Fallout 76:n ongelmat eivät johtuneet juurikaan pelimoottorista. Bethesdan pelejä pelataan karmeasta enginestä huolimatta ja varmaan sama pätee Starfieldiinkin, eli sisältö ratkaisee. Parissa tunnissa kökkö engine unohtuu, jos vaikka uppoutuu Skyrimiin, jonka rajoittuneisuus pistää silmään kuin puolimetrinen halko aina kun sen aloittaa tauon jälkeen. Minusta Fallout 76 tuntuu enginen puolesta paremmalta kuin sisarpeli ESO, jota on kehitetty paljon enemmän vuosien saatossa.
Juu komppaan kyllä. Eli ongelmat johtuivat tosiaankin erityisesti sisällön puutteesta sekä aivan käsittämättömän typeristä suunnitteluratkaisuista pelin julkaisuvaiheessa. Se, että NPC:eitä ei ollut aluksi lainkaan, vaan kaikki pelin lore luettiin jostain typeristä datapodeista, oli kyllä todellista skeidaa. Juu, toki on sellaisiakin pelejä, joissa lorea on hienovaraisesti ujutettu saman tyyppisiin paikkoihin, kuten vaikkapa soulsborne-pelit. Mutta ei niitäkään niin ole tehty, ettei niitä NPC:eitäkin kuitenkin olisi pelimaailmassa, ja heidänkin kanssaan keskusteltaisi tai oltaisi vuorovaikutuksessa. Noissa peleissä NPC:eiden ulkopuolinen pelimaailmasta luettavana löytyvä lore on noiden hahmojen tarinaa syventävää ja selventävää tietoa, joka tosiaan toimii oikein toteutettuna varsin hyvin. Onnettomasti toteutettuna se on sitten juuri sitä, mitä Fallout 76 julkaisussaan oli. Onneksi tuotakin peliä on merkittävästi paranneltu moneltakin osin, joten voisin itse asiassa harkita sen pariin palaamistakin jossain vaiheessa.
Sen kai pitäisi olla sinänsä kaikille selvää, että noita Bethesdan kunnianhimoisia avoimen maailman roolipelejä ei sinänsä saada bugittomiksi käytännössä ikinä. Varsinkin alussa tulee olemaan bugeja ja suorituskykyongelmia. Näin on aina ollut tähän mennessä, ja kun heidän pelinsä ovat vuosien varrella tulleet sisältönsä puolesta vain isommiksi ja kunnianhimoisemmiksi, niin on selvää, että niitä bugeihin johtavia valtavia määriä huomioon otettavia muuttujiakin on aina vaan entistä enemmän heidän uusissa peleissään. Itse lataan pelin toki Game Passista heti, kun se vain julkaistaan ja pelaan sitä mitä todennäköisimmin innoissani bugeista huolimatta.
Lähinnä jotkut pelin totaalisesti rikkovat elementit, kuten tallennusten korruptoitumisbugit, pelissä etenemisen estävät bugit tai täysin tollo AI (lue: Redfallin kaltainen) voisivat laittaa Starfieldin minulle telakalle odottamaan merkittäviä päivityksiä tulevaisuudessa. Näin toki kävi Redfallin kohdalla, mutta en silti ihan vastaavaan usko Starfieldin kohdalla, koska peliä on pidempään tehty kuin Redfallia ja sen tekijöillä on myös todella paljon sinänsä kokemusta vastaavan tyyppisten pelien tekemisestä. Bugifesti sieltä varmasti taas julkaisussa tulee, varsinkin mitä enemmän pelimaailmassa julkaisun aikaan kokeilee joka puolella monipuolisesti juttuja. Mutta melko varma olen, ettei ihan peliä rikkovia selkeitä bugeja kuitenkaan pääsisi mukaan.