Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Star Wars Jedi: Survivor

En usko, että on pelkästään sitä tällä kertaa. Kokeilin tuota 60fps myös ja huomasihan sen, että oli smoothimpi mutta siihen verrattuna tuo 30fps ei tuntunut niin pahalta, kun yleensä. Tuon TOTKin kohdalla tais DF:kin sanoa, että tuntuu todella sulavalta vaikka on 30fps ja jotain veikkailivatkin siihen mikä voisi olla syynä mutta enpä enään muista mikä se oli. Ehkä tässä on jotain vastaavaa.

Voihan se olla että on jotain tekniikoita käytetty. Itse en ainakaan muista huomanneeni että olisi mitenkään erityisen smoothi 30 fps kokemus. Täytyy ehkä vkl kokeilla miltä se tuntuu FF jälkeen, että onko jotenkin smoothimpi.
 
Tässä pelissä tuo 30fps on hyvin toteutettu, meinasin jo jättää pelin kesken, mutta oikeasti yllätyin siitä kuin laadukas tuo 30fps tila on.
Nappasin motion blurrin siihen kaveriksi ja tuli fiilis että mitäs helvettiä, ei muuta kuin kovaa pelaamista vain.

Itellä on vahva tunne että tämä peli on alunperinkin optimoitu 30fps, ja sen takia myös PC kuolee siinä samassa, kaikki CPU sun muut hakkaa aivan saatanasti kattoa, kunhan se 30fps vaan säilyy. Heti kun siitä 30fps tullaan ulos niin nuo devaajat on kusessa.

Ei käy oikeasti sääliksi noita devaajia.
 
Viimeksi muokattu:
On semmonen tyhjiö Zeldan ja FF XVI jäljiltä, eikä playmobil graafiikkainen FFVII maistunut heti perään niin otin tämän työn alle ja jonkinlainen suorituskyky patch tähän on tullut 2kk aikana, koska nyt oli huomattavasti vakaampi, vaikka vieläkin kyllä on parantamisen varaa, mutta ainakin muutama tunti vierähti hyvin jouhevasti.

Josko se Voima nappaisi toisella yrittämällä mukaansa
 
Nyt meni tämäkin lävitse.

Tästä tuli kyllä tämän vuoden isoin pettymys itselle. Ykkönen oli aivan huikea kokemus ja sen loppukohtaus Vaderin kanssa antoi odottaa paljon jatkolta, mutta tämä jäi kyllä varsin kädenlämpöiseksi tekeleeksi.

Asioita jotka häiritsi:
- BD1 leijaili cutsceneissä koko pelin ajan selän yläpuolella kaikilla eri vaatetuksilla mitä vaan kerkesin testata. Itse tykkäsin liivistä ja bandanahuivista, mutta huivi meni jokaisessa cutscenessä rintalastan lävitse, parhaillaan irvisti selästä läpi ja se kyllä häiritsi melkoisesti
- Suorituskyky ei ole enää niin paha kuin julkaisussa, mutta ei sitä kyllä juhlia voi vieläkään. Todella kyykkäävää menoa paikoitellen vieläkin. Jos pyörii näin epävakaasti PS5 niin odotan kauhulla mitä PS4 saadaan aikaiseksi.
- Kentät on ajottain aivan helvetin sekavia. Varsinkin jos yrität lopusta lähteä alkuunpäin ja tutkia samalla tutkimatta jääneet paikat niin jäi ajoittain ihmeellisiin luuppeihin mistä oli helvetin vaikea löytää meditaatiomestaan takaisin
- Kartta on vieläkin pelin heikoin osa-alue ja tuo "avustin" näyttää välillä aivan mitä sattuu. Kartta tappelee paskimmasta karttapalvelun tittelistä Remedyn Controlin kanssa. Fast traveler onneksi pelasti paljon.
- Kykypisteitä sai liian hitaasti suhteessa paljon niitä olisi tarvinnut jos halusi vaihdella yhtään stansseja. Plussaa nollaus mahdollisuudesta.
- Force ei kyllä ollut läsnä hypyissä ja välillä kuolema korjasi turhankin helposti vaikka hyppäsi vain pieneltä kielekkeeltä alas
- Tekstejä ei saa skipattua seuraavaan dialogiin
- kaikkia vihuja ei saanut heitettyä kalliolta alas, esim K-2SO droidia ei saanut alas heitettyä vaan hän jäi "reunaan kiinni", aivan kun olisi ottanut seinä vastaan vaikka alla oli rotko. Todella outo ratkaisu (tiedän että yksillä droideilla oli kengissä raketit ja näiden kohdalla toki ymmärrän ratkaisun)
- ajoittain laatu korvattiin määrällä ja vihuja tuli semmosella joukolla, että oli mahdoton väistää panoksia, kranaatteja ja huitomisia samaan aikaan joka suunnasta
- Juoni ei iskenyt yhtään. Tässä vaan kerättiin romua ja ravattiin eestaas samoilla planeetoilla. Itselle tästä puuttui se imperiumin läsnäolon uhka. Pelkät stormtrooperit ei herätä pelkoa. Kyllä se vaatii Vaiderin painostavan hengityksen ja hitaan, mutta varman askeleen.
Tarinan pakollinen twisti oli nähtävissä niin saatanan kauan, että alko jo ärsyttää.

Plussaa
+ Cal on kyllä hahmona hyvä ja toivoisin rohkeampaa jaakobinpainia hyvän ja pahan taistelun välillä Calin mielensopukoissa.
+ Autenttinen SW fiilis, kaikki näyttää ja tuntuu star warsilta
+ Äänimaailma, pelin parasta antia. Valosapelin ääni saa aina hyvälle tuulelle ja se että jokaisella värillä oli oma soundi kertoo kyllä tekijöiden rakkaudesta Star Wars universumia kohtaan
+ monipuolinen hahmon muokkaus, vaikka vähän turhautti että laatikoista sai aina jonkun kampauksen, olisin mieluummin ottanut jotain hyödyllistä kuin ananas kampauksen, olisi jaksanut tutkia enemmän mestoja
+ Monipuoliset stanssit ja taistelu. Tämä on ehdottomasti pelin parasta antia. Stancet oli tarpeeksi erilaisia keskenään ja siinä on vaan jotain oudon tyydyttävää heittää forcella vihollinen kuiluun, kun tietää että muuten sitä vastaan saa tapella 5min. Diggasin myös ottaa muutaman troopperin backupiksi eturintamaan ja antaa taustatukea takarivistä
+ Droidien höpinät, säälitti tuhota niitä, ovat niin hauskoja veikkoja

Omat stancet oli Darth Maul (twinblade) ja Kylo Ren (crossguard).

Arvosana 7.5. Parasta valosapeliheiluttelua kautta aikain, mutta juoni ja suorituskyky jättää toivomisen varaa
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti päivityksen jälkeen peli toimii noin 100x paremmin joka alustalla. Itselläni ehdottomasti suurin miinus tässä pelissä oli heikko suorituskyky, joten nyt tätä peliä voi kyllä hyvillä mielin suositella kaikille.
 
On tämä kyllä surullista. Peli saatiin valmiiksi neljä kuukautta julkaisun jälkeen mutta oli miljoonamenestys heti julkaisussa. Näin taas pelaajat näyttivät julkaisijoille että keskeneräinen kelpaa täyteen hintaan aivan hyvin.
 
GamingTech-kanavan videon perusteella 60 fps pysyy erittäin hyvin yllä sekä PS5:llä että Series X:llä. RT:n karsimisen jälkeen valaistus ja varjostukset eivät vaan ole enää niin hienoja kuin Quality-tilassa, mutta se on ihan hyväksyttävä myönnytys.

 
Näemmä oma backlog purkaantuu samaa tahtia, kun kehittäjät saavat näitä pelejään patchattua (viimeksi sama juttu Plague Talen kanssa). Nyt on 14 tuntia seikkailua takana, josta pari viimeisintä uuden päivityksen turvin. Ja ero fiiliksessä on kieltämättä valtava. Jotenkin koko graafinen ilme vaikuttaa paremmalta, vaikka yksityiskohtia onkin taustalla karsittu (kuten Tontsan linkittämästä videosta käy ilmi). Yleinen sulavuus vaan saa moisen efektin aikaan aivolohkossa, että vihdoin ollaan modernin tapauksen äärellä.

Muutoin en oikein tiedä, mitä varsinaisesta sisällöstä ajattelisi. Eka osa oli ilmestymisvuotensa kovimpia tapauksia omalle kohdalle, mutta jatko-osa ei innosta läheskään samalla tavoin. Jotenkin odotin tästä isompaa, parempaa ja eeppisempää, mutta kovin kompakti ralli muutaman planeetan välillä eestaas poukkoillen koettelee motivaatiota. Ilman päivitystä olisi ehkä jäänyt jopa kesken, mutta kyllä tämä tulee vielä taisteltua loppuun. Muutamat eeppiset hetket pelastavat paljon ja edelleen tykkään hahmokatraasta. Potentiaalia olis vaan ollut vielä paljon parempaan.
 
On tämä kyllä surullista. Peli saatiin valmiiksi neljä kuukautta julkaisun jälkeen mutta oli miljoonamenestys heti julkaisussa. Näin taas pelaajat näyttivät julkaisijoille että keskeneräinen kelpaa täyteen hintaan aivan hyvin.
Toisaalta, onko tämä keskeneräinen vai ei?

Ymmärrän oikein hyvin, että monille ruudunpäivitys ei ole se tärkein asia.
 
Ei ilmeisesti enää? Jos performance moden fps heitteli 40-60 välillä niin olihan siinä pistetty keskeneräinen kikkare myyntiin, eihän tuossa ole mitään epäselvää.


Joillakin on laatuvaatimukset matalammalla?
Voi sen varmaan noinkin todeta. Tai sitten niin, että toisille ruudunpäivityksen sulavuus ei ole vain aivan yhtä olennainen tekijä pelin hyvän pelattavuuden ja nautinnollisen kokemisen kannalta, kuin toisille. Toleranssissa on todellakin eroja tässä asiassa. Itse esim. nautin aivan tolkuttomasti Starfieldista tällä hetkellä, eikä ruudunpävitys tunnu millään lailla olennaiselta asialta pelissä. Se on kuitenkin varsin tasaisesti 30 FPS, ja peli näyttää upealta ja toimii muutenkin erinomaisesti.
 
Voi sen varmaan noinkin todeta. Tai sitten niin, että toisille ruudunpäivityksen sulavuus ei ole vain aivan yhtä olennainen tekijä pelin hyvän pelattavuuden ja nautinnollisen kokemisen kannalta, kuin toisille. Toleranssissa on todellakin eroja tässä asiassa. Itse esim. nautin aivan tolkuttomasti Starfieldista tällä hetkellä, eikä ruudunpävitys tunnu millään lailla olennaiselta asialta pelissä. Se on kuitenkin varsin tasaisesti 30 FPS, ja peli näyttää upealta ja toimii muutenkin erinomaisesti.
Okei. Itse tuossa tosiaan tarkoitin heittelevää frameratea, oli pelin sitten tarkoitus olla 30fps tai 60fps. Olisi pitänyt olla edellisessä viestissäni vähän tarkempi himputti vie.
 
Peli oli teknisesti keskeneräinen jokaisella alustalla, PC:llä tämä taisi olla Digitalfoundrin vuoden paskimmin optimoitu peli sillä hetkellä.
Kyllä optimointi on iso osa peliä ja jos se on paskasti tehty niin kyllä peliä voi kutsua keskeneräiseksi.

Tässä avataan aihetta hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Peli oli teknisesti keskeneräinen jokaisella alustalla, PC:llä tämä taisi olla Digitalfoundrin vuoden paskimmin optimoitu peli sillä hetkellä.
Kyllä optimointi on iso osa peliä ja jos se on paskasti tehty niin kyllä peliä voi kutsua keskeneräiseksi.

Tässä avataan aihetta hyvin.
Tuossa kuitenkin avataan myös hyvin syitä siitä, miksi nimenomaan isoimmat AAA-pelit ovat ongelmallisia bugien suhteen. Kaikkea ei vaan voida heti huomata millään. Itse väitän, että nämä uusimman sukupolven isot AAA-pelit ovat sulaa mahdottomuutta saada bugittomiksi julkaisussa. Muuttujia on valtavan ohjelmallisen koon ja valtavan yksityiskohtien määrän takia vain niin paljon. Nintendolta asia on toki varsin hyvin onnistunut, mutta siinä on taas syytä huomata, etteivät heidän pelinsä ole niin massiivisia ohjelmalliselta kooltaan tai ylipäätään kaikkien pienten yksityiskohtien osalta. Hienoja pelejä toki, joissa pelisuunnittelu on sinänsä korkealla tasolla. Viimeisin Zelda lienee lähimpänä uusimman sukupolven kokoluokkaa ohjelmalliselta kooltaan, mutta pienehkö peli se siltikin on useimpien isojen AAA-luokan pelien ohjelmallisen kokoon nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom