Originally posted by Knopfler
Mielestäni tuo lause osuu pahasti omaan nilkkaan, koska Hifi-mies se asiallisinta tekstiä on kirjoittanut koko ajan.
Mjoo... Hifi_miehen tekstien kirjoitustapa on asiallinen, mutta se tärkein eli sisältö se on yleensä päin ******. Kaveri siis selittää ihan pokkana sellaista skeidaa ettei mitään rajaa ja vääristelee asioita.
Esimerkki 1:
"Xboxsissa toteutetaan täysin yhteensopimatonta arkkitehtuuria pelien ajamisessa. Hitaat väylät yhdistettynä suuriin välimuisteihin. Pelien koodi ei toimi paikallisesti vaan dataa liikkuu valtavia määriä eri komponettien välillä."
Miten se on yhteensopimatonta tekniikkaa pelien ajamiseen kun GPU:kin on suunniteltu täysin pelien ehdoilla? Mielestäni muutenkin PS2:n vaiva on suurempi eli se että sen arkitehtuuri on täysin yhteensopimatonta koneen ohjelmointiin, mitä itse olen lukenut niin se on yhtä helvettiä.
----
Hitaat väylät suuriin välimuisteihin? Hetki sitten kaveri vielä selitteli että PS2:ssa välimuistit ovat huomattavasti suuremmat. Ja mitä väyliin tulee:
PS2:
Ram -> EE (3,2GB/s) ja kaikki data siis kulkee tätä kautta! EE -> GS(/Vram) (3,2GB/s)
GS -> 4MB Vram (48GB/s) tämä on siis se hypetetty kaista joka on todella nopea ja sekin on vain GS:n ja sen oman 4mb:n graffa muistin välillä!
(saa korjata jos olen väärässä, mutta VAIN nämä kolme väylää on mainittu, ihan sama mitä artikkelia luet.)
Xbox:
Yhdistetty 6,4GB/s muistikaista rammista CPU:lle, GPU:lle ja muille jotka sitä tarvitsevat. CPU varaa tuosta hieman yli 1 GB/s, muut systeemit varaavat ehkä hieman ja GPU loput.
---
Pelien koodi ei toimi paikallisesti? Ehh.. eikös se juuri ole PS2 jossa se data sinkoilee ympäri konetta (lähinnä EE:tä) Xboxissa jako on raaka ja varmasti toimiva, GPU laskee YKSIN grafiikan, CPU laskee tekoälyn, fysiikan yms. ja se soundi piiri laskee sitten ne 5.1 soundit. PS2:ssahan EE:ssä eri osa-alueet laskeskelevat dataa ja kun homma on valmis niin se lähetetään GS:lle työnnettäväksi ruudulle.
---
Esimerkki 2:
"PS2:nen suunniteltiin mahdollisimman nopeaksi, eikä mahdollisimman helpoksi käyttää, niinkuin Xbox tai Gamecube. Jos laitteista tehtäisiin kaiken kattava vertailu ei Xboxsilla tai Gamecubella olisi mitään mahdollisuutta."
PS2 on jo yli parivuotta vanhaa tekniikka, Xbox uusinta ja GC siitä väliltä. GC:tä tiedetään että sen prossujen nopeutta ei viety huippuun koska hinnan, lämpenemisen, nopeuden välillä piti tehdä kompromisseja, toki niitä on tehty Xboxissakin muutenhan siinä olisi joku 1,5gig Pena3, mutta kompromissi ei ollut yhtä raju kuin GC:ssä. Ja se että PS2:sta suunniteltaessa ei koneen ohjelmointi helppouteen kiinnitetty huomiota ei ole Nintendon tai MS:n häviö ja Sonyn voitto vaan yksistään Sonyn häviö/moka, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
---
Koneista on tehty vertailuja joissa on otettu enemmän huomioon kuin Hifi_mies koko tämän threadin aikana. Hän on vähän väliä tuonut aina samat asiat esiin hieman erillailla selitettynä ja aina on unohdettu muiden koneiden hyvät ominaisuudet. Tai sitten hän on vertaillut liian rankalla kädellä osia keskenään sillä esim. EE:tä ei ole mitään järkeä mennä vertailemaan suoraan Xboxin CPU:n sillä niiden toiminnot ovat täysin erillaiset, sillä EE laskee niin paljon enemmän kuin Xboxin CPU niin on ihan sama vaikka Xboxin CPU olisi EE:tä hitaampi sillä myös sen työmäärä on pienempi!