Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tehokkain konsoli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hifi_Mies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ps2 vs. X-box

On ollu todella kiinnostavaa lueskella näitä väitöksiä. Olen itse vannoutunut PS-fani. En osaa sanoo noiden koneiden tehoista mitään muuta kuin, se ei vaikuta konsolin ostopäätökseen. PS forever. Ja peleistä sen verran että ei heikompi grafiikka haittaa jos pelin juoni on kiinnostava. Vaikka peli olis kuinka siisti grafiikaltaan, se ei peliä pelasta jos idea on revitty syvältä perseestä.......... Sori ku kiroilen........

mutta jatkakaa samaa rataa............:D

Originally posted by Hifi_Mies

Mutta eipä siihen sitten muuta tarvitakkaan.

Voisitko toistaa? Eli mielestäsi GS -> Vram väylä on avain kaikkeen?

Nyt ainakin löytyi lähde jossa todetaan Xboxsin pahin pullonkaula eli hitaat väylät. Lisäksi jutussa todetaan EE:nen vector unittien olevat tehokkaampia kuin Xboxsin vertex shaderit.:D

Välyiä tosiaan valitellaan... Mutta missä kohtaa siellä väitettiin vector unitteja Xboxin vertex shadereita tehokkaammiksi? Itse en nähnyt noiden kahden välisiä vertailuja kuin yhden ja siinäkin vain kerrottiin noiden vector unittien olevan monipuolisempia EI nopeampia.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hifi_Mies
Oikeastaan ainoita paljon muistia varaavia grafiiikka toimituksia ovat teksturet. Erilaiset partikkeli efektit ja valaistukset vaativat hyvin vähän muisti kapasiteettiä, mutta ovat todella muistiväylä intensiivisiä toimituksia. Koska GS:llä on käytössään suuri muistiväylä, niin se pystyy saamaan ruudulle eniten efektejä. Ja mitä niihin tekstureihin tulee, niin olen kuullut, että nykyään kooderit ovat onnistuneet saamaan jo 12MT tekstureita yhtä framea kohden.

Valaistushan tehdään käytännössä vielä light mapeilla (teksuureja), joten se kuluttaa myös muistia ja väylää.

Miten tekstuurit siirretään keskusmuistista VRAM:iin; DMA:lla vai EE:llä? Entä miten nopea väylä siinä on?

Originally posted by Kirvasto

Miten tekstuurit siirretään keskusmuistista VRAM:iin; DMA:lla vai EE:llä? Entä miten nopea väylä siinä on?

Kaikkien kuvien mukaan KAIKKI kuvaan liittyvä data menee EE:n kautta ja siksi olen olettanut että myös tekstuurit, tosin en tiedä meneekö ne vai ei, en minä niin paljoa tiedä tosta tekniikasta, parempi olisi vain pitää nokka kiinni, mutta näin siis kuvien mukaan niin ja tietysti sen mukaan että mistään muista väylänopeuksista ei missään ole puhuttu kuin näistä:
- RAM -> EE | 3,2GB/s
- EE -> GS(/Vram) | 3,2GB/s
- Vram -> GS | 48GB/s

Xboxilla on rammista yhteinen väylä joka paikkaan ja sen koko on 6,4GB/s, tuosta CPU varaa vain hieman yli 1GB/s ja loppu jää muulle järjestelmälle eli kait se soundiprossu syö tuota hieman ja loput taitaa jäädää GPU:lle.

Tosin aina noista GB/s-nopeuksista puhuttaessa kyseessä on se teoreettinen maksimi johon ei taideta ikinä päästä.

Niin no tuo DMA kontrolleri on EE:n sisällä joten periaatteessa silloin kaikki data menee EE:n kautta. Mutta kysymys kuuluukin, että pitääko datan siirto tehdä prosessorilla, jolloin se veisi paljon prosessorin tehoa vai tehdäänkö siirto DMA:lla, jolloin prosessorin tehoa ei kuluisi siirtoon kuin muutaman käskyn verran? Tuo ei selvinnyt minulle noista kuvista ja artikkeleista. Tuntuisi kyllä oudolta jos DMA:lla ei voisi siirtää dataa ilman prossua, mutta jos voi, miksi pelien kehittäjät sitten valittavat tekstuuri muistin vähyydestä?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kirvasto
Niin no tuo DMA kontrolleri on EE:n sisällä joten periaatteessa silloin kaikki data menee EE:n kautta. Mutta kysymys kuuluukin, että pitääko datan siirto tehdä prosessorilla, jolloin se veisi paljon prosessorin tehoa vai tehdäänkö siirto DMA:lla, jolloin prosessorin tehoa ei kuluisi siirtoon kuin muutaman käskyn verran? Tuo ei selvinnyt minulle noista kuvista ja artikkeleista. Tuntuisi kyllä oudolta jos DMA:lla ei voisi siirtää dataa ilman prossua, mutta jos voi, miksi pelien kehittäjät sitten valittavat tekstuuri muistin vähyydestä?

DMA hoitaa kaikki siirrot eikä EE:nen tarvitse tuhlata tehoa siirtoihin. EE:nen DMA ohjain on todella nopea ratkaisu tiedon siirtoon.

Okei tähän mennessä on vain roiskittu tietoa sieltä sun täältä. Nyt on aika aloittaa todellakin kunnon järkevä vertailu Xboxsin ja PS2:sen välillä. Eli pintapuolinen tutkiskelu sikseen, nyt aletaan todella hardcoreilemaan.

Aloitetaan muisteista. Eli Slaisseri voisi kertoa että millä tavalla Xboxsin muistiratkaisu tarjoaa enemmän tehoa kuin PS2:sen muistiratkaisu.

mä voisin kertoo mun honda moneystä... vaik se onkin vanhempi ku mun suzuki pv... niin kyl mä sen joskus viel osaan säätää oikein... tosin sit taitaa mulla jo olla auto... joten ajan PV:llä ku en mankia jaksa virittää... ja PV:tä on viel niin pirun helppo virittää... kaikkihan sen osaa... on eriasia osaako kukaan hienosäätää viritystään... aina sielt jotenkin saa lisää tehoo vaik luulinkin tuntevani PV:n läpikotaisin.

hmm... eks tä ollukkaan deitti mesta? kun mopojen merkit kerrotaan potenssiin 10 saadaan konsolin nimet... miettikääs sitä

ps. ymmärrän jos tä viesti on poistettu... 18 tuntii töissä putkeen saa tällästä aikaan =))

T:wombut

X-Box on PS2:sta tehokkaampi. Siitä ei päästä mihinkään. Hifimiehelle voisin sanoa että 5+5=10, eikä siinä paljon selitykset auta.

Okei tähän mennessä on vain roiskittu tietoa sieltä sun täältä. Nyt on aika aloittaa todellakin kunnon järkevä vertailu Xboxsin ja PS2:sen välillä. Eli pintapuolinen tutkiskelu sikseen, nyt aletaan todella hardcoreilemaan.

Aloitetaan muisteista. Eli Slaisseri voisi kertoa että millä tavalla Xboxsin muistiratkaisu tarjoaa enemmän tehoa kuin PS2:sen muistiratkaisu.

No onhan tässä haardiksesta jauhettu jo vaikka kuinka paljon, mutta sinä vain et tunnu sisäistävän asiaa.

Ja meinaat että aloitetaan homma alusta? Miten musta tuntuu että sä yrität vedättää mua ja pidät hieman heikkoälyisenä? Tappele sinä tyynys kanssa, mä en oikein jaksais enään leikkiä papukaijaa.

Originally posted by Slaisser
Tappele sinä tyynys kanssa, mä en oikein jaksais enään leikkiä papukaijaa.
Jep, varsinkin kun niitä ei voi vertailla komponenttitasolla. Tai voi mutta se on ihan turhaa. Kokonaisuus ratkaisee, eikä siinä paljoa yks muistiväylän vertailu auta.

Helppohan se olisi joku ns. "pullonkaula" etsiä PS2:sta ja XBoxista, mutta ei ole hotsittanut trollailla ;) Totta helvetissä joka aparaatista löytyy aina (vaikka väkisin ja liioittelamalla) se heikko lenkki, johon voi tarttua ja tehdä kärpäsestä härkäsen. EVVK.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser
Ja meinaat että aloitetaan homma alusta? Miten musta tuntuu että sä yrität vedättää mua ja pidät hieman heikkoälyisenä? Tappele sinä tyynys kanssa, mä en oikein jaksais enään leikkiä papukaijaa.
16 sivua on tätä jo jauhettu, ja nyt sulle muka riittää! Älä kuule luulekkaan! Äkkiä näppäimistöön ääreen ja kirjoittamaan vastaväitettä! Nyt, eikä muutes heti! ;)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Nemesis
16 sivua on tätä jo jauhettu, ja nyt sulle muka riittää! Älä kuule luulekkaan! Äkkiä näppäimistöön ääreen ja kirjoittamaan vastaväitettä! Nyt, eikä muutes heti!
no hehheh..en ole tähän keskusteluun "valitettavasti" muutenkaan osallistunut...joten hiljaa pitäisi olla nytkin...mutta kyllä tää jauhaminen hämmentää...on niitä hiekkalaatikoitakin keksitty...kai..vai ;)...ei no...pitäkää hauskaa vaan...kyl ootte varsinaisia...:D ja vielä hehheh...
ei konsoleiden voittanutta...jatkakaa ja tapelkaa vaan nippeleiden maailmassa (valitettavasti tehot näkyy suoraan pelissä jota pelaa...;))

Originally posted by Nemesis
16 sivua on tätä jo jauhettu, ja nyt sulle muka riittää! Älä kuule luulekkaan! Äkkiä näppäimistöön ääreen ja kirjoittamaan vastaväitettä! Nyt, eikä muutes heti! ;)

Niin sen mä vielä ymmärrän jotenkin että mä pyörin täällä tuhlaamassa aikaa kun Xboxia ei ole Suomessa vieä rellattu, mutta te PS2:n oppipojat joilla on kone himassa, mitä te täällä teette? :)

Niin sen mä vielä ymmärrän jotenkin että mä pyörin täällä tuhlaamassa aikaa kun Xboxia ei ole Suomessa vieä rellattu, mutta te PS2:n oppipojat joilla on kone himassa, mitä te täällä teette? :)

No syödään vaikka pähkinöitä ja lueskellaan hymy perseessä konsolisotaa :) .

No onhan tässä haardiksesta jauhettu jo vaikka kuinka paljon, mutta sinä vain et tunnu sisäistävän asiaa.

Alusta vai?, eihän tässä ole edes vielä kunnolla aloitettu. Kaikki luulevat että Xbox on tehokkaampi kuin PS2:nen koska sen julkaisupelit näyttivät hienommilta kuin PS2:sen. Xboxsissa toteutetaan täysin yhteensopimatonta arkkitehtuuria pelien ajamisessa. Hitaat väylät yhdistettynä suuriin välimuisteihin. Pelien koodi ei toimi paikallisesti vaan dataa liikkuu valtavia määriä eri komponettien välillä. PS2:ssa muistit on yhdistetty toisiinsa nopeilla väylillä ja siksi se soveltuu paremmin pelikoodin ajamiseen kuin Xbox. PS2:sen arkkitehtuuri on askel oikeaan suuntaan ja voitte olla varmoja siitä, että PS3:nen tulee viemään tätä lähestymistapaa vielä pidemmälle kuin PS2:nen. PS2:nen suunniteltiin mahdollisimman nopeaksi, eikä mahdollisimman helpoksi käyttää, niinkuin Xbox tai Gamecube. Jos laitteista tehtäisiin kaiken kattava vertailu ei Xboxsilla tai Gamecubella olisi mitään mahdollisuutta. Sanokaa mitä sanotte, mutta minä tiedän, että PS2:nen ei ole vielä näyttänyt läheskään sitä mihin se pystyy.

No huh huh. Nyt meni jo sellaiseksi paskan jauhannaksi että tämä threadi olisi syytä lukita. Jos jutut laskee noin alas niin se ei voi tarkoittaa mitään muuta kuin sitä että tämä threadi on kuollut, noh, pitkään se elikin.

Jätän nyt kuitenkin lukitsemispäätöksen jollekkin toiselle modelle jos heillä vaikka olisi vielä jotain viisasta sanottavaa tähän threadiin.

No huh huh. Nyt meni jo sellaiseksi paskan jauhannaksi että tämä threadi olisi syytä lukita. Jos jutut laskee noin alas niin se ei voi tarkoittaa mitään muuta kuin sitä että tämä threadi on kuollut, noh, pitkään se elikin.

Mielestäni tuo lause osuu pahasti omaan nilkkaan, koska Hifi-mies se asiallisinta tekstiä on kirjoittanut koko ajan.

Voi olla, että ps2:ssa on vielä paljonkin piileviä voimavaroja, mutta sehän kertoo jo suunnittelun onnistumisesta jotain; kone on ollut jo ties kuinka kauan markkinoilla eikä sitä osata vieläkään ohjelmoida. Kysymys kuuluukin, jaksavatko pelitalot edes yrittää kun kilpailijat tarjoavat parempaa nopeammin..? Sonyn ainoa mahdollisuus on myydä koneita huomattavasti enemmän kuin muut tai sitten lahjoa tekijät.

Toivotaan et PS3:sesta ne sais jo 60% tehoista irti...

sama ku ostaisit ferrarin ja hajottaisit 3 suurinta vaihdetta... ehkä on kova ja siisti... mut hitto, eihän se mihinkään kulje

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wombut
sama ku ostaisit ferrarin ja hajottaisit 3 suurinta vaihdetta... ehkä on kova ja siisti... mut hitto, eihän se mihinkään kulje [/B]

Miks kaikki X-Box fanboyt vertaa kaikkia asioita aina autoihin.

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom