Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Starfield

Nyt on yks mittapuu saavutettu, lvl50 ja vielä jaksaa, kyllä tämä jonain päivänä läpikin menee :D
Väliaikastatusta täältäkin, lv64, reilut 180h. Pääjuonta 5 tehtävää tehtynä. Planeettoja skannattuna sitten sitäkin enemmän. 406 'fully surveyed'.
Muita isompia sivutehtäviä tullut tehtyä jonkin verran, maastosta löytyviä sekä muualta saatavia.

On tuossa kyllä vielä bugeja vähän turhan paljon, mutta pelattua on silti tullut. Yksikin maastosta löytynyt tehtävä ei näkynyt tehtävälistassa, mutta oli aktiivinen ja kohteet näkyi kartalla ja statustilan vaihtumisestakin tuli ilmoitus, kuten sitten palkinnot lopussa. Muutaman tehtävän npc:t ovat ties missä korkeuksissa/kaukana maastossa mutta kun lähelle pääsee niin ilmestyvät sitten maankamaralle takaisin. Kyllä tuo edelleen myös muutaman kerran päivässä kaatuu tai jumittuu, onneksi savet on sen verran tiuhaan ettei kovin paljoa menetä.

Kaikesta huolimatta kiinnostus vielä jatkuu. Planeettoja kartoittamalla ja väliin sitten jotain tehtävääkin. Sen verran katsoin että kartoitetut planeetat ei näköjään ng+:lle siirry, mikä on melko penseää.
 
Hah, metakommentaaria kumppanilta kun laskeuduttiin yhdelle kuulle? "Another dead rock, plenty of them in Starfield." Hämmennyin niin paljon että kesti liian kauan aikaa että olisi saanut videoclipin talteen ... ehkä seuraavalla kerralla.
 
Nyt pitää kyllä vain myöntää että tämä peli menee ikävä kyllä samaan kategoriaan kuin Skyrim ja kaikki muutkin Bethesda pelit: Eivät vain ole minulle.

Tässä sentään kävi sellainen kaari että minulla oli hauskaa jonkin aikaa. Ensimmäiset 5 tuntia oli aikamoista pakkopullaa ja meinasin lopettaa siihen. Sen jälkeen 35 tuntiin asti minulla oli jopa ihan hauskaa, mutta siitä eteenpäin iski taas aikamoinen tylsyys ja 40 tunnin kohdalla pistin alkuviikosta pillit pussiin eikä ole edes tehnyt mieli palata pelin pariin.

Pääsin tarinassakin jopa niin pitkälle että ymmärrän miten tuo NG+ tulee toimimaan, mutta vaikka tarina jonkin verran itseäni kiinnostaa, ei sekään pystynyt pitämään minua pelin parissa.

En nyt ehkä sen tarkemmin lähde erittelemään mikä tässä pelissä tökkii, mutta voisin tiivistää fiilikseni yhteen sanaan: "Harmi". Odotin tältä peliltä aika paljon ja odotin että pitäisin siitä, mutta harmittavasti näin ei käynyt.
 
Nyt pitää kyllä vain myöntää että tämä peli menee ikävä kyllä samaan kategoriaan kuin Skyrim ja kaikki muutkin Bethesda pelit: Eivät vain ole minulle.

Tässä sentään kävi sellainen kaari että minulla oli hauskaa jonkin aikaa. Ensimmäiset 5 tuntia oli aikamoista pakkopullaa ja meinasin lopettaa siihen. Sen jälkeen 35 tuntiin asti minulla oli jopa ihan hauskaa, mutta siitä eteenpäin iski taas aikamoinen tylsyys ja 40 tunnin kohdalla pistin alkuviikosta pillit pussiin eikä ole edes tehnyt mieli palata pelin pariin.

Pääsin tarinassakin jopa niin pitkälle että ymmärrän miten tuo NG+ tulee toimimaan, mutta vaikka tarina jonkin verran itseäni kiinnostaa, ei sekään pystynyt pitämään minua pelin parissa.

En nyt ehkä sen tarkemmin lähde erittelemään mikä tässä pelissä tökkii, mutta voisin tiivistää fiilikseni yhteen sanaan: "Harmi". Odotin tältä peliltä aika paljon ja odotin että pitäisin siitä, mutta harmittavasti näin ei käynyt.
Mulla on joku sama vika näiden avaruus-scifi pelien kanssa. Pelasin tunteroisen, mutta ei tähän mitään isompaa paloa tullut. Tosin sama on käynyt jo fallout4:sen ja 76:sen kanssa, vaikka 4:sen lopulta pelasinkin VR:nä läpi. Ehkä tätä hitaasti pelailee läpi.
 
Aloitetaan huonoista puolista:

Pelissä joutuu latausruutuja katsomaan yllättävän paljon ja matkustus planeetalta toiselle on sitä samaa latausruutujen tuijottelua. Ei pääse lentämään planeetalta toiselle, niin kuin No Man’s Sky:ssä.

Mielestäni Sneaking on ottanut takapakkia esim. Skyrimin vastaavasta. Ei oo niin hauskaa ja sut nähdään liian helposti.

Ruudunpäivitys ei pysy aina edes 30:ssä, ainakin joissain kaupungeissa tippuu paikoitellen selvästi.

Osa tehtävistä on kyllä aika heikkoja esim. Sabotage, mutta yleisesti ottaen ne on ihan Ok.

Esteettömyysasetukset ovat ihan olemattomia, mikä on erikoista. Siitä kyllä lähtee pisteitä pois.

HDR:ssä on jotain häikkää, koska välillä (ei aina) mustat ovat aika harmaita.

Seuraavaksi hyvät puolet ja niitä riittääkin:

Aina ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu, eli peli sisältää yllätyksiä, ja yhtäkkiä oletkin ihan muualla tekemässä muita juttuja kuin alunperin oli tarkoitus.

Voit tehdä minkälaisen hahmon tahansa ja tehdä siitä vaikka Todd Howardin näköisen jos haluat, kunhan vaan taidot siihen riittää. Ite teen näissä peleissä lähes aina risupartasen kaljun ukon, tiedä sitten miksi.

Perkkejähän riittää eli voit olla vaikka hakkeri, isoja aseita käyttävä sotilas tai vaikkapa puhumalla tilanteesta kuin tilanteesta selviävä karismaattinen tyyppi. Oon introvertti Cyber Runner.

On aika paljon erilaisia avaruusaluksia ja voit jopa itse rakentaa aluksen jos haluat. Itse oon käyttäny yhen factionin kautta saatua alusta, ja se on ollu todella hyvä. Mitään avaruusaluksiin liittyviä perkkejä ei ollut käytössä.

No aseitahan pelissä riittää. Voit ihan pelkästään nyrkeillä hoitaa taistelut tai vaikka kranaatinheittimellä ja millä vaan siltä väliltä, unohtamatta laser/energia-aseita. Itse käytän äänenvaimennettuja aseita.

Outpostin rakentelussa on vaan mielikuvitus rajana. Voit vaikka kasvihuoneen rakentaa. Itse en tähän niin perehtynyt, ehkä seuraavalla kerralla.

Vapaus tehdä oikeestaan mitä vaan haluaa, tässä on mielikuvitus rajana.

Pari juttua vielä:

Peli on juonen osalta tod.näk. aika lopussa. +80h on jo peliä pelattu.

Arvosana vois olla 4/5.

Loppuun vielä tärkeään monia askarruttaneeseen kysymykseen vastaus: Fallout 4/Skyrim > Starfield.

Mua ei myöskään avaruus/scifi juuri kiinnosta.
Miten ei voi kiinnostaa? En keksi millään mitään mielenkiintoisempaa asiaa kuin avaruus. Ihmiset ovat erilaisia, mutta tämä ei mene mulla jakeluun. :)
 
Ruudunpäivitys ei pysy aina edes 30:ssä, ainakin joissain kaupungeissa tippuu paikoitellen selvästi.
Kaikkein alimmat fpst (noin 5) olen löytänyt planeetoilta joissa on vehreää kasvustoa, eläimiä, sadetta ja siellä sprinttailee vauhdikkaasti skannaten. Välillä kyykähtelee ihan huolella tuollaisissa tilanteissa.

Tänään huomasin kun katselin että mikä bugitus tuossa oli, niin eihän se ollutkaan bugi vaan kuuman lähteen lämpö väreili ilmassa ja vääristi takana olevia maisemia ...
 
Series S on aika sulava 30 fps, paitsi New Atlantissa. Heittämällä parempi kuin Skyrim tai Fallout 4 konsoleilla heti julkaisussa, jos nyt haluaa vanhoihin Bethesdan peleihin verrata. Tuolta laitteelta ei voi kyllä enempää myöskään vaatia.

Tosin konsolin Quick Resumea ei voi käyttää. Silloin alkaa tökkiminen ja peli kaatunut myös sen ainoan kerran QR:n takia.

Siitä harvinainen 60h ollut, kun ei bugeja pahemmin ole tullut vastaan (vielä). Ekalla viikolla NPC:t vähän sekoili keskustelujen aikana, mutta sitäkään ei ole enää ollut. Muuta ei oikeastaan ole tullut mitään bugeja vastaan. Kivaa vaihtelua, kun Skyrimissa ja Fallouttissa niitä bugeja riitti itsellä jopa haitaksi.
 
Mua ei myöskään avaruus/scifi juuri kiinnosta mutta silti tämä peli koukuttaa kovasti tekemään kaikkea mitä siitä löytyy.

Sähän oot tälläkin hetkellä avaruudessa. Sitä luulee vaan käyvänsä siwasta hakee kaljaa tai ärrältä kahvia tai kirjottelemassa viestejä kfinniin, ei sä kävelet ja elät avaruudessa, planeetalla nimeltään Maa mitä suojaa millin paksuinen otsoonikerros ettei me kaikki tukehuttais kuoliaaks täällä avaruudessa. suhteellisen pieni kivilohkare alati kasvavassa avaruudessa joka leijaa tälläki hetkellä, avaruudessa kaikkien biljoonien tähtien galaxien ja planeettojen seassa keskellä ei mitään, tai mistä me tiedetään mitä sielä on.

:p
 
Kaikkein alimmat fpst (noin 5) olen löytänyt planeetoilta joissa on vehreää kasvustoa, eläimiä, sadetta ja siellä sprinttailee vauhdikkaasti skannaten. Välillä kyykähtelee ihan huolella tuollaisissa tilanteissa.
Oho! Aika alhaisiin lukemiin menee.

Peli meni tosiaan tänään läpi kun olin 90 (3d 18h 20m) tuntia pelannut. NG+ ei hirveesti kiinnosta, mutta alotin uudella hahmolla pelin. Olikohan Space Scoundrel. Skilleinä persuasion, piloting ja pistol certification. Traittina Freestar Collective. Saas nähä jaksaako kokonaan enää läpäistä, jos en, niin dlc:tä odotellessa. Onhan tässä muitakin pelejä jonoksi asti. :)
 
Onhan tää kyllä hiukan koomista et esim nyt olen planeetan kuulla tutkimassa basea jossa happea on nolla, pakkasta 221 astetta ja painovoimaakin sen verran että pieni horjahdus pistää kiertoradalle, ja siitäkin huolimatta joka paikka on täynnä avattuja ruokabokseja, kaljapulloja sekä...makuupusseja. Melkosta porukkaa kun pitävät piknikkejä näissä olosuhteissa.

No pysyypähän kaljat kylmänä...kunhan on kirves mukana että voipi louhia sopivan kokoisia lastuja. Ja mikäs sen mukavampaa kuin mäiskiä kebabia kypärän visiiriin.

Varmaan Beth vetänyt mutkat suoriksi ja copypastettanut nää kaikki saman mallin mukaan, että kai sieltä löytyy se ensimmäinen base jostain maankaltaisesta paikasta missä tälläisessä olisi jotain järkeä. Laiskaa, laiskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tää kyllä hiukan koomista et esim nyt olen planeetan kuulla tutkimassa basea jossa happea on nolla, pakkasta 221 astetta ja painovoimaakin sen verran että pieni horjahdus pistää kiertoradalle, ja siitäkin huolimatta joka paikka on täynnä avattuja ruokabokseja, kaljapulloja sekä...makuupusseja. Melkosta porukkaa kun pitävät piknikkejä näissä olosuhteissa.

No pysyypähän kaljat kylmänä...kunhan on kirves mukana että voipi louhia sopivan kokoisia lastuja. Ja mikäs sen mukavampaa kuin mäiskiä kebabia kypärän visiiriin.

Varmaan Beth vetänyt mutkat suoriksi ja copypastettanut nää kaikki saman mallin mukaan, että kai sieltä löytyy se ensimmäinen base jostain maankaltaisesta paikasta missä tälläisessä olisi jotain järkeä. Laiskaa, laiskaa.
Sehän mainittiin muistaakseni jossain, että vain osa planeetoista on ns. käsin tehtyjä. Pelissä on kuitenkin kai joku yli 1000 planeettaa, joten kaikkia ei sitten tosiaankaan ole käsin tehty, vaan suuri osa on No Man Skyn tapaan proseduraalisesti generoituja. Tuo sinunkin mainitsemasi planeetta lienee sellainen. En nyt ihan laiskuutena tuota juttua näkisi, vaan lähinnä asia, jota ei ole osattu ottaa huomioon, kun kuitenkin samaan aikaan on tuhansia ja tuhansia muita muuttujia, joita on otettu huomioon ja priorisoitu korkeammalle. Huvittava juttu toki tuo löytämäsi planeetta ja sen olosuhteet siellä oleviin löydöksiin nähden.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt ihan laiskuutena tuota juttua näkisi, vaan lähinnä asia, jota ei ole osattu ottaa huomioon, kun kuitenkin samaan aikaan on tuhansia ja tuhansia muita muuttujia, joita on otettu huomioon ja priorisoitu korkeammalle.
Veikkaan, että ne on kyllä osattu ottaa huomioon, mutta pelillisesti elämälle epäkelvolliset planeetat olisivat entistä turhempia, jos näillä ei olisi mitään muuta kuin jotain mineraaleja kerättävänä.

Kyseessä on kuitenkin peli, eikä simulaatio.
 
Veikkaan, että ne on kyllä osattu ottaa huomioon, mutta pelillisesti elämälle epäkelvolliset planeetat olisivat entistä turhempia, jos näillä ei olisi mitään muuta kuin jotain mineraaleja kerättävänä.

Kyseessä on kuitenkin peli, eikä simulaatio.
Hyvä huomio. Itsekin annoin golf pelistä aikoinaan kehittäjille palautetta siitä, että veden yli pystyi kävelemään. Vastasivat melkein samalla tavoin, kuin sinä, jolen hyvä muistaa tämä
 
Veikkaan, että ne on kyllä osattu ottaa huomioon, mutta pelillisesti elämälle epäkelvolliset planeetat olisivat entistä turhempia, jos näillä ei olisi mitään muuta kuin jotain mineraaleja kerättävänä.

Kyseessä on kuitenkin peli, eikä simulaatio.
Vaikka en pelikehittäjä ole (ohjelmistokehittäjä kyllä muuten) niin oishan noi maailmat voitu luokitella niin, että niissä olisi vaikka erilainen sääntösetti jota se proseduraaligenerointi käyttäis. Sillä välttyis immersiota rikkovat jutut ainaki jollai tasolla.
 
Vaikka en pelikehittäjä ole (ohjelmistokehittäjä kyllä muuten) niin oishan noi maailmat voitu luokitella niin, että niissä olisi vaikka erilainen sääntösetti jota se proseduraaligenerointi käyttäis. Sillä välttyis immersiota rikkovat jutut ainaki jollai tasolla.
Samaa mieltä täysin. Mutta sen takia itse uskon, että tuota ei vain ole tullut huomattua niin valtaisan muun muuttujajoukon keskeltä. En uskoisi olevan sinänsä kovin vaikea toteuttaa, vaikken itsekään pelikehittäjä ole, joten sinänsä tässä mutuilen.
 
Tyypillinen Bethesdan ratkaisu on, että kyllä modaajat korjaavat. Onhan tuo jonkinlaista laiskuutta, mutta toisaalta pelinteossa aikaa voi varmasti käyttää paremminkin, kuin viilaamalla yksityiskohtia, kun on tiedossa, että fanipojat tekevät sen äärimmäisen innoissaan itse julkaisun jälkeen.
 
Pelailu jatkuu, mutta tällä haavaa vain planeettoja skannaillen. Sen verran on tullut bugittavia tehtäviä vastaan että odottelen patchia. Tosin planeettojen skannailukaan ei ole täysin bugitonta, ainakin yksi planeetta on josta ei saa kaikkia eläimiä skannattua (kala joka tarvii vettä, mutta on vain liian matalia lätäkköjä jotta se voisi johonkin niihin ilmestyä kun ei meriä ole).

Myös se bugi on nyt ilmaantunut peliin että vihollisaluksissa ei ole ketään, laskeutuneisiin aluksiin mennessä ei tule sitä 'tapa kaikki tai lähde' tehtävää, myöskin osa aluksista on 'Inaccessible', alukset jotka aiemmin ovat olleet ihan vapaata riistaa. Tuo vihujen ilmestymättömyys estää ainakin yhden kumppanin 'lojaliteettitehtävän' suorittamista, sitä yritin ja ei vain onnistunut joten palasin aiempaan tallennukseen ennen tehtävän aloitusta, mutta näköjään myös siinä on jo tuo sama bugi eikä vanhempia tallennuksia ole. Tuo yleisempi puuttuminen tuli huomattua vasta tuon tehtävän jälkeen. Kun ei ole vähään aikaan ollut tarvetta uusille aluksille, kun tuli ostettua ihan pätevä jolla on pärjännyt, eikä rahastakaan ole pulaa että tarvisi aluksia kaapata vain myyntiin.

Alus piti ostaa jotta sai tuota social-skilltreen 'Ship command' skilliä nostettua, siihen kun tarvitsee laillisesti saadun aluksen, ilmeisesti bugin vuoksi kaapatuilla aluksilla tuhottoja aluksia ei lasketa.

Alkuun kun tuli tallennettua aina uusi tallennus, mutta jossain 40+ tallennuksen kohdalla peli sanoi ettei ole enää tilaa ja pitää siivota jotain pois että mahtuu. Siivosin sitten ja nyt on tilanteessa jossa 20 tallennustakin alkaa olla jo liikaa.

Lv76, 635 täysin kartoitettua planeettaa, 547 jolle on laskeutunut. Sellaiset 225h jo mennyt ...
 
Ylös Bottom