Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Silent Hill 2 Remake

Onhan tuo hieno peli. Tunnelmaa piisaa ja se on totta että jotenkin "kuluttavaa" tuo pelaaminen, verrattuna vaikkapa iloiseen Astro Bottiin :D 2h aika lailla mitä illassa jaksaa pelata. Aikanaan en yhtään Silent Hilliä pelannut, joten tämä on ensimmäinen kosketus pelisarjaan. Alkuun mietitytti puzzlejen vaikeus, että aloitanko easyllä, mutta pistin kuitenkin standard tason combattiin ja puzzleihin. Ensimmäinen "kunnon" puzzle, eli se kolikkohomma oli ainakin helppo, muuta kuin luki "ohjeet" ja lätki kolikot paikalleen :D. PC:llä on kyllä upean näköinen ray tracingit ja epic asetukset päällä.
 
Peli korkattu ja hyvältähän se alun perusteella vaikuttaa. Ei ainakaan toistaiseksi kuitenkaan itselläni ohita alkuperäistä, kun tästä tuntuu puuttuvan sellainen tietty...eteerisyys? Alkuperäisessä kun tunnelma saavutettiin varmaankin osittain myös vahingossa, kun esimerkiksi vuorosanat vedettiin läpi jotenkin apaattisesti. Tätä huomasin kaipaavani heti tämän uusioversion alussa.

Hankala selittää pelistä välittyvää tunnetta, mutta tämä on ehkä enemmän Bloober Teamin imitaatio Silent Hill-pelistä kuin varsinaisesti Silent Hill. Tätä vähän ennakoinkin, kun kokemusta oli entuudestaan The Mediumista. Se kun tahtoi kovasti olla Silent Hill, muttei ollut kuitenkaan. Tiimillä ei ehkä riitä osaaminen laajentaa pelin näkyvää maailmaa pelaajan mielikuvitukseen.

Kun tähän suhtautuu juuri näistä lähtökohdista, niin mielenkiinnolla tätä kyllä jatkaa. Alkuperäinen kun on niin rautainen peli, niin uusioversion ei varsinaisesti tarvitse olla napakymppi, että jää vielä mestariteoksen puolelle. Tämä on omanlaisensa versio Jamesin matkasta sumuiselle kummulle.
Oli vahinko tai ei, niin kyllähän siinä pelin edetessä syyt löyty miks itse kukin on vähän tunteettoman kuulonen. Kai se ihan tarkotuksella oli kun ääninäyttelijät suurinpiirtein poimittiin kadulta ilman minkäänlaista kokemusta, tai sit oli budjetointikysymys.

Samaa tossa aiemmin itekin pohdin et tätä on ehkä parempi kuvitella vaan toisenlaisena versiona alkuperäsen rinnalla, eikä tän tarkotus oo korvata sitä. Mut kyllä mä vähän valehtelisin jos sanosin et toi ääninäyttely on jokaselle hahmolle sopiva tai lisätty dialogi jäis aina plussan puolelle.

Mutta kyllähän tää hyvä teos näinkin on, etenkin kun ennakko-odotukset oli olemattomat.
 
Vähän samat fiilikset tästä on itsellä kuin Resident Evil 7, sillä erotuksella että tässä on huomattavasti synkempi fiilis. Tullut pelattua kaikkia kauhupelejä VR ja ilman ja saanut turrutettua itseni aika hyvin. Tämä peli nostaa ajoittain hermopaineen aika korkeaksi niin luulisin että vähemmän kauhupelejä pelanneilla voi olla aika tukalat oltavat.

Tämä on pitkästä aika oikesti ahdistava ja hyvä kauhupeli, tässä uidaan todella syvissä vesissä tuon tarinan puolelta ja äänimaailma on niin loistava että se resonoi tuota tarinaa täydellisesti. Kuulokkeet päässä kun pimeässä asunnossa pelailee niin oikeasti alkaa miettimään että missä se talllennuspiste nyt on :D
 
Vähän samat fiilikset tästä on itsellä kuin Resident Evil 7, sillä erotuksella että tässä on huomattavasti synkempi fiilis. Tullut pelattua kaikkia kauhupelejä VR ja ilman ja saanut turrutettua itseni aika hyvin. Tämä peli nostaa ajoittain hermopaineen aika korkeaksi niin luulisin että vähemmän kauhupelejä pelanneilla voi olla aika tukalat oltavat.

Tämä on pitkästä aika oikesti ahdistava ja hyvä kauhupeli, tässä uidaan todella syvissä vesissä tuon tarinan puolelta ja äänimaailma on niin loistava että se resonoi tuota tarinaa täydellisesti. Kuulokkeet päässä kun pimeässä asunnossa pelailee niin oikeasti alkaa miettimään että missä se talllennuspiste nyt on :D
Kuulokkeet päässä pimeässä huoneessa on ainoa oikea tapa pelata tätä.
 
Onko tässä remakessa kuitenkin säilytetty se sumu niin ettei näe 3 metriä piteemmälle? Aikoinaan se sumu oli tehty kun ei tehot riittänyt peittämään piirtoetäisyyttä, tai näin oon lukenut joka sit loi se tunnelman että sumusta voi paljastua koska vaan mitä vaan. Toivottavasti tässä on käytetty sitä sumua samalla tavalla.
 
Onko tässä remakessa kuitenkin säilytetty se sumu niin ettei näe 3 metriä piteemmälle? Aikoinaan se sumu oli tehty kun ei tehot riittänyt peittämään piirtoetäisyyttä, tai näin oon lukenut joka sit loi se tunnelman että sumusta voi paljastua koska vaan mitä vaan. Toivottavasti tässä on käytetty sitä sumua samalla tavalla.

On sumu edelleen mukana ja sitä käytetään samanlailla eli piilottamaan pelin lyhyt piirtoetöisyys. Kun PC:llä sumun poistaa modin avulla se näyttää että peli ei piirrä grafiikkaa kauhean kauas vaan on pelkkää tyhjää sen ulkopuolella.
 
Eilen illalla / viime yönä aloitettu 1,5 tunnin verran. Oikein mainiolta vaikuttaa. Alkuperäisen peluusta on varmaan jo kohta 15 vuotta, joten ihan kaikki jutut ei ole hirveän tuoreessa muistissa mutta ainakin tähän mennessä just lähdemateriaaliin uskolliselta vaikuttaa.

Itse en mikään hc Silent Hill fani koskaan ole ollut (vaikka kauhupeleistä yleisesti tykkään, tosin ehkä vähemmän nykyään kuin joskus nuorempana) mutta originaali Silent Hill 2 pimeässä huoneessa pelattuna on ehdottomasti yksi tunnelmallisimpia videopeli kokemuksia koskaan. Tätä Remakeakin täytyy ehdottomasti pelata ilta/yöaikaan (eipä oikeen perheellisenä muulloin aikaa olekaan, bwahaha), tunnin tai pari kerrallaan, näin saa varmasti eniten irti.
 
Eilen illalla / viime yönä aloitettu 1,5 tunnin verran. Oikein mainiolta vaikuttaa. Alkuperäisen peluusta on varmaan jo kohta 15 vuotta, joten ihan kaikki jutut ei ole hirveän tuoreessa muistissa mutta ainakin tähän mennessä just lähdemateriaaliin uskolliselta vaikuttaa.

Itse en mikään hc Silent Hill fani koskaan ole ollut (vaikka kauhupeleistä yleisesti tykkään, tosin ehkä vähemmän nykyään kuin joskus nuorempana) mutta originaali Silent Hill 2 pimeässä huoneessa pelattuna on ehdottomasti yksi tunnelmallisimpia videopeli kokemuksia koskaan. Tätä Remakeakin täytyy ehdottomasti pelata ilta/yöaikaan (eipä oikeen perheellisenä muulloin aikaa olekaan, bwahaha), tunnin tai pari kerrallaan, näin saa varmasti eniten irti.
En olisi voinut itse kirjoittaa yhtään paremmin tai enempää paitsi, että muutan tuon kohdan jossa ei olla hc silent hill fani :D
 
Jokseenkin puolvälissä tässä kai mennään ja yks asia on alkanu enenevissä määrin häiritsemään. Combat toimii joo nyt paremmin, mut sitä on kyllä laitettu turhan paljon tähän. Etenkin kun alkuperäsessä oli ihan validi vaihtoehto vaan juosta ohi, mikä ei tässä yksinkertasesti toimi kun viholliset seuraa huoneesta toiseen pidempiäkin matkoja. En oo testannu kuinka pitkiä, mut etenkin ekalla pelikerralla toi tarkottaa sitä et jokaikinen vihollinen kylmätään joka tulee vastaan. Joka käytännössä sotii koko genren "pohjasääntöjä" vastaan, sillä lähtökohtasestihan näissä kannattaa resurssien tuhlausta välttää jos mahdollista. Tässä se ei oikeastaan oo ja samalla peli kyllä pitää huolen ettei ne lopu keskenkään, niin toi resurssien managerointi jää tästä vähän auttamattomasti uupumaan.

Toistaseks tää ei vielä iso ongelma ole ja toistaseks myös ainut ongelma joka pelillisesti tullu vastaan, mut aika näyttää et kuinka pahasti toi alkaa tökkimään sit. Toistuvilla pelikerroilla saattaa olla mahdollista vältellä jos tietää mihin mennä, ainakin näin ite toivoisin. Mut tosiaan viholliset seuraa turhan pitkälle ja niitä on keskiverrosti about jokasessa huoneessa, niin tarpeeks monta huonetta kun juoksee läpi niin aika nopeasti on kusessa.
 
Jokseenkin puolvälissä tässä kai mennään ja yks asia on alkanu enenevissä määrin häiritsemään. Combat toimii joo nyt paremmin, mut sitä on kyllä laitettu turhan paljon tähän. Etenkin kun alkuperäsessä oli ihan validi vaihtoehto vaan juosta ohi, mikä ei tässä yksinkertasesti toimi kun viholliset seuraa huoneesta toiseen pidempiäkin matkoja. En oo testannu kuinka pitkiä, mut etenkin ekalla pelikerralla toi tarkottaa sitä et jokaikinen vihollinen kylmätään joka tulee vastaan. Joka käytännössä sotii koko genren "pohjasääntöjä" vastaan, sillä lähtökohtasestihan näissä kannattaa resurssien tuhlausta välttää jos mahdollista. Tässä se ei oikeastaan oo ja samalla peli kyllä pitää huolen ettei ne lopu keskenkään, niin toi resurssien managerointi jää tästä vähän auttamattomasti uupumaan.

Toistaseks tää ei vielä iso ongelma ole ja toistaseks myös ainut ongelma joka pelillisesti tullu vastaan, mut aika näyttää et kuinka pahasti toi alkaa tökkimään sit. Toistuvilla pelikerroilla saattaa olla mahdollista vältellä jos tietää mihin mennä, ainakin näin ite toivoisin. Mut tosiaan viholliset seuraa turhan pitkälle ja niitä on keskiverrosti about jokasessa huoneessa, niin tarpeeks monta huonetta kun juoksee läpi niin aika nopeasti on kusessa.
Pelaatko hard tasolla? Meinaan jos easyllä on sama homma niin eihän se ole kivaa sit.
 
Pelaatko hard tasolla? Meinaan jos easyllä on sama homma niin eihän se ole kivaa sit.
Pelaan ihan normalilla, veikkaan et toi vihollisten käytös ei muutu vaikeustason mukaan vaan eiköhän ne seuraa samalla tavalla vaikeustasosta riippumatta huoneesta toiseen. Tai jos Easylla ei niin haluaisin kuulla syyn et miks normalilla ja hardilla sit näin on, koska toi tekee combatin välttämisestä käytännössä mahdotonta, mikä pitäs kuitenkin survival horrorissa aina olla ihan validi vaihtoehto.
 
Itselle tuli mieleen, että jos easylla olisi vähemmän vihuja, mutta pikaisella googlauksella vaikeustasot eivät vaikuta niiden määrään:

  • Light - Enemies and boss fights deal low amounts of damage and James' weapons deal more damage
  • Standard - Enemies and bosses deal an average amount of damage and James' weapons are balanced for the combat experience
  • Hard - Enemies and bosses have more health and their attack patterns are more aggressive and hit far harder than normal
 
Retrospelbutikenista. Katselin näitä jo aikaisemmin, joskus kesällä, mutta tuntuivat silloin olleen loppuunmyytyjä Euroopasta, niin eilen olikin kiva yllätys huomata tämä, vaikka hintaa tuleekin aika paljon.

Oletkos saanut jo lähetystä täältä Retrospelbutikenista? Tilasin itse alkuviikosta, eikä mitään vahvistusta lähetyksestä tms. vaikka puhuttiin 2-5pv toimituksesta (silloin vielä peliä oli varastossa). Lueskelin tuolta Truspilotista arvioita, niin vaikuttaa kyllä melko p*skalle kaupalle, niin vähän jännittää jo nyt, että tuleeko koko peli ollenkaan perille :D
 
Oletkos saanut jo lähetystä täältä Retrospelbutikenista? Tilasin itse alkuviikosta, eikä mitään vahvistusta lähetyksestä tms. vaikka puhuttiin 2-5pv toimituksesta (silloin vielä peliä oli varastossa). Lueskelin tuolta Truspilotista arvioita, niin vaikuttaa kyllä melko p*skalle kaupalle, niin vähän jännittää jo nyt, että tuleeko koko peli ollenkaan perille :D
En ole vielä saanut. Tilausvahvistuksessa sanoivat, että lähettävät normaalisti maanantaisin ja torstaisin (aika kämäistä kyllä) ja kun tein tilaukseni viime viikon torstai-iltana, niin luulisi, että se olisi maanantaina ehditty lähettää.

Omaposti tietää kuitenkin kertoa, että 4.10., eli jo viime perjantaina, on lähetykselle varattu kuljetus, mutta edelleen posti odottaa pakettia. Jos ei ensi maanantaina ole pakettia tullut edes Suomeen, niin sitten kyllä pistää miettimään.

Onneksi itsellä ei ole kiirettä aloittaa peliä, kun aloitan tämän vasta pro-pleikkarilla, mutta kunhan nyt tulisi ylipäätään perille.
 
Tosta spellbuketöttötstä tilannut pari kertaa ja en ite ainakaa muista et olisi tullut mitään ilmoituksia et paketti lähetetty, omapostissa jotain mut seuranta lähtee päälle tyyliin kun paketti on suomessa tsjp, kaikenkaikkiaan jotain noin 2 viikkoa ne pari kertaa ku tilannut joutunut odottaa. Mut on ollut pelejä millä ei ny ollut kiireettä saapua, mut jos sieltä jotain julkkariks haluaa nii haaveeksi jää, kyllä ne sielt lopulta tulee.
 
Jokseenkin puolvälissä tässä kai mennään ja yks asia on alkanu enenevissä määrin häiritsemään. Combat toimii joo nyt paremmin, mut sitä on kyllä laitettu turhan paljon tähän. Etenkin kun alkuperäsessä oli ihan validi vaihtoehto vaan juosta ohi, mikä ei tässä yksinkertasesti toimi kun viholliset seuraa huoneesta toiseen pidempiäkin matkoja. En oo testannu kuinka pitkiä, mut etenkin ekalla pelikerralla toi tarkottaa sitä et jokaikinen vihollinen kylmätään joka tulee vastaan. Joka käytännössä sotii koko genren "pohjasääntöjä" vastaan, sillä lähtökohtasestihan näissä kannattaa resurssien tuhlausta välttää jos mahdollista. Tässä se ei oikeastaan oo ja samalla peli kyllä pitää huolen ettei ne lopu keskenkään, niin toi resurssien managerointi jää tästä vähän auttamattomasti uupumaan.

Toistaseks tää ei vielä iso ongelma ole ja toistaseks myös ainut ongelma joka pelillisesti tullu vastaan, mut aika näyttää et kuinka pahasti toi alkaa tökkimään sit. Toistuvilla pelikerroilla saattaa olla mahdollista vältellä jos tietää mihin mennä, ainakin näin ite toivoisin. Mut tosiaan viholliset seuraa turhan pitkälle ja niitä on keskiverrosti about jokasessa huoneessa, niin tarpeeks monta huonetta kun juoksee läpi niin aika nopeasti on kusessa.
Tuo on kyllä mielenkiintoista. Itse koen, että tämän genren tarkoitus on selvitä mahdottomista tilanteista. Se, jos ei resursseista ole milloinkaan pulaa niin se syö paljon. Myös mörköjen välttäminen pitäisi kuulua myös asiaan, eikä kokoajan mättää menemään.

Toisaalta, pidin RE4E:sta enemmän kuin RE2R. Ressu nelosessa oli harvoin pulaa ammuksista, kun taas Ressu kakkosessa oli jatkuva pula kaikesta.
 
Taisteluita on minunkin mielestä enemmän, kun alkuperäisessä mutta itse en ole kokenut tuota ongelmaksi, koska taistelut on niin hyvin tehty. Lisäksi resurssit on aina sopivasti vähisä taisteluiden jälkeen niin tulee olo, että on selvinnyt hiuskarvan varassa tiukasta tilanteesta. Juuri tuollaista fiilistä oletan hyvän selviytymiskauhupelin luovan. Ainut mitä mietin liittyy pelin loppuihin (ei varsinainen spoileri lopuista mutta liittyen niiden avaamiseen): Eikös alkuperäisessä taistelun välttely auttanut saamaan jonkun tietyn lopun? Tässä kun on vaikea tosiaan välistä vältellä taisteluita.
 
No siis kyllähän tässä on tuota resurssien säästelyä joutuu harjoittamaan kun panoksia ei ainakaan hardilla liiaksi jaeta. Vihollisten ohi juoksun sijaan joutuu puntaroimaan mitkä kohtaamiset menee meleellä huitoen ja milloin on järkevämpi käyttää kallisarvoisia panoksia. Erilainen lähestymistapa kuin vaikka ressuissa mutta mieletäni toimiva.

Muuten peli on maistunut todella hyvin. Aika loppusuoralla ollaan ja pelikello näyttää jotain ~18 tuntia. Jotain alkuperäisen mystisestä tunnelmasta on menetetty mutta kuumotusasteikolla peli ohittaa alkuperäisen. Äänimaailma on varsinkin 3d kuulokkeet päässä pelattuna aivan uskomattoman hieno.
 
Tuo on kyllä mielenkiintoista. Itse koen, että tämän genren tarkoitus on selvitä mahdottomista tilanteista. Se, jos ei resursseista ole milloinkaan pulaa niin se syö paljon. Myös mörköjen välttäminen pitäisi kuulua myös asiaan, eikä kokoajan mättää menemään.

Toisaalta, pidin RE4E:sta enemmän kuin RE2R. Ressu nelosessa oli harvoin pulaa ammuksista, kun taas Ressu kakkosessa oli jatkuva pula kaikesta.
Joo, ei mulla ainakaan Standardilla pelatessa oo tullu vielä tilannetta vastaan missä ois oikeasti panokset loppunu tai parannusvehkeet. Panosten osalta käydään aina aika lähellä (esim pistoolissa yks lipas), mut nyt kun on kaikki aseet auki niin kyllä mulla alkaa olemaan jossain pyssyssä aina sen verran ruutia kannossa et selviää isommastakin rähinästä. Ja vaikka peli antaakin muutaman ammusken kerrallaan aina, niin niitä löytyy sen verran usein melkeen jokaikisestä huoneesta et toikaan ei oo välttämättä ongelma. Parannusvälineitä on taas kannossa pienen apteekin verran jo…

Mulla on kanssa melko vahva epäilys et peli dynaamisesti säätelee et paljonko se antaa resursseja. Jos panoksia on suht vähän tiettyyn aseeseen niin yhessä laatikossa on useampi kuti. Jos taas ei oo vähissä, niin sit tulee kahta tai kolmea. Sama homma health drinkien ja syringejen kanssa, nyt kun niitä kantaa selkä vääränä niin usein noista ensiapulaatikoista löytyy tyhjää pelkästään, mut veikkaisin jos ne olis vähissä niin niistä sit löytyiskin jotain. Periaatteessa ihan fiksu homma, mut toi sit taas aiheuttaa sen perusongelman et tässä ei oikeasti resurssien puolesta oo mitään hätää. Ja se illuusio menee sit samantien kun ton homman jujun keksii.

Mutta mainittakoon samaan hengenvetoon et ei alkuperäsessäkään ollu resurssipulaa oikeastaan koskaan, eikä se oikeastaan ollut perinteinen survival horror siinä mielessä.
No siis kyllähän tässä on tuota resurssien säästelyä joutuu harjoittamaan kun panoksia ei ainakaan hardilla liiaksi jaeta. Vihollisten ohi juoksun sijaan joutuu puntaroimaan mitkä kohtaamiset menee meleellä huitoen ja milloin on järkevämpi käyttää kallisarvoisia panoksia. Erilainen lähestymistapa kuin vaikka ressuissa mutta mieletäni toimiva.

Muuten peli on maistunut todella hyvin. Aika loppusuoralla ollaan ja pelikello näyttää jotain ~18 tuntia. Jotain alkuperäisen mystisestä tunnelmasta on menetetty mutta kuumotusasteikolla peli ohittaa alkuperäisen. Äänimaailma on varsinkin 3d kuulokkeet päässä pelattuna aivan uskomattoman hieno.
Hardilla mahdollisesti joo eri asia. Onhan tossakin oma pointtinsa et perinteisen karkuunjuoksemisen sijasta pitää puntaroida et kumpia resursseja haluaa käyttää, panoksia vai parannusvälineitä. Melee kun usein menee siihen et otat kyllä osumaa itekin, pääasiassa sen takia kun mä vähän koen et sen säännöt on vähän epäselvät ja kamera usein haittaa sitä aika paljon. Dodgen jälkeen huidot ilmaa harmittavan usein kun kamera ei seuraa vihollista ja menee sit ne vapaalyönnit hukkaan ku onnistuneesti väistit vihollisen. Samalla noi tuntuu välillä saavan hyperarmorin satunnaisestikkin, eli joskus lyömällä niitä voit keskeyttää niiden animaatiot, mut joskus taas tismalleen samaa animaatiota et. Tiedostan joo sen et kolmannen lyönnin jälkeen toi tapahtuu aina, mut tota myös tapahtuu satunnaisesti ilman et oon varsinaista logiikkaa tosta löytäny. Ton johdosta toi lähitaistelu on vähän kehnoa omasta mielestä, vaikka orkkista parempi onkin.

Kuumotusasteikosta helppo olla samaa mieltä. Toluca Prison oli vähään aikaan kuumottavimmat hetket mitä pelien parissa viettäny ja äänimaailma tekee siihen paljon.

Mut alkuperäseen verrattuna aika paljon on tostakin aspektista hukattu. Alkuperäsessä olit kokoajan virittyneessä tilassa kun se äänimaailma veti satanen lasissa käytännössä jokasessa paikassa, ja yks alkuperäsen mieleenpainuvimmista jutuista olikin se et äänet anto ymmärtää et kohta tapahtuu jotain ja usein sit jännitit tulevaa jota ei koskaan sit tullutkaan. Tässä ei sitä samaa oo kun tietää lähestulkoon faktana sen et siellä seuraavassa huoneessakin on todennäkösesti jotain, sillä aiemmassa kymmenessäkin oli. Eikä tässä jatkuvalla syötöllä muutenkaan oo äänien puolesta jotain menossa, tietyissä huoneissa ja käytävissä vaan.

En mä vieläkään sano että tää huono peli on, mut tää on pelattavuudeltaan ja tietyllä tavalla tunnelmaltaan niin erilainen kun alkuperänen et tässä vaiheessa voi jo sanoa et kyseessä on kaks täysin eri peliä, vaikka niissä sama tarina onkin. Tässä on vaan omat ongelmansa, eikä ne johdu siitä et ne on ongelmia sen takia koska tää tekee asioita erilailla kun alkuperänen.
 
Ylös Bottom