Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

SOCOM: Special Forces (SOCOM 4)

Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

6h pelailua takana niin voisi jotain mietteitä laittaa pelistä. Itse pelannut Socom-sarjaa aiemmin reilusti >1000h, joten perspektiiviä ainakin edellisiin versioihin on. Aloitetaan positiivisista asioista.

Ajan kuluessa odotus peliin laski lähes olemattomaan erinäisten syiden takia. Kuitenkin fiilis peliin oli pääosin positiivinen. Hitboksit on huippuluokkaa, lagi ainakin toistaiseksi olematonta ja ukot kuolee muutamasta osumasta. Ampuminen on sopivan hankalaa, aim-assistia ei ollut mistä tarvitsee antaa suurta plussaa. Rekyyliä tuntuu olevan juuri sopivasti ja kudit osuvat tähdätessä hyvin maaliinsa. Samaan hengenvetoon pitää kuitenkin mainita että hipfire on turhan roiskeista, ei välttämättä ihan Socom 3 tasoa mutta jos ei aivan lähitaistelussa ole, on lähes pakko ampua L1 tähtäyksellä. Pelin tempo on ihan hyvää luokkaa ja ukkojen sekä normaali- että sprinttinopeudet ovat hyvin balanssissa. Alkunaatit ja -sniputukset ovat tekemässä paluuta. Ainakin nuo kaksi mappia mitä pääsi pelaamaan mahdollistavat kummatkin hyvät alkurähinät. Kahden primary aseen myötä ihan näppärä kokeilla alkusniputusta jonka jälkeen vaihtaa rynkkyyn. Vanhan koulukunnan jäsenien iloksi tai vihaksi, myös PMN miinat ovata takaisin turvaamassa selustaa. Kontrollit ovat kohtuullisen selkeästi omaksuttavissa vaikka eroja vanhoihin socomeihin on. R2 heittää käsikranaatin ja L2 vaihtaa aseiden välillä, L1 hoitaa zoomauksen. Tuntuu että näppäimet on kohtuullisen pitkälti otettu MAGista, joka ainakin itselle tuntuu hyvin sopivan.

Huonoista asioista pitää heti mainita kamerakulma. Varsinkin pari ensimmäistä peliä oli todella tuskaista pelata. Tuntuu että kamera on aivan äijän *erseessä kiinni ja näkyvyys oli paikoitellen todella huono. Tähänkin tosin kerkesi tottua jo parin tunnin jälkeen mutta paluu vanhanmalliseen kameraan olisi hyvä. Pelimuodot olivat vähintäänkin outoja verrattuna vanhan Socomin muotoihin. Bomb Squadissa juggernaut-autohaulikko-naatinheitin ukko yrittää muun joukkueen avittaessa purkaa 3 kartalle asetettua pommia toisen joukkueen yrittäessä estää tätä tapahtumasta. Pommimies liikkuu muita selvästi hitaammin mutta (lähi)taistelussa on täysin voittamaton; autohaulikko tappaa 1-2 osumasta ja pommimies ottaa itse osumaa enemmän kuin Socom 2 aikaiset nettijohdonnykijät. Toinen pelimuoto muistutti hieman vanhanmuotoista Control pelimuotoa. Kummatkin joukkueet yrittävät saada haltuun 3 kohdetta. Poikkeuksena vanhaan, pointtia voi hallita vain 1 joukkue kerrallaan. Toisen joukkueen saadessa kaikki pisteet haltuun, aukeaa vastustajan tukikohta johon pitää asettaa beacon, jolloin ilmaisku(?) tuhoaa vastustajan basen ja peli loppuu. Aseiden ja ukon kehittämisestä en sano juuta enkä jaata. MAGissa homma tuntui toimivan, joten annetaan tämän yrittää ainakin vaikka vanhan Socomistin korvaan saattaa hölmöltä tuntua. Betasta ei ainakaan löydy kunnollista partysysteemiä, toivottavasti sellainen tulee sitten kokoversioon. Tällä hetkellä pitää mennä peliin "join friend" periaatteella joka voi heittää pelaajan kummalle puolelle tahansa, joten pelaaminen seurassa on ainakin toistaiseksi hieman hankalaa. Parastahan olisi saada vanhan mallin lobbyt takaisin mutta niitä ei käsittääkseni ole tulossa.

Pelissä on potentiaalia ja kohtuullisen pienillä fikseillä päästään lähelle sitä kunnon Socom-kokemusta. Kameraa taakse, vanhat muodot takaisin ja lonkalta-ampumiseen lisää tarkkuutta niin saadaan hyviä 1vs1 taisteluita vanhaan malliin. Lisää mietteitä tullee tässä tulevan viikon aikana kun pääsee kokeilemaan uusia pelimuotoja ja pelintunteja saadaan vähän lisää.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Vai että hipfire tarkemmaksi.

Mun mielestä hipfire tähtäin kokonaan pois useimmista räiskintäpeleistä. Hipfire pilaa yleensä peli-ilon kun tyypit vetää headshotteja lonkalta "600 metrin päästä". Mutta toisaalta monet tykkää nykyään adhd:sta...kivaa.

Enkä tietenkään tarkoita että lonkalta ei pitäisi pystyä ampumaan ollenkaan. Lisäksi muuten realistisen näköisiin peleihin hipfire tähtäin ei sovi ollenkaan. Sellainen maaginen tähtäin leijuu silmämunassa. Scifi räiskinnöissä yms. peleissä sen nyt vielä voi hyväksyä mutta ei sellaisissa räiskinnöissä jotka sijoittuvat nykyaikaan tai historiaan ja tavoittelevat jonkinnäköistä realismia.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Hipfire on koko pelisarjan perusta, eli ei todellakaan pois sitä, vaan L1-tähtäys kokonaan pois.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Odotukset on kyllä tosi alhaalla :/ Ei kyllä kuulosta enää yhtää socomilta. Olisi hienoa saada socom 2:n tapainen peli, eikä tunkea kaikkea turhaa p*skaa sekaan. Yksinkertaisuus kunniaan ! Minkä ihmeen takia niitä lobbyja ei voida peliin laittaa, party ym. systeemit on aivan arseesta. Vanhat lobbyt takaisin ja ss:hauki. Saataisiin paljon paremmat suomi pelit ja seuraakin löytyisi paremmin,saataisiin kaikki suomalaiset peleihin mukaan.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Hipfire on koko pelisarjan perusta, eli ei todellakaan pois sitä, vaan L1-tähtäys kokonaan pois.
Täh onko tässä paskassa vielä L1 tähtäyskin.. Voi tsiisus. Ylänuoli oli ihan hyvä tähtäysnappi.

Ja todellakin tarvitaan lobbyt ja hauki on kala.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

On kyl perhana rasittava toi kuvakulma, ärsyttävää kun oot jossain ovensuussa oikeella puolella ni ukko peittää koko näkyvyyden, enkä ite ainakaan oo löytäny nappia mistä se vaihtais ns. toiselle olkapäälle sen kameran.
Mutta sitten kun kuolee ja spectaa muita, niin sillon on just sellanen kuvakulma mitä toivois itse pelissäkin olevan. Mutta ei niin ei.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

No ei muuta kuin valittamaan asiasta betafoorumeille, eikö? Eivätköhän ne Zipperin jäbät kuuntele kumminkin rakentavaa palautetta ja ei luulis olevan mikään mahdoton tehtävä siirtää sitä kameraa vähän taaemmas.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

No ei muuta kuin valittamaan asiasta betafoorumeille, eikö? Eivätköhän ne Zipperin jäbät kuuntele kumminkin rakentavaa palautetta ja ei luulis olevan mikään mahdoton tehtävä siirtää sitä kameraa vähän taaemmas.

Siellä on jenkeissä sen verran väkevä veteraanien porukka jo tekijöitä höykyttämässä, ettei meidän siihen kuoroon tarvitse välttämättä enään osallistua. Sana on mennyt perille ja jos vain tahtoa löytyy, siirtyy myös kamera sinne perinteiselle paikalle.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Jostain olin lukevinaan että kyllä se sana on mennyt perille ja sille ollaan kyllä tekemässä jotain.
Mutta on kyllä jo nyt paljon paremman tuntunen kun Confrontation. Luodit menee aikaslailla sinne minne pitääkin eikä lagia näy juuri ollenkaan.
Itse en ole tollasella codi punapistetähtäimellä ampunu kun kerran, ja se oli kyllä aikas kuraa omasta mielestä joten heivasin sen heti pois, huono uudistus.
Sekin sanotaan vielä pahaks miinukseks, että toi votepalkkilmotus, se peittää melki koko ruudun, aikas rasittava.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Oliko tänään tulossa täm'ä Beta plussalaisille. Edeltä löysin yhden viestin, jossa puhuttiin 23 päivästä tätä kuuta. Mutta onko se nyt jenkkien vai euron mukainen päivä.

Mutta tässä kuussahan tuo piti vissiin tulla.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Oliko tänään tulossa täm'ä Beta plussalaisille. Edeltä löysin yhden viestin, jossa puhuttiin 23 päivästä tätä kuuta. Mutta onko se nyt jenkkien vai euron mukainen päivä.

Storen päivittyessä(eli tänään) se tulee ladattavaksi PSN+ asiakkaille.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Oliko tänään tulossa täm'ä Beta plussalaisille. Edeltä löysin yhden viestin, jossa puhuttiin 23 päivästä tätä kuuta. Mutta onko se nyt jenkkien vai euron mukainen päivä.

Mutta tässä kuussahan tuo piti vissiin tulla.

Jenkeille oli ainakin jo tullut kun kävin niiden storen tarjonnan katsastamassa.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Kai se on kokeiltava, josko tästä tulisi MAGin jälkeen seuraava move-moninpeli, jota jaksaisi tahkota suomiporukalla. Ei ole aikaisempaa kokemusta SOCOMeista, joten avoimin mielin mennään :).
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Kannattaa laittaa Move ja Navi jo lataukseen, tässä on tiedossa seuraava vähän suurempi liiketunnistusohjaukseen nojaava pelielämys.

Meillä on SOCOMin puolella klaani saitin koville testaajille: KonsoliFIN Beta [KFB]

Jälleen kerran kaikki ovat tervetulleita ja pelin tarjoaman klaanisivun kautta löytää nopeasti suomalaisen peliseuran lähteille.
 
Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]

Nyt löytyy beta storesta, vähän yli 700mb oli kokoa.
 
Ylös Bottom