Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]
6h pelailua takana niin voisi jotain mietteitä laittaa pelistä. Itse pelannut Socom-sarjaa aiemmin reilusti >1000h, joten perspektiiviä ainakin edellisiin versioihin on. Aloitetaan positiivisista asioista.
Ajan kuluessa odotus peliin laski lähes olemattomaan erinäisten syiden takia. Kuitenkin fiilis peliin oli pääosin positiivinen. Hitboksit on huippuluokkaa, lagi ainakin toistaiseksi olematonta ja ukot kuolee muutamasta osumasta. Ampuminen on sopivan hankalaa, aim-assistia ei ollut mistä tarvitsee antaa suurta plussaa. Rekyyliä tuntuu olevan juuri sopivasti ja kudit osuvat tähdätessä hyvin maaliinsa. Samaan hengenvetoon pitää kuitenkin mainita että hipfire on turhan roiskeista, ei välttämättä ihan Socom 3 tasoa mutta jos ei aivan lähitaistelussa ole, on lähes pakko ampua L1 tähtäyksellä. Pelin tempo on ihan hyvää luokkaa ja ukkojen sekä normaali- että sprinttinopeudet ovat hyvin balanssissa. Alkunaatit ja -sniputukset ovat tekemässä paluuta. Ainakin nuo kaksi mappia mitä pääsi pelaamaan mahdollistavat kummatkin hyvät alkurähinät. Kahden primary aseen myötä ihan näppärä kokeilla alkusniputusta jonka jälkeen vaihtaa rynkkyyn. Vanhan koulukunnan jäsenien iloksi tai vihaksi, myös PMN miinat ovata takaisin turvaamassa selustaa. Kontrollit ovat kohtuullisen selkeästi omaksuttavissa vaikka eroja vanhoihin socomeihin on. R2 heittää käsikranaatin ja L2 vaihtaa aseiden välillä, L1 hoitaa zoomauksen. Tuntuu että näppäimet on kohtuullisen pitkälti otettu MAGista, joka ainakin itselle tuntuu hyvin sopivan.
Huonoista asioista pitää heti mainita kamerakulma. Varsinkin pari ensimmäistä peliä oli todella tuskaista pelata. Tuntuu että kamera on aivan äijän *erseessä kiinni ja näkyvyys oli paikoitellen todella huono. Tähänkin tosin kerkesi tottua jo parin tunnin jälkeen mutta paluu vanhanmalliseen kameraan olisi hyvä. Pelimuodot olivat vähintäänkin outoja verrattuna vanhan Socomin muotoihin. Bomb Squadissa juggernaut-autohaulikko-naatinheitin ukko yrittää muun joukkueen avittaessa purkaa 3 kartalle asetettua pommia toisen joukkueen yrittäessä estää tätä tapahtumasta. Pommimies liikkuu muita selvästi hitaammin mutta (lähi)taistelussa on täysin voittamaton; autohaulikko tappaa 1-2 osumasta ja pommimies ottaa itse osumaa enemmän kuin Socom 2 aikaiset nettijohdonnykijät. Toinen pelimuoto muistutti hieman vanhanmuotoista Control pelimuotoa. Kummatkin joukkueet yrittävät saada haltuun 3 kohdetta. Poikkeuksena vanhaan, pointtia voi hallita vain 1 joukkue kerrallaan. Toisen joukkueen saadessa kaikki pisteet haltuun, aukeaa vastustajan tukikohta johon pitää asettaa beacon, jolloin ilmaisku(?) tuhoaa vastustajan basen ja peli loppuu. Aseiden ja ukon kehittämisestä en sano juuta enkä jaata. MAGissa homma tuntui toimivan, joten annetaan tämän yrittää ainakin vaikka vanhan Socomistin korvaan saattaa hölmöltä tuntua. Betasta ei ainakaan löydy kunnollista partysysteemiä, toivottavasti sellainen tulee sitten kokoversioon. Tällä hetkellä pitää mennä peliin "join friend" periaatteella joka voi heittää pelaajan kummalle puolelle tahansa, joten pelaaminen seurassa on ainakin toistaiseksi hieman hankalaa. Parastahan olisi saada vanhan mallin lobbyt takaisin mutta niitä ei käsittääkseni ole tulossa.
Pelissä on potentiaalia ja kohtuullisen pienillä fikseillä päästään lähelle sitä kunnon Socom-kokemusta. Kameraa taakse, vanhat muodot takaisin ja lonkalta-ampumiseen lisää tarkkuutta niin saadaan hyviä 1vs1 taisteluita vanhaan malliin. Lisää mietteitä tullee tässä tulevan viikon aikana kun pääsee kokeilemaan uusia pelimuotoja ja pelintunteja saadaan vähän lisää.