Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Star Wars: Outlaws

Pelailin sitä demoa ja Star Wars fiilis oli kiva, musat ja pelimaailma jne. Muuten pelin laatu laahasi aika matalalla.

Outlaws on hukattua potentiaalia, kyllä tuosta olisi 8-9 arvosanan peli tehtävissa. Nyt jää sinne kokeman, katsoman ja lukeman perusteella 6-7 asteikolle. Helposti moni voi löytää pelistä itselle hyvän pelin, open world Star Wars on kuitenkin ihan kiva idea. Itsekin voisin tähän joskus panostaa alennuksesta ja saada kevyt viihdettä, mutta viimeistään se kuvanlaatu PS5:lla syö aika pahasti kokemusta. Mustat palkit ja performance tila oli se paras vaihtoehto, mutta ei kovin hyvä sekään.

Ja sitten, kun maailma on pullollaan huippupelejä joita pitäisi pelata ja omat suosikit vielä vie kaiken ajan.

Millä grafiikkaasetuksilla PRO pelaajat pelaa/pelasi? Onko toi 40fps tasasin? Entä kumpi FSR vai PSSR? toi quality 60 fsr kanssa ainaki heittelee varsinki tosharan kylässä.

Millä grafiikkaasetuksilla PRO pelaajat pelaa/pelasi? Onko toi 40fps tasasin? Entä kumpi FSR vai PSSR? toi quality 60 fsr kanssa ainaki heittelee varsinki tosharan kylässä.

Ite pelaan PSSR quality 60 fps ja peli on ollut hyvin tasainen kokemus. Voi toki olla että on heittoja mitkä VRR korjaa pois mutta itse en ole juurikaan huomannut mitään.

Uusi patchi peliin. Se tuo yhden todella kaivatun ominaisuuden, voit nimittäin ampua speederillä vapaasti. Oli meinaan todella ärsyttävä ominaisuus ennen.

Tästä tuli jokin aika sitten katsottua that boy aquan kattava n. tunnin video tubesta ja mulle tuli yllätyksenä miten kukaan on ajatellut tuon orkkis mekaniikan olevan ok.
Eli jos joku ei tiedä niin kun sä avoimessa maailmassa liikut sen speederin kanssa ja sua alettiin jahtaamaan niin ainoa tapa ampua takaisin oli red dead redemption tyylinen dead eye mekaniikka jossa sä "maalaat" kohteet ja hahmo sitten ampuu ne.
No mikä se ongelma oli? Tuon voi aktivoida vasta kun on ottanut tarpeeksi osumaa eli sun pitää tarkoituksella vaan ajaa ja ottaa vahinkoa vastaan jotta voit viimeinkin ampua ne.

Jokohan tästä alkais olemaan nuo isoimmat idiotismit korjattu tämän myötä kun se pakotettu stealth vissiin on poistettu kokonaan, mukaan poimitut aseet voi pitää mukana vaikka kiipeää johonkin ja nyt voi jopa puolustaa itseään speederilla ajaessa.

Ainiin yks tärkeä kysymys vielä.
Voiko sen hakkerointi minipelin skipata kokonaan tai helpottaa jossa pitää valita niitä kuvioita ja sitten peli kertoo sulle jos sulla on oikea kuvio, mutta se on väärässä paikassa jne.
Mä olen tuollaisessa äärimmäisen huono ja varsinkin jos mukaan on laitettu vain tietty määrä yrityksiä ja/tai aikaraja niin nuo aiheuttaa pelkkää vihaa.

Viimeksi muokattu:
Tästä tuli jokin aika sitten katsottua that boy aquan kattava n. tunnin video tubesta ja mulle tuli yllätyksenä miten kukaan on ajatellut tuon orkkis mekaniikan olevan ok.
Eli jos joku ei tiedä niin kun sä avoimessa maailmassa liikut sen speederin kanssa ja sua alettiin jahtaamaan niin ainoa tapa ampua takaisin oli red dead redemption tyylinen dead eye mekaniikka jossa sä "maalaat" kohteet ja hahmo sitten ampuu ne.
No mikä se ongelma oli? Tuon voi aktivoida vasta kun on ottanut tarpeeksi osumaa eli sun pitää tarkoituksella vaan ajaa ja ottaa vahinkoa vastaan jotta voit viimeinkin ampua ne.

Jokohan tästä alkais olemaan nuo isoimmat idiotismit korjattu tämän myötä kun se pakotettu stealth vissiin on poistettu kokonaan, mukaan poimitut aseet voi pitää mukana vaikka kiipeää johonkin ja nyt voi jopa puolustaa itseään speederilla ajaessa.

Ainiin yks tärkeä kysymys vielä.
Voiko sen hakkerointi minipelin skipata kokonaan tai helpottaa jossa pitää valita niitä kuvioita ja sitten peli kertoo sulle jos sulla on oikea kuvio, mutta se on väärässä paikassa jne.
Mä olen tuollaisessa äärimmäisen huono ja varsinkin jos mukaan on laitettu vain tietty määrä yrityksiä ja/tai aikaraja niin nuo aiheuttaa pelkkää vihaa.

Voi sitä ainakin yksinkertaistaa, en ole varma voiko kokonaan poistaa. Peli on kyllä parantunut rutkasti pelattavuuden osalta ja nyt on jopa mielekästä pelata olit missä vaan ja teitä mitä vaan.

Voi sitä ainakin yksinkertaistaa, en ole varma voiko kokonaan poistaa. Peli on kyllä parantunut rutkasti pelattavuuden osalta ja nyt on jopa mielekästä pelata olit missä vaan ja teitä mitä vaan.
Pitää se pelata.. Mutta menee aina läpi, painat mitä tahansa. Eli menee läpi tekee mitä tahansa siinä..

Onkos muut Prolla pelaavat huomanneet ärsyttävää pop-iniä uusimman päivityksen jälkeen varsinkin Tatooinella? Tuntuu, että tämä peli menee vaan huonompaan suuntaan nyt, kun päivittelevät :confused:

Nyt on yli 20 tuntia pelattu ja vielä ollut ihan jees vaikka on tässä muutama asia mikä on häirinnyt.
Tekniseltä puolelta olematon huulisynkka, stutterointi jopa perfomance moodissa perus ps5:lla joillakin alueilla ja pitkät latausajat kuoleman jälkeen.
Tänäänkin yhdessä täysin lineaarisessa tehtävässä peli latasi kuoleman jälkeen pidempään kuin planeetalta toiselle siirryttäessä fast travelin kautta.
Minimap olis myös kiva olla kun nuo paikat on sokkeloisia ja sitten täytyy joko jatkuvasta olla avaamassa karttaa tai käyttää fast travelia.
Sitä viidakkoplaneettaa aloin vihaamaann välittömästi kun nopeasti siellä kävin, koska siellä on oikeastaan pakko seurata teitä sillä speederilla joten silläkään ei ole kiva enää ajaa kun waypoint voi olla vaikka suoraan edessä, mutta välissä on kaks rotkoa jotka pitää kiertää jostain joten siitä vaan availemaan karttaa 10 sekunnin välein.

Sitten se perus ubi pelien kirous jossa peli täytyy tunkea täyteen kaikkia mitättömiä tehtäviä vaikka tässäkin olisi tekemistä ihan tarpeeksi ilman niitäkin.
Siellä ekalla planeetalla tuo vielä jotenkin tuntuu luontevalta kun on iso alue jossa sillä speederilla voi mennä mukavaa vauhtia paikasta toiseen, mutta sitten siellä talviplaneetallakin on jatkuvasti kompassi täynnä kysymysmerkkejä ja se koko paikka on vain yks pieni kylä.
Tänään keskityinkin lähinnä päätarinaan ja isompiin sivutehtäviin sillä muuten pelin rytmitys menee persiilleen ja iskee burnout.
Mä keskityin alussa tekemään niin paljon kaikkea extraa, että sen kannessakin olevan droidin tapasin vasta 15 tunnin jälkeen.

Tuo koko faction systeemi on myös päälleliimattu, koska ne ei koskaan lakkaa antamasta sulle töitä vaikka pettäisit ne joka käänteessä ja tappaisit kaikki jäsenet jotka tulee vastaan.
En tiedä kumpi on typerämpää, tuo vai skyrimin systeemi jossa pääsee joka killan johtajaksi parin tehtävän jälkeen.

Pelattavuus sentään toimii hyvin vaikka tässä on vakiona ihan ihmeelliset napit sillä oikeaa tattia klikkaamalla aktivoidaan katkaisijoita ja poimitaan kaikki tavaratkin. Onneksi mulla on edgessa ne takanapit.
Ilmeisesti tässä voi muuttaa kaikki napit, mutta pelin valikot on niin sekavat, että mä löysin tuon vasta yli 10 tunnin jälkeen kun etsin jotain ihan muuta.
Myös vasta 20 tunnin jälkeen mä opein, että muija tekee kuperkeikan kun painaa kahdesti ympyrää. Voisin vannoa ettei tuota kerrota kontrolli ruudussa eikä myöskään missään alun tutoriaalissa.
Sitä 180 asteen käännöstä mä en saa aluksella tehtyä mitenkään vaikka sen pitäs olla L1+R1. Ellei tuo sitten ole myöhemmin avattava taito.

Mitä siihen hiippailuun tulee niin on tässä kahdesti tullut vastaan tehtävä jossa on erikseen mainittu ettei hälytystä saa tulla, mutta nuo oli muutenkin varsin helppoja kun hieman katsoo mihin on menossa.
Nyt voin itse myös vahvistaa, että sen hakkerointi minipelin saa ihan kokonaan pois ja tiirikoinninkin sellaiseksi ettei ajoituksesta tartte välittää joten voit vaan näpyttää liipasinta niin nopeasti kuin pystyt ja lukko aukeaa.
Nuo ei myöskään vaikuta niihin avattaviin kykyihin jotka avatakseen pitää vaikka hakkeroida kolme terminaalia ilman virheitä.

Meinasin ostaa tämän BF-alennuksista mutta ehkä oli ihan oikea valinta ettei tullut ostettua. Siis ylempää kun vaikkapa luki. Ei sillä etteikö olisi viihdykettäkin tarjoava teos mutta kun ei jaksa sitä Ubi-hommaa missä on ahdettu peli täyteen kaikkea filleriä. Eikä se pelkkä määrä edes ole yksinomaan ongelma vaan se, miten sitä jaetaan eli rytmitetään. Saa peleissä hommaa olla mutta jos sitä syydetään jatkuvasti hirveä määrä kartalle niin menee kaikki into. Joo, kaikkea ei tietysti ole pakko tehdä mutta kyllä itseäni ainakin suoraan sanottuna ahdistaa kun jo alussa saattaa aueta kymmeniä asioita ja kohteita mihin mennä.

Minulla on myös kova himo ostaa peli, kun halvalla saa, mutta olen päättänyt pelata Avatarin ensin loppuun. En tykkää yhtään tuosta pelimekaanikasta, että kartalla pitää löytää aina tietty piste, jossa saa tehdä jonkun kiinnostavan tehtävän. Avatarissakin on mennyt tunteja vain harhaillessa jossain metsässä. En meinannut heti pelin alussa löytää ensimmäistä tukikohtaa, kun ohjeet olivat niin sekavat. Vaikka Ubilla on kiinnostavia pelimaailmoja, nuo rämpimiset ja ylimääräiset kikkatehtävät ei vaan sovi minulle. Sitä voisi pitää ihan omana pelityyppinään, kuten vaikka Hidden Object -pelejä, joita en myöskään koskaan pelaa sen takia, että niissä ei ole minulle mitään järkeä. Jotkut tykkää ja pelaa, hyvä niin. Minusta liiku pisteeseen x -pelit eivät vaan ole kiinnostavia, vaikka muuten peli voisi olla tosi hyvä.

Minulla on myös kova himo ostaa peli, kun halvalla saa, mutta olen päättänyt pelata Avatarin ensin loppuun. En tykkää yhtään tuosta pelimekaanikasta, että kartalla pitää löytää aina tietty piste, jossa saa tehdä jonkun kiinnostavan tehtävän. Avatarissakin on mennyt tunteja vain harhaillessa jossain metsässä. En meinannut heti pelin alussa löytää ensimmäistä tukikohtaa, kun ohjeet olivat niin sekavat. Vaikka Ubilla on kiinnostavia pelimaailmoja, nuo rämpimiset ja ylimääräiset kikkatehtävät ei vaan sovi minulle. Sitä voisi pitää ihan omana pelityyppinään, kuten vaikka Hidden Object -pelejä, joita en myöskään koskaan pelaa sen takia, että niissä ei ole minulle mitään järkeä. Jotkut tykkää ja pelaa, hyvä niin. Minusta liiku pisteeseen x -pelit eivät vaan ole kiinnostavia, vaikka muuten peli voisi olla tosi hyvä.
Kaikki pelithän on "mene pisteeseen x" ja ne eroavat vain siinä, onko se "piste x" näkyvillä vaiko ei. Sekin että millä tapaa se tehtävä lopulta löytyy on vain kiinni kehittäjästä. En itsekään toisaalta pidä siitä että tehtäviä voi mennä ohi koska niistä ei vain tiedä jos ei eksy oikeaan paikkaan ja pahimmillaan vielä aikaankin (eli jonkin tehtävän saa vain yöllä tai vastaavaa).

Jonkinlainen wanhan mallin ilmoitustaulu olisi ihan toimiva. Tai nykyaikaisessa pelissä vaikka sovellus päähenkilön älyvehkeessä, johon tehtäviä ilmestyy järkevään tahtiin. Se että ne vain ilmestyvät kartalle on typerää mutta sekin olisi vielä ok jos niitä vain ei ilmestyisi sinne Ubi-tapaan kymmeniä tasaiseen tahtiin. Sekin voi alkaa ärsyttämään miten vaikka Skyrimissä yhden tehtävän aikana tulee tusina lisää mutta ne sentään yleensä saa tavallaan luonnollisemmin (yleensä siis keskusteluissa) kuin että ne maagisesti pompsahtaa kartalle.

Enemmän itseäni siis ärsyttää usein määrä kuin se, millä tapaa tehtävät löytää tai saa. Rytmitys on siis tärkeä asia peleissä(kin). Arvostan aina tietysti sitä jos automaattisesti kartalle ilmestyvät pisteet on selitetty pelin sisällä. Aloyn korvalaite on hyvä esimerkki siitä, miten jollain teknisellä laitteella voi hyvin selittää asiat niin että joku pelien normijuttu tuntuukin paljon luonnollisemmalta kuin yleensä. Toki AC-pelit voisivat saman selittää sillä että kaikki tapahtuu Animuksessa mutta kuka edes muistaa enää että homma tapahtuu sen puitteissa? Se on nykyään niin irrallinen osa peliä ettei se tunnu yhtään samalta kuin Aloyn laite. Ja laitteista huolimatta on Horizonissa samaa ongelmaa tekemisen määrän kanssa.

No en nyt sanoisi, että kaikki pelit ovat "mene pisteeseen x". Esimerkiksi mihin pisteeseen menet Balatrossa?
Kaikki pelit, joissa mennään johonkin että saa tehtäviä tms. En tarkoittanut toki että Tetriksestä lähtien kaikki mutta tuon kontekstin sisällä mistä oli puhe. Niissä sitten on joko suoraan esillä se merkki tai se ilmestyy vasta kun on oikeassa paikassa.

Onko muka muunlaisia tapoja, siis peleissä, joissa mennään kohteisiin asioita tekemään ja katsomaan jne.?

No onhan esimerkiksi pelejä, jotka ovat täydellisessä avoimessa maailmassa ilman cutscenejä. Mene paikkaan x -peleissä tiettyyn kohtaan siirtyminen laukaisee yleensä välianimaation ja sitten alkaa jokin toimintajakso, jonka päätyttyä palataan taas sinne kartalle. Minusta tuo ei ole normi vaan mielumminkin poikkeus vaikka nykyään yleinen. Laiskaa pelisuunnittelua, joka vie uskottavuutta maailmalta.

No onhan esimerkiksi pelejä, jotka ovat täydellisessä avoimessa maailmassa ilman cutscenejä. Mene paikkaan x -peleissä tiettyyn kohtaan siirtyminen laukaisee yleensä välianimaation ja sitten alkaa jokin toimintajakso, jonka päätyttyä palataan taas sinne kartalle. Minusta tuo ei ole normi vaan mielumminkin poikkeus vaikka nykyään yleinen. Laiskaa pelisuunnittelua, joka vie uskottavuutta maailmalta.
En tajua miten välivideot liittyy asiaan. Open worldeissa tai peleissä, joissa tehtäviä ja merkkejä kartalla on, on aina sama logiikka: menet johonkin paikkaan ja/tai asian luo, josta saat tehtävän, haasteen tai vastaavan. Ihan merkityksetöntä liittyykö siihen välivideo vaiko ei.

Mielestäni isoin ero on se, millä tavoin ne merkit ja/tai tehtävät pelaajalle tulevat tai annetaan: onko ne suoraan kartalla (tai ilmestyvät tekemällä asian X, kuten kiipeämällä torniin) vai löytääkö ne vasta kun on ihan kyseisen paikan tai tietyn henkilön tai tapahtuman vieressä. Molemmissa on puolensa ja molemmat voi myös tehdä vielä eri tavoilla.

Minulle ehkä isoin ongelma on lähinnä siinä, miten paljon informaatiota tai tässä tapauksessa tekemistä pelaajalle tungetaan kerralla.

En tajua miten välivideot liittyy asiaan. Open worldeissa tai peleissä, joissa tehtäviä ja merkkejä kartalla on, on aina sama logiikka: menet johonkin paikkaan ja/tai asian luo, josta saat tehtävän, haasteen tai vastaavan. Ihan merkityksetöntä liittyykö siihen välivideo vaiko ei.

Mielestäni isoin ero on se, millä tavoin ne merkit ja/tai tehtävät pelaajalle tulevat tai annetaan: onko ne suoraan kartalla (tai ilmestyvät tekemällä asian X, kuten kiipeämällä torniin) vai löytääkö ne vasta kun on ihan kyseisen paikan tai tietyn henkilön tai tapahtuman vieressä. Molemmissa on puolensa ja molemmat voi myös tehdä vielä eri tavoilla.

Minulle ehkä isoin ongelma on lähinnä siinä, miten paljon informaatiota tai tässä tapauksessa tekemistä pelaajalle tungetaan kerralla.
Katsoisin, että tuo ähky tekemisen paljoudesta on enemmänkin tietyn ihmistyyppiin ”ongelma”. Kaikille tuo ei todellakaan ole ongelma. Onko tuossa sitten jonkinlaisesta perfektionismista kyse, vai kuinka? No ihan sama, mistä johtuu, mutta ei tuo sitten taas läheskään kaikille ole myöskään minkäänlainen ongelma, että avoimen maailman pelissä on vaikka millä mitalla tekemistä tai vaikka informaatiota. Eivätkä ne Ubinkaan peleissä kaikkia asiat tule näkyviin edes torneihin tms. kiipeämällä, vaan itse löydettävää jää edelleenkin. Joka tapauksessa, itse pidän (ja moni muukin pitää) tuosta Ubinkin tyylistä, joissa markkereita löydetään erilaisia paikkoja saavuttamalla, tai NPC-hahmojen kanssa juttelemalla.

Toki sellaiset maailmasta vaikeammin löydettävien salaisuuksien pelit voivat olla myös hyviä, ja itse asiassa parhaiten itselleni maistuvat tietynlaiset hybridit näistä molemmista tyyleistä. Ja joka tapauksessa pidän siitä, että pelimaailma on laaja, siellä voi valita itse etenemisensä ja suuntansa, sekä sen, mitä asioita siellä haluaa milloinkin tehdä. Kaiken suorittaminen ei ole ollenkaan pakollista, enkä käytännössä koskaan sellaista halua tehdä. Siitä en myöskään saa minkäänlaista tuskaa, että jätän suosiolla paljon tekemistä tekemättä, koska heitin jo parikymmentä vuotta sitten itselläni orastaneet suorituskeskeisyyden ja perfektionismin romukoppaan. Oli kyllä paljonkin elämänlaatua parantanut päätös.

Katsoisin, että tuo ähky tekemisen paljoudesta on enemmänkin tietyn ihmistyyppiin ”ongelma”. Kaikille tuo ei todellakaan ole ongelma. Onko tuossa sitten jonkinlaisesta perfektionismista kyse, vai kuinka? No ihan sama, mistä johtuu, mutta ei tuo sitten taas läheskään kaikille ole myöskään minkäänlainen ongelma, että avoimen maailman pelissä on vaikka millä mitalla tekemistä tai vaikka informaatiota. Eivätkä ne Ubinkaan peleissä kaikkia asiat tule näkyviin edes torneihin tms. kiipeämällä, vaan itse löydettävää jää edelleenkin.
Kyse on enemmän useamman asian yhtälöstä kuin vain määrästä. Rytmityksellä on iso merkitys, samoin kuin tehtävien merkityksellisyydellä eli laadulla. Jos pelaajalle tungetaan suuri määrä tekemistä kerralla, on se huonoa rytmitystä vaikka tehtävät olisivat parhaita mahdollisia. Siihen päälle se, että Ubin peleissä tehtävät usein ovat pääasiassa keskitasoa ja sisältävät paljon filleriä, niin vähemmästäkin tympii.

Ja sehän nyt on sanomattakin selvää että kaikkia ei haittaa samat asiat ja jotkut pelaa vaikka mitä yhdentekevyyksiä esimerkiksi ns. podcast-peleinä kun ei tarvitse oikeasti keskittyä peliin kun sen suorittaminen on niin yhdentekevää että voi keskittyä podcastiin tai vaikka videoon samalla. Itse tykkään uppoutua peliin ja olenpahan huomannut että AC-peleissä alkaa kiinnostus laskea sitä mukaa mitä pidemmälle peliä etenee. Ja sitä pituuttahan sitten riittää, joten kiinnostuskin ehtii laskea hyvin matalalle.

Joka tapauksessa, itse pidän (ja moni muukin pitää) tuosta Ubinkin tyylistä, joissa markkereita löydetään erilaisia paikkoja saavuttamalla, tai NPC-hahmojen kanssa juttelemalla.
Tämä mainittu asia ei yleisesti ottaen olekaan ongelma vaan se, millaista tekemistä ja missä määrin ja miten rytmitettynä pelaajalle annetaan. Kirjoittelin jo aiemmin että sinänsä ihan sama miten ne tekemiset lopulta saa. Toisaalta senkin voi toteuttaa eri tavoilla.

Toki sellaiset maailmasta vaikeammin löydettävien salaisuuksien pelit voivat olla myös hyviä, ja itse asiassa parhaiten itselleni maistuvat tietynlaiset hybridit näistä molemmista tyyleistä.
Itse en edes koe että karttamerkinnät itsessään olisi joku ongelma. Enemmän kyse siis on tosiaan määrästä ja siitä miten paljon niitä syydetään pelaajalle. Minua jopa häiritsee se, jos jotain tehtäviä voi jäädä löytymättä vain siksi, ettei ole sattunut käymään jossain ihan oikeassa kohtaa karttaa ja pahimmillaan oikeaan aikaan. Soulsit sisältää aika paljon tällaisia, ainakin ne vanhat: piti olla joku world tendency oikein ja tehty oikeita asioita että pääsi jotain hahmoa näkemään ja eihän näistä usein tiennyt yhtään mitään jos ei googlannut. Tosin en tuohonkaan haluaisi suoraa karttamerkkiä vaan vähän selkeämmän vinkit vaikka hahmon keskustelussa että jossain on nyt jotain muuttunut. Samoin Hell is Us teki osin samaa tympeyttä että jossain kohtaa tapahtui jotain, mikä mahdollisti uusia asioita, mutta tästä ei kerrottu selkeästi pelaajalle. Piti vain tietää.

Minulle ei siis liian suoria merkkejä mutta ei myöskään täyttä tutkapimeyttä tai kertomattomuutta. Jonkinlainen kultainen keskitie, jossa jätetään pelaajalle äkättävää mutta ei niin että asiaa ei ymmärrä edes etsiä ilman että siitä lukee pelin ulkopuolelta.

Ja joka tapauksessa pidän siitä, että pelimaailma on laaja, siellä voi valita itse etenemisensä ja suuntansa, sekä sen, mitä asioita siellä haluaa milloinkin tehdä.
Laaja pelimaailma ja monipuolinen tekeminen ei ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa että tekemisen määrää rytmitetään tai tekeminen olisi laadukasta eikä samojen asioiden toistamista. Määrä ei siis tosiaankaan tai välttämättä yksinomaan ole ongelma.

Kaiken suorittaminen ei ole ollenkaan pakollista, enkä käytännössä koskaan sellaista halua tehdä.
Nyt ei kannata sotkea liikaa tätä siihen, että tungetaan liikaa sisältöä kerralla. En tykkäisi siitäkään että rakastamassani Kingdom Comessa tungettaisiin vaikka kymmeniä tehtäviä kerralla kartalle tai tehtävälistalle. Siinä nimenomaan rytmitetään tehtäviä niin, ettei niitä ilmesty jatkuvasti kartalle. Toki siinäkin niitä on helposti jatkuvasti kymmenenkin listoilla olemassa mutta rytmityksen vuoksi ei ole haitannut itseäni.

Ubin peleissä on ihan normi että torniin (tms.) kiipeämällä avautuu se kymmenen tai enemmän merkkiä kartalle. Ei niistä kaikki ole toki tehtäviä mutta kun sitä jatketaan Ubin karttojen laajuuden verran tuntikausia, niin ei minua ainakaan ihmetytä että alkaa ahdistamaan ja tympimään. Bonuksena päälle se, että noiden tehtävät ei usein ainakaan itselle ole kauhean mielenkiintoisia vaan vain sellaista "good enough"-tason tekemistä. Riittää joillekin, itselleni ei. Ainakaan siinä määrin ja rytmityksellä miten Ubi noita tarjoilee.

Siitä en myöskään saa minkäänlaista tuskaa, että jätän suosiolla paljon tekemistä tekemättä, koska heitin jo parikymmentä vuotta sitten itselläni orastaneet suorituskeskeisyyden ja perfektionismin romukoppaan. Oli kyllä paljonkin elämänlaatua parantanut päätös.
Joo, ihan jees päätös. Se vain tässä ihmetyttää että myös muistaakseni olet kertonut miten pelin kesto ja sisältö on tärkeää. Aika ristiriitaista että sitten jättääkin ne merkittävästi ostopäätökseen vaikuttaneet tehtävät tekemättä. Siinä on kyllä Ubin taktiikka osunut täysin maaliinsa, sillä sitähän tuo niiden sisältö on: mainospuheita siitä, miten laajaa ja "monipuolista" tekemistä peli tarjoaa. Mutta hei, ei ole pakko pelata kun alkaa kyllästyttämään. Mutta joo, sekin on sitä "monipuolisuutta" että osa tehtävistä vain on niin yhdentekeviä että ei kiinnosta. Minusta se on vain paskaa ja köyhää pelisuunnittelua että sisällöstä osa on noin yhdentekevää. Enkä todellakaan ole erityisen nirso sisällön suhteen, sillä pelaan hyvin keskinkertaisiakin pelejä. Ubi vain on tehnyt tuosta oman "taiteenlajinsa".

Ylös Bottom