Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Silent Hill 2 Remake

Ellen ihan väärin muista, mutta eiks alkuperäises ollut se "kikka" millä säästi ammoja et ampui jalkaan niin et vihut meni polvillee ja loput sit piestiin, eikä niin että tyhjentää lippaan yhteen vihuun ja sit ihmetellään kun ammot loppuu. Melee aseet ei kai tässä hajoa?
 
Ellen ihan väärin muista, mutta eiks alkuperäises ollut se "kikka" millä säästi ammoja et ampui jalkaan niin et vihut meni polvillee ja loput sit piestiin, eikä niin että tyhjentää lippaan yhteen vihuun ja sit ihmetellään kun ammot loppuu. Melee aseet ei kai tässä hajoa?
Ei alkuperäsessä kyllä tähtäilty ollenkaan niin ei paljoa polvilumpioitakaan sihtailtu. Tässä toi toimii kyllä jokseenkin. Meleeaseet ei hajoa tässä tai alkuperäsessä.
 
Ellen ihan väärin muista, mutta eiks alkuperäises ollut se "kikka" millä säästi ammoja et ampui jalkaan niin et vihut meni polvillee ja loput sit piestiin, eikä niin että tyhjentää lippaan yhteen vihuun ja sit ihmetellään kun ammot loppuu. Melee aseet ei kai tässä hajoa?

Muistelet nyt ressu 4.
 
Mulla on kanssa melko vahva epäilys et peli dynaamisesti säätelee et paljonko se antaa resursseja.
Jos näin on, niin aika vahvat RE4 vibat tulee. Kuulostaa siltä että pitäisin tästäkin pelistä :D

Toki eihän se tietyllä tapaa perinteistä Survivalia ole, vaan Actionhorroria. Kauhua tosin tässä taitaa olla tarpeeksi ainakin itselleni :D
 
Jos näin on, niin aika vahvat RE4 vibat tulee. Kuulostaa siltä että pitäisin tästäkin pelistä :D

Toki eihän se tietyllä tapaa perinteistä Survivalia ole, vaan Actionhorroria. Kauhua tosin tässä taitaa olla tarpeeksi ainakin itselleni :D
Noh erona ehkä se et RE4 on tarkotettukki enemmän action painotteiseks ja se pelattavuus on tehty sen mukaseks. James on tässä vähän kömpelö lähitaistelussa ja tähdätessäkin kädet heiluu. Perustelevat tätä sillä et kyseessä on perusjamppa, mut tää sama perusjamppa kuitenkin tän remaken aikana pistää vähintään 200 hirviötä nippuun niin siitä perusjampasta ylennytään veteraaniks jo ennen ekaa varsinaista aluetta…

En nyt äkkiseltään keksi mihin tätä vertais. RE2 remake ois periaatteessa mut siinä kyllä pitää jumpata resurssien kanssa ja pakoon juokseminen on pakollinenkin strategia monessa paikkaa.

Kauhua tässä on noh, ehkä eniten mitä moderneista kauhupeleistä tulee itelle mieleen. Poislukien Amnesia The Bunker joka taitaa itelle kärkipaikkaa pidellä. Ensimmäinen Amnesia ja Outlastit ei juurikaan enää jaksa säväyttää, eikä oikeen muutkaan ”juokse ja piiloudu koska et voi puolustautua”-kauhupelit koska se pakoonjuokseminen ja piiloutuminen käy nopeesti vanhaks ja jännitys katoaa. Sama jos niissä sattuu kuolemaan niin se on kerrasta jännite pois ja yrittämään uusiks.

Toki näähän on täysin mielipidekysymyksiä mikä kuumottaa ja ketäkin, mut kyllä mun kirjoissa noi kauhupelit joiden mekaniikat on juoksemista jää vähän kädenlämpösiks. Mut sit taas kun pelaajalle annetaan työkalut puolustaa itteänsä ja oma selviytyminen on siitä kiinni niin sit alkaa viisari värähtämään. Tuohan tuotiin tuohon The Bunkeriin uutuutena et nyt oli muutakin kun juoksemista ja se kummasti lisää panoksia koko touhuun.

Erityismaininta siitä et tässä ei oikeastaan jumpscareja oo kun ehkä muutama ja nekin on tasoa et ääni kuuluu jostain tai taulu tippuu seinältä. Peli ei yritä aiheuttaa sydänkohtausta eikä kauhu perustu säikäyttämiseen vaan puhtaaseen ahdistavaan ja painostavaan tunnelmaan ja äänimaailmaan, ihan just kuten pitääkin. Vaikka tunnelma onkin vähän eri kun orkkiksessa niin on se silti huippuluokkaa ja varsinkaan näin ekalla pelikerralla ei tee mieli pelata kovin montaa tuntia putkeen koska noh, tää nyt on vaan yksselitteisesti aika raskasta pelattavaa, mikä on kauhupelin kohdalla yleensä hyvä juttu.
 
Pari tuntia nyt pelattuna ps5 ja apua tarvitsen kassakaappiin liittyen. Tiedän yhdistelmän mutta miten sen saa hyväksyttyä kassakaappiin? Vaikka käännän oikean numeron kohdalle niin vaikka painaa accept x niin hyppää vaan nollaan se koodirulla? Ei pääse pelissä eteenpäin tämän takia. Mistään napista ei hyväksy numeroa. Millä tuon naksaus äänen saa kun oikea numero valittuna? Ja mulla on eri paikoissa numerot kuin tuossa videolla. Onko tämä pelin rikkova bugi vai mitä hittoa?

Eli kohdasta 1:31:31 on kyse
 
Pari tuntia nyt pelattuna ps5 ja apua tarvitsen kassakaappiin liittyen. Tiedän yhdistelmän mutta miten sen saa hyväksyttyä kassakaappiin? Vaikka käännän oikean numeron kohdalle niin vaikka painaa accept x niin hyppää vaan nollaan se koodirulla? Ei pääse pelissä eteenpäin tämän takia. Mistään napista ei hyväksy numeroa. Millä tuon naksaus äänen saa kun oikea numero valittuna? Ja mulla on eri paikoissa numerot kuin tuossa videolla. Onko tämä pelin rikkova bugi vai mitä hittoa?

Eli kohdasta 1:31:31 on kyse


Pitää kääntää oikeaan suuntaan. Yhtä kassakaappia en saanut auki ellen tullut siihen numeron kohdalle oikeasta suunnasta.
 
Pitää kääntää oikeaan suuntaan. Yhtä kassakaappia en saanut auki ellen tullut siihen numeron kohdalle oikeasta suunnasta.
Ja mielestäni numeroiden välissä ei saa painaa mitään. Käännät oikeen suuntaan, oikean numeron kohdalle ja painamatta mitään käännät seuran numeron oikeaan suuntaan. Kun olet asettanut kaikki numerot niin vasta siinä vaiheessa painat accept.
 
Kyllä tuossa kassakaapissa piti jokaisen numeron kohdalla painaa x accept ja jos painoi väärää niin heti nollaantui. Yhdistelmä myös vaihtelee näköjään. On eri kuin tuossa videolla minkä ylempänä laitoin. Kokeilin ensin videon yhdistelmällä, ei ole oikein. Kokeilin jokaisen numeron kohdalla että minkä se oikein hyväksyy ja oikean kohdalla kuului naksaus ääni. Nyt pääsin tuon kohdan.
 
Kyllä tuossa kassakaapissa piti jokaisen numeron kohdalla painaa x accept ja jos painoi väärää niin heti nollaantui. Yhdistelmä myös vaihtelee näköjään. On eri kuin tuossa videolla minkä ylempänä laitoin. Kokeilin ensin videon yhdistelmällä, ei ole oikein. Kokeilin jokaisen numeron kohdalla että minkä se oikein hyväksyy ja oikean kohdalla kuului naksaus ääni. Nyt pääsin tuon kohdan.
Vaikeustaso vaikuttaa varmaan tuohon mikä se koodi on.
 
Melko alussa vielä, nyt matkalla
Tsairaalaan
mutta tosiaan huomannu ton että vihollisia ja ammuksia on huomattavasti enemmän. Joka kieltämättä hieman syö painostavaa tunnelmaa koska se ns. "pelillistää" kokemusta ja toistaa itseään. Kuten sanoin, muistikuvat on hatarat alkuperäisestä mutta siinä varmaan lahdattiin sama määrä vihollisia koko pelin aikana mitä tässä tuon ekan kunnon alueen aikana. Vaikutteet tuntuu jopa vähän "Resident Evilmäisiltä" joka on irvokasta sikäli koska mun mielestä Ressa ja Silent Hill on painineet aina eri sarjassa ja hyvä niin. Siinä ehkä suurin miinus tällä hetkellä. Muuten kyllä hyvä tunnelma ja meno on jees!

Resurssit on ainakin jollain tavalla randomoitu, huomannut että jos kuolee ja jatkaa checkpointista niin seuraavista n. 5 laatikosta tuli eri määrä healthia ja ammuksia kuin aiemmin. Esim. 5 kertaa peräkkäin tuli ammuksia, kun kuolin niin samoista tuli 3 kertaa ammuksia ja 2 kertaa healthia. Joka tapauksessa hyvin riittäneet tähän mennessä.
 
Nyt on noin 11h takana ja aletaan lähestymään pelin loppupuolta. Historical Society kohtaan jäin ja tässä kohtaa itselle tulee aina sellainen "endgame" fiilis vaikka matkaa on vielä. Ennen sairalaa mietin ettei peli ole kovin pelottava mutta sairaalan ja pimeiden katujen aikana tunnelma on kyllä kohonnut roimasti ja sellaista pientä jännitystä oli havaittavissa. Mutta ne perkeleen jalkahirviöt saatana kun ne kykkii nurkkien takana kun mitkäkin kämpperit ja hyppää aina naamalla, tuotu peliin vähän jump scareja niiden avulla ja muutaman kerran saanut säikäytettyä. Pieni kiva extra alkuperäisen ystäville on nämä löydettävät muistot alkuperäisestä pelistä jotka tuovat hymyn naamalle.

No nythän ne pelin parhaat hetket on vasta alkamassa joten mielenkiinnolla odotan mitä sillä on tarjota.
 
Nyt on noin 11h takana ja aletaan lähestymään pelin loppupuolta. Historical Society kohtaan jäin ja tässä kohtaa itselle tulee aina sellainen "endgame" fiilis vaikka matkaa on vielä. Ennen sairalaa mietin ettei peli ole kovin pelottava mutta sairaalan ja pimeiden katujen aikana tunnelma on kyllä kohonnut roimasti ja sellaista pientä jännitystä oli havaittavissa. Mutta ne perkeleen jalkahirviöt saatana kun ne kykkii nurkkien takana kun mitkäkin kämpperit ja hyppää aina naamalla, tuotu peliin vähän jump scareja niiden avulla ja muutaman kerran saanut säikäytettyä. Pieni kiva extra alkuperäisen ystäville on nämä löydettävät muistot alkuperäisestä pelistä jotka tuovat hymyn naamalle.

No nythän ne pelin parhaat hetket on vasta alkamassa joten mielenkiinnolla odotan mitä sillä on tarjota.
Taitaa olla vielä hyvästi matkaa tuosta ennen, ku loppuu. Jossain arvostelussa taidettiin tuumata, että varsin viimeisiä alueita on pidennetty alkuperäisestä roimasti.
 
Taitaa olla vielä hyvästi matkaa tuosta ennen, ku loppuu. Jossain arvostelussa taidettiin tuumata, että varsin viimeisiä alueita on pidennetty alkuperäisestä roimasti.

Eihän se alkuperäisessäkään ollut kun joku puolväli tai vähän yli. Mutta siitä vaan loppuu se haahuilu ja mennään putkessa loppupeli niin tulee vaan sellanen olo. Toki en tiedä mitä tällä uudella on tarjota.
 
Eihän se alkuperäisessäkään ollut kun joku puolväli tai vähän yli. Mutta siitä vaan loppuu se haahuilu ja mennään putkessa loppupeli niin tulee vaan sellanen olo. Toki en tiedä mitä tällä uudella on tarjota.
Joo en minäkään. Toluca Prison mestassa ite haahuillut vielä. Taisi olla 13h pelikellossa. :)
 
Nyt on noin 11h takana ja aletaan lähestymään pelin loppupuolta. Historical Society kohtaan jäin ja tässä kohtaa itselle tulee aina sellainen "endgame" fiilis vaikka matkaa on vielä. Ennen sairalaa mietin ettei peli ole kovin pelottava mutta sairaalan ja pimeiden katujen aikana tunnelma on kyllä kohonnut roimasti ja sellaista pientä jännitystä oli havaittavissa. Mutta ne perkeleen jalkahirviöt saatana kun ne kykkii nurkkien takana kun mitkäkin kämpperit ja hyppää aina naamalla, tuotu peliin vähän jump scareja niiden avulla ja muutaman kerran saanut säikäytettyä. Pieni kiva extra alkuperäisen ystäville on nämä löydettävät muistot alkuperäisestä pelistä jotka tuovat hymyn naamalle.

No nythän ne pelin parhaat hetket on vasta alkamassa joten mielenkiinnolla odotan mitä sillä on tarjota.
Prison ja Labyrinth on pelin hikoiluttavimmat mestat tunnelman puolesta et siellä sit viimeistään pitäis fiilistä alkaa löytymään. Vähän alle puolivälin arvioisin olevan tossa, etenkin kun sitä Prisonia on pidennetty aika roimasti.

Mulla meni eilen tää läpi, 13h kellossa ja standard/standard vaikeustasona. Kuolema korjas tasan kerran ja sekin jäi itelle vähän epäselväks et mitä helvettiä siinä oikeen tapahtu.

Ihan kiva, mut toisaalta vähän siinä ja tässä onko tähän taiottu liikaa pituutta lisää. Ainakin siinä rajoilla ollaan, sillä tarina on identtinen ja se on vähän niinkun rakennettu alkuperäsen keston ympärille. Tähän on lisätty uusia cutscenejä jotka ei oikein mitään lisäarvoa tuo, ihan vaan sen takia et pelaamista pitää rytmittäö jollain tavalla. Hahmoista moni kans tuntuu olevan aika erilaisia verrattuna alkuperäseen, huomattavin esimerkki tästä on James joka vaikuttaa koko pelin ajan olevan ihan täysissä järjen voimissa. Alkuperäsessä kaveri hyppi kuiluihin ja tunki kättä reikiin hetkeäkään epäröimättä, mut tässä jostain syystä on sit lisätty jotain panikoitunutta hengitystä ja epäröintiä noihin kohtiin, vaikka James edelleen alkumetreillä tokasee ettei häntä juurikaan kiinnosta onks toi kylä vaarallinen vai ei, implikoiden sitä et ei juurikaan kiinnosta mitä itelle käy. Kumpi se nyt sit on?

Combatista kerkesinkin jo narista. Tuntu et se loppupuoliskolla helpotti vähäsen mut on sitä silti tässä kyllä liikaa. Loppustatistiikat sano et 310 vihollista tuli pistettyä levyiks ja no, siltä se oikeasti tuntukin. Tuosta vois puolet leikata ja leikata puolet resursseista ja olis jo parempi.

Mut noin muuten tää oli ihan kiva, alueet oli hyvin suunniteltuja. Puzzlet sai hetkeks välillä miettimään ja etenkin bosseja oltiin parannettu niin paljon et orkkiksella ei oo mitään jakoa siihen mitä tässä on tarjolla. Mut tää on silti vaan vaihtoehto alkuperäsen rinnalla, ei korvike. Veikkaan että parinkymmenen vuoden päästä voi olla et edelleen sitä orkkista muistellaan eikä välttämättä tätä.

Siitä huolimatta sellanen 8/10, vastoin odotuksia yllättävän onnistunu uudelleenversiointi joka ei mokaa tarinan isoimpia hetkiä ja suurimmat synnit on combatin tiheys ja ehkä hippasen pitkäks venytetty kesto. Jokatapauksessa eiköhän tästä platina tuu napattua vielä, suunnittelin jo NG+ pelikertaa sillä silmällä et saa mahdollisimman monta endingiä kerralla pois alta ja sen melee only-trophyn samalla.
 
Alex on tehnyt katsauksen pelin stutterointi ongelmaan, joka esiintyy sekä PC:llä että konsoleilla. Se joka on tullut itsellekkin selväksi niin valitettavasti pelissä ei ole shader compilation stutteria vaan se pahempi eli traversal stutter joka ei mene pois vaikka kuinka pelaisi saman kohdan uudestaan kuten shader compilation stutterit.

 
Pikku hiljaa oon pelannut tätä PC:llä ja onhan tässä teknisiä ongelmia mitkä liittyy tuohon UE5 moottoriin, mutta ei se ole tässä tapauksessa pelinautintoa häirinnyt, tässä uidaan oikeasti tarinan ja tunnelman puolesta niin syvissä vesissä että ei nuo töksätelyt haittaa, pelissä on niin kova imu päällä.
 
Peli pamahti läpi. Reilu 17h. Easy/Hard. Loppu oli Vesi.

Mitähän tästä nyt sanoisi. Grafiikat on upeat ja Silent Hill 2 ympäristöt, hahmot (et sinä Angela), viholliset ja kaikki muu on tuotu todella hienon näköisesti uudelleen luotuna vuoteen 2024. Ääninäyttely oli todella todella laadukasta ja kaikki hahmojen eleet kasvojen animaatiot herättivät ne upeasti eloon. James Sunderlandin ääni Luke Roberts ansaitsee erityismaininnan todella todella upeasta suorituksesta.

Tarina on jotakuinkin tismalleen sama kuin alkuperäisessä ja dialogi on myös suurimmaksi osaksi samaa joten sillä rintamalla nyt ei voitu mennä pieleen, se toimi alkuperäisessä ja se toimii edelleen loistavasti.

Pelattavuus on se missä ne suurimmat erot tulee alkuperäiseen. Pelin kontrollit on tuotu loistavasti nykyaikaan ja melee combat on nyt varteenotettava vaihtoehto koska se on vain hauskaa. Kokonaan uusia alueita on tuotu peliin isolla kädellä ja se näkyy kestossa joka on yli kaksinkertainen alkuperäiseen nähden. Silent Hillin kaduilla on paljon rakennuksia joihin pääsee sisään, ikkunoita mitä rikkoa ja paljon muuta uutta. Pelin pulmat on hard tasolla aluksi todella haastavat mutta kun päästään pelin toiselle puoliskolle missä toiminta lisääntyy niin pulmat yksinkertaistuu ja ei niitä minuuttia kauempaa tarvi miettiä.

Mikään super pelottava tämä peli ei ole kuten ei ollut alkuperäinenkään. Muutama vähän ahdistavampi alue pelissä on kuten sairaala ja labyrintti. Mutta varsinkin pelin loppu on todella jopa rentouttavaa menoa kun keskellä päivää sumussa saa seikkailla. Olihan siellä viimeisessä paikassa se yksi äärimmäisen ahdistava kohta kun aseet ja healthit pitää riisua pois ja kuumottavia tyyppejä hiipii käytävillä.

Jos jotain maristavaa pitää keksiä niin vähän liikaa oli taisteluita pelissä. Oma lopullinen tappomäärä oli 398 joka on kolmekertaa enemmän kun keskiverto läpiveto alkuperäisessä. On niitä vihuja alkuperäisessäkin lähes 300 mutta kun suurinta osaa ei tarvi tappaa niin sitä taistelua kertyy paljon vähemmän. Myöskin typeriä en voi kulkea tästä koska siinä on nilkan korkuisia kukkaruukkuja edessä tuli vastaan aina paikoitelleen, vaikka ei tällainen pelimäisyys tästä huonompaa tee mutta kyllä se vähän rikkoo immersiota. Kaikki uudet alueet ei ollut niin tarpeellisia ja oli paljon sellaista ryömimistä ja hivuttautumista ahtaista raoista. Myöskin stutterointi ongelma oli paikoitelleen ja veikkaan että sen syy on pelin sumu koska aina kun olet alueella missä ei ole sumua vähenee stutterointi 95%.

Kokonaisuus on mestarillinen kauhupeli joka nousee viimevuosien parhaiden (RE4, AW2 ja DSR) tasolle ja sanoisin että ainostaan Ressu 4 Remake on näistä tätä parempi. Hyvää tässä on myöskin että koska pelattavuus on niin erilaista ja pelaaminen tuntuu todella erilaiselta ettei tämä korvaa alkuperäistä vaan toimii sen rinnalla erillaisena versiona joka on jossain asioissa parempi ja joissain huonompi mutta molemmilla on paikka pelikirjastossa. Tosin toisin kuin RE4 ja DS jotka on helppo pelata nykypäivän PC:llä alkuperäisessä muodossa, tätä peliä ei ole jos ei laske emulaattoreita. Itse kuitenkin ottaisin ihan virallisen kunnon remasterin siitä eikä sitä kökköä HD versiota.

Iso suositus kaikille kauhun ystäville.
 
Ylös Bottom