Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Shadow Of The Tomb Raider - Mayojen mailla

Yksi asia tässä ärsyttää ihan helkutisti ja se on tuo, että Lara näyttää ihan vahanukelta :D
 
Huh huh kun on tätä nyt tullut tahkottua niin miten huonolta tuntuu taistelu..mihinkään ei tunnu osuvan ja viholliset vyöryy päälle. Ei se nyt näin jaskaa ollut edellisessä?? Mikään avoin kohtuu lähellä oleva taistelu ei toimi alkuunkaan vaan vihuihin pitää ottaa etäisyyttä ja tuntuu osuvan minuun todella tarkasti.
 
6 tuntia nyt jauhanut tätä. Peli on päässyt hieman yllättämään taisteluiden vähyydellä, odotin tästä taas uutta Uncharted cloonia.
Monet tuntuu haukkuvan tätä tylsäksi, koska ammuskelua on niin vähän, ei tämän pitäiskään olla uncharted.

Kyllähän tuo tarinankerronta ja rytmitys on todella hidasta, mutta niin se oli 1996 alkuperäisessäkin.
Sille itse seikkailulle annetaan tässä tilaa ihan kunnolla, eikä sitä pilata joillain vihollislaumoilla.

Onhan se tietenkin mahdollista että lopussa aletaan taas pistämään laumoittain vihollisia kimppuun. mutta sen näkee sitten.
Tähän mennessä oon tykännyt tämän pelin rauhallisesta fiiliksestä, tässä on sitä alkuperäisen pelin seikkailun tuntua.

Siitä pitää myös nostaa hattua että vaikeustason voi säätää erikseen, taisteluille, seikkailulle, ja pulmille, tämä on myös kädenojennus alkuperäisien Tomb Raiderien faneille.
 
Viimeksi muokattu:
Aika nopeasti tuli peli alennukseen, PS storessa nyt viikon diilinä -28% ja xboxinkin kaupassa kultajäsenille -25%.
 
No ei tuo kyllä mikään alennus ole. Juu prosentit on kovat, mutta kyseessä on (ainakin pleikkarilla) digital deluxe edition joka maksaa normaalisti 79.95e ja nyt alen jälkeen 59.95e.
Ainoa ero perusversioon on joku turha ase paketti ja digitaalinen soundtrack.
 
Ensi askeleet otettu, joo eihän tää mitää uutta tarjoaa. Vanhaa tuttua menoa vuodesta 2013, uudet maisemat ja pienet uudistukset. Mutta yhtä hyvä ja iskee kuten kaikki aikasemmatki osat, hyvin on maistunut. Tykkään puzzleista ja seikkailusta, taistelut tuntuu ihan yhtä hyviltä/samanlaisilta mitä kaks edellistäkin osaa. Vielä melko alkuvaiheessa, mutta yksikään Tomb Raider ei ole jättänyt paskaa makua suuhun. Seuraava Tomb Raider, milloin ikinä se tuleekin tarvii sit jo jotain "mullistavaa" ja uutta.

Tosin miksi rikkoa jotai mikä toimii? Parantamisen varaa tietenkin olisi, vaikka kontrollit hiottais vimosen päälle tai jotain. Tarina näissä peleissä uppoo, sehä on sitä perinteistä--> Lara haluaa ja Lara lähtee, sit kaikki menee vituiks mut jotenkin se vaan roikkuu kallioista ja naruista yhdellä sormella, pistää vihuja ja eläimiä halki poikki ja pinoon. Toiminnan puutetta ja seikkailusta ei siis ole pula ja tämmöset action pläjäykset uppoo meikäläiseen ku veitsi voihin!

"Huonot" arvostelut johtuu pitkälti varmaan siitä että trilogian viimeinen osa eikä peli tarjoa paljon muuta uutta kun maisemat ja jotkut sanonut että tämä on vain Rise Of Tomb Raider 1.5, noh miten vaan. Huonoksi tätä en lähtis kuitenkaa haukkumaan, jos tykkäsi edellisistä on tämä yhtä hyvä, mutta ei ehkä ihan niin tuore ja fresh mitä reboot vuonna 2013.
 
Viimeksi muokattu:
Pelien samankaltaisuuden häiritseminen varmasti riippuu myös siitä koska sen edellisen on pelannut.
Itse pelasin risen silloin kun se julkaistiin xbox onelle joten tässä ehti vierähtää kohtuu paljon aikaa ennen kuin tämän uusimman kimppuun pääsi joten pelin samankaltaisuus ei haitannut ollenkaan.
Pleikkaristit sitten taas saivat risen vasta vuosi boxi version julkaisun jälkeen joten se on tuoreemmassa muistissa. Puhumattakaan siitä jos joku on sen hankkinut vaikka vasta tämän vuoden puolella alelaarista.
 
Edge-aviisi ei paljoa kuulemma kehu. Arvosanana 4 ja lainaus kuuluu näin:
"Disjointed and directionless, Croft's descent into darkness is, shockingly, one hell of a mess "
 
Joo mulla on Rise of tomb rideristä aikaa noin vuosi, ettei ihan tuorees muistis. Yksi "uudistus" mistä ite ainakin tykkään tosi paljon että tässä on melko paljon tätä vedenalaista maailmaa ja tutkittavaa, tykkään peleistä jossa on semmosta. Jotenkin se vedenalainen maailma on aina niin tuntematon alue että ei ikinä voi varmuudella tietää mitä sieltä voi tulla vastaan. Kyllä mä tästä koko rahalla saan itseni viihdytettyä.
 
Melkoiseksi räiskinnäksi meni loppua kohden, ei oikein jaksa enää tämmöistä, oisivat menneet sillä alkupuoliskon tatsilla loppuun asti.
 
Jokaises tomb raideris ainakin yksi asia vakuuttaa joka ikinen kerta, että miten nerokkaat ja hauskat puzzlet näissä on. Ei mitenkään törkeen vaikeita mut joutuu kuitenkin hieman miettimään ja sit tulee näitä ahaa elämyksiä ja kiipeilyjä. Paljon paremmin minusta toteutettu mitä esim kehutut unchartedit.
 
Pari tuntia takana ja ei tämä kyllä oikein vielä ole lähtenyt lentoon siten, ettei malttais laittaa konsolia kiinni. Tuntuu vaan, että olen pelannut nämä samat viidakkokohtaukset jo kahteen kertaan, been there done that.. Twice.
 
Tarina läpi, siis todella aliarvostettu peli! Tykkäsin joka sekunnista alusta loppuun, rauhallisempi meininki kun edellisissä. Mitä nyt lopussa oli hieman suurempi taistelu eikä sekää nyt mikään niin massiivinen. Nerokkaat puzzlet, hyvä tarina, kauniita maisemia ja seikkailun fiilistä. Hieno päätös trilogialle, tuskin maltan odottaa mihin Lara Croft seuraavaksi lähtee.
 
Aloittelin tämän eilen illalla. Puolitoista tuntia pelasin ja sillä sain alun tutoriaalin/prologuen vedettyä. Tuttua, mutta ah niin viihdyttävää, settiä. Ympäristöt todella nättejä, tarinan kuljetus toimii ja Laralla "selviytyminen" on jälleen toteutettu erittäin hyvin. Lisäplussaa siitä, että taisteluiden määrä on ainakin alussa pysynyt varsin vähäisenä.
 
Eikö ketään muuta häiritse näiden Tomb Raidereiden luokattoman surkea tarina? Tarinaan käytetään kauhean paljon aikaa, ja kaikesta päätellen kirjoittajat ovat ns. tosissaan, mutta onhan tämä hirveätä kuraa, ja vakavuudesta huolimatta tosi "lapsellisesti" kirjoitettu.

Pelattavuus on mielestäni A-luokkaa noin muuten, ja omissa kirjoissa juurikin tämä Shadow on varmaankin suosikki näistä Laran teinivuositrilogian peleistä. Vaíkkakin, kaikki kolme osaa ovat kyllä olleet (tarinaa lukuun ottamatta) laatupelejä. TR4 vuodelta 1999 säilyttänee yhä edelleen pelisarjan parhaan osan tittelin.
 
Tämä meni muutama päivä sitten läpi. Yhdyn thonder_wavemastorin mielipiteeseen siitä, että Shadow on uuden trilogian paras osa. Tuntuu, että kehittäjät ovat oppineet edellisistä osista. Tärkeimpänä oppina pelin parempi rytmitys. Nyt on sopivassa suhteessa seikkailua, tutkimista, vauhtia ja vaarallisia tilanteita, sekä tulitaistelua. Ympäristöt ovat niin ikään asteen verran monipuolisempia reittien ja salaisuuksien suhteen. Aikaisemmatkin osat olivat grafiikaltaan erittäin nättejä, mutta tämä on vielä vähän nätimpi. Vaikka tarjolla on siis oikeastaan sitä samaa kuin kahdessa edellisessä osassa, niin joka osa-alueella on petrattu. Tarinakin on mielestäni ihan mukiinmenevä. Ei tällä Oscareita voiteta, mutta hyvän perusseikkailuelokuvan draaman kaari.

Palaan tähän asiaan monien pelien kohdalla, mutta tosiaan pelin pituus/tarinan kesto on minulle tärkeässä osassa pelin nautittavuutta. Tähän meni maltillisella etenemisellä paikkoja tutkien ja sivutehtäviä tehden 19 tuntia. Tuntui oikein sopivalta pituudelta.

Kyllä tämä vahvan ysin peli on. Luontainen vertailu käy siihen toiseen ison budjetin aarteenmetsästysseikkailuun, eli Uncharted 4:ään, ja sen tämä pesee omissa kirjoissa helposti.
 
Järjestyksessään toinen lisäri on nyt ulkona. The Pillar. Tämä sisältää siis uuden haastehaudan tutkittavaksi. Mukana on myös uusi Sinchi Chiqa Battle Dress -asu, Oathtaker’s -jousipyssy ja Thousands Eyes -taito, jonka avulla Lara voi käyttää eloonjäämisvaistojaan liikkueessaan puita tai suojaa antavia seinämiä pitkin.

Hinta: 4,99e



En ole vielä ensimmäistäkään lisäri pelannut, mutta tykkään tästä ideasta, että julkaistaan näitä haastehautoja lisäreinä. Viisi euroa ei ole paha hinta. Joku ensimmäisen lisäosan läpäissyt (tai miksei tämän uudenkin) voisi kertoa kuinka kauan läpäisyyn suurinpiirtein menee. Onko viiden euron arvoinen?
 
Ylös Bottom