mielenkiintoiselta vaikuttaa, vaikkei vielä oikein tarina päässyt vauhtiin. Koska tarina on tälläinen "sivutarina", kuten myös Tomb Raiderkin, on sivumäärä vähäinen verrattuna itse Witchbladen seikkailuihin (mikä sinänsä on ymmärrettävää, kun tuon sarjan nimikkolehtihän on kyseessä...). Jatkoa odotan kuitenkin todella innolla!

Lisäksi lehti ei ole enää nykyään pelkkä Witchblade vaan Withblade & Darkness. Ymmärtääkseni joka toisessa numerossa on Witchbladen vakiostoorit (eli itse WB ja Tomb Raider) ja joka toisessa numerossa seurataan Darknessin seikkailuja ja Rising Stars-nimistä juttua, joka on kuulemani mukaan todella hyvä sarja myös. Saanut palkintoja ja muuta Jenkeissä. Mukava juttu, mutta tavallaan huonokin homma, koska en ole seurannut jälkimmäisiä tarinoita yhtään. Toivottavasti tarinoihin on kuitenkin helppo päästä sisään, vaikkei ole alkupuolen juttuja lukenutkaan. Ei niin millään huvittaisi etsiä kaikkia viime vuosien Darkness-spesiaaleja ;) Se että onko sitten tuo Midnight Nation joka numerossa, jää nähtävksi tulevissa numeroissa. Kiitos tämän suuren muutoksen, lehti on paksumpi kuin ennen ja ilmestyy useammin, joten eihän minulla ole mitään asiaa vastaan, päin vastoin :D

Sinänsä täällä tämä menee ehkä vähän kuuroille korville, joten täytyypä taas laittaakin jossain vaiheessa myös viestiä itse Rmäelle... :)
 
Yksi suosikkithreadeistani kaipaa elvytystä... joten eikun hommiin vain :D

Onkos kukaan nyt lueskellut uusia Straczynskin Hämähäkkimies-stooreja? Mielenkiintoisesti on homma miehellä lähtenyt käyntiin ja tähän mennessä kaksi numeroa joissa miehen laatimaa tarinaa on ilmestynyt, ovat allekirjoittaneen mielestä kenties yksiä parhaimpia Hämis-numeroita pitkiin aikoihin, vaikka ei edes loppupäätöstä olekkaan vielä julkaistukaan! :D

Myös hänen Midnight Nation Witchbladen/Darknessin sivuilla on aika mielenkiintoinen tapaus näin parin numeron perusteella. Mies osaa hommansa, vai mitä mieltä muut ovat? :)
 
Ylös Bottom