Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Soul Calibur 2

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haisuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sori kaikki, mutta pelikritiikin harrastajana täytyy todeta että VeeÄffän pelaajat tuntuu ylistävän enemmän pelimekaniikkaa ja syvyyttä, ja SC pelaajat isoa kypärää ja seksikkäitä (joskus epämuodostuneita) hirviöitä. Ei vaineskaan, mutta se, mitä peliä pitää parempana, riippuu aina näkökulmasta. Ja näkökulma on poikkeuksetta aina oma. Eli rajallinen ja subjektiivinen.

Kun SC ykkönen tuli ulos, sitä pidettiin genreä uudistavana messiaspelinä, kuten Ocarina Of Timeä 3D-peleissä. Silti itse pelasin samaan aikaan SC:n ohella SF EX 2:sta ja jopa kapista X-men vs SF:ffää PSonella eikä ollut tylsää. DoA 2:sta pelasin enemmän, eikä hävettänyt yhtään (koska se on mielestäni parempi peli kuin SC1). Nyt päästäänkin itse asiaan eli: Enimmäkseen(?) aikuiset ja puoliaikuiset alkavat kiistellä mikä on parempi ja mikä on huonompi peli. Itse näen koko kiistan osana pelikulttuuria, sen jatkuvaa kehitystä ja harrastuneisuutta. Mikä on hyvä asia, bueno.

Mitä 2D-3D-tappeluihin tulee, niin sehän on pitkälti juuri pelimekaniikka/realismikysymys, ymmärtääkseni. Hyvä pelikriitikkokin pitää (harvemmin, valitettavasti) päänsä kiinni asioista, joista ei tajua tujuakaan. Olen toki samaa mieltä siinä, että Mortal Kombat-pelit ja ikivanhat (siis ikivanhat) 2D- ja 3D-mätöt ovat realistisesti "mikä on paras Peli"-yhtälön ulkopuolella, koska niitä on päivityksin ja jatko-osin parannettu tusinankin kertaa kaikissa mitattavissa aspekteissa. Ketään ei erityisemmin täällä ole kiinnostanut puolustaa esim. uusia 2D-mätkintöjä paljoakaan, koska he eivät tiedä/luulevat etteivät tiedä/eivät halua leimautua kuuluvansa fanijoukkoon. Moni tosin pelaa vieläkin niitä mielellään ympäri maailmaa, pelitapa vain eroaa ja pelejä on enemmän 3D-hierarkiaan verrattuna ja niillä on usein enemmän yhteisiä piirteitä. Itse tykkään 2D-pelien realismin puutteesta (kunnon säpinää!) ja usein huomattavasti kiihkeämmästä rytmistä, joka oli pääsyy, miksi päädyin 3D-kelkkaan verrattain myöhään. Eipä kaduta pätkääkään, ja tälläkin hetkellä on Saturnille pari 2D-mätkintää haussa. Ei koristeeksi, vaan pelattavaksi.

Rehellisesti sanoen, mikä tahansa mätkintä jossa on meininkiä ja kilpailuhenkeä kelpaa sosiaaliseksi viihdemuodoksi ainakin joksikin aikaa, etenkin kun sitä kilpailuhenkeä riittää. Joissain vain on meininkiä enemmän kuin toisissa. Kun kerran ollaan aiheessa Virtua Fighter 4 Evolution VS Soul Calibur 2, niin en sano mitään ennen kuin olen pelannut syvällisesti SC2:sta (mikä on pirun paljon enemmän kuin mitä joku Thomas Puha tai Pelit-lehden verbaaliakrobaatti pystyy realistisesti kuvittelemaan). Bruce Lee sanoi että täytyy olla fanaatikko, jos aikoo tulla alallaan parhaaksi, mutta se vaatii myös avarakatseisuutta, ei vain säkin pieksämistä... (o:

Don´t think, Feel. -Jun Fan-
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kun mulla nyt tuntuu olevan sellanen kuva että meikäläistä syytetään pelien vertailusta ynnä muusta tarpeettomasta rähjäämisestä (toivottavasti ei), niin muistutan nyt vaan etten missään vaiheessa sellaseen edes yrittäny sortua. Sanoin a) enemmistön mielipiteen ja b) oman mielipiteen (eli TTT...). Viimeisen päälle totta on nimenomaan se, että jokaisella on ikioma paremmuusjärjestys mätkinnöille eikä kenelläkään muulla pitäis olla siihen mitään sanottavaa. Ugh. Lepo.


Kun kerran ollaan aiheessa Virtua Fighter 4 Evolution VS Soul Calibur 2, niin en sano mitään ennen kuin olen pelannut syvällisesti SC2:sta (mikä on pirun paljon enemmän kuin mitä joku Tuomas Pusa tai Pelit-lehden verbaaliakrobaatti pystyy realistisesti kuvittelemaan

Joo yksikään arvostelija (poislukien jotkut ihan mätkintäsaittien spesialistit) ei kyllä ymmärrä yhtään mitä puppua sitä tulee välillä kirjoitettua kun niitä arvosteluja tekee jostain tämän genren peleistä... Kerrankin kun näkis asiantuntevan mätkintäpelin arvostelun niin onnellinen olisin.


Neonomide - nopeus on 60Hz. :cool:

PS. Mitenhän mulla on sellanen fiilis että cdon vasta lähettää mun SC2:n silloin kun muut jo repivät omistaan muoveja päältä... No toivottavasti ei, olis kiva jo viikonloppuna päästä kokeilemaan.
 
Jep. Lukion maikanope sanoi kerran että makuasioista voi kiistellä mutta niistä ei kannata kiistellä. Tälle "Mikä on paras?"-debaatille voisi avata oman threadin, jossa ihmiset purkisivat tuntojaan ja perustelisivat näkemyksiään, jolloin ehkä joskus kauniina päivänä ihmiset osaisivat filosofoida keskenään sopusoinnussa ja pelata pelejä kiinnostuneesti ja syvällisesti arvioimatta niitä egomaanisella intensiteetillä :D

Joo, ja ehkä Pikku-Bush aloittaa uuden elämän Dalai Llamana...
 
Kävin tänään katsastamassa erään pelikaupan tukku polttavia seteleitä taskussa. Sieltä kaadettiin kuitenkin kylmää vettä niskaan sanomalla, että pelin PS2- sekä Xbox- versiot ovat myöhästyneet viikolla. Onneksi olen suhteellisen hyvä tuttava myyjän kanssa ja tämä vihjasikin, että huomenna on tulossa muutama "salainen" kappale.

Täytyykin käydä huomenna kärkkymässä, heti ruotsinkokeen jälkeen :D.
 
Sain kun sainkin pelin tänään. Ensi kokemus ei ole aivan yhtä järisyttävä kuin Soul Caliburin kanssa mutta hemmetin lähelle päästään kuitenkin.

Weapon Master tuo mukavan nostalgiset fiilikset pleikkarin Soul Bladesta ja pelin musiikit ovat kerrassaan mahtavat!
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Ovatko Soulcalibur.com-sivulla liikelistoissa combot jotka mainittu "just frame"-nimikkeellä sellaisia että jokainen isku on just frame isku vaiko vain ensimmäinen isku?

Esim Ivyn spiral tribute- mistress' justice

Olisi nimittäin viileää jos olisi combo useista just frame-liikkeistä..

Milloin SC2 oikein tulee kotianttilaani niin päästäisiin näistä off-topic löpinöistä?

OT: pelien keskinäinen paremmuus on aina makuasia eli ns. subjektiivinen asia. Subjektiivinen tarkoittaa siis suuretta jota ei voi mitata. Olen havainnut että moni haluaa harrastaa tätä epäkehittävää ajantuhlausta.

- ManjiMaru

Ivyn ST Mistress Justice combojen iskut ovat jokainen Just Frame.
 
Jämähdin kyllä pahemman kerran tuohon Weapon Masteriin. Pelattavaa kyllä riittää, jos saman voi koluta lävitse jokaisella hahmolla. Haastettakin kyllä piisaa ja tässä samalla oppii hieman liikkeitä.

Niin, ja Mitsurugi on seksikkäin. Nightmaret ja muut jäävät pahemman kerran kakkosiksi.

EDIT: Character select... Enpä huomannut tuollaista aiemmin...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Namco ei näköjään tykkää kyyristyvistä pelihahmoista. Tekken nelosessakin se tapahtuu painamalla jompaan kumpaan alakulmaan... :rolleyes:
 
No Tekkeneillä nyt ei Soul Caliburin kanssa paljoa tekemistä ole... Ei AM2 ja Segakaan sama asia ole.

T4:n SS-systeemi muutettiin Tagista liikkuvuuden parantamiseksi, ja yleensä jos kyykyssä ollaan niin suojataan alaviistoon (niinku ennenkin...) tai tehdään mid jabi tai vastaava liike (vrt. VF:n d+p) ja niissä kyllä alaspäin painaminen tarkoittaa justiinsa sitä kyykistymistä. Kaikki toimii vallan hyvin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan illu
No TekkeneillEnyt ei Soul Caliburin kanssa paljoa tekemistEole... Ei AM2 ja Segakaan sama asia ole.

T4:n SS-systeemi muutettiin Tagista liikkuvuuden parantamiseksi, ja yleensEjos kyykyssEollaan niin suojataan alaviistoon (niinku ennenkin...) tai tehdään mid jabi tai vastaava liike (vrt. VF:n d+p) ja niissEkyllEalaspäin painaminen tarkoittaa justiinsa sitEkyykistymistE Kaikki toimii vallan hyvin.

Tiedän. Omistan Tekken nelosen :cool: . Tarkoitin vain implisiittisesti että Tekkenin liikkuminen on alunperinkin erilaista. Toisin sanoen en usko että Tekkenin nykyinen nappisysteemi voisi mitenkään järkevästi toimia 8-way run-tyylillä ilman blokkinappia, jolla voi pysäyttää liikkeen halutessaan. Kuten tehdään SC/VF-peleissä...
 
No niin, nyt on peli minullakin... Ihan nice...

Mut hei! SC2:n stageissa on seiniä! Tämäpä edistysaskel... Vieläkään ei taida tosin olla stagea joka olisi täysin seinien ympäröimä..

Ja millään ei tietenkään saa trainingin tietokonevastustajaa air recoveraamaan tai seinä-techrollaamaan niin että saisi tietää onko itsekeksityt ilmacombot varmoja vai ei. Hohhoijaa. Varsinkin kun olen saanut vaikutelman että peukalosääntönä ilmacombot eivät ole varmoja.

- ManjiMaru

Ivy: d/f+B(counter), b+B, dash, b+B, u/f+B+K
 
Extra puolelta löytyy stageja jotka on seinien ympäröimiä. Namco ryssi sen Practice moden pahemman kerran... Ei olisi varmaan hirveän iso homma ollut se Record mode laittaa sinne.
 
Onko Hesassa ketään jota kiinnostaisi SC2:sen kaksinpelaaminen niin saisi vähän kokeiltuja juttuja..

Toivottavasti SC2:hta on yleensä mahdollista pelata kiinnostavasti eikä esim.
Ivy:
poke, poke, poke, .... , poke (x18), summon suffering, K.O.

En voi ymmärtää koko air controllin funktiota koska itselleni se aiheuttaa lähinnä turhautumista jos 98% mahdollisista comboista joita tulee trainingissa tehtyä eivät olekaan oikeita comboja...
Ensin laukaistaan vastustaja näsinneulan korkeudelle ja sitten muka mikään ei ole varmaa..

Yhdistettynä siihen että liikkuminen tuntuu melko rajoittuneelta vrt. esim. VF4
dash - cancel -> crouch dash
crouch dash - cancel-> väistö
väistö - cancel -> crouch dash
dash - cancel -> väistö
väistö - cancel -> dash
crouch dash - cancel -> dash
kaikki -> guard cancel -> kaikki
Ja etäisyyksien hallinta on vain sormien nopeudesta kiinni.

Eli SC2:ssa luulen että liikkuminen on tyyppiä
8 way run - guard. Siinä se. Paljon pokeaamista ja blokkaamista. Pokeaamista ja blokkaamista. Poke..

Ugh. Toivottavasti joku osoittaa minun olevan väärässä nopeasti. Minähän en siis ole mikään auktoriteetti SC2:ssa. Muuten tässä käy kuten soul caliburin kanssa eli kyllästyn alta aikayksikön.

- ManjiMaru
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Onko Hesassa ketään jota kiinnostaisi SC2:sen kaksinpelaaminen niin saisi vähän kokeiltuja juttuja..

Toivottavasti SC2:hta on yleensä mahdollista pelata kiinnostavasti eikä esim.
Ivy:
poke, poke, poke, .... , poke (x18), summon suffering, K.O.

En voi ymmärtää koko air controllin funktiota koska itselleni se aiheuttaa lähinnä turhautumista jos 98% mahdollisista comboista joita tulee trainingissa tehtyä eivät olekaan oikeita comboja...
Ensin laukaistaan vastustaja näsinneulan korkeudelle ja sitten muka mikään ei ole varmaa..

Yhdistettynä siihen että liikkuminen tuntuu melko rajoittuneelta vrt. esim. VF4
dash - cancel -> crouch dash
crouch dash - cancel-> väistö
väistö - cancel -> crouch dash
dash - cancel -> väistö
väistö - cancel -> dash
crouch dash - cancel -> dash
kaikki -> guard cancel -> kaikki
Ja etäisyyksien hallinta on vain sormien nopeudesta kiinni.

Eli SC2:ssa luulen että liikkuminen on tyyppiä
8 way run - guard. Siinä se. Paljon pokeaamista ja blokkaamista. Pokeaamista ja blokkaamista. Poke..

Ugh. Toivottavasti joku osoittaa minun olevan väärässä nopeasti. Minähän en siis ole mikään auktoriteetti SC2:ssa. Muuten tässä käy kuten soul caliburin kanssa eli kyllästyn alta aikayksikön.

- ManjiMaru

Voi peliä tietty pelata noinkin varsinkin jos yksin pelailee, mutta peli kiertoon vaan, toivottavasti oli vain lainassa. Jos ei SC napannut tuskin tästäkään innostut.
 
Ylös Bottom