Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Super Mario Galaxy

Vastaus: Super Mario Galaxy

Mahtava peli kyllä tämä, jakso suunnittelu on toteutettu todella hienosti ja kekseliäästi ja sanon tämän jo pelkän ensimmäisen "maailman" läpäisyn jälkeen. Grafiikat ovat todella nättejä jos vertaa Wii peleihin vaikka hd konsoleihin vielä matkaa onkin mutta mitäpä väliä sillä on!
Todella raikkaan tuntuista menoa näin COD4:sen läpäisyn jälkeen ja tasohyppely nälkä lähtee kyllä todella tehokkaasti tätä pureskellessa.
Alueet ovat laajoja ja visuaalisesti todella kauniita ja tässä tapauksessa en tarkoita grafiikkaa vaan pelin artistista ilmettä yleensä. karkkimailma, mehiläismailma, surffauspaikka ovat kaikki olleet todella ihmeellisiä. Kontrollit ovat toteutettu mielenkiintoisella tavalla vaikka hyppiminen onkin varsin epätarkkaa paikoitellen johtuen kenties osassa alueista olevasta hankalasta kamera kulmasta. Mutta tämä ei varsinaisesti haittaa kokemusta sillä muutama ohi menevä hyppy ei paljoa paina.
Eka pomotaistelu toi massiivisuudellaan mieleen GoW:n sillä vastustajan koko verrattuna Marioon oli todella vaikuttava, tälläistä lisää!

Ehdottomasti vuoden kovimpiin julkaisuihin kuuluva nimike!
 
Vastaus: Super Mario Galaxy

Itsekin pirunmoisissa täpinöissä. Munabossissa tosiaan jostain syystä naureskelin ihan ääneen. Ei varsinaisesti mitenkään erityisen huvittava, mutta hitto että peliä on hauska pelata.

Toisaalla vuodettua:

Henkilökohtaisesti Galaxy on ylivoimaisesti parasta mitä olen pitkiin aikoihin saanut eteeni. Parhauden kyyneliä (tm) vuodattelin ja ison miehenkin täytyi nieleskellä tuon tuosta kun ensihetkiä koin. Mitään huonoja puolia en ole huomannut, ja jos niitä on, niin painavat nämä hyvät asiat niin paljon enemmän vaa'assa, ettei mahdollisilla kompuroinneilla ole niin mitään merkitystä... ...kun naama on jatkuvassa virneessä ja peli saa näinkin paatuneen pelaajan myhäilemään ääneen, niin silloin on kyllä tapahtunut jotain varsin erikoista.

Nuo epämuodostuneet tähdet noissa tehtävävalikoissa on todennäköisesti jotain piilotettuja joita löytää kentistä? Tarviikohan noihin päästäkseen valita joku tietty tehtävä vai onko jokaisesta mahdollista päästä - kun tehtäväthän johdattavat eripuolille kentää usein. Noh, eiköhän tuo selviä.

EDIT: Juu no, selvisi samantien :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Super Mario Galaxy

Onkos kenelläkään muulla peli "jäätynyt" noissa Freezeflame-kentissä? Minulle sattui jo toisen kerran, tällä kertaa kolmannen tähden reitillä. Olin juuri tulikukkaa hakemassa, kun Mario rupeaa sekoilemaan, pausenappulat eivät taaskaan toimi ja ennen kuin muistin edellisen tapauksen, olin painanut Home-näppäintä ja peli meni jumiin. Ei nyt mitään hirveän oleellista ole vielä bugien vuoksi menettänyt mutta kyllähän se vähän häiritsee.
 
Vastaus: Super Mario Galaxy

Itsellä ei ole peli jumittanut kertaakaan. Nyt on 63 tähteä kasassa, ja yhä maittaa täysillä. Ja haastetta tosiaan on jo monissa tehtävissä sen verran, ettei viitsi valittaa. Kaikki 120 tähteä olisi tarkoitus kerätä.
 
Vastaus: Super Mario Galaxy

Tunti peliä takana ja kyllä vaikuttaa hyvältä. Nyt on vain pakko kyllä lähteä nukkumaan ja jatkettava huomenna pelaamista.
 
Vastaus: Super Mario Galaxy

Minkälainen efekti tuossa Freezeflame kentässä teillä tulee kun tipahdatte veteen? Itsellä ruutu menee semmoiseksi ihmeelliseksi sähköiseksi ihan kuin virittäisi kanavaa tms ja peli tuntuu hidastuvan jonkin verran.
 
Vastaus: Super Mario Galaxy

Hylian sanoi:
Minkälainen efekti tuossa Freezeflame kentässä teillä tulee kun tipahdatte veteen? Itsellä ruutu menee semmoiseksi ihmeelliseksi sähköiseksi ihan kuin virittäisi kanavaa tms ja peli tuntuu hidastuvan jonkin verran.

Joo sama on, eli se on ihan peliin tarkoituksella tehty.
 
Vastaus: Super Mario Galaxy

Omituinen, mutta eipä sitten hätiä mitiä :)

Ei perskule mitkä musiikit tässä pelissä on! Aivan mahdottoman upeat! Toisaalta on harmi ettei kaikkia kappaleita ole orkesteroitu, mutta ovathan nuo daattalla ruoskitut kappaleetkin oikein mallikkaita ja pirteitä. Täytyy kyllä lunastaa äänilevy välittömästi kun semmoinen tarjolle tulee.

Jahas, tässähän tämä :)
 
Vastaus: Super Mario Galaxy

http://press.nintendo.com/articles.jsp?id=14094

"Super Mario Galaxy had the strongest one-week debut of any Wii game to date and has also become the best-selling Mario title ever in its first week, with U.S. sales of more than 500,000, based on internal sales figures," says George Harrison, Nintendo of America's senior vice president of marketing and corporate communications. "It makes an easy gift choice as the holiday shopping season kicks off."
 
Vastaus: Super Mario Galaxy

Se ruudun särinä kertoo, että Mario palelee jäävedessä ja ottaa vahinkoa, jos ei pääse pian pois.

Hylian sanoi:

Hintaa tulee varmaan olemaan aika reilusti jos onnistuvat saamaan muutaman kappaleen myyntiin. Saisi Nintendo tuon julkaista yleisestikin ja vaikka muuallakin kuin Japanissa, on siellä tosiaan mieluista aineistoa.
 
Vastaus: Super Mario Galaxy

Kyllä Super Mario 64 on parempi kuin Galaxy, itseasiassa paljon parempi.
 
Vastaus: Super Mario Galaxy

sinappipipo sanoi:
Mikä siinä oli parempaa?
Kentät ei ollu niin mahrottoman lineaarisia. Oikiasti tuo mua varmaan ärsyttää eniten tässä Kalaksissa, se on vain sitä eteenpäin juoksemista kaiken aikaa.

(Mutta varmasti SM64 saa vähän "lisäpisteitä" kun tuolta alitajunnasta tulee koko ajan mieleen ne muistot kun itselläni kumminkin Super Mario 64 oli se ensimmäinen peli joka iski oikein kunnolla.)
 
Vastaus: Super Mario Galaxy

Kyllä omasta mielestä Galaxyn vahvuus on sen musiikissa ja jatkuvissa oivalluksissa. Luulen, että jos pelistä olisi tehty tästä lineaarisuudesta poikkeava, ei pelissä olisi niin hauskoja ideoita ja oivalluksia, koska muuhun pelisuunnitteluun olisi uponnut enemmän aikaa.
 
Vastaus: Super Mario Galaxy

Harrastavatkos muut tällaista, että jos vastaan tulee joku pienehkö maanpala, niin pituushypyllä koitatte päästä mahdollisimman kauaksi planeetasta ja katsotte miten painovoima kieputtaa ja vie Mariota? Itsellä on jokin pakkomielle tämmöiseen. Liekö jotain katoltahyppäämisangstia...

Auta armias jos maapaloja on lähekkäin monia jolloin vetovoimia on useita ja Mario saattaa oikeasti kieppua ihan hullunlailla...
 
Vastaus: Super Mario Galaxy

Galaxy on kyllä harvinainen peli siinä mielessä, että se on oikeasti vain hyötynyt lineaarisuudesta. Onhan Mario 64:n hieman vapaammassa ja hitaampitempoisessa kenttäsuunnittelussakin viehätyksensä, mutta minusta Galaxy voittaa tässä suhteessa yllättävän selvästi. Mukaan on tullut ripaus 2d-Marioiden meininkiä ja se toimii todella hyvin.

Pelin parhaat puolet ovat yksinkertaisesti kenttäsuunnittelu, joka tarjoaa yllätyksiä ja kekseliäisyyttä vähän joka välissä, ja täydellinen ohjattavuus. Miinuksia on vaikea löytää. Ei peli silti aivan täydelliseltäkään tunnu. Mutta tuskin mikään koskaan tuntuu.

Se perinteinen miinus eli kamera häiritsi minua pelin aikana ehkä pari kertaa. Yleensä vedessä. Se on kymmeniä kertoja vähemmän kuin 3d-pelissä yleensä parhaimmillaankin. Tuntuu siltä, että tästä valitetaan, koska muutakaan valittamista ei löydy. Ehkä paras kamera mitä olen 3rd-person pelissä nähnyt. Joskus kannatin kovasti täysin vapaata kameraohjausta, mutta tällaisten pelien myötä huomaa, että se vie lopulta osan muusta pelaamisesta pois. Nyt voi keskittyä täysillä pelaamiseen. Silti mielummin minä vapaan kameran otan kuin sen riskin että valmis kameraohjaus ei toimi. Näin se kuitenkin yleensä on. Galaxy on valitettavan harvinainen poikkeus.

Muita valituksenaiheita tässä ketjussa ovat olleet uiminen ja muutkin erikoiskontrollit. Minussa näissä ei ole mitään vikaa. Siihen on syynsä miksi uiminen ei ole niin sujuvaa kuin Marion perusohjaaminen ja se on se, että se on uimista. Ei se voikaan olla niin sujuvaa. Eikä minulle tule peliä mieleen, missä olisi tehty uimista mitenkään mullistavasti paremminkaan. Nyt uiminen saattaa olla välillä hieman hidasta, mutta minusta silti sopivan helposti ohjattavissa. Ainoa valituksenaihe on se, että juuri uidessa sen kameran onnistuin hukkaamaan muutamia kertoja ja tuntuu kuin se olisi muutenkin kaukana siitä täydellisyydestä mitä se yleensä on. Uiminen ei ole missään nimessä niin sujuvaa kuin pelin muu kontrolli, mutta vähintäänkin hyvin toimivaa.

Uimisen luonteesta johtuen tavallaan ymmärrän pienet valitukset, mutta muista kontrolleista en oikein valituksia ymmärrä. Mielestäni surfaus ja pallolla liikkuminen toimivat hyvin. Tietenkin ne ovat sen verran haastavia, että on ihan hyvä ettei niitä ole pelissä liikaa. Eivätkä nekään pääse silti samalle luontevuudentasolle kuin Marion perusohjaus. Joku taisi mainita myös tuon ilmapuhaltelun, jossa nyt ei ainakaan voi olla mitään vikaa. Se kun toimii osoittimella ja kupla reagoi mukavan aidosti ilmavirtaan. Todella sujuvaa minusta.

Olisiko joku jossain kritisoinut ihan pelin peruskontrolleja hieman epätarkoiksi. Olen kyllä täysin eri mieltä, mutta toisaalta saattoi minullakin mennä hetki pelin alussa totutteluun. Marion kontrolli kun on tehty melko haastavaksi. Mario ei hyppää paikaltaan juuri mihinkään vaan tarvitsee vauhtia. Sopii erityisen hyvin tämän pelin painovoima teemaan. On mahtava tunne kun pelin edetessä Marion kaikkia kontrolleja oppii hyödyntämään. Eri hypyt ja esimerkiksi pyörähdyksen käyttö lisäkorkeuden tai pituuden saavuttamiseksi tulevat todella luonnostaan. Pelin peruskontrollit ovat jotain sellaista tässä pelissä mitä voisin kuvailla täydelliseksi.

Mario Galaxy on minulle se vuoden peli. Ehkä jopa paras Mario-peli koskaan ja ainakin paras 3d-Mario. Eli toisin sanoen tässä on yksi parhaista peleistä koskaan. Uskomatonta kyllä, ei Galaxy tänä vuonna silti mitenkään ylivoimanen ole vaan on kyllä ollut kova pelivuosi. Kirkkaimpina tähtinä Galaxyn lisäksi Prime 3, Bioshock, Mass Effect (vielä kesken) ja myös Super Paper Mario ja Phantom Hourglass.


Edit: Arvasin, että jotain unohtui ja sehän oli se vaikeustaso. Suurta valittamista ei ole tästäkään, mutta hitusen peli voisi olla vaikeampi. Ei sillä että ekalla pelikerralla olisi missään vaiheessa tullut liian haasteetoon fiilis tai mitään, oli liian kiire keskittyä pelaamiseen, mutta onhan pelin alkupuoli melko helppo. Loppupuoli taas oli jo sopivan vaikea minusta. ja pelin vaikeimmat tähdet ovat kyllä ihan riittävän vaikeita jo nyt. En tiedä. Jos vaikeustaso olisi häirinnyt pelin aikana enemmän olisi se pieni miinus. Mutta nyt se ei oikein päässyt häiritsemään. Jotenkin minusta peli tuntui haastavalta alusta lähtien, vaikkei se järjellä ajatellen sitä ole. Joten en osaa tästäkään paljoa valittaa. Alkupuoli hitusen haastavammaksi niin ei olisi tarvinnut valittaa tätäkään vähää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Super Mario Galaxy

Hylian sanoi:
Harrastavatkos muut tällaista, että jos vastaan tulee joku pienehkö maanpala, niin pituushypyllä koitatte päästä mahdollisimman kauaksi planeetasta ja katsotte miten painovoima kieputtaa ja vie Mariota? Itsellä on jokin pakkomielle tämmöiseen. Liekö jotain katoltahyppäämisangstia...

Auta armias jos maapaloja on lähekkäin monia jolloin vetovoimia on useita ja Mario saattaa oikeasti kieppua ihan hullunlailla...
Jep. On tullut tehtyä:D Kerran sain Marion pomppaamaan jonkin levyn ympäri kerran ja sitten vielä putosi toiselle puolelle levyplaneettaa, eli 1,5 kierrosta ympäri.
 
Vastaus: Super Mario Galaxy

Nyt kun tuo mohhi myöhästy niin olen aprikoinut että pitäiskö SMG hakea kaupasta vai nou. Olen kyllä kaikki mario seikkailut skipannut SMB3:sesta asti, mutta tämä kyllä kiinnostaa. Ei oikein tiedä mitä nyt tekisi.
 
Vastaus: Super Mario Galaxy

Jooseppi sanoi:
Nyt kun tuo mohhi myöhästy niin olen aprikoinut että pitäiskö SMG hakea kaupasta vai nou. Olen kyllä kaikki mario seikkailut skipannut SMB3:sesta asti, mutta tämä kyllä kiinnostaa. Ei oikein tiedä mitä nyt tekisi.

Jos on selkeästi syy miksi Mario ei maistu, niin tuskin tästäkään sen ihmeemmin pidät. Sujuvaa pelattavuutta tuskin kuitenkaan kukaan voi kieltää ja kenties tykästyt - kenties et. Kokeile ennen ostoa.
 
Vastaus: Super Mario Galaxy

Valinnan voisi kiteyttää:

Osta jos laadukas simppeli hupi tasohyppelyn muodossa kiinnostaa.

Älä osta jos kaipaat kovia haasteita, eeppisiä seikkailuja tai parhaita grafiikoita.


Voisin kuvitella, että jos ei tunnu siltä että Galaxy välttämättä innostaa, niin se tuskin tulee innostamaankaan oston jälkeen. Toisaalta jos tuntuu, että se voisi olla kivaakin, tulee se myös toimimaan.
 
Ylös Bottom