Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Starfield

Nyt on pelto kyinen kynnetty kunnialla loppuun asti. Tai ainakin pääjuoni läpäisty, riittävä määrä sivutehtäviä koluttu ja mahkut jatkaa ng+:sta. Pelikello näyttää 43 h ja hahmon taso 31.
Mitäköhän mä teen väärin, kun olen pelannut joku 70 tuntia ja olen levelillä 30. Aina pyrkinyt pitämään XP buffia nukkumisen kautta päällä kuitenkin.
 
Todd Howard vihdoin paljastaa salat pelin takana kertoen kaikki faktat.


Meinasin että en enää kommentoi tänne mitään, mutta pakkohan se on kun tuollainen video postataan :D Tuli kyllä pari kertaa naurettua oikein kunnolla ääneen.

Vaikka videon sisältö on hyvinkin kärjistettyä niin siinä kyllä hyvin näkee ne oikeat ongelmakohdat pelin kanssa ja on ihan yksilöstä kiinni pystyykö ne sivuuttamaan vai häiritseekö ne pelaamista liikaa. Itsellä häiritsi liikaa eikä pelin parissa jaksanut pysyä. Täytyy katsoa jos vaikka muutaman vuoden päästä on Xboxillakin sen verran modeja että voisi tämän pelin jopa pelata loppuun.
 
Mitäköhän mä teen väärin, kun olen pelannut joku 70 tuntia ja olen levelillä 30. Aina pyrkinyt pitämään XP buffia nukkumisen kautta päällä kuitenkin.
Tokko siinä mitään väärin on tehty. Hienoa, että peli mahdollistaa monta erilaista pelitapaa. Mä en vaan käyttänyt aikaani juurikaan cräftäämiseen, outpostien hallintaan, asunnon sisustukseen tai avaruusaluksen säätämiseen. Loppusuoralla päätehtävistä tuntui ropisevan melkein taso per tehtävä. Mulla oli lopussa läjä skill pointteja jemmassa, kun perkkien muut vaatimukset eivät avautuneet tarpeeksi ripeästi.
 
Mitäköhän mä teen väärin, kun olen pelannut joku 70 tuntia ja olen levelillä 30. Aina pyrkinyt pitämään XP buffia nukkumisen kautta päällä kuitenkin.
300h, lv100. Aika harvoin xp-boostia ollut. Aikaa tullut enimmäkseen vietettyä planeetoilla ja kuilla skannaillen. Tehtäviä aika harvakseltaan sen jälkeen kun tuli vastaan pari bugaavaa sivutehtävää ja se että laskeutuviin vihollisaluksiin ei spawnaa vihulaisia ollenkaan. Isompaa korjaavaa patchia odotellessa. Tuorein ei oikein tuntunut tekevän mitään huomattavaa. Kaatuikin edelleen kerran suoraan dashboardille.

Statseja:
System visited 120
Planets scanned 1092
Planets fully surveyed 1081
Planets landed on 915
Flora fully scanned 529
Fauna fully scanned 636
Unique creatures scanned 616

Skilleistä:
Physical: Fitness 4/4, Weight lifting 4/4, Environmental Conditioning 4/4
Social: Commerce 4/4, Persuasion 1/4, Scavenging 4/4, Leadership 4/4, Ship command 4/4
Combat: Lasers 3/4
Science: Astrodynamics 2/4, Research methods 4/4, Surveying 4/4, Botany 2/4, Scanning 4/4, Spacesuit design 3/4, Weapon engineering 4/4, Zoology 2/4, Astrophysics 4/4, Aneutronic fusion 4/4, Special projects 4/4
Tech: Boost pack training 4/4, Piloting 4/4, Security 3/4, Targeting control systems 4/4, Payloads 3/4, Shield systems 3/4, Starship design 4/4, Starship engineering 4/4.
Skillpisteitä käyttämättä 4.

HP: 2180 ilman mitään skillboosteja.

Missions 156/202/5/0/3/0/8/151.

Käytössä ollut jo pidempään Superior bounty hunter spacesuit jossa on 216/208/212 15/15/15/15 statsit. Reppu ja kypärä molemmat ~100 suojaluvuin.

Survey dataa on ihan järkky määrä, sen kaiken myyminen veisi ihan tolkuttomasti aikaa kun ei ole rajattomia varoja kauppiailla, kun välissä pitää odotella istuskellen. Toisaalta kun rahaa on vajaat 2M niin eipä ole ollut tarvetta. Aluksena ollut jostain ostettu Dragonfire II johon vähän parannellut osia, jotta saa 8 hengen meihistön ja parempia aseita.

Kyllä tämä tästä vielä joskus maaliin saadaan, ehkä niitä outpostejakin jossain vaiheessa pitää tehdä sen verran että saa sen yhden achievementin.

Nykyään tuota on tullut pelailtua pari tuntia päivässä kun kuuntelee jotain podcastia ..
 


Tää oli varsin kiinnostava ja olen kyllä Starfieldistä pitkälti täysin samaa mieltä, vaikka sen parissa ns. exploraation muodossa onkin paljon viettänyt.
 
Harmillinen bugi Sarahin ja Sonan kanssa, mikä haittaa muiden tehtävien suorittamista. Memoriam-tehtävän kanssa kannattaa olla varovainen, jos se jää bugaamaan eikä keskustelu etene niin kannattaa ladata tehtävää aiempi save ja jättää koko memoriam väliin vaikka Sarah kuinka kinuasi sen suorittamista. Itse ajattelin että se menee ohi kun jatkaa muiden tehtävien kanssa, mutta niin ei ikävä kyllä tapahdu. Täytyy yrittää ryysiä main questit loppuun ja jatkaa uuteen ng plussaan.

Onko ihmiset kyenneet ratkaisemaan tuon?
 
Harmillinen bugi Sarahin ja Sonan kanssa, mikä haittaa muiden tehtävien suorittamista. Memoriam-tehtävän kanssa kannattaa olla varovainen, jos se jää bugaamaan eikä keskustelu etene niin kannattaa ladata tehtävää aiempi save ja jättää koko memoriam väliin vaikka Sarah kuinka kinuasi sen suorittamista. Itse ajattelin että se menee ohi kun jatkaa muiden tehtävien kanssa, mutta niin ei ikävä kyllä tapahdu. Täytyy yrittää ryysiä main questit loppuun ja jatkaa uuteen ng plussaan.

Onko ihmiset kyenneet ratkaisemaan tuon?
Itsellä kanssa tuli jumitus ja se tuli kesken viimeisen tai toiseksi viimeisen main questin, kun Sarah alkaa puhumaan omituisia ja peli jumittaa. Onneksi pystyin siinä tilanteessa edelleen lähtemään takaisinpäin ja pienen vaivannäön jälkeen matkustamaan Lodgeen. Kyseisen keskustelun kun pitäisi tapahtua Lodgessa Walterin ja Sarahin kanssa. Menin sinne, kävin keskustelun, Memoriam done ja sitten matkustus takaisin jatkamaan keskenjääneitä hommia.
 
Harmillinen bugi Sarahin ja Sonan kanssa, mikä haittaa muiden tehtävien suorittamista. Memoriam-tehtävän kanssa kannattaa olla varovainen, jos se jää bugaamaan eikä keskustelu etene niin kannattaa ladata tehtävää aiempi save ja jättää koko memoriam väliin vaikka Sarah kuinka kinuasi sen suorittamista. Itse ajattelin että se menee ohi kun jatkaa muiden tehtävien kanssa, mutta niin ei ikävä kyllä tapahdu. Täytyy yrittää ryysiä main questit loppuun ja jatkaa uuteen ng plussaan.

Onko ihmiset kyenneet ratkaisemaan tuon?
Tuosta pääsi yli kun latasin tarpeeksi kaukaa saven enkä tehnyt mitään muuta kuten skannauksia hautausmaakeikan aikana. Aika paljon joutuu pelaamaan uusiksi, mutta sehän on vain kivaa
 
Peli läpi.

78 tuntia siinä meni ja tässä ajassa ehti pääjuonen lisäksi pelata läpi kaikki factionit, kuin myös tehdä joukon muita sivutehtäviä. Peli herätti tutkimisen riemua ja halua viedä mainiosti luotuja tarinapolkuja eteenpäin. Mukaan mahtui kouriintuntuvia päätöksiä elämän ja kuoleman välillä, yllätyksiä sekä toisistaan mukavasti eroavia tehtäviä. Tuttua Bethesdaa siis. Starfieldin on muutenkin tuttua Bethesdaa. Tai sanoisiko Bethesda 2.0:aa. Pelin rakenne tehtävineen, factioineen, keskusteluvaihtoehtoineen ynnä muine tuttuine elementteineen noudattelee sitä kaavaa mikä on tullut tutuksi Bethesdan peleistä vuosien varrella. Isoin muutos on siinä, että yhden ison kartan sijasta nyt onkin koko galaksi tutkittavissa.

Bethesda on onnistunut parantamaan pelattavuutta merkittävästi verrattuna aikaisempiin peleihin. Starfieldissä on selvästi parhaimmalta tuntuma ammuskelu kuin myös kolmannen persoonan kuvakulma. Uutena juttuna aluksien välinen avaruustaistelu toimii myös paremmin kuin osasi toivoa. Itseasiassa omaan matkaan mahtui todella intensiivisiä tulitaisteluita niin planeettojen kamaralla kuin avaruudessa.

Hahmon kehitys tuki mukavasti pelin aktiviteetteja. Halusitpa lentää isommilla aluksilla, tiirikoida vaikeampia lukkoja, tehdä enemmän vahinkoa aseilla, kantaa enemmän tavaraa mukanasi tai paljon muuta, niin ei muuta kuin tähän liittyvää kykyä kehittämään.

Juonesta on vaikea puhua paljastamatta liikaa, mutta sanotaan niin että ollaan suurten kysymysten ja valintojen äärellä. Varsinkin muutamat viimeiset pääjuonen tehtävät heittivät mukavasti bensaa liekkeihin ja olin täysin uppoutunut siihen mihin tarina minua vei. Hienosti otettu myös huomioon tekemiäsi valintoja matkan varrelta ja New Game+ toteutus ansaitsee papukaijamerkin. Sopii pelin teemaan ja tarinaan kuin nenä päähän.

Starfield on huikea peli. Viimeksi olin näin uppoutunut pelin maailmaan Elden Ringin kanssa. En pelannut mitään muuta tarinallista peliä viimeisen puolentoista kuukauden aikana, koska Starfield vei kaiken huomion. Ainoastaan autopelit pystyivät murtamaan tämän suojamuurin.
 
Täälläkin pyöri vihdoin lopputekstit eilen illalla. Pelasin tätä itselleni suhteellisen hitaasti eteenpäin, palanen kerrallaan ja uskon, että tästä syystä nautin tästä pelistä myös enemmän, kuin jos olisin vain ryskinyt pelin nopeasti pakettiin. Noin 90 tuntia peli lopulta kesti ja se piti sisällään kaikki faction questit, pienempiä sivutehtäviä ja aluksen rakentelua. Paljon jäi tietysti tekemättäkin, mutta hyvä säästää niitä tuleville pelikerroille.

Kuten täälläkin on monta kertaa todettu, tämä peli on Bethesdaa niin hyvässä kuin pahassa. Itse nautin tästä pelistä kyllä suuresti, ja keskeisimmät syyt onkin ne Bethesdan peleistä tutut, eli massiivinen ja mielenkiintoinen maailma, jossa et oikeastaan ikinä tiedä mitä seuraavaksi saattaa tapahtua. Sivutehtävät ja niiden mielenkiintoiset juonenkäänteet olivat ehdottomasti pelin parasta antia. Parhaimmillaan pelissä pystyi myös aidosti eläytymään siihen, että olet seikkailija, joka lentelee pitkin galaksia. Esimerkiksi niinkin pieni asia, kuin laskeutuminen uudelle planeetalle ja ne cutscenet, missä näet rakentamasi aluksen laskeutuvan ja nouset kapteenin penkiltä ovat mielestäni mahtavia.

Pelin päätarina jäi mielestäni lopulta aika heikoksi. Sanotaanko näin, että siinä oli paljon potentiaali, mutta toteutus ei lunastanut odotuksia. Tähän kun lisätään se, että Constellation - eli hahmosi "tiimi" - jäi jotenkin todella etäiseksi ja heihin ei tullut luotua mitään vahvoja siteitä. Monet faction questien hahmoista tulivat jopa paljon läheisimmiksi, kuin päätarinan tyypit.

Pelattavuus oli yllättäväkin hyvä ja pelissä on paljon erilaisia aseita, joita tulikin käytettyä varsin laajasti. Ehkä loppupuolella ammuskelu alkoi hieman tuntui yksitoikkoiselta, kun vihollisen heikohkoa AI:ta oli jo niin pitkään katsellut ja oma hahmo oli sen verran voimakas, että vaikeimmallakin vaikeusasteella voit vain juosta ympäri huonetta ampumassa jengiä metrin etäisyydeltä. Aiemmin ketjussa mainitsemani taitopisteiden pihtailu tietyllä tapaa jäi harmittamaan. En lopulta päässyt modaamaan aseitani ollenkaan, koska pisteet eivät vain riittäneet. No, jääpähän sekin seuraavalla pelikerralle. Myös outpost systeemi jäi itselleni täysin vieraaksi, enkä totta puhuen pelin pelattuani oikeastaan edes tiedä miksi outposteja pitäisi tässä pelissä ylipäätään tehdä?

Erityisen harmillista oli se, että noin 90 % pelistä pääsin läpi ilman yhtäkään vakavampaa bugia, toki Bethesdalle tuttuja pieniä hauskoja bugeja oli jatkuvasti, mutta pelin lopussa tuli pari isompaa bugia, jotka estivät tehtävien etenemisen. Toinen tuli Ryujin faction questissa ja toinen ihan päätehtävässä. Toisessa jouduin käyttämään konsolikomentoa, jotta pääsin jatkamaan tehtävää ja toisen sain ohitettua kun katsoin Youtubesta mitä pitää tehdä, kun omassa pelissäni ohjeet ei latautuneet.

Pakko vielä mainita erikseen yksi asia, mille en nyt keksi mitään järkevää sanaa, mutta eräänlainen "immersion breaking", missä huomaa pelin olevan valovuosien päässä RPG jättiläisistä kuten DA:O, Witcher 3 tai BG3. Harvat keskustelut tai kohtaukset Starfieldissä pääsevät lähellekään näiden pelien tasoa. Jotenkin se uskottavuus ja luonnollisuus ei vain ole läsnä ja keskustelut tuntuvat usein todella robottimaisilta. Tähän kun lisätään ärsyttävät "bugit", jossa joku random NPC tulee autowalkilla kävelemään päin keskustelukumppaniasi tai käsittämättömän surkea Persuasion -systeemi.

Odotukseni tätä peliä kohtaan olivat varsin maltilliset, enkä asettanut sillä mitään ylisuuria odotuksia. Nyt vajaan sadan tunnin jälkeen voin sanoa, että kyllä tämä on erinomainen peli, joka varmasti tulee vain paranemaan ajan saatossa päivitysten, modien ja lisäosien kautta.
 
Ja sehän napsahti läpi.. tallennusten kello näyttää jotain absurdia mitälie 10..11 päivää, ei voi pitää paikkaansa. Factiot tuli tehtyä ja niissä on kyllä pääsääntöisesti ihan hyvät palkkiot ja mukava meininki. Itse kun panostan näköjään aina stealth kykyihin niin tässä kyllä moinen jäi toteutuksena aika köyhäksi.. joku pickpocket oli esim ihan turha taito ottaa kun mitään super stealthia ei tässä ole. Stealth ehkä nojaa enemmän realismiin mutta ei se pelillisesti kanna eikä toimi tehtävissä jossa muka pitäs olla täysin "ninja".
Pääjuoni sinänsä ihan mainio mutta rytmitys on hyvin outo artifaktien ja niihin liittyvien juttujen osalta. Muuten aivan mainio idea juonessa ja kun pelissä on niin paljon muutakin tehtävää niin tuokin tunne riippunee miten itse rytmittää.
Oma taso oli lopussa muistaakseni 45 tienoilla ja eihän noita pisteitä hirmu laajaan kykypuuhun riittänyt.. muutamat kyvyt oli ihan pakkopullaa että esim. pääsi kauemmas lentelemään.
Rahaa taisi olla 1.4miljoonaa mutta enpä tuolle keksinyt sitten käyttöä. Aluksia olisi voinut ostaa mutta sitten olisi niihin tympeisiin pilotti ja alus skilleihin pitänyt sijoittaa.
Kokonaisuutena hieno peli mutta oli kyllä kuorrutettu hötöllä... planeettejen määrästä ja niiden heikosta sisällöstä ei ollut juuri mitään iloa. Pelimoottori oli varsin tönkkö ja peli kaatuili xsx:llä lähes päivittäin.
 
Ja patchi on saapunut taas ainakin boxille.
Se mitä vilkaisin niin nyt on kontrastia ja hdr toimivuutta korjattu. Löytyy kirkkaus säätö (säätö jolla etsitään näemmä mustan tason oikea kohta.. itsellä oli tuo oletus 2.4 ok) ja sitten hdr voimakkuus säätö (0-1.0 ja oletus 0.8.. omassa tapauksessa säätö 1.0 toi vielä vähän kirkkaus ja yksityiskohta skaalaa..)
Visuaalusesti näyttää siis paremmalta, tumma pää siellä suunnalla missä näyttää hyvältä ja kirkkaisiin heijastus jne kohtiin tullut lisää voimaa.
 
Pitäisi varmaan tätäkin keskinkertaista peliä jatkaa. Kaksi viikkoa koukutti tosi hyvin, mutta sitten 2kk taukoa.

Kerran koitin jo palata, mutta kun enää ei ollut automaattisesti päällä se immersio ja kokutus pelata peliä eteenpäin niin aika tylsältä juoksutukselta vaikutti Neossa pelaaminen. Tulee enemmän ne pelin huonot puolet vastaan lyhyen paluun aikana. Ne hyvät puolet pitää kaivaa esiin pidemmällä pelaamisella esim. faction questit. Niin paljon parempia pelejä mitä pelata, että ei tämä vuoden 2016 Starfield niin hyvältä vaikuta. Veli pelannut Starfieldia 244h, hirveästi ei hyvää sanottavaa tai mitään uuttaa mitä ei itse olisi jo nähnyt 50h aikana.

Tulisipa jo se Fallout 4 päivitys nykykonsoleille. Sen maailman tutkiminen on kuitenkin hauskempaa, vaikka omat puutteet siinäkin pelissä.
 
Kun ei synny imua peliin niin ei synny imua peliin. GamePassia niin hyvässä kuin pahassa, kahdeksan tuntia jaksoin odotella jospa se siitä, mutta yleisfiilis kaikkea kohtaan oli puhdas teflonpinnoite. Mikään ei tartu, mikään ei ärsytä, millään ei ole juurikaan väliä. En saanut koukkua nielaistua.

Varmasti jos olisin laittanut peliin kiinni 70€, niin tulisi hakattua läpi, mutta nyt hieman meh…

Yhteenveto: tyypillinen AAA-luokan ”varman päälle” tehty peli, varma seiska (asteikolla 4-10), tylyhkö kutonen Pelaajalehden 1-10 asteikolla. Ei minulla riitä aika tällaiseen.
 
...ns. jatkoa omaan arvosteluuni.. hetken aikaa tuon jälkeen jatkoin round 2:lla... mutta niin, se kyllä hyytyi omalla kohdalla siihen että lähes kaikki tehtävät tuli jo ensimmäisellä pelikerralla tehtyä joten mitään uuden viehätystä ei ollut, eikä oikein osaa pelata toisella tyylilläkään, että sitä samaa lopulta homma edelleen korotetulla vaikeustasolla. Siellähän on toki vaikka kuinka käymättömiä aurinkokuntia mutta mitä varten.. luullakseni itselläni on ehkä jokunen yksittäinen tehtävä löytämättä ja en edes usko että niitä on tuonne tutkimattomiin paikkoihin juuri laiteltu.. mitälie täyte aurinkokuntia suurin osa :(
 
...ns. jatkoa omaan arvosteluuni.. hetken aikaa tuon jälkeen jatkoin round 2:lla... mutta niin, se kyllä hyytyi omalla kohdalla siihen että lähes kaikki tehtävät tuli jo ensimmäisellä pelikerralla tehtyä joten mitään uuden viehätystä ei ollut, eikä oikein osaa pelata toisella tyylilläkään, että sitä samaa lopulta homma edelleen korotetulla vaikeustasolla. Siellähän on toki vaikka kuinka käymättömiä aurinkokuntia mutta mitä varten.. luullakseni itselläni on ehkä jokunen yksittäinen tehtävä löytämättä ja en edes usko että niitä on tuonne tutkimattomiin paikkoihin juuri laiteltu.. mitälie täyte aurinkokuntia suurin osa :(
Itellä tulee sama fiilis joka näistä olen vaikea peleistä. Demon souls, Sekiro, Elden ring jne. Kaikki kehuu, mutta omasta mielestä sontaa. Kaikille ei vain maistu kaikkille ja se on vitun jees..
 
Itsellä jäi kesken tämä kun halusin tehdä kaiken yhdellä kerralla, ehkä jonain päivänä jatkan mutta sitä päivää ei vielä näy horisontissa.
 
Itsellä jäi kesken tämä kun halusin tehdä kaiken yhdellä kerralla, ehkä jonain päivänä jatkan mutta sitä päivää ei vielä näy horisontissa.
Vähän sama. Bugit estää joidenkin tekemistä, joten odottelen josko ne korjattaisiin. En elättele kuitenkaan kovin suuria toiveita sen suhteen.
 
Ylös Bottom