Vastaus: Suosituksia itämaisiin leffoihin
Stanton sanoi:
Olen nyt ajatellut hieman sivistää itseäni itämaisten martial art sun muiden pätkintöjen saralla, joten etsin suosituksia. Mitä kannattaa hommata näin alkuun?
Ja ovatko esim. nämä kannattavia hankintoja:
Sori myöhä vastaus. Olen nähnyt kaikki ja olen katsonut etenkin honkkaritoimintaleffoja siitä lähtien kun OUATIC tuli Suomeen. Eli suunnilleen touhun alusta asti. Katsellaanpa leffat läpi
Stanton sanoi:
Gordon Chanin versio Fist Of Furystä. Yllättävän aikuismainen ja Li:n persoonaan sovitettu teos, jonka tarkoitus ei olekaan kilpailla alkuperäisen mestariteoksen kanssa. Li vetää roolinsa tyylikkäästi, vaijeritauti ei vaivaa liikaa ja koreografia on uskomattoman hyvää. Efektit toimivat, editointi on esimerkillistä ja näyttelijät osaavat täysin asiansa. Elokuva sai Tarantinon hankkimaan leffan oikeuden pässifirmalle nimeltä Dimension, jonka DVD:stä saamme vieläkin kärsiä. Briteistä tilattava VHS on siis tällä hetkellä ainoa viisas vaihtoehto. Lisää elokuvallisia ansioita (joita leffalla on) kaipaavat katsovat väärän genren elokuvaa. FOF:ia on sanottu viimeiseksi suureksi martial art-leffaksi, johon on paha väittää vastaan. Tämän jälkeen roska alkoi kumuloitua.
EDIT: ELi on leffasta sittenkin katsottava honkkariDVD, kannattaa hommata.
Stanton sanoi:
Ninja in the dragon's den
Corey Yuen Kwain ensimmäinen ohjaustyö, jonka yksi tarkoitus oli nostaa Conan Lee staraksi. Leffa on yksi kuuluisimpia ja takuulla parhaita ninjaleffoja, mutta jälleen kerran suurimmat kiitokset kuuluvat koreogarille ja näyttelijöille, jotka saivat touhun elämään. Ainakin minulle elokuvan stara oli Hiroyuki Sanada, joka teini-idolityylinsä ohella onnistui vakuuttamaan täysin. Ylimielisen oloinen Conan Lee ei niin kolahtanut. Loppukohtaus on legendaarinen, muttei aivan sillä tavalla kuin luulisi...
Stanton sanoi:
Jackie Chanin toinen hitti Snake in the Eagle's Shadowin jälkeen ja samalla myös Yuen Woo Pingin toinen elokuva. Molempia voi pitää sekä Jackien että Woo Pingin läpimurtona. Yuen Woo ping on siis Matrixien, Hiipivän Tiikerin ja lähes jokaisen honkkarityyllisen jenkkimättöleffan koreografi ja ehdottomasti nero alallaan. Aikakautensa erikoisuutena mukana on paljon kalkkunahuumoria ja paljon akrobatiaa. Jaakko on tietenkin elementissään. Leffan nimihahmoa näyttelee Woo Pingin isä, Yuen Siu Tien(Simon Yuen).
Stanton sanoi:
Jenkeissäkin leffoja tehnen Ronny Yun wuxia-elokuva, jossa visuaalisuus on ylimaallista valaistuksesta lähtien. Kaunis elokuva, joka kulkee hyvin jouhevasti ja sisältää kiehtovaa symboliikkaa. Varmasti lajityyppinsä parhaita, pääosissa säkenöivät Brigitte Lin ja Leslie Cheung ovat omaa luokkaansa. Ei todellakaan mitään popularisoitua jenkkipuuroa.
Stanton sanoi:
Tsui Harkin tuottaman "edeltäjä" Once Upon a Time in China-elokuville. Ohjaajana Yuen Woo Ping ja Pääosissa Donnie Yen Chi-Tan ja Yu Rong Guang, eli leffa ei varsinaisesti käsittele ajan poliittista ilmapiiriä takkahuonedraaman keinoin. Luvassa on siis mieletöntä mättöä huikeilla efekteillä, näyttelijäsuorituksilla ja stunteilla. Leffaa pidetään yhtenä parhaista vaijerikungfu-leffoista, mikä ei jää kenellekään epäselväksi henkeäsalpaavan nerokkaan lopputaistelun jälkeen. Juonikin pysyy yllätävän hyvin kasassa eikä kalkkunahuumoria juurikaan ole. Kaikkien kungfu-fanien on nähtävä Donnie Yenin nerokas "potku ilman varjoa". Muuten ei voi kutsua itseään kungfu-leffafaniksi.
Stanton sanoi:
Zu warriors from magic mountain
Tsui Harkin ohjaama fantasia/wuxiaraina, jota tehtiin ikä ja terveys. Diktaattoriohjaajan metkut sisälsivät jopa viikon istuntoja kuvauspaikoilla, kunnes saatiin tarpeeksi hyvää tavaraa purkkiin. Visuaalinen ilme on jälleen loistava, juoni lentää kuin siivillä ja pikakelausmeininki tekee touhusta hyvin viihdyttävää oikealla asenteella. Inspiroi elokuvantekoijöitä ympäri maailmaa ja loi puitteita myös uusimmille wuxia-teoksille. Puhumattakaan tuplavalomiekkataistelusta, jonka Lucas pölli omaan elokuvaansa.
Ohessa vielä muutamia hyviä leffasaitteja kiinnostuneille. Jos leffasta ei tunnu löytyvän mitään tietoa, kannattaa katsastaa
www.imdb.com ja
www.hkmdb.com. Niistä löytyy. Arvosteluja en katso niistä edes reikääni varten.
http://www.neo-modus.com/stuntpeople/articles/reviews.htm
Puhdasta toimintaa arvosteleva Eric Jacobus on piireissä jo legenda. Elokuvalliset arvot jäävät täysin sivurooliin, kun Eric analysoi leffojen actionit puhki kohtaus kohtaukselta. Eri mieltä tekee mieli olla usein, mutta miehen antaumuksellisuus on upeaa luettavaa. Miehen suosittelemat leffat ovat enimmäkseen aivan loistokamaa, jos "fighting is your only religion". Kuten minun tapauksessani. Ensimmäinen paikka katsoa, toimiiko leffan toiminta. Räiskintäfanit joutuvat menemään tosin muualle, tappeluleffat ovat paikan juttu. Saitilla on myös jengin omia lyhytelokuvia ja foorumi, asialliasta tavaraa kaiken kaikkiaan. Jengin uusin leffa sisältää parempia toimintakohtauksia kuin mitä Jackie Chan on saanut pukattua ulos suunnilleen kymmeneen vuoteen, mikä kertoo ehkä joillekin jotakin.
www.kungfucinema.com
Jälleen muutaman kaverin pyörittämä sivusto, mutta tämä arvostelee ja heittää läppää, kertoo uutisia aasialaisista martial arts leffoista ihan yleisemminkin. Laaja saitti, paljon asiaa ja hyviä arvostelut leffoista (ihan elokuvina). Uutiset ja uudet DVD-julkaisut löytyvät hyvin kätevästi.
http://www.ronlim.com/martial.html#anchor625100
Kamalan paljon arvosteluja martial arts-elokuvien kamppailulajisisällöstä. Eli toisin sanoen voita siihen leivän päälle! Arvostelujen taso vaihtelevampi kuin Jacobuksella, kuvia ei ole eikä kohtausanalyysejä, mutta leffoja on enemmän. Mainio paikka sivistää itseään.
http://www.kfccinema.com/reviews/reviews.html
Aasialaista elokuvaa laajemmin arvosteluissa. Hyvä sivusto, joka on petrannut ja laajentanut antiaan kiitettävästi. Tekstityksillekin annetaan omat pisteet.
Itse olen tekemässä sivustoa, jossa arvostellaan aasialaisia elokuvia kahdesta näkökulmasta, action/ itse elokuva. Saa nähdä miten skitsoksi menee.