Ei minuakaan pikkujutut häiritse mutta onhan Bethesdan bugipelit jo ihan oikea käsite, josta ihan hyvin voi valittaa. Tosin yhtä lailla voi ainakin kysyä, että oliko se enää uutinen nykyään.
Sen verran vastaan vielä, että en kyllä kirjoittanut samaa asiaa AC-peleihin liittyen.
Olet puhunut monipuolisuudesta molempien kohdalla. Sitä tarkoitin. Ja nyt me ollaan taas menossa tähän väittelyyn.
Sen myöskin totean, etten ole sinänsä väittänyt, ettei Bethesdan peleissä olisi bugeja. Olen vain todennut, että mihinkään oikeasti pelaamista haittaavaan en ole niissä muutoin törmännyt, kuin aikoinaan kauan sitten PC:llä Fallout 3:ssa, jossa tuli tarinan etenemisen estänyt bugi.
Sinun viestisi ja puolustuspuheesi Starfieldin puolesta oli ymmärtääkseni se, että "kaikissa peleissä on bugeja", mihin kukaan ei ole muuta missään kohtaa sanonutkaan.
Minä kommentoin että bugeja ei todellakaan ole samoissa määrin ja yhtä "vakiona" kuin Bethesdan peleissä on.
Ja pelimoottoriin liittyvä ongelmahan liittyy nimenomaan siihen, että Bethesda on ollut paljon kunnianhimoisempi kuin mikään muu pelistudio sen suhteen, miten kaikesta pelin sisällä tapahtuvasta tekemisestä pitää jäädä pelimaailmaan lopullinen jälki ja tehtävissä on haluttu pitää syy ja seuraus-suhteet mukana paljon enemmän kuin peleissä keskimäärin.
Ihan sama mikä syy on, jos puhutaan siitä että onko bugista vaiko ei. Aika monelle on selvää että syynä on juuri tuo pelimoottori.
Ja jos todella on niin, että ne ovat muilla ne ongelmat ja minulla ei juuri koskaan peleissä ole isoja bugiongelmia, niin voisi olla syytä varmistaa myös ihmisten sitä, että tekevätkö peleihinsä riittävän usein ns. hard-bootin.
Heh. Minähän teen tätä vielä enemmän kuin sinä koska otan jopa virrat pois aina kun en pelaa (lähinnä yöksi tosin) ja kaikki laitteet aina sammutan oikeasti eikä mitään helvetin virransäästöjä yms. Eikä ole päällä mitään taustalatauksia yms. Silti voin sanoa että Bethesdan peleissä on merkittävästi enemmän bugeja ja väitän yhä, että se on enemmän fakta kuin mikään mielipide. Olet itsekin asian myöntänyt, joten mistä tässä edes väitellään?
Esim. Cyberpunk 2077 ei ollut minulle julkaisussa yhtään sen bugisempi kokemus kuin esim. KCD 2 aikoinaan oli. Ja kyllä, KCD 2:ssakin törmäsin joihinkin bugeihin, mutta eivät nekään millään tavalla peliä hajoittavia toki olleet.
Jos nämä subjektiiviset kokemukset on kerran joku mittatikku niin minä sitten väitän että KCD2:ssa ei ole yhtään bugia. En nimittäin muista sellaisia kokeneeni. Ja jos joku väittää että niitä on, niin ei tee asioita oikein, tai jotain, ja pitäisi tehdä asiat kuten minä teen, sillä KCD2:ssa ei ole mitään vikaa. Vähintään pitäisi pelata peli sillä alustalla, millä itse sen pelasin.
Tuo on kyllä niin naurettava väite että 2077 ei ole muka ollut bugisempi kuin KCD2. Tai sitten minulla on mennyt aika pahasti ohi KCD2:n ongelmat. Ja vaikka se olisi julkaisussa ollutkin bugisempi, niin erittäin vaikea uskoa että olisi lähellekään 2077:n tasoa.
Se, että sinulle mikään bugi tai muu ei tunnu missään tai haittaa, ei tarkoita etteikö niitä olisi ja etteikö käytännössä faktapohjalta voisi sanoa jonkun pelin olevan bugisempi kuin toisen.
Tuuriin en oikein usko, koska olen pelannut tunteina enemmän kuin suurin osa pelaajista, joten otantaa on niin paljon, ettei siis oikein tuurista voi olla kyse.
Tuuria se on silti, sillä tunneilla ei välttämättä ole merkitystä. Voihan olla, että se bitti menee vinoon jo varhaisessa vaiheessa ja jos ei mene, niin saa pelata onnellisena loputtomiin. Monessa pelissä on myös kohtia, jotka ohittamalla välttää monet ongelmat myös jatkossa. Tuuria se siis voi ihan hyvin olla.
Moni tuntuu itkevän pienistäkin bugeista kovin helposti, ja sitten näihin kuuluu helposti myös sellainen tietynlainen massareagoiminen, eli hypätään mielellään massan toimesta ruoskimaan enemmän kuin ehkä olisi läheskään aina tarpeenkaan. Ihminenhän on aina ollut sellainen, että monelle massasielulle on massan voimin kivaa ja turvallista lynkata joku taho, vaikka ei itsellä olisi mitään kovin merkittävää huonoa kokemusta asiasta. Riittää, että edes jotain on joskus havainnut.
Tästäkin jaksat aina höpistä ja vaikka laumassieluisuus yleisesti toki totta onkin, niin tympeää vedota tähän ja nollata toisten näkemykset sillä.
Itse taas astut aina tuohon päinvastaiseen kuoppaan, missä vain sinun kokemuksillasi tuntuu olevan painoarvoa ja muut tekee tai kokee asiat väärin tai vähintään menee massojen mukana ilman omaa mielipidettä.
Eikä tässä mielestäni ole kyse mistään pienistä itkemisistä. Itseäni ei edes Bethesdan tason bugisuus erityisemmin haittaa mutta ymmärrän kyllä täysin jos siihen meininkiin ei enää hermot joka hetki riitä.
Faktaa on, että kohtaan tosiaan varsin vähän erityisen pahoja bugeja tai muutenkaan yhtä paljoa, kuin moni muu vaikuttaisi kokevan. Voihan sitä ajatella, että minulla on mieletön tuuri, mutta ei se kyllä ainakaan lotossa ole näkynyt…
Jännä että silti väität KCD2:n sisältävän bugeja mutta sinun logiikallasi, eli yksilön kokemusten kautta, ei siinä kyllä ollut niitä yhtään. Ehkä et siis vain käytä laitteitasi yhtä hyvin kuin minä, varsinkin jos tässä ei nyt siihen tuuriin uskota.
Ja siis pohjimmiltaan olen toki samalla linjalla: ei laitteita kannata käyttää ikuisesti ja älypitkiä sessioita mutta tämä sinun "järkeilysi" asian suhteen on silti vähän pöljää, kun ei näillä ole lopulta merkitystä aiheeseen, eli Bethesdan bugipelien kanssa. Ne on bugisia vaikka miten laitteita käyttäisi vaikka voikin asiaa helpottaa.
Sen verran olen perehtynyt aiheeseen, että tiedossa on, ettei sekään välttämättä ole ratkaisu, ainakaan niin kauan, kuin haluavat pelimaailman fysiikan toimivan niin, että tekemiset siellä jättävät todella pysyvän jäljen. Myös kaikkien NPC-hahmojen tekemiset. Ohessa jotakin kommenttia mitä Googlettamalla tähän hätään löysin:
Aina voisivat panostaa uuteen pelimoottoriin, jolla tehdä samat asiat. Ei se nykyinenkään varmasti tyhjästä ole ilmestynyt. Eihän se ilmaista ole mutta luulisi siellä, kuten muillakin firmoilla, olevan rahaa myös tuotannon kehitykseenkin.