Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Shadow Complex [XBLA]

Vastaus: Shadow Complex [XBLA]

En löydä tätä Xbox Livestä! Pelkkiä videoita vain...
 
Vastaus: Shadow Complex [XBLA]

Ja rahaa palaa täälläkin... just pistin 42 euroa 4200:n pisteen takia, ei kyllä harmita tosin.
Ironisesti menin sairastumaan juuri sopivasti (en sentään sikainfluenssaan, huh), ja lukion terkkari käski pitää päivän vapaata. Noh, eipä se nyt kauheasti ketuta. :)
 
Vastaus: Shadow Complex [XBLA]

Tulipa tänään herätessä ensi töikseen laitettua boksi päälle et jes pääsee lataamaan Shadow Complexin. Prkl, olikin vasta tiistai. Noh, huomenna sitten vihdoin pääsee pelaamaan tätä.
 
Vastaus: Shadow Complex [XBLA]

Ennen kaikkea toi pelin pituus rassaa pahasti ja miksi ei ole coop mikä sopisi mainiosti tälläseen peliin :mad: Ja vaikka uudelleen peluuarvoa löytyy ilmeisesti mikä on hyvä, mutta jostain syystä itse ei oikeestaan ikänä jaksa pelata yksinpeliä paria kertaa läpi.
Ilmeisesti moni pelin lyhyyttä ihmettelevä ei ole ainakaan kovin tuttu metroidvania-genren kulmakivien kanssa. Toki läpipeluu voi olla hyvinkin nopea, se on tyypillisesti vielä ylimääräinen haastekin (esim. Super Metroidin parhaan lopun ja puvustaan riisuutuvan Samusin saa pelaamalla läpi alle kolmen tunnin), mutta ensimmäinen läpipeluu ja erityisesti kaiken etsiminen vie moninkertaisen ajan. Genren pelit on todellakin ajateltu jos ei nyt todella monta kertaa läpi pelattavaksi niin vähintään niin tarkkaan tutkittavaksi että se realistinen peliaika on kyllä kevyesti ainakin 15-20 tunnin tuolla puolen jos peli yhtään kolahtaa. Paitsi jos on niin kiire nähdä kaikki että pitää kaikki katsoa jostain FAQista, tai jos ainoa pointti pelissä on vain pelata se nopeasti läpi. Shadow Complexissa on muuten jopa achievement Metroid-piireissä suositusta lisähaasteesta, eli läpi pelaaminen hyvin pienellä prosenttilukemalla.

Hyvin harva peli oikeasti pystyy siihen että sitä pelaa jopa kymmeniä kertoja läpi ihan vain siksi että se on niin hauska ja vaivaton pelattava, vaikka on kaiken tehtävissä olevan tehnytkin jo aikaa sitten. Super Metroid ja Castlevania: Symphony of the Night ovat minulla pystyneet siihen, ja todella toivon että Shadow Complex pystyy siihen. Lyhyen pelin etuna on sekin, että sen todellakin pystyy pelaamaan sujuvasti läpi uudestaan ja uudestaan kevyellä panostuksella vaikka iltapuhteena, siinä missä vaikka vetää muutaman biisin setin Rock Bandia. Minä ainakin otan mieluummin pelin jonka pelaa läpi viidessä tunnissa, mutta jonka haluaa pelata läpi kerta toisensa jälkeen vielä vuosien jälkeenkin, kuin pelin jonka läpipeluu vie 50 tuntia, mutta johon ei enää koske sen yhden läpipeluun jälkeen.

Enkä oikein näe miten peligenreen sopisi co-op mitenkään muuttamatta sitä kokonaan co-opiksi ja suunnittelemalla samalla peruspilarit vahvasti uusiksi vaikkapa vaatimalla varusteiden lisäksi myös luovaa yhteistyötä uusiin paikkoihin pääsemisessä. Siinäpä idea Shadow Complex 2:een!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Shadow Complex [XBLA]

Omalla kohdalla se ny vaan on niin että en nää pelaavani mitään räiskintäpeliä ainakaan lyhyessä ajassa useampaa kertaa läpi. Ja siks tuo 4-8h tuntuu vähän lyhyeltä kun ei minkään turhan rojun etsiminenkään kiinnosta.
 
Vastaus: Shadow Complex [XBLA]

Saas nähdä, kuinka kauan kestää, että putoan tuolta Best Campaign Score -tulostaululta satasen tai jopa tuhannen pahemmalle puolelle, kun peliin alkaa virrata enemmän pelaajia. Tänään tarkistin olevani kolmannella sijalla.

Pelissä on muuten saavutusten lisäksi pari Master Challengea:

Jason Bailey: Complete the game at 100% in under 2 hours on any difficulty

ChAIRness: Complete the game at 100% in under 3 hours on insane.

The Insurgent: Complete the game at 4% with only the flashlight, backpack, grenade, foam and missile

Status Update: Single: Complete the game by abandoning Claire to her fate.
 
Vastaus: Shadow Complex [XBLA]

Metroidvania-ekspertti Jeremy Parish on antanut painavan sanansa Shadow Complexista:

Does this single new idea make Shadow Complex worth playing? Well, no, not on its own. But, the fact that this single new idea is draped across a shape that looks suspiciously like one of the greatest games of all time... well, that's pretty nice. Shadow Complex earns its name: It never quite steps out of the long shadow cast by the games it cribs from, and you'll definitely find yourself making unflattering comparisons to Nintendo's original work. The game world may be huge, but it's also unwieldy and discourages hunting for alternate paths; you fight the same five foes through the entire adventure; of all the Metroid elements to draw on they decided to copy the stupid key hunt from Metroid Prime.

But the game has enough redeeming moments -- like the insane final battle and the unexpected, delicate piano music that follows a one-time event that causes the indirect slaughter of dozens of enemies -- to demonstrate that beneath Shadow Complex's copy-and-paste design are some fresh new ideas waiting to bubble forth. With luck, we'll see them explored someday in a work that more effectively establishes its own identity. For now, though, Shadow Complex is a nice (if in no way surprising) diversion for Metroid fans.

Ja lisäksi:
It was longer than I had anticipated, although that's due in part to the frustrating lack of shortcuts in the game. You know how awesome it was when you realized you could bomb the glass cylinder in Maridia to open a quick path between the deep underwater areas and the familiar rocky paths of Brinstar? Yeah, there's none of that in Shadow Complex. Which is weird, you know, since it's a game that apes Super Metroid in every other way possible.
 
Vastaus: Shadow Complex [XBLA]

En noista oikoteista tiedä, mutta tulostaulujen nopeimmat ovat vetäneet pelin speedrunina läpi noin tuntiin. Kyllä tuon luulisi jonkinlaista oikomistakin vaativan.
 
Vastaus: Shadow Complex [XBLA]

Ei mulle ainakaan ole tullut oikoreittejä vastaan. Olisivat ryökäleet kyllä tässä pelin loppuvaiheilla tarpeen, samaten teleportit. Yksi hikinen avainkortti uupuu täydestä saaliista ja se on piilotettu vähän turhankin hyvin. Teleportit olisivat poikaa.

muoks. Niin joo, kokemani perusteella peli on juostavissa läpi isompia yrittämättä `bout kolmeen tuntiin jos ei kaikkea kerää, joten en pitäisi noita tunninkaan aikoja mitenkään mahdottomina, oikoteillä tai ilman.

muoks2. Jes! Löytyihän se kortti viimein. On muuten niin pirullinen piilo että ihme jos ei ihmettelijöiden määrä kasva miljoonaan viikon aikana.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Shadow Complex [XBLA]

Teknisesti erittäin komeaa jälkeä. Ekan sessio takana, lähinnä harmittaa kaukana toisistaan olevat checkpointit, joitakin kohtia joutuu menemään uusiksi monia kertoja.
 
Vastaus: Shadow Complex [XBLA]

On kyllä pirun pätevä peli. Ensiksi olin täysin hukassa, ja ehdin jo hieman menettää toivoni. Ajan kanssa sieltä kuoriutui kuitenkin loistava peli, joka on sitä Old Schoolia ollen silti huppunykyaikainen räiskintä. Vaikeusastekin on Hardcorella juuri sopiva, antaa kyllä varmasti haastetta kenelle tahansa.

Grafiikat ovat erittäin komeat ja kieltämättä XBLA:n parhaat (sorry, BF1943), mutta en kyllä välttämättä niille kymppiä antaisi IGN:n tapaan.

Vielä on kuitenkin varjokompleksin mysteerit selvittämättä, palaanpas takaisin.
 
Vastaus: Shadow Complex [XBLA]

Ei mulle ainakaan ole tullut oikoreittejä vastaan.

Toinen otos: toivottavasti kelpaa..

Itse, mielestäni, löysin oikoreittejä. Siellä oli ilmastointikanavat ja pari luukkua seinissä. Niitä kautta välttelin vihollisia.. kyse oli kuitenkin trialista.

Pidän pelistä erittäin paljon, ja saattaa -jopa- olla mahdollista, että joku päivä löydän sen kovalevyltäni, Game Librarystä. 1200 MSP ei ole paljoa arcadepelistä, joka on suunnilleen 5-7 tuntia pitkä, ja erittäin hieno.

Hienoa, Epic Games. Heittäkää mukaan kakkososa.. :)
 
Vastaus: Shadow Complex [XBLA]

Voi perselotto minkä tekivät! Olivat resetoineet pelin julkaisupäivän kunniaksi tulostaulut, kun oma superpistemäärä näemmä listoilta :( Muutenkin näyttävät toimivan hitaasti nuo leaderboardsit.
 
Vastaus: Shadow Complex [XBLA]

Tuli vedettyä huvin vuoksi speedruni Casualilla, samalla Minimalistin saalistaen. Kellot pysähtyivät aikaan 1:23:05 ja item% oli tasan 13%.

Pelasin vieläpä vähän kehnosti, törmäillen ja vahingossa muutaman ylimääräisen esineen napaten, joten en epäile hetkeäkään etteikö peliä olisi mahdollista selvittää alta tunnissa. Minimi Item% taitaa olla 10, sen alle ei peliä taida päästä läpi.
 
Vastaus: Shadow Complex [XBLA]

Tuli vedettyä huvin vuoksi speedruni Casualilla, samalla Minimalistin saalistaen. Kellot pysähtyivät aikaan 1:23:05 ja item% oli tasan 13%.

Pelasin vieläpä vähän kehnosti, törmäillen ja vahingossa muutaman ylimääräisen esineen napaten, joten en epäile hetkeäkään etteikö peliä olisi mahdollista selvittää alta tunnissa. Minimi Item% taitaa olla 10, sen alle ei peliä taida päästä läpi.

Kyllä pääsee:

"The Insurgent: Complete the game at 4% with only the flashlight, backpack, grenade, foam and missile."
 
Vastaus: Shadow Complex [XBLA]

Ensimmäinen pelisessio tuli pelattua, peliaikaa kellossa on hieman alle kolme tuntia ja kartasta koluttu 19%, mikä viittaa ensimmäisen kierroksen 15-20 tunnin kokonaisaikaan 100%:n karttaan tähdätessä. Hyvinhän se toimii vaikka ei Super Metroid olekaan, toisaalta mikäpä on. Vaikeustasona olen käyttänyt hardcorea, joka antaa riittävän haasteen, mutta myös merkitsee kiltisti kartalle löytyneet tavarat (insanella näitä merkintöjä ei tule). Juoni pysyy tarpeeksi taka-alalla eikä tule pelaamisen tielle. Etukäteen hieman epäilemäni kolmas ulottuvuus toimii räiskeessä yllättävänkin hyvin, vaikka aiheuttaakin jotain ongelmia hyppyjen arvioinnissa ja parissa kohdassa vaihtuvan kamerakulman(?!) kanssa. Kontrollit eivät ole yhtä hiotut kuin Metroideissa ja erityisesti seinähypyissä ja kapeilla reunoilla tulee hieman hutera olo.

Hyvällä maulla suunniteltujen achievementtien lisäksi olevat lisähaasteet ja mittavat leaderboardit osoittavat pelin tekijöiden ymmärtävän minkä tyyppiset haasteprojektit ovat Metroid-harrastajien piireissä suosittuja. Lisäplussaa vielä hyvästä kaverilistan integraatiosta. Ja koska genren suurena ystävänä ja veteraanina todennäköisesti pelaan (tai ainakin yritän) kaiken mitä valmiina haasteena on tarjottu puhutaan omalla kohdallani varmaankin 50+ tunnin pelistä. Siinä tulee jo melkoisen hyvää vastinetta rahalle.
 
Vastaus: Shadow Complex [XBLA]

Hmmh. Reilut kolme tuntia peliä takana, enkä kyllä ihan vielä ainakaan ole myyty. Peli on hyvä, mutta lienee liian aikaista sanoa onko se loistava.

Eniten ärsyttää hyppykontrollien epämääräisyys, joka tuntuu johtavan ajoittaisiin "hypp- jaa miksei tyyppi tarttunutkaan tässä kohtaa seinään tai kielekkeeseen" -tilanteisiin. Voi olla etten vain osaa, mutta mielestäni ei ole selkeää, että missä kohtaa seinään voi tarttua walljumpin tehdäkseen. Toki pitää sanoa, että ainakaan tässä kohtaa ei vastaan ole tullut tilanteita, joissa jonkun hypyn mokaaminen tietää hirveän pitkää ramppausta, jotta pääsee yrittämään uudelleen.

Muutoin meno on ollut varsin mielenkiintoista, ja sisältöön sekä ulkonäköön nähden tuo 1200 xbuxin hinta on tosiaan aika olemattoman pieni. Saa kuitenkin nähdä, että onko tämä lopulta oikein meikäläisen peli.
 
Vastaus: Shadow Complex [XBLA]

Jaa-a, meikäläisellä on nyt 5,5 tuntia kellossa, ja mappia on tullut aukaistua vasta 48%. Että se siitä lyhyestä kestosta.
Tosin itse peligenrestä kokenenemattomana olen haahuillut pitkin ja poikin etsiessä oikeita reittejä, että suuri osa on kyllä mennyt siihen.
 
Ylös Bottom