Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Silent Hill 2 Remake

En oo tästä remakesta mitään videoita kattonut vaikka se juoni onkin jotenkin hämärästi muistissa, mutta semmosta kyselen että onko tässä remakessa 3rd person kuvakulma vai se perinteinen "vanhanaikainen" ennalta määritetyt kuvakulmat kuten nyt esim Mediumissa? Itse tykkäisin jos tässä olisi se vanhanaikainen. Jotenkin tähän sopii semmonen, resident evil remaket paitsi zero ja 1 ku on vedetty siihen 3rd person kuvakulmaan ja toimii se niinkin mut kuitenkin.
 
Tiedoksi jos PC löytyy että UEVR modin avulla silent hilliin voi nyt palata myös VR-tilassa. Peliinkin on tulossa patcheja varmasti, joten katsotaan miten kehittyy, toistaiseksi vaatii aika raskaan laitteiston.
 
Tässä on ilmeisesti vaikeita puzzleja? Mutta puzzleille saa erikseen oman vaikeustason määritettyä? Onko helpoimmalla sellainen että sen voi läpäistä ilman että menettää mielenterveydestään loputkin? Yleisesti peleissä vihaan puzzleja kun en tajua niitä ja youtube aukeaa nopeasti :confused:
Joo ainakin hardilla on haastavia osa. Easystä ei ole itellä kokemusta mutta luulis ettei aivan mahdottoman vaikeita ole sillä.
En oo tästä remakesta mitään videoita kattonut vaikka se juoni onkin jotenkin hämärästi muistissa, mutta semmosta kyselen että onko tässä remakessa 3rd person kuvakulma vai se perinteinen "vanhanaikainen" ennalta määritetyt kuvakulmat kuten nyt esim Mediumissa? Itse tykkäisin jos tässä olisi se vanhanaikainen. Jotenkin tähän sopii semmonen, resident evil remaket paitsi zero ja 1 ku on vedetty siihen 3rd person kuvakulmaan ja toimii se niinkin mut kuitenkin.
On 3rd person kamera. Ei vie mielestäni kyllä mitään pois peliltä mutta antaa senkin edestä. Itelle on tosi vaikea enään asennoitua noihin lukittuihin kamerakulmiin, ne on vain huonoja nyky standardeilla.
 
Tällein pieni off topic, mutta muistan vieläkin, kun kaverin kanssa meinattiin repiä hiukset päästä kun ei tajuttu sitä tarot-korttisysteemiä Silent Hill 3:ssa. Olimme varmaan viikon siinä kohdassa jumissa. Pelasimme tämän kahdestaan koska... No Silent Hill

Mutta siis tosiaan Silent Hillin puzzlet on kyllä parhaita. Niissä saa oikeasti miettiä. Innolla odotan tätä kakkosta. Harmi vaan, kun pääsen vasta ensi viikolla tähän käsiksi.
Mulle on palanu mieleen SH3 sairaalassa oleva puzzle hardilla. On perus numpadin näkönen numeronäppäimistö johon koodi pitäis laittaa, vierestä löytyy jonkun äijän kirjottama runo missä se kertoo kuinka työntää peukaloa jonkun naisen silmään, nuolee veret ja puree korvaan ja huuleen. Ratkasuhan tähän on se et sitä numpadia piti ajatella kasvoina ja painaa niitä numeroita mistä tää kaveri sitten maisteleekaan. Juurikaan vihjeitä tähän ei annettu. Pitää tunnustaa et ei kyllä omat hoksottimet riittänyt tajuamaan tätä

Tuli just haettua tää, nyt asentuu. Jos ottais nopeena välipalana tän ennen Metaphoria.
 
Nyt on ensimmäiset reily 3h maisteltu ja lukuunottamatta PC version stutterointi ongelmia peli on aivan huikea. Grafiikat todella kauniit, äänimaailma korvia hivelevä ja yksityiskohtia on todella paljon kun paperilappuset lepattaa tuulessa jne. Ääninäyttely Jamesin osalta on todella todella erinomaista, ihan häkeltynyt miten hyvin äijä hoitaa hommansa (kuka ikinä onkaan). Eddie oli myös loistava mutta Angela oli vähän off, se koko female Mulder lookki ja ääninäyttely vaan oli tunteetonta, no ehkä se siitä myöhemmin kun homma lähtee käyntiin.

Yksi isoimmista parannuksista on melee combat joka tuntuu todella hyvältä, SH peleissä aina turvauduttu aseisiin koska melee ollut niin paskaa, se on myös yksi syy miksi myöhemmät SH pelit tuntuu niin hirveiltä koska se paska melee taistelu on isommassa roolissa. Mutta tässä se on todella hyvä ja ei edes ole tehnyt mieli ampua vihuja kuin vain pari uima-altaasta kun niitä oli niin paljon siellä.

Ensimmäinen puzzlekin oli ihan uusi ja toimi erinomaisesti, hetken siinä sai pyöriskellä ja ratkaisin sen vähän niinkuin vahingossa kun oletin ettei ole kaikkea tietoa hallussa mutta oli kuitenkin. :D

Hienot grafiikat, tunnelmallinen äänimaailma, loistava ääninäyttely suurimmaksi osaksi, pelattavuus toimii erinomaisesti ja siihen on tuotu lisää syvyyttä. Negatiivisena asiana tosiaan tuo että peli stutteroi paljon varsinkin jos juoksee ne on isoja pausseja välillä, mutta kävellessä ei ole niin paha.

Muuten peli pyörii täysillä grafiikoilla, FSR3 parhaalla asetuksella sen 70-100 FPS. Ultrawide tuki myös erinomainen ja sillä modilla joka poistaa mustat palkit cutsceneista ei ole toistaiseksi ollut mitään haittaa. Sen sijaan se modi joka poistaa 30 fps lukituksen videoista on vähän kaksijakoinen fiilis, se on selkeästi sulavempi mutta hahmojen animaatiot on alhaisempaa framea joten videot pyörii sulavasti mutta hahmot ei. Vähän sellainen töksähtelevä mutta ei itseä niin haittaa.

Huikea peli teknisistä ongelmista huolimatta.
 
Nyt on ensimmäiset reily 3h maisteltu ja lukuunottamatta PC version stutterointi ongelmia peli on aivan huikea. Grafiikat todella kauniit, äänimaailma korvia hivelevä ja yksityiskohtia on todella paljon kun paperilappuset lepattaa tuulessa jne. Ääninäyttely Jamesin osalta on todella todella erinomaista, ihan häkeltynyt miten hyvin äijä hoitaa hommansa (kuka ikinä onkaan). Eddie oli myös loistava mutta Angela oli vähän off, se koko female Mulder lookki ja ääninäyttely vaan oli tunteetonta, no ehkä se siitä myöhemmin kun homma lähtee käyntiin.

Yksi isoimmista parannuksista on melee combat joka tuntuu todella hyvältä, SH peleissä aina turvauduttu aseisiin koska melee ollut niin paskaa, se on myös yksi syy miksi myöhemmät SH pelit tuntuu niin hirveiltä koska se paska melee taistelu on isommassa roolissa. Mutta tässä se on todella hyvä ja ei edes ole tehnyt mieli ampua vihuja kuin vain pari uima-altaasta kun niitä oli niin paljon siellä.

Ensimmäinen puzzlekin oli ihan uusi ja toimi erinomaisesti, hetken siinä sai pyöriskellä ja ratkaisin sen vähän niinkuin vahingossa kun oletin ettei ole kaikkea tietoa hallussa mutta oli kuitenkin. :D

Hienot grafiikat, tunnelmallinen äänimaailma, loistava ääninäyttely suurimmaksi osaksi, pelattavuus toimii erinomaisesti ja siihen on tuotu lisää syvyyttä. Negatiivisena asiana tosiaan tuo että peli stutteroi paljon varsinkin jos juoksee ne on isoja pausseja välillä, mutta kävellessä ei ole niin paha.

Muuten peli pyörii täysillä grafiikoilla, FSR3 parhaalla asetuksella sen 70-100 FPS. Ultrawide tuki myös erinomainen ja sillä modilla joka poistaa mustat palkit cutsceneista ei ole toistaiseksi ollut mitään haittaa. Sen sijaan se modi joka poistaa 30 fps lukituksen videoista on vähän kaksijakoinen fiilis, se on selkeästi sulavempi mutta hahmojen animaatiot on alhaisempaa framea joten videot pyörii sulavasti mutta hahmot ei. Vähän sellainen töksähtelevä mutta ei itseä niin haittaa.

Huikea peli teknisistä ongelmista huolimatta.
Ilo kuulla että näköjään peli onnistui lunastamaan odotukset vähän RE2 Remaken tapaan.

Pitää saada muutaman peli pelattua backlogilta pois niin tähän voi sitten tarttua. Hyvässä lykyssä ensimmäiset alennukset saattaa tulla silloin.
 
Hemmetin kolikkopulma. Puoltuntia siinä sai miettä aivot solmussa. Eka tais mennä ihan arvaamalla kun vaan siirtelin palikoita ennenkuin tajusin mitä tapahtuu.
 
Wood Side Apartments taputeltu. Pituutta on kyllä selkeästi lisätty, sillä jotta tuonne Apartmentsin alkuun edes pääsi niin kelloon kerkesi jo noin tunti vierähtää. Alkuperäsessä taidettiin ekan vartin sisään tuolla jo heilua.

Tää on huomattavasti enemmän combat-painotteinen mitä alkuperänen. Ei välttämättä huono mut ei nyt ehdoton plussakaan. Sanotaanko että vaan erilainen.

James on ainakin suht erilainen hahmona mitä alkuperäsessä. Ääninäyttely muuttaa paljon ja samalla dialogikin on vaihettu siihen suuntaan että kaveri vaikuttaa suhtkoht normaalilta alkuperäisen vähän etäisen sijasta. Angela taas vaikutti olevan aika ennallaan ja ääninäyttelykin pysyny samassa tyylissä, näyttääkin jopa about ikäseltänsä nyt. Ensivaikutelman puolesta tää on menny nappiin. Eddiellä taas oli paljon enemmän asiaa mut eipä siitäkään oikeen erikoisempaa kommenttia vielä osaa sanoa.

Puzzleista aika moni tuttuja ja ne mitkä ei oo on sit ollu toistaseks aika selkeitä. Toki standardille kun puzzlet laitoin niin näin sen olettaisinkin menevän, katsotaan sitä hardia sit seuraavilla pelikerroilla. Standardilla combat on aika jees balanssissa omasta mielestä, en roudaa apteekkia mukanani tai koko asekaupan ammusvarastoa ja huolimattomuus rokottaa resursseja välittömästi. Eli just aikalailla miten pitääkin, genren huomioon ottaen. Tää kyllä on lainannu aika paljon Resident Evileistä tää remake, kun taas aiemmin näillä kahella sarjalla on ollu selkeemmät erot. Nyt ero tuntuu pääasiassa olevan se et Silent Hillissä on combatin lisäks myös aivopähkinöitä, aiemmin se combat oli vähän sellanen sivussa menevä pakollinen homma joka ei juurikaan pääkeilassa ollu.

Tää tuntuu hyvältä vaihtoehdolta/lisäykseltä alkuperäsen rinnalle, en ite usko että Remakejen tarvitsee aina yrittää korvata alkuperästä ja periaatteessa ihan hyvä et tässä on riittävästi eroja pelillisesti alkuperäseen et ihan hiilikopiosta ei puhuta. Tuttuja juttuja on joo ja jotkut puzzlet on aika lähelle orkkista, mut kyllä tää uudelta tuntuu vaikka orkkiksesta oliskin useampi kierros vyön alla.

Mutta oikeastihan ne ongelmat tulee ilmi vasta toisella kierroksella ja sen jälkeisillä ne alkaa pikkuhiljaa nousemaan etulinjaan. Pelataan eka kierros nyt kuitenkin ja katellaan miltä se toka rundi sit tuntuu, et onko jotain ilmiselviä kompastuskiviä.

Teknisestä puolesta vielä sen verran et kyllä perus PS5 droppailee frameja tuon tuosta, jossain paikoissa (Apartmentsien uima-altaalla) sit aika rajustikin. Mut otan kyllä ton ennemmin kun PC version shader stutterin. Veikkaan että Prolla ei juurikaan ongelmaa pysyä tasasesti 60fps, ja uskosin et sillä pelatessa vois olla nykyhetken paras kokemus, kun siinä PC versiossa on tosiaan omat ongelmansa. Historia kanssa vähän viittaa siihen et noihin shader stuttereihin ei juuri ratkasua oo ellei ne patchaa pidempää/isompaa compilea ekalle käynnistykselle. Toki noi stutterit ei oo läsnä tokalla pelikerralla enää kun se on ne saanu tehtyä, mut onko toi sit kovin lohduttava tieto. Plus nehän menee sit siinä samalla uusiks jos päivittää esimerkiks näyttiksen ajurit…

Ei ois välttämättä omassa bingokortissa koskaan ollu sitä et konsolien etu on se et shadereita ei tarvii compiletä alussa tai lennossa ollenkaan kun rauta on identtistä kaikilla niin ne voidaan vaan lyödä pre-compilattuna pelin kylkeen. Hopeereunuksia vissiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä olin ite yli tunnin jumissa hardilla :D

Itse olin seuraavassa pulmassa tunnin jumissa. Mietin sitä ihan väärästä näkökulmasta mutta lopulta oli helvetin yksinkertainen. Nyt on asuintalo selätetty ja reilu 5h kellossa. Tosin jouduin latailemaan aikaisemman saven kun turhastuksissani kuluttelin panoksia ja energiajuomia ennenkuin keksin pulman ratkaisun joten siinä lähti puol tuntia pelikellosta pois. joten oikea aika on reilu 5 ja puoli tuntia peliä takana. Vajaa 6h siihen että pääsee apartmentin läpi niin onhan tähän lisätty pituutta. Pidin tosi paljon siitä miten apartmentissä se koko kello osuus oli venytetty otherworldiin ja ihan kokonaan uusia juttuja.

Mites sit se eka bossi, kokeiliko kukaan onko sitä Pyramiidi Päätä pakko ampua että lähtee tiehensä vai onko se ajastettu kuten alkuperäisessä ?
 
Itse olin seuraavassa pulmassa tunnin jumissa. Mietin sitä ihan väärästä näkökulmasta mutta lopulta oli helvetin yksinkertainen. Nyt on asuintalo selätetty ja reilu 5h kellossa. Tosin jouduin latailemaan aikaisemman saven kun turhastuksissani kuluttelin panoksia ja energiajuomia ennenkuin keksin pulman ratkaisun joten siinä lähti puol tuntia pelikellosta pois. joten oikea aika on reilu 5 ja puoli tuntia peliä takana. Vajaa 6h siihen että pääsee apartmentin läpi niin onhan tähän lisätty pituutta. Pidin tosi paljon siitä miten apartmentissä se koko kello osuus oli venytetty otherworldiin ja ihan kokonaan uusia juttuja.

Mites sit se eka bossi, kokeiliko kukaan onko sitä Pyramiidi Päätä pakko ampua että lähtee tiehensä vai onko se ajastettu kuten alkuperäisessä ?
Mikä tuo seuraava oli? Kellotaulu?
 
On 3rd person kamera. Ei vie mielestäni kyllä mitään pois peliltä mutta antaa senkin edestä. Itelle on tosi vaikea enään asennoitua noihin lukittuihin kamerakulmiin, ne on vain huonoja nyky standardeilla.

Joo ohan se nyky standareilla hieman kökköö, mielummin näin. Medium nyt oli semmonen nostalginen mut joo, kyl ne lukitut kuvakulmat on myös rasittavia eikä olis niinkää remake jos olis vanhat kuvakulmat mun mielestä.
 
Viikonlopun suunnitelmat on lukittu. Enhän minä pystynyt klassikosta luopumaan. Sen sijaan kaadoin säkillisen PS4 pelejä Puolenkuun pelin myyjän naaman eteen ja sain 8 euroa
(määrä saattaa ehkä olla eri todellisuudessa.) hyvitystä ja poistuin paikalta voittajana.
 

Liitetiedostot

  • 20241008_180450.jpg
    20241008_180450.jpg
    794,2 KB · Lukukerrat: 28
Eiköhän se ala riittää ekan päivän koitoksista. Jäätiin jännittävään paikkaan ja jatkuu varmaan tulevana viikonloppuna.

Tarina jatkuu seuraavassa osassa.
1728401624407.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Huh huh, onhan tässä hienosti tavoitettu alkuperäisen pelin tunnelma.

Pelatessa on jatkuvasti niin ahdistuneet ja epämiellyttävät fiilikset että eihän tämän pelaaminen todellakaan mitään hauskaa ole :D Ja se jos joku on hyvän kauhupelin merkki!

Väittäisin että pelin äänimaailma on vähintään puolet pelin tunnelmasta, todella taitavasti tehty.
 
Onko pelin soundtrack uskollinen alkuperäiselle pelille? Vanhat biisit uudelleen remasteroituina ja mixattuina vai onko ihan uudet? Meinaan ne musiikin ai että! <3
 
Huh huh, onhan tässä hienosti tavoitettu alkuperäisen pelin tunnelma.

Pelatessa on jatkuvasti niin ahdistuneet ja epämiellyttävät fiilikset että eihän tämän pelaaminen todellakaan mitään hauskaa ole :D Ja se jos joku on hyvän kauhupelin merkki!

Väittäisin että pelin äänimaailma on vähintään puolet pelin tunnelmasta, todella taitavasti tehty.
Se on kyl totta et tän tyylisiä pelejä ei hirveen paljoa samalta istumalta jaksa kun on vähän raskaampaa pelattavaa kun jotkut aivot narikkaan meiningit avoimessa maailmassa näin verrokkina. Pelaat tunnin tai kaks nii alkaa jo riittämään, eikä niinkään sen takia et varsinaisesti pelottais se pelaaminen vaikka jännää toki on, mut joku muu aspekti tästä tekee kuluttavampaa
 
Ylös Bottom