Sen verran vastaan vielä, että en kyllä kirjoittanut samaa asiaa AC-peleihin liittyen. Niihin liittyen puhuttiin siitä kuinka itseään toistavia ne mahdollisesti ovat kunkin mielestä. Bugisuus ei ollut varsinaisena asiana keskustelussa. Sen myöskin totean, etten ole sinänsä väittänyt, ettei Bethesdan peleissä olisi bugeja. Olen vain todennut, että mihinkään oikeasti pelaamista haittaavaan en ole niissä muutoin törmännyt, kuin aikoinaan kauan sitten PC:llä Fallout 3:ssa, jossa tuli tarinan etenemisen estänyt bugi.
Ja pelimoottoriin liittyvä ongelmahan liittyy nimenomaan siihen, että Bethesda on ollut paljon kunnianhimoisempi kuin mikään muu pelistudio sen suhteen, miten kaikesta pelin sisällä tapahtuvasta tekemisestä pitää jäädä pelimaailmaan lopullinen jälki ja tehtävissä on haluttu pitää syy ja seuraus-suhteet mukana paljon enemmän kuin peleissä keskimäärin. Nämä asiat toki vaativat pelimoottorilta ja pelisuunnittelulta paljon enemmän (eikä tähän tapaan rakennettuja pelejä saada täysin bugittomaksi, vaikka olisi hyväkin pelimoottori, jos muuttujia on enemmän kuin yleensä peleissä), ja tuovat aivan valtavasti muuttujia mukaan sellaiseen peliin nähden, jossa ei vastaavia asioita edes pyritä tekemään, vaan ne yleensä ohitetaan ja saadaan aikaan ehkä jossain määrin vähemmän bugeja, mutta myös enemmän geneerisyyttä itse pelin sisältöön. Ja siitäkin huolimatta kaikissa avoimen maailman peleissä on bugeja, toki pelin kokonaan hajoittavia onneksi varsin vähän. Mutta eipä niitä Bethesdankaan peleissä juurikaan ole ollut. Ainakaan omien satojen tuntien pelaamisteni aikana.
Ja jos todella on niin, että ne ovat muilla ne ongelmat ja minulla ei juuri koskaan peleissä ole isoja bugiongelmia, niin voisi olla syytä varmistaa myös ihmisten sitä, että tekevätkö peleihinsä riittävän usein ns. hard-bootin. Eli nollataan alustan muisti kunnolla sammuttamalla laite mielellään aina pelisession jälkeen. Ja monen tunnin pelisessioissakin olisi suositeltavaa ainakin sammuttaa kyseinen peli ja uudelleen käynnistää, jos aikoo tosiaan tuntikaupalla pelata putkeen, ja haluaisi mahdollisimman pienillä bugiongelmilla säästyä. Väitän, että ei ole sattumaa sinänsä että itse vältyn käytännössä pelissä kuin pelissä niiltä pahemmilta bugeilta. Esim. Cyberpunk 2077 ei ollut minulle julkaisussa yhtään sen bugisempi kokemus kuin esim. KCD 2 aikoinaan oli. Ja kyllä, KCD:ssakin törmäsin joihinkin bugeihin, mutta eivät nekään millään tavalla peliä hajoittavia toki olleet.