Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Starfield

Tyypillinen Bethesdan ratkaisu on, että kyllä modaajat korjaavat. Onhan tuo jonkinlaista laiskuutta, mutta toisaalta pelinteossa aikaa voi varmasti käyttää paremminkin, kuin viilaamalla yksityiskohtia, kun on tiedossa, että fanipojat tekevät sen äärimmäisen innoissaan itse julkaisun jälkeen.
Niin no, bugejakaan ei olisi yhden yhtä pelien julkaisussa, jos aina kaikki yksityiskohdat viilattaisiin loppuun asti joka asiassa. Ikävä kyllä totuus on se, että AAA-kokoluokan pelit ovat niin valtavia ohjelmalliselta kooltaan, ja sisältävät aivan käsittämättömän paljon yksityiskohtia ja muuttujia. Joten on täysi mahdottomuus, ettei peleissä olisi julkaisussa ja vielä pitkään sen jälkeenkin bugeja sekä mainitun kaltaisia virheitä. Todella pieniä juttuja mielestäni - ainakin niin kauan kuin eivät riko pelin pelaamista täysin, esim. tallennusten korruptoitumisella, pelin jatkuvalla kaatumisella tai tarinassa eteenpäin pääsemisen jumiutumisella. Muuten bugit ja virheet ovat yleensä varsin harmittomia. Toki edellyttäen, ettei niitä ole joka paikassa.
 
Tuo stealth on aiheuttanut hiukan porua. Itse myös hämmästelin kuin hankalaa se on. Alla ohjeita miten suoriutua paremmin:
 
Ilmoittaa itselle ettei video ole enää käytössä? Mutta olisiko kyse ollut tästä jota olin tulossa postaamaan?

Onhan tuo kyllä näyttävää kieltämättä :D

Jep juurikin sama video. Unohdin kokonaan että tuo linkaamani reddit topic ei ollut alkuperäinen vaan joku oli varastanut videon ja väitti omakseen. Laitoin linkin nyt alkuperöisen tekijän videoon.
 
Todella näyttävä video...

Olisi kuitenkin kiva, jos ne fysiikat ei sekoilisi yhtään itse pelattaessa. Laitat tavaroita alukseen niin ne hyppää, kun tulet latausruudun kautta kuten jo aikoinaan Skyrimissa. Ja lisäksi usein ovat puoliksi lattiasta tai pöydästä läpi. Tosin pyöreä esine esim. jalkapallo ei mene läpi lattiasta.

Enemmän noilla on merkitystä kuin 1000 perunaa ruumassa.
 
Kylläpä on maistunut jahka pääsi vauhtiin. Ensimmäiset tunnit olivat kyllä vähän anti klimaattisia, eikä aiemmista Beth-peleistä tuttua imua, sitä "vielä tuon paikan tsekkaan ja sitten lopetan" ei vain tuntunut löytyvän. Ehdin jopa hieman säikähtää että pitääkö suosiolla siirtyä takaisin Night Cityyn.

Onhan tässä kaikenlaista pientä, jos haluaa nipottaa. Erityisesti satunnaiset jumiutumiset sekä kaatumiset (alustana SEX) jotka näemmä tuppaavat tulemaan aina juuri silloin kun viimeisin tallennus on jossain siellä naapuri galaksin tuolla puolen. Vanha tapani kun on että aivan ensimmäiseksi poistan kaikki auto-save systeemit käytöstä koska aikoinaan puhuttiin että varmin tapa saada Bethesdan peli solmuun on käyttää autotallennuksia. Mutta siltikin kyllä mä tästä tykkään, kovastikkin. Välillä näkymät ovat todella huikeita ja seikkailun henki on ainakin itsellä hyvin läsnä. Ai että jahka modi support saadaan niin mitä tästä vielä tuleekaan!

Lähdettiin bestiksen kanssa vähän rilluttelemaan pitkän reissun päätteeksi, mutta tappeluksihan se on taas menossa. Mikä ämmä!!!!

20230930_180701.png
 
Saanen esitellä uudet ylpeät kodin omistajat! Makeat on näkymät kattohuoneistosta ja neliöitä on vaikka muille jakaa. Varmaan pari tuntia sisustin kämppää ja on muuten kankea systeemi, kun noita repussa olevia tavaroita yrittää saada aseteltua pöydille. En tajua mikä järki siinä on, että pelissä voit ostaa asuntoja, mutta niiden sisustamisesta on tehty aivan helvetin hankalaa. Varsinkin, kun pelissä on kaikkia hienoja esineitä mitä voit keräillä ja asettaa sitten näytille asuntoosi. Kaiken tämän tein tietoisena siitä bugista, että kaikki esineet saattavat jossain kohtaa hävitä asunnostani. Olenkin täysin valmistautunut siihen, että kun seuraavan kerran menen takaisin kämpille, niin kaikki on tavarat ovat hävinneet. No, voihan sen roolipelata niin, että emäntä on suutahtanut jostain ja nakkaillut tavarat parvekkeelta alas.

SF2.png
 
Saanen esitellä uudet ylpeät kodin omistajat! Makeat on näkymät kattohuoneistosta ja neliöitä on vaikka muille jakaa. Varmaan pari tuntia sisustin kämppää ja on muuten kankea systeemi, kun noita repussa olevia tavaroita yrittää saada aseteltua pöydille. En tajua mikä järki siinä on, että pelissä voit ostaa asuntoja, mutta niiden sisustamisesta on tehty aivan helvetin hankalaa. Varsinkin, kun pelissä on kaikkia hienoja esineitä mitä voit keräillä ja asettaa sitten näytille asuntoosi. Kaiken tämän tein tietoisena siitä bugista, että kaikki esineet saattavat jossain kohtaa hävitä asunnostani. Olenkin täysin valmistautunut siihen, että kun seuraavan kerran menen takaisin kämpille, niin kaikki on tavarat ovat hävinneet. No, voihan sen roolipelata niin, että emäntä on suutahtanut jostain ja nakkaillut tavarat parvekkeelta alas.

Näytä liitetiedosto 11769
Nyt meni jo aika heviksi roolipelaamiseksi! Ite taitaisin tuossa vaiheessa vaihtaa peliä… :D
 
Saanen esitellä uudet ylpeät kodin omistajat! Makeat on näkymät kattohuoneistosta ja neliöitä on vaikka muille jakaa. Varmaan pari tuntia sisustin kämppää ja on muuten kankea systeemi, kun noita repussa olevia tavaroita yrittää saada aseteltua pöydille. En tajua mikä järki siinä on, että pelissä voit ostaa asuntoja, mutta niiden sisustamisesta on tehty aivan helvetin hankalaa. Varsinkin, kun pelissä on kaikkia hienoja esineitä mitä voit keräillä ja asettaa sitten näytille asuntoosi. Kaiken tämän tein tietoisena siitä bugista, että kaikki esineet saattavat jossain kohtaa hävitä asunnostani. Olenkin täysin valmistautunut siihen, että kun seuraavan kerran menen takaisin kämpille, niin kaikki on tavarat ovat hävinneet. No, voihan sen roolipelata niin, että emäntä on suutahtanut jostain ja nakkaillut tavarat parvekkeelta alas.

Näytä liitetiedosto 11769
Hyvin saa, ku tiputat rojut lattialle ja sit se rakennus mode päälle. Itel huomasin ku olin koristellu kämpän, ni osa esineist puoliks upoksissa. Todella ärsyttävää.
 
Itel huomasin ku olin koristellu kämpän, ni osa esineist puoliks upoksissa. Todella ärsyttävää.

Se on tuon ikivanhan pelimoottorin ongelma vaikka olisi kuinka päivitelty uudempaan tätä varten.
Fallout 4:ssa oli täysin sama ongelma eikä koristelussa ollut oikein järkeä ennen kuin latasi modin jolla sai oikeasti lukittua ne tavarat paikoilleen.
Toisaalta tuo osoittaa vaan sen, että bethesda itsekin olisi voinut tehdä tuollaisen systeemin, mutta halua tai kiinnostusta ei löydy.
 
Sama skyrimissä sai koko ajan asetella ja noukkia lasipurkkeja ja purnukoita maasta takas pöydille.
 
On se hyvä että en ole hetkeen pelannut Bethesdsan pelejä niin mikään ei harmita kummoisestikaan. Joku sanoi ettei peli ole vielä imaissut mukaan, ollut tunnetta että yksi tehtävä vielä ja sitten nukkumaan. Viikonloppuna mä taas pelasin kolmeen yöllä, ei vähään aikaan pelit ole imaisseet tällä tavalla mukaan. Tämä on parasta escapismia pitkään aikaan. Luulen että pelaan tätä aika kauan, erilaisia lähestymistapoja riittää perseilystä kunniakkaaseen ja oikeudenmukaiseen.
 
SIis mitähän ihmettä taas. Kukaan muu huomannut outoa vaihtelua aseitten damage valuen kanssa? Esimerkkinä nyt vaikka käyttämäni legendary Beowulf. Sain vihoviimein tuon 4 tason weapon engineering sertin avattua, ja virittelin aseet toki niin ylös kuin mahdollista. Nyt jokakerta kun vaihdan aseen, tai menen vaikka kauppiaan luokse, damage arvot hyppii ihan miten sattuu. Esinerkkinäbvaikka näin. Ennen kauppiaan luona käyntiä esim kys Beowulf näyttää 142 DMG. Kauppiaan jälkeen 133. Sitten vaihdan asetta, jonka jälkeen valitsen Beowulfin uudestaan ja nyt se onkin160. Sama tapahtuu kaikkien aseitten kanssa. Tätä ei ollut aiemmin, eli lieneeköhän tuo weapon engineering skillin master level taso rikki. Alkoi vasta tuon saavutettuani.

edit.

Jatkoin peliä eteenpäin ja nyt tuo Beowulfin DMG on pudonnut 113 tasolle ja näyttää pysyvän siinä. Eli pudonnut alemmas kun ne olivat aseen löytäessäni...(jännä että pikavalikko taasen näyttää 142) Bugaakohan tässä nyt valikot, damage arvot vai mikä? Turhauttavaa kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
STARFIELD 1.7.36 UPDATE - FIXES AND IMPROVEMENTS
GENERAL
  • FOV: Sliders are now available in Settings that allow players using first person or third person to adjust their FOV.
PERFORMANCE AND STABILITY
  • [PC ONLY] Improved stability for Intel Arc GPUs.
  • Various additional stability and performance improvements.
QUEST
  • Echoes of the Past: Addressed an issue where tunneling creatures could pick a location that would prevent progression
2.64GB

Saas nähdä onko jotain muuta havaittavaa mitä ei mainita.
 
Nyt on pelto kyinen kynnetty kunnialla loppuun asti. Tai ainakin pääjuoni läpäisty, riittävä määrä sivutehtäviä koluttu ja mahkut jatkaa ng+:sta. Pelikello näyttää 43 h ja hahmon taso 31.

Puolessa välissä listasin jo joukon plussia ja miinuksia ja seison edelleen koko listan takana. Loppumetreillä kuitenkin pudotan arvosanan neljään tähteen viidestä. Ehkä siinä tuli turha ulkoinen suorittamisen paine, jotta sain pelin taputeltua ennen kuin kaikkien aikojen #tattisyksy jatkaa taas antamistaan: 'Punkin delsu, Alan Wake, Spiderman 2, Ass Creed. Polttelulistakin kasvoi matkan varrella: Palturi, Expanse, FF 16, Red Matter. Tämä johti siihen, että työstin pääjuonta vähän turhankin paljon itsetarkoituksellisesti hammasta kiristellen, jottei tämä jää ikuisuusprojektiksi odottamaan eläkepäiviä niin kuin vaikka Fallout 4. Pääjuoni onneksi jaksoi kantaa hyvin loppuun asti. Buumer joutui kerran nöyrtymään ja pudottamaan vaikeustason Easylle yhden taistelun ajaksi.

Vertailu Cyberpunkin kanssa lienee puolipakollista päällekkäisen julkaisuikkunan ja skifi-teeman vuoksi. Onhan se myönnettävä, että 'punkki tuntuu modernilta peliltä siinä missä Starfieldin Creation engine natisee liitoksissaan. Hahmot ja tarinankerronta on heti rosoisempaa (toki maailmaan sopien) ja graafinen herkku näyttävämpää. Aikalailla delsun alussa on ghost-in-the-shelliaaninen taistelu Chimeraa vastaan. Eihän Starfieldissä ollut yhtään näin sähäkkää rähinää! Pelit pitäisi arvostella omine vahvuuksineen, mutta nämä tuoreet rinnastukset epäilemättä vaikuttavat mun Starfieldin 4/5 arviooni. Yhtä kaikki: eeppistä skifiä alusta loppuun! Voiko sitä muusta edes haaveilla?

Tässä vielä kertauksena puolivälin krouvin aikana tehdyt havainnot. Lisättäköön ekstraplussa siitä, että 40+ tunnin aikana en käytännössä kohdannut juuri ensimmäistäkään bugia! Kerran istui NPC huti penkistä, mutta käsittämättömän hyvin kammattu bugit pois. En edes voi käsittää miten moisessa projektissa toiminnallinen testaaminen suoritetaan, kun on niin paljon muuttujia.

Nyt kun Tähtipeltoa on kynnetty ensimmäiset 15 tuntia ja koulittu UC:n diplomaattihahmoa tasolle 11 asti, niin uskallan kertoa ensimmäiset kommenttini. Pohjustetaan havaintojani vielä pienellä fanipoika-kalibroinnilla. Elder Scrollesseja olen pelannut Daggerfall-ajoista asti. Falloutit myös pelattu ilolla läpi. Moninpeliversiot olen jättänyt suosiolla muille.

Muutama ilmeinen kommentti audiovisuaaliselta puolelta (XSX):
- Hahmomallit ovat kiistatta edelleen prev-geniä. Toki on skyrimeistä ja falliksista tultu eteenpäin.
- Lataustauot eivät oikein enää tunnu tältä päivältä. Hektisenä internet-aikana tuntuu ihmeelliseltä, että vielä pitää SSD:tä odottaa. Eiväthän ne lataukset nyt rehellisesti kauan kestä, mutta pieni särö tulee immersioon. Erikoista sikäli, että siellä on kuitenkin siirtymäanimaatioitakin piilottamaan latauksia. Fast travelissa toki sallin lataustauon ja kiitän kyllä niiden olemassaolosta. RDR2:ssa immersio kyllä säilyi, mutta kovasti sai kopukalla ratsastaa pitkin karttaa.
- 30 fps tuntuu kiistatta vähän wanhanaikaiselta, vaan onhan tähän taas totuttu.
- New Atlantiksen kaupungissa npc:t ovat selvästi prev-geniä, jollei jopa prev-prev-geniä. Ei tunnu millään hetkiseltä avaruusmetropolilta.
- Perusmaastotekstuuri ja kasvillisuus ovat nekin vähän valjua grafiikaltaan.
- Osa kohteista (esim. hylätty kaivos) on kiusallisen samankaltaisia tismalleen samoine esinepaikkoineen ja vihollisineen. Ehkä tarinallisesti voi perustella, että sama yhtiö on rakentanut samalla sapluunalla, mutta ei kai ne joka paikassa kaiva just samaa seinää ja jätä vehkeet samalla tavalla levälleen. Tämä syö immersiota enenmmän kuin lataustauot.
+ Mutta sen vastapainoksi monet skifi-vistat ovat kyllä sangen maukkaita ja kovasti on photomoodi laulanut
+ Ja vastaavasti käsintehdyissä lokaatioissa on paljon enemmän taikaa kuin No Man’s Skyn proseduraalimaailmoissa
+ Musiikista tykkään myös kovasti. Avaruuteen lähdön ja tasonnousun fanfaarit sykähdyttävät joka kerta.

Pelattavuuden osalta sanon, että:
- Jotain elämänlaatuparannuksia kaipaan ja uskon, että niitä nähdään päivitysten myötä. Minimapin puute kummastuttaa.
- En ole loputtomien tutoriaalien ystävä, mutta turhan monta asiaa on pitänyt käydä kysymässä googlelta.
+- Taistelumekaniikka on ihan tarpeeksi jämerää ja on sangen mukava huomata ruhojen jäävän paikalleen. Kaadettujen vihujen haihtuminen on kismittänyt aina Nemesis The Warlock -c64-pelin julkaisun jälkeen, jossa se oli jo kertaallen ratkaistu. Tosin tuntuu vähän tylsältä, kuinka paljon sitä ammuskelua on aina oltava roolipelissä. Disco Elysium teki monta asiaa oikein, mutta eihän näitä nyt oikeasti voi verrata.

Tarinan vuoksihan näitä Bethesdan möhkäleitä pelataan, joten onneksi:
+ Tarina kaappaa mukaansa precursor-artifakteineen välittömästi.
+ Vaikka pääjuoni tuntuu tärkeältä, niin se jättää kivasti hengitystilaa sivutehtäville (tämä on musta aina käsikirjoituksellisesti jännä haaste roolipeleille: pitäisi olla maailmanlopun kiire, mutta silti ehtiä listimään kellarin rottalaumoja).
+ Tekemistä tuntuu olevan tuttuun tapaan loputtomasti ja kivasti hahmon tausta ja valinnat vaikuttavat jälleen tilanteisiin.
+ Hienoja ski-fi-hetkiä tulee vastaan tarinoissa tuon tuosta (esim. painovoima-anomalia lumisella planeetalla!)
- Vaan CD Project Red on opettanut odottaamaan pää- ja sivujuonelta enemmän. Osa tarinoista on vähän liiankin tuttua Elder Scrolls ja Fallout -settiä.
- Yhtään erityisen kiinnostavaa NPC:tä en ole vielä tavannut. Ehkä vähän liian normaaleja ihmisiä. Ei kauheasti kiinnosta aloittaa romansseja kenenkään kanssa — sinä missä Cyberpunkissa oli isoja valintoja Judyn ja Panamin välillä. ‘Punkissa oli ehkä maailmaankin paremmin sopien enemmän rosoisia hahmoja. Myös Massa Efektien alien-kumppaneista olen aina tykännyt.

Mutta yhteenvetona: sitä samaa Bethesdaa hyvässä ja pahassa. Auttamatta vanhentunut moottori (paitsi tajunnanräjäyttävä pienesineiden fysiikkamallinnus) ajaa tavattoman suurta ja (suht)elävää maailmaa. Tuskin maltan päästä jatkamasta seikkailuani. Kohta pitää alkaa jo pihtailla pääjuonta, jottei lopu kesken. Heittämällä vuoden parhaita pelejä mulle jo tässä vaiheessa.
Silmä Jemisonin yllä
Yhtä universumin kanssa
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom