Vastaus: Street Fighter IV [PS3]
Canceloinnista ja muusta
Street Fightereihin on kuulunut jo ammoisista ajoista mahdollisuus canceloida liikkeitä toisiinsa. Pelisarjan jatkuessa on kuvioon tullut mukaan supermittareita sun muita. Aloitetaan perustermeistä.
Cancel
Perusterminä tämä tarkoittaa jonkin liikkeen palautumisen (recovery) canceloimista seuraavaan liikkeeseen. Eli lyöt vastustajaa ja heti perään seuraava isku, joka "peruuttaa" oman hahmosi palautumisen lyönnistä ja tekee heti uuden. Useimpien hahmojen kevyet lyönnit ja potkut canceloituvat ainakin itseensä, eli kyykyssä voi tehdä Ryulla c.lk,c.lk,c.lk... (tämä toimi jo SF2-sarjan peleissä). Huomattavaa on kuitenkin, että monet perusliikkeet eivät canceloidu toisiinsa. Nykyään alkaa SF-sarjassakin olla kuitenkin hahmokohtaisia iskusarjoja, joissa normaalit iskut canceloituvat toisiinsa, kuten Kenin MP,HP, näistä käytetään nimeä Target Combo
Link
Toinen tapa combottaa, lähinnä normaaleja, iskuja toisiinsa. Tämä tarkoittaa, että tietyt liikkeet combottuvat vaikka niitä ei canceloida toisiinsa. Perustuu siihen, että kun lyöt vastustajaa niin hänen hahmonsa on niin pitkään "ottamassa osumaa" (eli hit stunnissa), että siihen saa perään jonkin muun liikkeen. Linkkicombot vaativat paljon tarkempaa ajoitusta. Canceleissa voi yleensä hakata combon niin nopeasti kuin sormet antaa myöden mutta linkissä pitää tosiaan seuraava liike tehdä juuri silloin kun oma hahmosi on lopettanut edellisen iskun (liian aikaisen painamisen tuloksena on ei mitään, koska peli ei anna tehdä liikettä kun edellinen on vielä kesken). Esimerkiksi Ryu voi linkata c.MP, c.MP (kaksi keskivahvaa lyöntiä kyykyssä).
Special Cancel
Tarkoittaa oikeastaan vain sitä, että normaali liike canceloidaan erikoisliikkeellä. Monen hahmon ihan peruscombot ovat juuri tyyliä: tehdään pari perusliikettä (jotka siis combottuvat toisiinsa tavalla tai toisella) ja sitten perään vaikka tulipallo tai shoryuken (jotka canceloivat viimeisen iskun recoveryn). Erikoisliikkeitä saa canceloitua huomattavasti usemmasta liikkeestä kuin toisia perusiskuja. Ryu: jo mainittu HP, srk (kova lyönti canceloidaan speciaalilla).
Super Cancel
Samoilla linjoilla mennään. Canceloidaan edellinen liike (yleensä speciaali) superilla. Eli jatketaan yllämainittua Ryun comboa: HP, srk, super (alan miehet merkkaisivat tuon combon HP x SRK xx SC, ainakin luulisin, että SF4:ssa käytettäisiin superista vain SC:tä = super combo, X:t tarkoittavat special ja super canceleita)
Ultra Cancel
TÄTÄ EI OLE OLEMASSA... paitsi Danilla. Tarkoittaa siis linjan mukaisesti, että ultra combo combotettaisiin cancelina jostain. Street Fighter 4:ssa tämä ei kuitenkaan onnistu, sillä peli on tehty tarkoituksella niin, ettei ultraa voi canceloida mistään (olisi kai liian voimakasta). Ultraan voi combottaa mutta ne ovat kaikki erilaisia linkkicomboja ja vaativat ajoitusta.
Focus Attack ja Focus Attack Dash Cancel
Focus Attack on siis tämä SF4:n uusi liike, joka on tavallaan korvaamassa SF3:n parrya. Suojaa iskulta ja antaa mahdollisuuden iskeä takaisin. Dash cancelin voi tehdä kahdella tavalla, joko alkaa lataamaan FA:ta ja sitten peruuttaakin koko liikkeen (vaikkapa hämätäkseen vastustajaa) tekemällä dashin eteen tai taakse. Toinen sovellus on iskeä vastustajaa ladatulla Focus Attackilla ja tehdä dash cancel siitä ja jatkaa combolla. Eli siis, kun Focus Attack osuu niin heti dash perään vastustajan viereen ja siitä vaan turpaan vetämään. Käsittääkseni jokainen pelin hahmo voi combottaa ultraan tällä tavoin.
EX Focus Cancel
Canceloidaan jotain muuta Focus Attackilla. Ihan perusjuttuna monet hahmot voivat combottaa vaikkapa kovan potkun tai lyönnin ja sitten heti perään painaa MP+MK niin sieltä tulee keltaisena välähtävä EX Focus Attack, joka combottuu...
...mutta tämä ei ole se jutun "pro-sovellus". Tosimiehet nimittäin canceloivat vaikkapa Abelin "Change of Directionin" (= qcf+P, eli neljännespyöräytys eteen + lyönti) Focucsella ja heti perään canceloivat Focus Attackin dashilla! Tästä pääsee ikäviin comboihin mutta alkaa vaatia jo jonkun verran treeniä, että noita matsissa tekee (nettipelissä ei ole tullut ketään vastaan, joka noita tekisi, en vielä itsekään yleensä lähde yrittämään ainakaan rankedissa).
Siinähän noita oli. Kannattaa käydä niitä hahmokohtaisia trialeja läpi, siellä on perusjuttuja ja aika vaikeitakin "dash cancel -> launch -> ultra combo" -settejä. Huonona puolena niissä ei selitetä miten combo pitäisi tehdä ja esimerkiksi Ryulla on semmoinen, että: "tee vahva hyppylyönti, keskivahva kyykkylyönti, toinen samanlainen ja sitten kamppi" (eli siis mättöpelikielellä j.HP, c.MP, c,MP, c.HK) ja tuo on linkkicombo, jossa jokainen liike pitää ajoittaa oikein, eli nappien hakkaaminen turbovauhtia ei auta (olkoonkin, että hyppylyönnin jälkeinen ensimmäinen kyykkylyönti on aika helppo saada combottumaan).