Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Starfield

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dragonfly
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    pc xsx
Kyllä sinä juurikin puhuit Starfieldistä ja sen PS5-porttauksesta. Hieman huvittavaa että aiemmit syytit toista käyttäjää Microsoft-vastaisuudesta ja sitten täällä yrität Starfieldin bugisuuden ja kaatuilun pistää PS5:n porttauksen piikkiin. Starfield nyt vaan on buginen ja kaatuileva peli kaikilla alustoilla.
Kyllähän tuo PS5-porttaus on huomattavasti bugisempi kuin vaikkapa mitä Xboxilla oli.

Minusta buginen porttaus on enemmän Bethesdan vika kuin pleikkarin vika. Muuten alkaa olemaan taas aika hapokasta tämä vääntö. Konsolisodalle taisi olla oma ketjunsa, jos ei sitäkin ole jo lopetettu.
Tarkoitan vain että peli ollut bugisempi pleikkarilla kuin Xboxilla. Ja ei se mielestäni konsolin vika ole vaan nimenomaan pelin kehittäjien.

Kyllä sinä juurikin puhuit Starfieldistä ja sen PS5-porttauksesta. Hieman huvittavaa että aiemmit syytit toista käyttäjää Microsoft-vastaisuudesta ja sitten täällä yrität Starfieldin bugisuuden ja kaatuilun pistää PS5:n porttauksen piikkiin. Starfield nyt vaan on buginen ja kaatuileva peli kaikilla alustoilla.
En puhunut kuitenkaan pelkästään Starfieldistä, vaikka toki siitäkin luonnollisesti, koska se on kuitenkin tämän ketjun varsinainen aihe. Ja puhuin vain omista kokemuksistani, koska olen molempien konsoleiden omistaja, ja aidosti pelannut molemmilla tuhansia tunteja. Tuo boxivastainen henkilö ei omista kuin pleikkarin periaatteellisista syistä, ja dissaa Microsoftia kaikissa mahdollisissa yhteyksissä. Itse olen edelleen Sonyn asiakas, mutta olen toki ollut tyytymätön juurikin siihen, miten huonosti pleikkarin viimeisimmät konsolit on toteutettu tiettyjen asioiden suhteen. Ja siis nimenomaan niissä ilmeneviin ongelmiin liittyen. Kaatuilu yhtenä asiana, mutta esim. myös erittäin huonosti ja hitaasti toimiva tiedostonhallinta on ollut yksi itseäni paljon ärsyttänyt juttu. Mutta ei siitä enempää tässä yhteydessä.

Muuten alkaa olemaan taas aika hapokasta tämä vääntö. Konsolisodalle taisi olla oma ketjunsa, jos ei sitäkin ole jo lopetettu.
Menosta alkaa tosiaan tulla, valitettavasti, mieleen 'wanhat "hyvät" ajat', jolloin oltiin niin syvällä poteroissa ja juoksuhaudoissa, ettei sitä moni nuorempi varmaan nykypäivänä enää uskoisi. Toki nyt väännön aihe on vähän eri, kun konsoleiden myyntiluvuista ja muista vastaavista ei saada enää aikaan minkäänlaista vääntöä. Sony kun on sellaisella karkumatkalla ollut jo kaksi laitepolvea, ettei mitään järkevää vääntöä aiheesta saa edes aikaiseksi. Sen sijaan ollaan siirrytty siihen, että kisataan, kumman konsolin multiplattarissa X on enemmän bugeja, vaikka kyseessä ei sinällään ainakaan pitäisi olla konsolisodan aihe, kun vastuussa bugeista pitäisi olla enemmänkin pelin kehittäjä, eikä konsolivalmistaja, jolla peliä pelataan. Näin siitä syystä, koska nykyiset Sonyn ja Microsoftin konsolit ovat kuitenkin arkkitehtuuriltaan ja tekniikaltaan niin samankaltaisia, etteivät ne wanhat "sille on niin vaikee koodata ja kehittää pelejä!"-argumentit oikein enää toimi.

Tuosta konsolien samankaltaisesta arkkitehtuurista ja tekniikasta kyllä tuli mieleen, että on se Starfieldin kohdalla aika ihme, että vaikka peli on alunperin julkaistu hyvin samankaltaiselle konsolille jo vuosia sitten, niin tässä PS5-julkaisussa Bethesda on kuitenkin aikalailla 'alkupisteessä'. Vuosien varrella peliä on päivitelty ja korjailtu Xboxille kyllä, mutta tämä PS5-julkaisu ei tunnu pääsevän nauttimaan tuosta kehitys- ja korjausajasta yhtään, vaan niitä bugeja on ilmeisesti vähintään saman verran, ellei jopa enemmän, kuin mitä oli Xbox-julkaisussa.

Toki Bethesda on Bethesda, että ei tässä useamman laitesukupolven kokemuksella pitäisi olla juuri yllättynyt. Toki sitä vähän oletti tässä, kun peli kuitenkin on jo alunperin vuosia vanha, että tämä PS5-versio olisi ollut 'viimeisen päälle hiottu', kun tätä piti vuosia pidempään odottaa. Täytyy selvästi odottaa vieläkin pidempään, jos tästä kunnolla toimivan version Pleikkarille haluaa. Kauhean pitkään, jos joutuu odottamaan, niin ehtii 'ikuisuusprojekti' GTA 6:kin tulla ulos ensin ja sitten tämä peli unohtuukin ikuisiksi ajoiksi.

Reddit kysely:

Tässä taas vähän tuorempaa raporttia pelaajien tilanteesta Starfieldin kaatumisten suhteen PS5:lla. Ihan hyvä kysely. Vähän liikaa ihmisillä ongelmia, mutta enimmäkseen planeetalla tutkimisessa kaatumiset ja tallennuksien korruptiota.

No jospa sitten ihan rauhassa odottaa alennuksia, kenties sitten olisi suurin osa kaatuiluista saatu pois.

Tässä taas vähän positiivisempaa videota Starfieldistä, (video toki on Bethesdan sponsoroima). Hyvin siellä on panostettu tuohon maailman uskottavuuteen ja toimimiseen tieteen kautta.

New Vegasin tapauksessa tarvii muistaa, että pelin tehtiin 1.5 vuodessa. Siinä ei paljon taidettu yrittää korjata Bethesdan paska moottorin teknistä puolta. Bethesda kuitenkin nysvää peliensä kanssa ihan tuhottoman kauan ja lopputulos on aina sama buginen sotku. Ja sama tulee jatkumaan tulevan Elder Scrollsin kanssa. On ne sentään päässyt eroon siitä tallennus bugista, jossa kun tallennuksen koko kasvaa tietyn pisteen yli, pelin suorituskyky alkaa ottamaan osumaa.
Ei tuolla sinänsä väliä pointin kannalta: pelimoottori on paska. Ja pitkälti sitä kautta Bethesdan pelit bugisia. En minä New Vegasin kehittäjää mistään syyttänytkään vaan tosiaan pelimoottoria. Paskan päälle hankala rakentaa hyvää.

Yksikään mainitsemasi open world peli ei ole laajuudeltaan ja muuttujiltaan läheskään sitä mittaluokkaa, kuin Bethesdan pelit. Tämä toki kaikella kunnioituksella, koska nuo kaikki ovat toki sinänsä hienoja pelejä. Bethesdan peleissä ei riitä 200 tuntia koluamaan kaikkea sisältöä mitä niistä löytyy. Ja ne sivutehtävätkään eivät todellakaan ole yhtä geneerisiä, kuin noissa kaikissa muissa peleissä. Siellä on syy ja seuraus suhteita ja valintojen tekemistä ihan eri tasolla, kuin muissa mainituissa peleissä.
Ihan sama laajuudelle kun kyse oli siitä, onko peli buginen. Open worldeja ne on kaikki silti.

Muuhun väittelyyn en taida edes lähteä kun muistin että puhut samaa AC-peleistäkin.

Ja joku Outer Worlds ei todellakaan kuulu tähän keskusteluun ollenkaan. Se on muutaman kymmenen tunnin pikkupeli verrattuna kaikkiin muihin mainittuihin peleihin. Sisällöltään ja kompleksisuudessaan ei siis ole lähellekään noiden muidenkaan pelien tasoa, saatikka, että olisi murto-osaakaan Bethesdan pelien sisällöstä ja muuttujista.
Kuuluu se, sillä sen oli tarkoitus osoittaa että ongelma on nimenomaan pelimoottorissa. Toki pelin tiiviyskin helpottaa mutta onhan tuo nyt varmaan jo faktan tasolla että Bethesdan pelimoottori on yksi isoimpia ongelmia sen peleissä. Siitä huolimatta että se myös mahdollistaa asioita, joita muut pelimoottorit eivät ehkä tue.

Sen vielä totean, että kyllä tuo Starfieldin bugisuus vaikuttaisi olevan nyt nimenomaan tuon Pleikkari-porttauksen ongelma.
Kyllä Bethesda-pelien bugisuus edelleen juontuu selkeimmin pelimoottoriin eikä alustoihin. Päivänselvä asia.

Sen olen huomannut, että pleikkarille portatuissa peleissä tuppaa olemaan enemmän ongelmia kuin boxin versioissa. Ylipäätään oma kokemukseni on, että pleikkari (minulla PS5 Pro) on huomattavasti herkempi kaatumisille ja virhetilanteille, kuin boxi (minulla XSX). Ainakin itselleni tulee pleikkaripeleissä ylipäätään huomattavasti useammin totaalisia kaatumisia kuin boxilla. Molemmilla konsoleilla pelaan suunnilleen yhtä paljon.
Tätä jaksat toistella ja aina saa vain ihmetellä kun omat kokemukset taas on että alustoissa ei ole merkittäviä eroja tämän suhteen. Enemmän eroa syntyy peleistä kuin itse alustasta.

En myöskään tajua mikä arvo tuolla sinun yksittäisellä kokemuksella edes tässä on. Kovasti jaksat aina tätä toistella että miten XSX on parempi ja PS5 bugisempi kun taas vaikka itse en ole tuollaista eroa huomannut kumpaankaan suuntaan. Molempien kanssa saa taistella erinäisten ongelmien tai typeryyksien kanssa. Switch on laitteista ehkä se toimivin, yksinkertaisin kuin käyttikseltään on, mutta siltä taas saattaa puuttua tai on puuttunut jotain ominaisuuksia.

Mutta summauksena: Bethesdan pelit on bugisia. Ei pitäisi olla uutinen vaan enemmänkin fakta. Sitä voi kritisoida tai sen voi jo ottaa jonkinlaisena oletuksena vastaan.

Ei tuolla sinänsä väliä pointin kannalta: pelimoottori on paska. Ja pitkälti sitä kautta Bethesdan pelit bugisia. En minä New Vegasin kehittäjää mistään syyttänytkään vaan tosiaan pelimoottoria. Paskan päälle hankala rakentaa hyvää.

Ihan sama laajuudelle kun kyse oli siitä, onko peli buginen. Open worldeja ne on kaikki silti.

Muuhun väittelyyn en taida edes lähteä kun muistin että puhut samaa AC-peleistäkin.

Kuuluu se, sillä sen oli tarkoitus osoittaa että ongelma on nimenomaan pelimoottorissa. Toki pelin tiiviyskin helpottaa mutta onhan tuo nyt varmaan jo faktan tasolla että Bethesdan pelimoottori on yksi isoimpia ongelmia sen peleissä. Siitä huolimatta että se myös mahdollistaa asioita, joita muut pelimoottorit eivät ehkä tue.

Kyllä Bethesda-pelien bugisuus edelleen juontuu selkeimmin pelimoottoriin eikä alustoihin. Päivänselvä asia.

Tätä jaksat toistella ja aina saa vain ihmetellä kun omat kokemukset taas on että alustoissa ei ole merkittäviä eroja tämän suhteen. Enemmän eroa syntyy peleistä kuin itse alustasta.

En myöskään tajua mikä arvo tuolla sinun yksittäisellä kokemuksella edes tässä on. Kovasti jaksat aina tätä toistella että miten XSX on parempi ja PS5 bugisempi kun taas vaikka itse en ole tuollaista eroa huomannut kumpaankaan suuntaan. Molempien kanssa saa taistella erinäisten ongelmien tai typeryyksien kanssa. Switch on laitteista ehkä se toimivin, yksinkertaisin kuin käyttikseltään on, mutta siltä taas saattaa puuttua tai on puuttunut jotain ominaisuuksia.

Mutta summauksena: Bethesdan pelit on bugisia. Ei pitäisi olla uutinen vaan enemmänkin fakta. Sitä voi kritisoida tai sen voi jo ottaa jonkinlaisena oletuksena vastaan.
Sen verran vastaan vielä, että en kyllä kirjoittanut samaa asiaa AC-peleihin liittyen. Niihin liittyen puhuttiin siitä kuinka itseään toistavia ne mahdollisesti ovat kunkin mielestä. Bugisuus ei ollut varsinaisena asiana keskustelussa. Sen myöskin totean, etten ole sinänsä väittänyt, ettei Bethesdan peleissä olisi bugeja. Olen vain todennut, että mihinkään oikeasti pelaamista haittaavaan en ole niissä muutoin törmännyt, kuin aikoinaan kauan sitten PC:llä Fallout 3:ssa, jossa tuli tarinan etenemisen estänyt bugi.

Ja pelimoottoriin liittyvä ongelmahan liittyy nimenomaan siihen, että Bethesda on ollut paljon kunnianhimoisempi kuin mikään muu pelistudio sen suhteen, miten kaikesta pelin sisällä tapahtuvasta tekemisestä pitää jäädä pelimaailmaan lopullinen jälki ja tehtävissä on haluttu pitää syy ja seuraus-suhteet mukana paljon enemmän kuin peleissä keskimäärin. Nämä asiat toki vaativat pelimoottorilta ja pelisuunnittelulta paljon enemmän (eikä tähän tapaan rakennettuja pelejä saada täysin bugittomaksi, vaikka olisi hyväkin pelimoottori, jos muuttujia on enemmän kuin yleensä peleissä), ja tuovat aivan valtavasti muuttujia mukaan sellaiseen peliin nähden, jossa ei vastaavia asioita edes pyritä tekemään, vaan ne yleensä ohitetaan ja saadaan aikaan ehkä jossain määrin vähemmän bugeja, mutta myös enemmän geneerisyyttä itse pelin sisältöön. Ja siitäkin huolimatta kaikissa avoimen maailman peleissä on bugeja, toki pelin kokonaan hajoittavia onneksi varsin vähän. Mutta eipä niitä Bethesdankaan peleissä juurikaan ole ollut. Ainakaan omien satojen tuntien pelaamisteni aikana.

Ja jos todella on niin, että ne ovat muilla ne ongelmat ja minulla ei juuri koskaan peleissä ole isoja bugiongelmia, niin voisi olla syytä varmistaa myös ihmisten sitä, että tekevätkö peleihinsä riittävän usein ns. hard-bootin. Eli nollataan alustan muisti kunnolla sammuttamalla laite mielellään aina pelisession jälkeen. Ja monen tunnin pelisessioissakin olisi suositeltavaa ainakin sammuttaa kyseinen peli ja uudelleen käynnistää, jos aikoo tosiaan tuntikaupalla pelata putkeen, ja haluaisi mahdollisimman pienillä bugiongelmilla säästyä. Väitän, että ei ole sattumaa sinänsä että itse vältyn käytännössä pelissä kuin pelissä niiltä pahemmilta bugeilta. Esim. Cyberpunk 2077 ei ollut minulle julkaisussa yhtään sen bugisempi kokemus kuin esim. KCD 2 aikoinaan oli. Ja kyllä, KCD 2:ssakin törmäsin joihinkin bugeihin, mutta eivät nekään millään tavalla peliä hajoittavia toki olleet.

Viimeksi muokattu:
Väitän, että ei ole sattumaa sinänsä että itse vältyn käytännössä pelissä kuin pelissä niiltä pahemmilta bugeilta. Esim. Cyberpunk 2077 ei ollut minulle julkaisussa yhtään sen bugisempi kokemus kuin esim. KCD 2 aikoinaan oli. Ja kyllä, KCD:ssakin törmäsin joihinkin bugeihin, mutta eivät nekään millään tavalla peliä hajoittavia toki olleet.

Sä oot ehkä maailman, tai ainakin konsolifin onnekkain pelaaja kun olet onnistunut välttämään bugeja, tai ainkin suurimman osan mitä nyt ehkä yks tai pari pientä, kun muut taas joutuu kärsimään. :p

Sen verran vastaan vielä, että en kyllä kirjoittanut samaa asiaa AC-peleihin liittyen. Niihin liittyen puhuttiin siitä kuinka itseään toistavia ne mahdollisesti ovat kunkin mielestä. Bugisuus ei ollut varsinaisena asiana keskustelussa. Sen myöskin totean, etten ole sinänsä väittänyt, ettei Bethesdan peleissä olisi bugeja. Olen vain todennut, että mihinkään oikeasti pelaamista haittaavaan en ole niissä muutoin törmännyt, kuin aikoinaan kauan sitten PC:llä Fallout 3:ssa, jossa tuli tarinan etenemisen estänyt bugi.

Ja pelimoottoriin liittyvä ongelmahan liittyy nimenomaan siihen, että Bethesda on ollut paljon kunnianhimoisempi kuin mikään muu pelistudio sen suhteen, miten kaikesta pelin sisällä tapahtuvasta tekemisestä pitää jäädä pelimaailmaan lopullinen jälki ja tehtävissä on haluttu pitää syy ja seuraus-suhteet mukana paljon enemmän kuin peleissä keskimäärin. Nämä asiat toki vaativat pelimoottorilta ja pelisuunnittelulta paljon enemmän (eikä tähän tapaan rakennettuja pelejä saada täysin bugittomaksi, vaikka olisi hyväkin pelimoottori, jos muuttujia on enemmän kuin yleensä peleissä), ja tuovat aivan valtavasti muuttujia mukaan sellaiseen peliin nähden, jossa ei vastaavia asioita edes pyritä tekemään, vaan ne yleensä ohitetaan ja saadaan aikaan ehkä jossain määrin vähemmän bugeja, mutta myös enemmän geneerisyyttä itse pelin sisältöön. Ja siitäkin huolimatta kaikissa avoimen maailman peleissä on bugeja, toki pelin kokonaan hajoittavia onneksi varsin vähän. Mutta eipä niitä Bethesdankaan peleissä juurikaan ole ollut. Ainakaan omien satojen tuntien pelaamisteni aikana.

Ja jos todella on niin, että ne ovat muilla ne ongelmat ja minulla ei juuri koskaan peleissä ole isoja bugiongelmia, niin voisi olla syytä varmistaa myös ihmisten sitä, että tekevätkö peleihinsä riittävän usein ns. hard-bootin. Eli nollataan alustan muisti kunnolla sammuttamalla laite mielellään aina pelisession jälkeen. Ja monen tunnin pelisessioissakin olisi suositeltavaa ainakin sammuttaa kyseinen peli ja uudelleen käynnistää, jos aikoo tosiaan tuntikaupalla pelata putkeen, ja haluaisi mahdollisimman pienillä bugiongelmilla säästyä. Väitän, että ei ole sattumaa sinänsä että itse vältyn käytännössä pelissä kuin pelissä niiltä pahemmilta bugeilta. Esim. Cyberpunk 2077 ei ollut minulle julkaisussa yhtään sen bugisempi kokemus kuin esim. KCD 2 aikoinaan oli. Ja kyllä, KCD:ssakin törmäsin joihinkin bugeihin, mutta eivät nekään millään tavalla peliä hajoittavia toki olleet.
Vaikka kuinka vääntäisi, niin tosiasia on kuitenkin se että pelimoottori on paska ja vanhentunut. Isolla osalla pelaajista on ollut juuri pahoja rikkovia bugeja juurikin tämän paskan pelimoottorin kanssa.

Toivottovasti seuraavaan peliin tekevät sellaisen peliliikkeen, että vaihtavat pelimoottoria. Olisi korkea aika mennä oikeasti sen suhteen eteenpäin. Sen jo kertoo se, kun hirveän moni ei ollut innostunut tästä Starfieldistä. Ei ole ollut samaa pöhinää tämän kanssa, kuin esimerkiski Skyrimin kanssa.

Sä oot ehkä maailman, tai ainakin konsolifin onnekkain pelaaja kun olet onnistunut välttämään bugeja, tai ainkin suurimman osan mitä nyt ehkä yks tai pari pientä, kun muut taas joutuu kärsimään. :p
Et ehkä lukenut tarkkaan. En ole sanonut, että täysin olen välttynyt bugeilta, tai edes suurimmasta osasta niistä. Silti pelaamista merkittävästi haittaaviin bugeihin olen äärimmäisen harvoin törmännyt. Tuuriin en oikein usko, koska olen pelannut tunteina enemmän kuin suurin osa pelaajista, joten otantaa on niin paljon, ettei siis oikein tuurista voi olla kyse. Sanoisin ennemminkin, että kahdesta asiasta on lähinnä kyse. Ensinnäkin olen todella vähän kultasilmä silloin kun pelin resoluutio on edes kohtuullisen hyvä ja pelattavuus noin muuten on sinänsä kunnossa. En siis valita herkästi peleissä olevista pikkubugeista. Moni tuntuu itkevän pienistäkin bugeista kovin helposti, ja sitten näihin kuuluu helposti myös sellainen tietynlainen massareagoiminen, eli hypätään mielellään massan toimesta ruoskimaan enemmän kuin ehkä olisi läheskään aina tarpeenkaan. Ihminenhän on aina ollut sellainen, että monelle massasielulle on massan voimin kivaa ja turvallista lynkata joku taho, vaikka ei itsellä olisi mitään kovin merkittävää huonoa kokemusta asiasta. Riittää, että edes jotain on joskus havainnut.

Sitten se toinen syy. Se on siinä, että sammutan pelilaitteeni aina pelaamisen lopetettuani ihan kunnolla, enkä käytä niitä vain jonkin valmiustilan kautta. Sammutan myös pelit muutaman tunnin pelisessioiden välillä ja uudelleen käynnistän ne, jotta kaikissa peleissä ja ylipäätään ohjelmissa enemmän tai vähemmän olevat roskaloopit nollautuvat. Faktaa on, että kohtaan tosiaan varsin vähän erityisen pahoja bugeja tai muutenkaan yhtä paljoa, kuin moni muu vaikuttaisi kokevan. Voihan sitä ajatella, että minulla on mieletön tuuri, mutta ei se kyllä ainakaan lotossa ole näkynyt…
Vaikka kuinka vääntäisi, niin tosiasia on kuitenkin se että pelimoottori on paska ja vanhentunut. Isolla osalla pelaajista on ollut juuri pahoja rikkovia bugeja juurikin tämän paskan pelimoottorin kanssa.

Toivottovasti seuraavaan peliin tekevät sellaisen peliliikkeen, että vaihtavat pelimoottoria. Olisi korkea aika mennä oikeasti sen suhteen eteenpäin. Sen jo kertoo se, kun hirveän moni ei ollut innostunut tästä Starfieldistä. Ei ole ollut samaa pöhinää tämän kanssa, kuin esimerkiski Skyrimin kanssa.
Sen verran olen perehtynyt aiheeseen, että tiedossa on, ettei sekään välttämättä ole ratkaisu, ainakaan niin kauan, kuin haluavat pelimaailman fysiikan toimivan niin, että tekemiset siellä jättävät todella pysyvän jäljen. Myös kaikkien NPC-hahmojen tekemiset. Ohessa jotakin kommenttia mitä Googlettamalla tähän hätään löysin:

Why It Is Still Used:
  • Unmatched Modding Support: The engine is uniquely built to support extensive modding, allowing players to alter game systems easily.
  • Object Persistence: It allows for massive, persistent world-building where thousands of items can be moved and remembered, which is rare in other engines.
  • Designer Efficiency: Bethesda developers are heavily experienced in the toolset, allowing them to create massive, intricate worlds efficiently.
The engine has been heavily updated for Starfield and future games (Creation Engine 2), introducing better lighting and modern features. Many argue that the issues with Bethesda games are a mix of engine limitations and design choices rather than simply a "broken" engine.

Viimeksi muokattu:
Sen verran olen perehtynyt aiheeseen, että tiedossa on, ettei sekään välttämättä ole ratkaisu, ainakaan niin kauan, kuin haluavat pelimaailman fysiikan toimivan niin, että tekemiset siellä jättävät todella pysyvän jäljen. Myös kaikkien NPC-hahmojen tekemiset. Ohessa jotakin kommenttia mitä Googlettamalla tähän hätään löysin:

Why It Is Still Used:
  • Unmatched Modding Support: The engine is uniquely built to support extensive modding, allowing players to alter game systems easily.
  • Object Persistence: It allows for massive, persistent world-building where thousands of items can be moved and remembered, which is rare in other engines.
  • Designer Efficiency: Bethesda developers are heavily experienced in the toolset, allowing them to create massive, intricate worlds efficiently.
The engine has been heavily updated for Starfield and future games (Creation Engine 2), introducing better lighting and modern features. Many argue that the issues with Bethesda games are a mix of engine limitations and design choices rather than simply a "broken" engine.
Ehkä heidän kannattaisi sitten haluta jotain muuta. Tämä suunta ei kauaa voi jatkua, ellei haluta seuraavasta pelistä tälläistä unohdettavaa peliä. Joskus olisi vain parempi mennä eteenpäin. Sama koskee myös Ubisoftia. Ehkä vielä enemmän heitä.

Ensinnäkin olen todella vähän kultasilmä silloin kun pelin resoluutio on edes kohtuullisen hyvä ja pelattavuus noin muuten on sinänsä kunnossa. En siis valita herkästi peleissä olevista pikkubugeista. Moni tuntuu itkevän pienistäkin bugeista kovin helposti, ja sitten näihin kuuluu helposti myös sellainen tietynlainen massareagoiminen, eli hypätään mielellään massan toimesta ruoskimaan enemmän kuin ehkä olisi läheskään aina tarpeenkaan. Ihminenhän on aina ollut sellainen, että monelle massasielulle on massan voimin kivaa ja turvallista lynkata joku taho, vaikka ei itsellä olisi mitään kovin merkittävää huonoa kokemusta asiasta. Riittää, että edes jotain on joskus havainnut.
Komppaan sen verran Ippeä, etten itsekään peleissä tyypillisesti noteeraa pienempiä bugeja jotka eivät millään tavalla vaikuta mun pelikokemukseen. Osasta en jaksa välittää ja osaa en luultavasti edes huomaa. En ole tätä peliä vielä ikinä pelannut, mutta muita pelejä on vuosien varrella tullut vastaan, joissa olen kokenut selvästi keskimääräistä vähemmän bugeja (ainakin forumisteihin verrattuna) ja väittäisin syiden olevan juuri tuo. Menee varmaan samaan kastiin kuin suorituskyky asiat, fps saa tipahdella aika isolla kädellä ennen kuin kiinnitän asiaan mitään huomioita ja toiset itkee välittömästi jos joku Digital Foundryn testi ei anna "täysiä pisteitä".

Elämässä moni asia on helpompaa, kun ei nirsoile liikaa :D

Aika moni pelisarja on loppunut siihen, että kadottaa luonteensa. Bethesdan pelit ovat kuitenkin yksiä maailman suosituimmista, sama koskee monia Ubisoftin sarjoja myös tosin vähän pienemmässä mittakaavassa. Ne myyvät. Sitten kun muutetaan tarpeeksi, pelien ydin saattaa hävitä. On isompi riski usein luopua toimivasta kuin jatkaa samaa vanhaa kaavaa. Siksi Starfieldkin oli riski, joka ei täysin näytä kannattaneen. Varmaan se kannustaa ottamaan lisää riskejä? Luulisin, että seuraava peli tulee olemaan vanhan toistoa.

Ehkä heidän kannattaisi sitten haluta jotain muuta. Tämä suunta ei kauaa voi jatkua, ellei haluta seuraavasta pelistä tälläistä unohdettavaa peliä. Joskus olisi vain parempi mennä eteenpäin. Sama koskee myös Ubisoftia. Ehkä vielä enemmän heitä.
Kyseisille peleille on kuitenkin faninsa juuri niiden asioiden takia, joita Creation Engine mahdollistaa. Myynnithän Bethesdan peleillä ovat yleensä varsin hyvät olleet, joten en nyt tiedä onko heillä sinänsä valtavia paineita muuttaakaan noita tiettyjä asioita, jos ovat kuitenkin saaneet peliensä fanit pysymään tyytyväisinä ja kaikkiaan pelejä myytyä hyvin, ja saamalla vielä peleistä sen tyyppisiä mitä itse haluavat pelien sisällössä olevan. Katsoisin, että on ihan hyvä, että on pelistudioita, jotka eivät sinänsä ihan kaikkia pelaajia kuitenkaan yritä miellyttää. Se kun on sinänsä mahdotontakin.

Varmasti kehittävät Creation Enginea jatkossakin, eivätkä ole sinänsä sitä vaihtamassa johonkin toiseen, joka ei sitten kuitenkaan anna eväitä lainkaan niihin asiohin, jotka ovat tehneet Bethesdan peleistä sen mitä ne parhaimmillaan monelle ovat. Ehkä Bethesdan ja Ubin pelit eivät sitten ole sinun ja joidenkin muiden juttu, mutta itselleni ja valtavan monelle muullekin pelaajalle molempien pelit ovat ihan parhaan luokan pelattavaa, ainakin suureksi osaksi.

Itsekin voisin luetella jokusenkin studion, joiden pelien suosiota ja mahtavuutta en ymmärrä lainkaan, mutta en jaksa nyt siihen lähteä, kun monille noiden studioiden pelit ovat omasta mielestäni surkeine juttuineenkin ihan loistavia pelejä. Ei se sitten kuitenkaan ole minulta pois, joten en nyt lähde näitä studioita siksi edes ottamaan esille. Siitä tulisi takuuvarmasti ihan turhaa vääntöä. Mitä toki tämäkin alkaa olla. Siksi tähän kuitenkin tartuin, kun alkoi olla sellaista ikävää ja mielestäni täysin turhaa ja alhaistakin vihaamiselementtiä tuolla eräällä nimimerkillä, joka nyt muutenkin vihaa kaikkea mihin MS koskee. Täyttä pelletouhua sinänsä, mutta olkoon. Jos se hänelle jotain antaa, niin antakoon sitten. Ei vaan oikein jaksaisi niin läpinäkyvää antipatiaa lukea tällä foorumilla.

Et ehkä lukenut tarkkaan. En ole sanonut, että täysin olen välttynyt bugeilta, tai edes suurimmasta osasta niistä. Silti pelaamista merkittävästi haittaaviin bugeihin olen äärimmäisen harvoin törmännyt. Tuuriin en oikein usko, koska olen pelannut tunteina enemmän kuin suurin osa pelaajista, joten otantaa on niin paljon, ettei siis oikein tuurista voi olla kyse. Sanoisin ennemminkin, että kahdesta asiasta on lähinnä kyse. Ensinnäkin olen todella vähän kultasilmä silloin kun pelin resoluutio on edes kohtuullisen hyvä ja pelattavuus noin muuten on sinänsä kunnossa. En siis valita herkästi peleissä olevista pikkubugeista. Moni tuntuu itkevän pienistäkin bugeista kovin helposti, ja sitten näihin kuuluu helposti myös sellainen tietynlainen massareagoiminen, eli hypätään mielellään massan toimesta ruoskimaan enemmän kuin ehkä olisi läheskään aina tarpeenkaan. Ihminenhän on aina ollut sellainen, että monelle massasielulle on massan voimin kivaa ja turvallista lynkata joku taho, vaikka ei itsellä olisi mitään kovin merkittävää huonoa kokemusta asiasta. Riittää, että edes jotain on joskus havainnut.

Sitten se toinen syy. Se on siinä, että sammutan pelilaitteeni aina pelaamisen lopetettuani ihan kunnolla, enkä käytä niitä vain jonkin valmiustilan kautta. Sammutan myös pelit muutaman tunnin pelisessioiden välillä ja uudellen käynnistän, jotta kaikissa peleissä ja ylipäätään ohjelmissa enemmän tai vähemmän olevat roskaloopit nollautuvat. Faktaa on, että kohtaan tosiaan varsin vähän erityisen pahoja bugeja tai muutenkaan yhtä paljoa, kuin moni muu vaikuttaisi kokevan. Voihan sitä ajatella, että minulla on mieletön tuuri, mutta ei se kyllä ainakaan lotossa ole näkynyt…

Sen takia laitoinkin :p (kielihymiön) viestin loppuun, mutta ei niitä aina osaa tulkita. En minäkään kiinnitä esim niin herkästi kaikkiin pikkubugeihin huomiota, sit jos alkaa olee semmosta että pelissä ei pysty etenee tai jos peli kaatuu riippuen kauanko pelaa useita kertoja, niin sitten ehkä jo alkaa haittaa. Jotkut ovat herkkiä jos FPS tippuu puolikin freimiä niin alkaa pyöryttää ja oksettaa eikä pysty peliä pelaa. Mua ei taas vähäiset dropit haittaa tai pikkubugit jotka eivät riko tai estä pelin etenemistä jne.

Yksi esimerkki kun Elden Ring julkaisus oli välillä suurta valitusta kuinka ei pysty pelaa kun PS5 versio kun nyt hieman tökkii joka oli muutamilla anteeksiantamatonta, ite kyllä huomasin mut ei sitten haitannut millään tavalla pelaamista.

Cyberpunkkia en julkkarissa pelannut nii vaikee sanoo, starfieldiä en ole vielä pelannut mutta syyt on ihan muut kun että nyt pelkäisin että tämä olisi niin buginen ettei pystyis pelaa. Kaikki aikasemmat pelamani bethesda pelit, fallout 4 ja skyrim ps3.lla joka oli niin huono portti ku olla ja voi kuulemma mut silti satoja tunteja siihen tuli upotettua ja samoin fallout 4, starfield menee peluuseen aivan varmasti jossain vaiheessa enkä usko että siinäkään pelissä tulen niin herkästi niitä bugeja seuraamaan.

Ylös Bottom