Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Shadow Of The Tomb Raider - Mayojen mailla

Eivät ole päässeet Input lagista eroon, ilmeisesti yhtä paha kuin edellisessä osassa ennen päivitystä, eipä se päivitykselläkään hyväksi tullut.
 
Taidan hommata kyseisen pelin perus PS4:selle, aluksi ajatrelin että One S:lle mutta näköjään heikoimman ulkoasun antaa. Näköjään 900p resonakin vain One S versio.
 
Tänään olisi voinut hakea Croft Editionin Gamestopista, mutta haen vasta perjantaina. Kiire tällä pelillä ei ole, kun niin paljon pelejä on vielä vuorossa en tätä ja en pelannut vielä edes aikaisempia osia :).
 
Tänään olisi voinut hakea Croft Editionin Gamestopista, mutta haen vasta perjantaina. Kiire tällä pelillä ei ole, kun niin paljon pelejä on vielä vuorossa en tätä ja en pelannut vielä edes aikaisempia osia :).
Itsellenikin tipahti tänään ennakkotilattu peli postiluukusta, mutta pitää Spiderman pelata ensin läpi ja sitten tämän pariin..
 
Eikö normi versiossa ole PS4: sella ennakkolataus mahdollisuutta?
Menee storeen katsoon niin näyttää että ennakkoetilattu ja 15h aikaa.
Yleensä nämä on saanut valmiiksi ladattua konsolille ennen julkaisupäivää.
 
Eikö normi versiossa ole PS4: sella ennakkolataus mahdollisuutta?
Menee storeen katsoon niin näyttää että ennakkoetilattu ja 15h aikaa.
Yleensä nämä on saanut valmiiksi ladattua konsolille ennen julkaisupäivää.

Kyllä mä sain eilen ladattua, kun menin pleikan aloitusnäytöltä sinne kirjastoon ja sieltä sit laitoin lataukseen.
 
Giganttin postitus saapui tänään.. ainut minkä näköjään missasin kun boxille ostin on tuo että kun pleikalla pelasin ne aiemmat niin olis saanut edellisten pelien tallennuksista asusteita :(

Hyvältähän tämä näyttää ja HDR on toteutettu mainiosti tällä kertaa.
 
Mayojen maille on täälläkin tänään lähdetty. Pelattuna alkunäytökset ja hieman pääaluetta aloiteltu. Sen verran, että ensimmäinen haastehauta myös nyt läpäisty. Varsinaisesti mitään kauhean ihmeellistähän tämä ei tarjoa, vaan sitä kahdesta edellisestä osasta tuttua tavaraa isommin ja syvemmin. Itse tykkäsin kahdesta edellisestä osasta todella paljon, joten tämäkin maistuu. Tarina vaikuttaa todella kiinnostavalta ja siihen lisäksi Laraa avataan nyt henkilönä ainakin alun perusteella paljon syvemmin. Selvästi alkaa olla sitä 90-luvulta tuttua Laraa jo hieman nähtävissä alun perusteella ja siihen lisäksi luodaan syvemmin suhdetta sivuhahmoihin, varsinkin jo ensimmäisestä osasta mukana olleeseen Jonahiin.

Pelillisesti alun perusteella isoimmat uudistukset ovat hiiviskelyssä. Ainakin alussa tarjotaan paljon syvemmin mahdollisuuksia hiiviskelyyn. Myöskin viidakossa selviytyminen on aavistuksen suureellisempaa kuin aikaisempien osien selviytyminen, josta tykkään kovasti. Lisäksi ainakin ensimmäinen haastehauta oli todella suuri ja täynnä monia erilaisia haasteideoita. Väittäisin ensimmäisen haudan olleen lähes yhtä kookas kuin ensimmäisen osan haastahaudat yhteensä, joten puzzleja kaipaavat varmasti saavat tästä enemmän kuin aikaisemmista osista. Alun perusteella peli on myös jaksotettu aika hyvin: toimintaa ja räiskintää on varsin maltillisesti ja enemmänkin on tarjolla hiiviskelyä, tutkimista ja tarinan kerrontaa.

Jos edellisistä tykkäsi, tykkää varmasti tästäkin. Lisäksi suosittelen myös niille, joiden mielestä edellisissä oli hieman liikaa toimintaa. Ainakin alun perusteella tässä on räiskintää vähän vähemmän ja paremmin jaksotettuna.
 
Milläs vaikeustasolla porukat on aloittanut pelaamisen?

Itse aloitin normaalilla, mutta mietin että pitäisikö aloittaa alusta hieman vaikeammalla, niin ettei olisi tuota survivor instinctiä apuna.
 
Milläs vaikeustasolla porukat on aloittanut pelaamisen?

Itse aloitin normaalilla, mutta mietin että pitäisikö aloittaa alusta hieman vaikeammalla, niin ettei olisi tuota survivor instinctiä apuna.

Ite löin rohkeesti kaikki hardille mutta saa nähä joutuuko jossain välissä nöyrtymään ja laskemaan jotain niistä. :D Hyvä idea muuten tuo, että on eri vaikeustaso taistelulle, puzzleille ja tasoloikinnalle.
 
Itse pelaan Normal vaikeudella kaikki. Haastavampi on kuin edelliset osat, varsinkin kiipely kohdat ei niin helppoja ja hyvä niin.
Noin 4h takana ja kyllä maittaa, ulkoasu ei oo vanhalla Ps4 kyllä ihan yhtä loistoa kun katsellut X1 videoita. Hyvältä silti näyttää. Haudat tuntuu olevan paljon isompia kuin muissa osissa. Aika kova päätös peli on tehty trilogialle, Lara vaikuttaa jo aika kovalta ja kylmä hermoiselta kun vertaa muihin osiin.
 
Itse olen pelannut normaalilla vaikeustasolla ensimmäiseen kylään asti. Taistelun ja seikkailun tasapaino on mielestäni muuttunut hyvään suuntaan. Muuten peli on aika samanlainen kuin pari edeltäjäänsä. Hyvää viihdettä siis, mutta ei mitään tajunnan räjäyttävää.

Xbox One X:n performance-moodilla olen painellut menemään. Peli näyttää hyvältä ja ohjattavuus on nautittavan sulavaa.
 
Tänään tuli tarina päätökseen. Prosentit taisi olla n.80%. Neljä kryptaa jäi tsekkaamatta ja iso määrä collectibleja.
Aikaa sain kulumaan aika tasan 26 tuntia joka varmasti johtuu siitä, että aina uusissa paikoissa tuli käveltyä jos ei ollut kiire.
Taistelu mulla oli easylla ja muut normaalilla ja olisin kyllä missannut kerättäviä juttuja vaikka kuinka ilman survivor näköä. Manuaalisesti aktivoitava taskulamppu olisi auttanut paljon monessa luolassa enkä tajua miksei tuota ole peliin laitettu.

Tutkittavaa hautaa ja muuta luolaa tosiaan oli varsin mukavasti ja toimintaa jopa yllättävän vähän, tai sitten se vaan tuntui tuolta oman rauhallisen etenemisen takia jolloin taistelujen välit oli pitkiä, joka oli minusta vaan hyvä asia.
Pelkästään hidden cityssa meni eilen 2-3 tuntia paikkoja tutkiessa ja ihmisille jutellessa.

Pelasin sen heikoimman version eli perus xbox onella mentiin ja paikoitellen peli oli varsin nätti silläkin.
Kyllä tämän parissa sai rahoille vastinetta erittäin hyvin. Peli kun maksoi ennen julkaisua gigantissa 39e. Pleikka versio oli kympin enemmän joten siksi otin onelle.
 
Tänään tuli tarina päätökseen. Prosentit taisi olla n.80%. Neljä kryptaa jäi tsekkaamatta ja iso määrä collectibleja.
Aikaa sain kulumaan aika tasan 26 tuntia joka varmasti johtuu siitä, että aina uusissa paikoissa tuli käveltyä jos ei ollut kiire.
Taistelu mulla oli easylla ja muut normaalilla ja olisin kyllä missannut kerättäviä juttuja vaikka kuinka ilman survivor näköä. Manuaalisesti aktivoitava taskulamppu olisi auttanut paljon monessa luolassa enkä tajua miksei tuota ole peliin laitettu.

Tutkittavaa hautaa ja muuta luolaa tosiaan oli varsin mukavasti ja toimintaa jopa yllättävän vähän, tai sitten se vaan tuntui tuolta oman rauhallisen etenemisen takia jolloin taistelujen välit oli pitkiä, joka oli minusta vaan hyvä asia.
Pelkästään hidden cityssa meni eilen 2-3 tuntia paikkoja tutkiessa ja ihmisille jutellessa.

Pelasin sen heikoimman version eli perus xbox onella mentiin ja paikoitellen peli oli varsin nätti silläkin.
Kyllä tämän parissa sai rahoille vastinetta erittäin hyvin. Peli kun maksoi ennen julkaisua gigantissa 39e. Pleikka versio oli kympin enemmän joten siksi otin onelle.
Onelle saa sen heikoimman ja parhaan konsoliversion..Testasin tätä sekä perus Onella ja X:llä..Ero on kuin olisi eri konsolisukupolvet kun pelaa peräjälkeen molemmilla..Koitin ensin perus Onella ja katsoin, että on erittäin nätti ja pyörii kivasti..Sen jälkeen X versio tulille ja ero jopa yllättävän iso, kun X lyö HDR ja 4k + 60fps tulille..
 
Onelle saa sen heikoimman ja parhaan konsoliversion..Testasin tätä sekä perus Onella ja X:llä..Ero on kuin olisi eri konsolisukupolvet kun pelaa peräjälkeen molemmilla..Koitin ensin perus Onella ja katsoin, että on erittäin nätti ja pyörii kivasti..Sen jälkeen X versio tulille ja ero jopa yllättävän iso, kun X lyö HDR ja 4k + 60fps tulille..

Korjaanko oikeen jos pelissä pystyi x:llä valitsemaan joko 1080p/60fps tai 4k/30fps eikä 60fps?


Ja näinhän se oli: https://www.dualshockers.com/shadow-of-the-tomb-raider-xbox-one-x-specs/
 
Tuli eilen pari tuntia tätä testattua ja jäi aika laimeat, jopa hitusen pettynyt olo. Okei, tämä on rebootin kolmas osa, joten sitä samaahan se on mutta kehujen ja arvostelujen perusteella odotin ilmeisesti jotain enemmän.

Ne pari ärsyttävintä juttua tuli heti alussa taas esiin. Pakotetut räiskintäosuudet, vaikka kuinka itse hiippailisi. Heti on joku helikopteri kimpussa, jes. Sitten se toinen, eli ns. kävelyosuudet tai kiipeilyt, joissa ei kauheasti ole uudelleenpeluuarvoa. Kämmäsin yhdessä kohtaa kun en hoksannut mihin päin oli tarkoitus hypätä ja sama kiipeily piti tehdä kolme kertaa. Esimerkiksi Uncharted 4:ssa kiipeily oli hauskaa ja viihdyttävää vaikka sitä olisi joutunut tekemään uusiksikin useamman kerran. Ehkä se isoin ero on siinä, että Uncharted 4:ssa niitä reittejä oli useampia eikä vain yhtä.

Koko peliä en tietenkään tuomitse näin pikaisella testauksella mutta vähän turhan kädestä pitelyllä ja rajatulla, pakotetulla etenemisellä käynnistyi tämä peli. Eihän tämä mitään open worldia ole tarkoituskaan olla mutta ei nyt ihan näin rajattukaan tarvitsisi olla vaikka tarinavetoinen teos onkin kyseessä.

Hiippailun lisäämistä odotin innolla mutta sekin on tehty Assassin's Creed -tyyliin, eli sille ei ole omia näppäimiä, vaan piilopaikat "imevät" Laran sisään. Juoksin ukkeleita karkuun niin seinän vierestä mennessä se imaisi Laran "piiloon" vaikka en sinne halunnut. Ei näin! Ei todellakaan näin! Samoin kyykistymiselle ja lampulle olisi toivottavaa olla oma näppäin.

Onhan noita automaattisia seinän halaamisia ollut monessakin pelissä mutta ensikokemuksen perusteella ei ole toimivin mahdollinen systeemi. AC-pelit tulee lähinnä sen takia mieleen, että niissäkin usein pistettiin mekaniikkoja vanhojen päälle eikä rakennettu niitä alusta lähtien sisään, jolloin se helposti sitten näkyy tällaisena vähemmän hyvänä systeeminä.

Arvostelujen perusteella peli ei tuo isompia yllätyksiä, mikä näyttää pitävän paikkansa. Samaa viihdettä tästä varmasti saa mutta olin kai unohtanut kuinka tiukkaa raiteilla oloa tämä voi ainakin pelin alussa olla. Kyllähän nämä on aina avautuneet paljonkin kun päästään vauhtiin mutta kai sitä oli ehkä tottunut muiden teosten parissa vähän muuhun.

Noin yleisestikin ottaen pitäisi enemmän sellaisesta kerronnasta, jossa ei tulisi välivideoita tarinaa kertomaan vaan se pääosin kulkisi Unchartedien tapaan pelaamisen ohessa. Kyllähän nämä uudet Larat tätä mukaileekin mutta ainakin tässä alussa oli turhankin paljon sellaista parin askeleen ottamista seuraavaan välikuvitukseen. No, toivon ja veikkaan että tämä on vain alun juttuja ja näitä tulee vähän vähemmän jatkossa. Toivoisin ainakin.

Sekin vähän kyrsii, että välillä kameraa ohjaillaan turhankin vahvasti tiettyyn suuntaan ilman että ollaan välivideossa. Kyllä minä itse haluaisin ne mielenkiinnon kohteet löytää ja ohjata kameraa kohti sitä, minkä koen katsomisen arvoisena. Hyvä suunnittelu muutenkin riittäisi pelaajan itse ohjaamaan kameran "oikeisiin" paikkoihin oikeaan aikaan eikä pitäisi olla ensimmäinen vaihtoehto pakottaa kamera jonnekin. Tätäkin oli parissa kohtaa kun piti "esitellä" vuorta tai jotain vastaavaa. Ikään kuin en itse sitä olisi nähnyt tai katsonut.

LISÄÄ:

Prosenttien perusteella neljäsosa pelattu ja vähän lisämietteitä:

Ampuminen ei edelleenkään ole erityisen nautinnollista näissä uusissa Tomb Raidereissa. Lähinnä silloin, kun saa rauhassa piilosta tähtäillä, on homma viihdyttävää. Stealth-meininki siis toimii mutta räiskintä on aina ollut aika turhauttavaa tai tylsää hommaa. Muistanpa aiemmasta parikin joukkokohtausta, jotka olisi voinut jättää väliin, erityisesti se, jossa oltiin välillä jään alla...

Onneksi peli kuitenkin selvästi tarjoaa nyt enemmän tutkiskelua ja hautoja, sillä prosentteja on tosiaan 25% ja alun parin räiskintäkohdan jälkeen ei ole tullut yhtäkään räiskintäosuutta eteen! Eläimiä on saanut kyllä ajoittain hätistellä mutta siinäpä se, sillä vastuksena on enemmänkin ansat, rotkot ja puzzlet.

Laitetaan spoilereihin pari alkuosion eläinkohtausta:

Ne puumat, leopardit tai whatever. Miksi jättää Lara rauhaan? Muutenkin koko puuma-alueen "viidakkoputki" oli typerä pätkä, jossa ei ollut mitään oikeaa jännitystä kun oli niin selvä putki, jota pitkin mennä kohti taisteluareenaa. Samoin myöhemmin eräässä luolassa tulevat koirat tai vastaavat. Ei vain jaksa, erityisesti kun se ammuskelu ei ole kauhean hauskaa. Ei muuta kuin rynkky esiin ja homma pakettiin nopeasti että pääsee tekemään jotain oikeasti mielenkiintoista.

Tykkääkö joku oikeasti tämän pelisarjan ammuskelusta? Unchartedeissa ei tuntunut näin turhalta vaikka ei senkään vahvuus todellakaan räiskinnän alueella ole. Ainoa hetki, jolloin tässä pelisarjassa on mukava ammuskella, on silloin kun napsii vihulaisia jostain piilosta pääosumin.

Alkuperäisissä peleissähän se räiskintä oli sitä, että hyppi ympäri kenttää samalla ampumisnappi pohjassa. Jopa se oli viihdyttävämpää kuin tässä oleva sohiminen. Ehkä hiirellä ja näppiksellä olisi vähän viihdyttävämpää mutta kyllä yleensä ihan ohjaimellakin on tullut viihdyttyä räiskintäteosten parissa ihan eri tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom