Vastaus: SOCOM: Special Forces (SOCOM 4) [Hype]
25 pelituntia takana ja koetetaanpa keksiä nyt listaan jotain negatiivistakin, tähän mennessä olen puhunut lähinnä positiivisista puolista.
Ensin kuitenkin ne positiiviset:
- Omaan pelityyliin kuuluu pelata ns. high risk, high reward -tyylillä, eli nipussa saatan saada paljon tappoja tai sitten saatan kuolla monta kertaa putkeen. Tämä toimii Socomissa, koska reittejä on paljon - aina voit päästä kämppijän selkään, jos yksi reitti on tukittu. Tai sitten savustat puskajussit esiin myrkkykaasulla ja yllätät selästä, kun lähtevät karkuun.
- Kuvakulma on hyvä juostessa, silloin näkökenttä on laajempi. Paikallaan ollessa tai kävellessä oma hahmo tulee liian lähelle. Tässä on sekä negatiivinen että positiivinen puoli, mutta tasapainoa tämä tuo juuri kämppimistilanteisiin, kun paikallaan olevan vihollisen näkökenttää on kavennettu.
- Säädettävät tähtäin- ja kääntymisnopeudet, nämä ominaisuudet ovat säilyneet Socomien alusta asti. Vaatii tosin melkein tuon maksimin, että ne ovat riittävän nopeita lähitilanteisiin. Tärkeä osa peliä.
- Streiffaus (sivuttain juokseminen) on nopeaa. Itse lähestyn todennäköistä kämppipaikkaa aina sivuttain sahaten, se on paras tapa välttyä yllätykseltä. Nopea liipasinsormi pelastaa usein.
- Tilastojen runsaus. Pitemmän aikavälin kuluttua tämä on mielenkiintoista luettavaa.
- Tähtäin ei ole magneettinen. Tämäkin aiempien Socomien peruja, vaikka entisaikojen ainutlaatuiseen, taitoa paljon vaativaan tähtäyssysteemiin ei päästäkään.
Sitten negatiivisia puolia:
- Itse pitäisin aika kovana juttuna pelaajien varjoja ja taivaalla vaihtelevaa säätä (esim. pilvet peittäisivät aurinkoa tai tuuli puhaltaisi roskia häiritsemään näkyvyyttä). Kun aurinko paistaisi oikeasta kulmasta, niin saattaisit nähdä kämppijän varjon laatikon takaa. Tämän puuttuminen on miinus.
- Ilmaiskut. Antaa Codien ja Battlefieldien pelleillä näillä, Socomissa sen kuuluu olla jalkaväkisotaa ilman tulitukea. Korkeintaan jokin Enowapin kiinteä GL toimi silloin joskus Socom 2:ssa ja ilmaiskujen tilaaminen yhden kerran SUJOssa, mutta ne sopivatkin kenttiin kuin nenä päähän. Ei kiitos. Kranaatinheittimiä en ole vielä montaa nähnyt, toivottavasti eivät pilaa peliä. Aukeavat joihinkin aseisiin MOD 5:ssa.
- Kranaatit. Edelleen nämä lentävät välillä miten sattuu, jos heität liian ahtaasta välistä. Onneksi eteenpäin on menty alkuajoista, jolloin näitä superpalloja ei saanut lähtemään mihinkään. Tarkkuuskin on onneksi parantunut, etenkin matalilla alueilla. Se kaari puuttuu edelleen, mutta sen puuttuminen on myös positiivinen juttu, vaatii taitoa heittää kranaatti kauas, tiettyyn kohteeseen. Ei sitä kaarta ole oikeastikaan ja kaikki eivät ole pesäpallisteja.
- Suppression-pelimuoto, respaservereillä melkoista sekoilua. Tehtävän (Uplink, Last Defense, Bomb Squad) ollessa mukana pelaaminen on paljon mielenkiintoisempaa. Pelimuotoja saisi tosin olla enemmänkin, alkaen klassisesta demolitionista tai vaikkapa tukikohta-tyylisestä murtautumisesta (vanhan Socomin Breach, yhdistettynä demolitioniin).
- Punapistetähtäys on aivan turha. Lonkalta ammuttaessa tähtäin pysyy tasan tarkkaan siinä kohtaa, missä se on ja pitkälläkin matkalla saa helposti tappoja. Punapiste taas heiluu koko ajan, ainakaan meikäläisen taidot eivät riitä osumiseen sen avulla. Sama juttu, vaikka olisi makuuasennossa ja liikkumatta, heiluu silti.
- Liian lyhyt aika tarkastella tilastoja, ansaittuja mitaleita, asemoodien avautumistaulukkoa ja kokonaisstatseja kierrokselta, kun erä päättyy.
- Tulostaulukko kierroksen aikana on yhtä sekamelskaa. Sen tulisi päivittyä niin, että parhaat näkyvät kärjessä (tappojen tai expan suhteen). Oma nimi on sentään eri värillä.
Loppuun totean, että kiitettävästi Zipper on kuunnellut pelaajia päivitysten osalta, toivottavasti jatkavat samaan malliin. Ensimmäisenä se klaanitaistelu kuntoon, joista ylempänä jo mainittiinkin.