Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Silent Hill 2 Remake

Joo, kauhupelit toimii varmaan parhaiten kun ne on suunnilleen alle 10h, niin kuin ne ennen vanhaan olivatkin. Ei niin pahasti ehdi turtua ja homma pysyy tuoreempana. Sinänsä vaikka ei niin "kauhealta" tämä kauhu tunnukaan, niin tässä kuten AW2:ssa sitten muut osa-alueet kyllä toimittavat sen verran hienosti puutteistaan huolimatta, että saavat kokonaisuudesta erinomaisen. Äänimaailma on kyllä tässä hyvä, ei käy kiistäminen. Useamman kerran tullut nostettua luureja korvilta, että tuleeko ne äänet pelistä vai onko joku muukin hereillä.

SH4 sen mitä alkupuoliskoa pelannut, niin tykkäsin kyllä huoneesta ja pelistä ihan muutenkin, mutta mitä lukenut lopun saattohommista yms (ei siis omakohtaista kokemusta), niin ei hirveästi houkuttele, paitsi ehkä jos pc:llä saisi jotkut modit tms estämään turhautumisen. Tosin, voi hyvinkin olla, että tuota on vain liioiteltu ja se ei sitten niin ankeaa olisikaan. Joka tapauksessa, remakeja vaan lisää jos laatu saataisiin pidettyä tällä tasolla ja vähän hiottua vielä.

Tässä nyt ollaa hetken jaariteltu mikä toimii ja mikä pelottaa jne, ei tämä nyt ole mitään että "no mikset sinä nyt koe asia kuten minä" vääntelyä, jokainen kokee miten kokee, mutta tässä on vain se kokonaisuus, AW2 on tullut myös vertailukohteeksi, se mikä tässä toimii on että hahmo on hyvin rauhallinen siitä huolimatta että on joutunut ns. helvettiin. Kyllähä se välillä pienesti ähkii niiku normaalit ihmiset muttei olla mehusteltu liikaa kaikella ähkimisellä ja "wtf is that" kommenteilla ja paniikilla ja itsensä kanssa puhumisella että kyllä nyt on vaikea elämä, annetaan sen pelaajan itse päättää onko nyt syytä ähkiä ja huolestua.

Ehkä se pelin hiljaisuus on mulle ainakin se kovin juttu, siitäkin on sanottu että liian pimeä mutta mun mielestä silent hilleis on tullut siitä ainoasta taskulampun valosta näkyvä valo jonkinlainen oma juttunsa ettei anneta pelaajalle liikaa näkyvyyttä ja itse kyllä tykkään siitä, ilman taskulamppua joissakin kohissa täysi pimeys.

Peliä nyt takana 4h30min ja hyvin rauhallisesti tässä on edetty, ei ainakaa ekalla pelikerralla ole kiirettä juosta läpi, siitä samaa mieltä ettei kauhupelit tarvitse olla mitään 40h eepoksia, 10 max 20h on just sopiva juurkin sen takia ettei tule sitä että alkaa turtuu. Pidetään paketti tiiviinä. Tätä nyt on jonnin verran kai pitkitetty mut saa tän kai ihan kymmeneski tunnis läpi mut se olis sit jonkinlaista speedrunia.

Nyt tuli eka puzzle vastaan mihin jäi sit kunnolla jumiin eli huone missä: (sisältää vinkkeja ja ratkasun puzzleen muttei suoraan päin naamaa.)

On niitä yöperhosia, varmaan yli tunnin pähkäilin. En halunnut ratkasua googlella mutta halusin vinkin, kirjoitin vielä että "Moth puzzle tips no spoilers nii kyllä vitutti ku eräs sivusto siitä huolimatta lykkää heti ekana sen koodin eteen ja sit vasta alkaa selittää niitä vinkkejä. Sen verran kyllä olin oikeilla jäljillä että siellä oli se "kuu" yöperhonen, "silmät" ja "pääkallo" kuun perhosten siivistä laskin että niitä puolikuita on 8, silmiä 5 ja pääkalloja 2, (852) ovessa sit oli se - + ja - eli jotain piti lisätä ja laskee.

Aloin sit liikaa pähkäilee ku siitä ois pitänyt tajuta että 8 kuuta miinus 5 silmää, 5 silmää plus kaks pääkalloo, 5 silmää miinus kaks pääkallo tulee niistä laskettuna oikea koodi.

Olin niin lähellä mut en tajunnut vaan lähin miettii jotain niin monimutkaista vaikka se vastaus olikin melko helppo, ainakin näin jälkeenpäin ajateltuna. Jatkossa en kyllä edes mene googlettaa kun tuntuu et sielt väkisin tulee samantien naamaan se vastaus vaikka kuinka varovasti yrittää katsoa.

Yleensä en nyt niin välitä ratkasenko nyt jonkun puzzlen itse vai kattoo suoraan googlesta vastauksen. Ehkä sen takia kun kaikki vanhan ajan silent hillit tuli pelattua ihan omilla avoilla kun ei ollut mitään youtubea mistä kattoo niin kärsittiin sit vaikka pari päivää kunnes tajusi.

Nyt tuli eka puzzle vastaan mihin jäi sit kunnolla jumiin eli huone missä: (sisältää vinkkeja ja ratkasun puzzleen muttei suoraan päin naamaa.)

On niitä yöperhosia, varmaan yli tunnin pähkäilin. En halunnut ratkasua googlella mutta halusin vinkin, kirjoitin vielä että "Moth puzzle tips no spoilers nii kyllä vitutti ku eräs sivusto siitä huolimatta lykkää heti ekana sen koodin eteen ja sit vasta alkaa selittää niitä vinkkejä. Sen verran kyllä olin oikeilla jäljillä että siellä oli se "kuu" yöperhonen, "silmät" ja "pääkallo" kuun perhosten siivistä laskin että niitä puolikuita on 8, silmiä 5 ja pääkalloja 2, (852) ovessa sit oli se - + ja - eli jotain piti lisätä ja laskee.

Aloin sit liikaa pähkäilee ku siitä ois pitänyt tajuta että 8 kuuta miinus 5 silmää, 5 silmää plus kaks pääkalloo, 5 silmää miinus kaks pääkallo tulee niistä laskettuna oikea koodi.

Olin niin lähellä mut en tajunnut vaan lähin miettii jotain niin monimutkaista vaikka se vastaus olikin melko helppo, ainakin näin jälkeenpäin ajateltuna. Jatkossa en kyllä edes mene googlettaa kun tuntuu et sielt väkisin tulee samantien naamaan se vastaus vaikka kuinka varovasti yrittää katsoa.

Yleensä en nyt niin välitä ratkasenko nyt jonkun puzzlen itse vai kattoo suoraan googlesta vastauksen. Ehkä sen takia kun kaikki vanhan ajan silent hillit tuli pelattua ihan omilla avoilla kun ei ollut mitään youtubea mistä kattoo niin kärsittiin sit vaikka pari päivää kunnes tajusi.

Sama kävi itellä tän puzzlen kanssa, mietin ihan väärällä tavalla sitä vaikka ratkaisu oli simppeli.

Sama kävi itellä tän puzzlen kanssa, mietin ihan väärällä tavalla sitä vaikka ratkaisu oli simppeli.

Joo siinä olin oikeilla jäljillä mut sit rupes laskee jotain ihan outoja jotka varmasti sotki vaan lisää. Jatkos kun tulee puzzlei vastaan pitää yrittää ottaa aina kaks askelta taaksepäin, hengittää syvään eikä antaa aivojen lentää ja välttää sitä ylimiettimistä. Kolikkopuzzle oli siinä mielessä "helppo" kun siinä oli ne runovinkit niin luki rauhassa, sama se eräs huone mihin jää jumiin ja seinässä runovinkki ja kattoo ympärille nii vastaus löytyy. Tässä ei ollut mitään semmosta.

Soundtrackistä, eilen tuli eräs kohtaus ja sit se kuuluisa silent hill 2 alkuperäinen pianomusiikki, huh kyllä siinä palattiin ajassa taaksepäin. Oikee hyräili siinä mukana! :D

Tämän myötä silent hill nälkä vaa kasvaa niin tuli katsottua oisko vanhoja silent hillejä myynnis, melko kuumottavia hintoja mutta HD Collection lähtis suhteellisen halvalla, oliko vpd.s 40e? Oispa siinä mukana vielä se nelonen, mut jostain syystä vaan 2 ja 3.

Tämän myötä silent hill nälkä vaa kasvaa niin tuli katsottua oisko vanhoja silent hillejä myynnis, melko kuumottavia hintoja mutta HD Collection lähtis suhteellisen halvalla, oliko vpd.s 40e? Oispa siinä mukana vielä se nelonen, mut jostain syystä vaan 2 ja 3.
Joo, alkuperäiset alkaa olla aika hintavia. HD Collectionista voi lukea netistä, että mikä kaikki siinä on pielessä. SH3:ssa on uusi ääninäyttely, kakkosessakin sellainen on, mutta siinä on sentään alkuperäinen myös vaihtoehtona toisin kuin kolmosessa. Sumua noissa on vähemmän, ovat enemmän tai vähemmän bugisia jne, mutta noista tosiaan löytyy netti väärällään valitusta. Kuitenkin, on ne parempia kuin ei mitään ja joitain jotkut asiat häiritsee enemmän kuin toisia, niin kannattaa kokeilla ja kaikkea elitististä kritiikkiä ei tarvitse ihan suoriltaan ottaa niin vakavasti.

Itsekin mietin, että voisi ihan piruillakseen pelailla HD Collectionista kakkososan, löytyy PS3- ja X360 -versiot hyllystä, mutta vain pleikkaversiota aikoinaan alusta testasin ja sen jälkeen sitä kai vielä pätsättiin. Boksiversio ei tainnut koskaan saada tuota pleikalle tullutta korjauspatchia valitettavasti.

Se HD Collection on sit aika kehno tapa kokea kumpikaan peleistä. Kolmosessa on pakotettu uusi ääninäyttely joka on omasta mielestä aika selkeä huononnus alkuperäseen, eikä niitä saatu muutenkaan kovin hyvin käännettyä, netistä löytyy varmasti listaus et mitä kaikkea on pielessä, mut kyllä ne tunnelmaltaankin on kärsiny alkuperäsiin verrattuna, parempi kun ei mitään toki, mut ylivoimasesti huonoin tapa kokea nuo. Jos PCllä pelaaminen ei ongelma, niin 2 ja 3 PC versioita on yhteisön toimesta rassattu sen verran jiiriin et ne on alkuperäselle visiolle uskollisia mut sisältää myös parannuksia et toimivat nykyvehkeillä ja tukevat outojakin resoja sinne 4k asti ainakin.

Mitä noihin puzzleihin tulee niin Remakessa tuli itekin pariin otteeseen mietittyä turhan monimutkasen kautta, mut kun muistaa et kyseessä on 2024 ilmestynyt peli niin ei tässä liian pahoja aivopähkinöitä voi olla kun ei kehittäjät halua et pelaajat jää jumiin. Alkuperästä ja 3 kun pelaa puzzlet Hardilla niin sit joutuukin jo aivoja jumppaamaan.

Eilen tuli taas puzzle mihin jäin tunniks jos toiseksi jumiin mutta lupasin itselleni että googleen ei enää mennä, eli puzzle sairaalassa. Spoilerissa oma pähkäilykaavake: :D

SH2 Puzzle.JPG

Ongelmaksi muodostui taas kerran se ylipähkäily ja Einsteinin matemaattinen laskelma. Vaikka se vastaus oli kirjaimellisesti kirjoitettu sun naaman eteen. Mutta aa että se onnistumisen tunne!

Eilen tuli taas puzzle mihin jäin tunniks jos toiseksi jumiin mutta lupasin itselleni että googleen ei enää mennä, eli puzzle sairaalassa. Spoilerissa oma pähkäilykaavake: :D

Ongelmaksi muodostui taas kerran se ylipähkäily ja Einsteinin matemaattinen laskelma. Vaikka se vastaus oli kirjaimellisesti kirjoitettu sun naaman eteen. Mutta aa että se onnistumisen tunne!
Tää rannekkeet käteen on ollut mulle tähän mennessä se ainoa, jota piti googlaa ja kävi just se klassinen, että "tips" antoi heti oikean vastauksen ja en ihan heti löytänyt, että millä siihen vastaukseen päästiin. Olin näköjään vaan puusilmä ja mietin kanssa liian vaikeita. Kassakaappi sit oli sen jälkeen ihan helppo, mut puzzlet onkin mulla normal-tasolla vaan.

Edit: piti mun toisenkin kerran googlaa sit tän jälkeen, ei tosin puzzlen takia, vaan kun en huomannut yhtä itemiä, joka oli naaman edessä.. silmälaseja varmaan kaipailisin jo :D

Itse näin tämän puzzlen ratkaisun jo kaukaa. Se vaan on siitä kiinni että mihin asioihin sattuu kiinnittää huomiota. Olin vaan et "no tää nyt ei ollu edes puzzle" kun peli tosiaan kertoo vastauksen suoraan.

Itse näin tämän puzzlen ratkaisun jo kaukaa. Se vaan on siitä kiinni että mihin asioihin sattuu kiinnittää huomiota. Olin vaan et "no tää nyt ei ollu edes puzzle" kun peli tosiaan kertoo vastauksen suoraan.

Nii monesti puzzlet on hämyjä kun pelaajan huomio kiinnitetää ihan muualle vaikka vastaus on nenän edessä, ite rupesin kattoo ja laskee ihan ylimonimutkaisia lukemia. Varmaa siitä kiinni mihin ensimmäisenä kiinnittää huomiota. Mulla just se käsi meni täysin ohi mut lopuks tuli ahaa elämys kun hetken mietin että kaapissa on 9 nappia/numeroa mutta koodiin tarvitaan 6. Aina jälkeenpäin mietittynä ne on tietenkin lasten leikkiä, tässä ne on vaan niin ovelasti piilotettu että lähtee helposti harhailee, tai jotkut hoksaa heti.

Mulla puzzlet normilla, en sit tiie millaisia ne olis hardilla, varmaa vähemmän vinkkejä? En kuitenkaan uskaltanut hardia laittaa ja tuntuu että kyllä tässä normilla saa ihan tarpeeksi pähkäillä.

Mulla puzzlet normilla, en sit tiie millaisia ne olis hardilla, varmaa vähemmän vinkkejä? En kuitenkaan uskaltanut hardia laittaa ja tuntuu että kyllä tässä normilla saa ihan tarpeeksi pähkäillä.

Tuli siihen yhteen matikkapulmaan kiinnitettyä huomiota kun on katsellut kahta eri pelausta (toinen pelannut alkuperäisen niin pelaa nyt hardilla ja toinen ei mitään aiemmin niin standard). Hardilla oli siinä lisävaikeutena kerto- ja jakolaskukin mukana yhteen- ja vähennyslaskun lisäksi. Hurja lisävaikeuskierre. Muissa onkin sitten ollut vähän mielekkäämpiä eroja mitä muistaa.

Hemmetti et tää sairaala oli sit kammottava mesta! Nyt pakko laittaa save ja jatkaa myöhemmin, pakko vielä ylistää kyllä tässä pelissä tätä äänimaailmaa, huh huh! Jotenkin niin hillitty mutta niin hyvin tehty, missään ei mässäillä tai liiotella kaikilla turhilla efekteillä. Aina kuuluu joku limamönjän lätinää, kuiskauksia, itkua, ratinaa, nitinää, pauketta, sateen ropinaa, aivan jäätävän kuumottavia ambience (mikä onkaa suomeksi) tausta ääniä, joskus hentoa pianoa. Välillä oon jäänyt ihan vaan paikoilleen kuuntelee pelkästään ääniä.

Tarina myös erinomainen sekä ääninäyttelijät hoitaa homman täydellisesti. Eihän tämä mikään breaking bad ole vaan melko yksinkertainen, etsitään vaimoa ja matkan varrella törmätään harvoihin mutta hyvin mielenkiintoisiin hahmoihin, se mystisyys että mitä on tapahtunut/tapahtumassa.

Kaikki tämä maailma, tarina, tunnelma, äänet luovat sen täydellisen kokonaisuuden. Vaikea tämän jälkeen kyllä löytää mitään hyvää kauhupeliä.

Läpi meni, 19h 13min. Huh huh, kylmät väreet tuli kun pääsi videonauhurin ääreen. Eipä osaa oikein tähän hätään muuta kirjoitella kuin että oma goty ja tarina toimii edelleen, myös uusilla näyttelijöillä. Ei täydellinen tietenkään, mutta menee kyllä kaikkien aikojen listalla todella korkealle. Kaikkea ei tullut löydettyä ja ainakin yhteen "lisäripaikkaan" en päässyt. No, tämä tulee pelattua uudestaan varmaan taas ensi vuonna ja joskus toki platta myös.

Ah selvis miksi se välkyntä hävisi performance modista. PSSR poistettiin kokonaan ja se käyttää Epicin omaa TSR skaalausts päivityksen jälkeen. Tämä oli uudella DF videolla.

Ei vielä ihan kunnossa, mutta mitä nyt pari tuntia Prolla pelannut, niin tuo uusin päivitys paransi aika paljon tuota shimmering ongelmaa.
Yritin tuossa aloittaa ja kahden ekan minuutin perusteella todella kiinnostavaa settiä. Mutta onhan tuossa nyt aivan ihmeellistä shimmeringiä noissa lätäköissä (edelleen) ja kauemmas katsottuna kuva jotenkin tosi eläväinen, olisiko ”noisy” oikea termi. Toki jos se tällainen on originelilla ps5:llä niin mikäs siinä en minä nyt niin kultasilmä ole. Mutta toisaalta kun nyt on kuvetta kaivettu niin ärsyttää jos kunnon pro patch tuleekin sitten heti kun pelin vetänyt läpi.

Jätin nyt yhä odottamaan ja jatkoin Final Fantasyn remakea joka ollut monta vuotta tauolla.

Ylös Bottom