VAROITUS sairas määrä tekstiä kun oli vähän tylsää.
En puhukkaan nyt peleistä vaan markkinoinnista. Tuossa muutaman julkistuksen luettuani ymmärsin miten Sony potkii kilpailua vastaan siitä huolimatta että kone on teknisesti heikompi.
Monet jo huomasivat että GTA on vuoteen 2004 Sonyn yksinoikeus. Toinen, että Soul Calibur 2 tulee ennemmin PS2:lle kuin kilpaileville koneille. Sony on maksanut kelpo summan rahaa, ja mistä syystä? Siitä että GTA edistää niin paljon myyntejä? Osaksi. Siitä että Soul Calibur on niin suosittu? Osaksi. Mutta kerronpa miksi tuollainen toiminta oli uskomattoman nerokas markkinointiveto.
Soul Calibur 2 käyttää kolikkopelinä TriForce alustaa. Loogisesti siis kaikki muut versiot ovat porttauksia tästä, ellei sitten peliä ole tehty samaan aikaan usealle koneelle joka ei ole japanilaisten pelitalojen toimintamallin mukaista, mutta mahdollista. GameCube siis saa edun sillä että sen versio vastaa todennäköisesti teknisesti täysin XboXin versiota, mutta PS2 jää alakynteen hieman tehottomampana koneena, ja kun eri versioita verrataan mainitaan että PS2:lla on mahdollisesti hitaampi ruudunpäivitys, huonommat tekstuurit, aliasointia tai vastaavaa.
Mutta kun SC2 tulee ensin PS2:lle, PS2n on ensimmäinen. Se ostetaan jos taloudessa on kaksi konetta. Versioita ei verrata ja osteta kauniimpaa. Kun muut koneet saavat SC2:nsa se on jo ollut pidempään PS2:lla ja oletuksena on että muiden koneiden versiot ovat parannettuja koska niihin on käytetty enemmän aikaa, vaikka tosiasiassa ne ovat olleet valmiina mahdollisesti jo ennen PS2n versiota.
Toinen on GTA, jonka ostamista voidaan selittää sen suosiolla länsimaissa, mutta silläkin ostolla saadaan hävitettyä muutama mielikuva mikä olisi syntynyt versioista muille koneille. GTA3:n pelanneet tietävät ettei peli ole kovinkaan nopea ja hidastelee tuon tuostakin. XboX olisi tuota peliä luonnollisesti pyörittänyt paremmin. Mutta nyt ei pyöritä koska versiota ei tule. XboX-fanit eivät pääse tekemään kuten Max Paynen kanssa ja näyttämään eroja. Lapset eivät lehdissä näe kuvia joista toinen on kauniimpi.
Tietenkin tulee pelejä jotka osuvat joka koneelle myöhemmin, kuten xengamersissa näytettiin kuvia uudesta x-men pelistä, joissa GameCube ja XboX verisioita tuskin toisistaan pystyi erottamaan mutta PS2-versio pisti esiin, ei tosin edukseen. En nyt tuon E3-tulvan alta löydä linkkiä mutta monet täällä varmaan ovat ne kuvat nähneet.
Mutta GTA ja SC ovat sellaisia pelejä millä on suurempi merkitys sillä ne ovat pelejä jotka myyvät miljoonia, sen takia niiden huomioarvo on huomattavasti parempi. Ei voi muuta sanoa kuin että Sony ei olisi rahojaan voinut sijoittaa paremmin tältä erää.
Kaikki tulevat markkinointigurut, kannattaa seurata videopelialaa. Kiintoisampaa ei voisi olla.
EDIT: Lisänä tähän heitän että pointti on se että Sony pärjää tehottomammalla konsolillaan kilpailun kanssa -> tehon merkitys konsolimarkkinoilla pieni. Jos ylläoleva teksti tuntui hebrealta niin nyt on selvitetty sekin tähän.
En puhukkaan nyt peleistä vaan markkinoinnista. Tuossa muutaman julkistuksen luettuani ymmärsin miten Sony potkii kilpailua vastaan siitä huolimatta että kone on teknisesti heikompi.
Monet jo huomasivat että GTA on vuoteen 2004 Sonyn yksinoikeus. Toinen, että Soul Calibur 2 tulee ennemmin PS2:lle kuin kilpaileville koneille. Sony on maksanut kelpo summan rahaa, ja mistä syystä? Siitä että GTA edistää niin paljon myyntejä? Osaksi. Siitä että Soul Calibur on niin suosittu? Osaksi. Mutta kerronpa miksi tuollainen toiminta oli uskomattoman nerokas markkinointiveto.
Soul Calibur 2 käyttää kolikkopelinä TriForce alustaa. Loogisesti siis kaikki muut versiot ovat porttauksia tästä, ellei sitten peliä ole tehty samaan aikaan usealle koneelle joka ei ole japanilaisten pelitalojen toimintamallin mukaista, mutta mahdollista. GameCube siis saa edun sillä että sen versio vastaa todennäköisesti teknisesti täysin XboXin versiota, mutta PS2 jää alakynteen hieman tehottomampana koneena, ja kun eri versioita verrataan mainitaan että PS2:lla on mahdollisesti hitaampi ruudunpäivitys, huonommat tekstuurit, aliasointia tai vastaavaa.
Mutta kun SC2 tulee ensin PS2:lle, PS2n on ensimmäinen. Se ostetaan jos taloudessa on kaksi konetta. Versioita ei verrata ja osteta kauniimpaa. Kun muut koneet saavat SC2:nsa se on jo ollut pidempään PS2:lla ja oletuksena on että muiden koneiden versiot ovat parannettuja koska niihin on käytetty enemmän aikaa, vaikka tosiasiassa ne ovat olleet valmiina mahdollisesti jo ennen PS2n versiota.
Toinen on GTA, jonka ostamista voidaan selittää sen suosiolla länsimaissa, mutta silläkin ostolla saadaan hävitettyä muutama mielikuva mikä olisi syntynyt versioista muille koneille. GTA3:n pelanneet tietävät ettei peli ole kovinkaan nopea ja hidastelee tuon tuostakin. XboX olisi tuota peliä luonnollisesti pyörittänyt paremmin. Mutta nyt ei pyöritä koska versiota ei tule. XboX-fanit eivät pääse tekemään kuten Max Paynen kanssa ja näyttämään eroja. Lapset eivät lehdissä näe kuvia joista toinen on kauniimpi.
Tietenkin tulee pelejä jotka osuvat joka koneelle myöhemmin, kuten xengamersissa näytettiin kuvia uudesta x-men pelistä, joissa GameCube ja XboX verisioita tuskin toisistaan pystyi erottamaan mutta PS2-versio pisti esiin, ei tosin edukseen. En nyt tuon E3-tulvan alta löydä linkkiä mutta monet täällä varmaan ovat ne kuvat nähneet.
Mutta GTA ja SC ovat sellaisia pelejä millä on suurempi merkitys sillä ne ovat pelejä jotka myyvät miljoonia, sen takia niiden huomioarvo on huomattavasti parempi. Ei voi muuta sanoa kuin että Sony ei olisi rahojaan voinut sijoittaa paremmin tältä erää.
Kaikki tulevat markkinointigurut, kannattaa seurata videopelialaa. Kiintoisampaa ei voisi olla.
EDIT: Lisänä tähän heitän että pointti on se että Sony pärjää tehottomammalla konsolillaan kilpailun kanssa -> tehon merkitys konsolimarkkinoilla pieni. Jos ylläoleva teksti tuntui hebrealta niin nyt on selvitetty sekin tähän.
Viimeksi muokannut moderaattori: