Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tehokkain konsoli

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hifi_Mies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Originally posted by Knopfler

Mielestäni tuo lause osuu pahasti omaan nilkkaan, koska Hifi-mies se asiallisinta tekstiä on kirjoittanut koko ajan.

Mjoo... Hifi_miehen tekstien kirjoitustapa on asiallinen, mutta se tärkein eli sisältö se on yleensä päin ******. Kaveri siis selittää ihan pokkana sellaista skeidaa ettei mitään rajaa ja vääristelee asioita.

Esimerkki 1:
"Xboxsissa toteutetaan täysin yhteensopimatonta arkkitehtuuria pelien ajamisessa. Hitaat väylät yhdistettynä suuriin välimuisteihin. Pelien koodi ei toimi paikallisesti vaan dataa liikkuu valtavia määriä eri komponettien välillä."

Miten se on yhteensopimatonta tekniikkaa pelien ajamiseen kun GPU:kin on suunniteltu täysin pelien ehdoilla? Mielestäni muutenkin PS2:n vaiva on suurempi eli se että sen arkitehtuuri on täysin yhteensopimatonta koneen ohjelmointiin, mitä itse olen lukenut niin se on yhtä helvettiä.

----
Hitaat väylät suuriin välimuisteihin? Hetki sitten kaveri vielä selitteli että PS2:ssa välimuistit ovat huomattavasti suuremmat. Ja mitä väyliin tulee:

PS2:
Ram -> EE (3,2GB/s) ja kaikki data siis kulkee tätä kautta! EE -> GS(/Vram) (3,2GB/s)
GS -> 4MB Vram (48GB/s) tämä on siis se hypetetty kaista joka on todella nopea ja sekin on vain GS:n ja sen oman 4mb:n graffa muistin välillä!
(saa korjata jos olen väärässä, mutta VAIN nämä kolme väylää on mainittu, ihan sama mitä artikkelia luet.)

Xbox:
Yhdistetty 6,4GB/s muistikaista rammista CPU:lle, GPU:lle ja muille jotka sitä tarvitsevat. CPU varaa tuosta hieman yli 1 GB/s, muut systeemit varaavat ehkä hieman ja GPU loput.

---
Pelien koodi ei toimi paikallisesti? Ehh.. eikös se juuri ole PS2 jossa se data sinkoilee ympäri konetta (lähinnä EE:tä) Xboxissa jako on raaka ja varmasti toimiva, GPU laskee YKSIN grafiikan, CPU laskee tekoälyn, fysiikan yms. ja se soundi piiri laskee sitten ne 5.1 soundit. PS2:ssahan EE:ssä eri osa-alueet laskeskelevat dataa ja kun homma on valmis niin se lähetetään GS:lle työnnettäväksi ruudulle.

---
Esimerkki 2:
"PS2:nen suunniteltiin mahdollisimman nopeaksi, eikä mahdollisimman helpoksi käyttää, niinkuin Xbox tai Gamecube. Jos laitteista tehtäisiin kaiken kattava vertailu ei Xboxsilla tai Gamecubella olisi mitään mahdollisuutta."

PS2 on jo yli parivuotta vanhaa tekniikka, Xbox uusinta ja GC siitä väliltä. GC:tä tiedetään että sen prossujen nopeutta ei viety huippuun koska hinnan, lämpenemisen, nopeuden välillä piti tehdä kompromisseja, toki niitä on tehty Xboxissakin muutenhan siinä olisi joku 1,5gig Pena3, mutta kompromissi ei ollut yhtä raju kuin GC:ssä. Ja se että PS2:sta suunniteltaessa ei koneen ohjelmointi helppouteen kiinnitetty huomiota ei ole Nintendon tai MS:n häviö ja Sonyn voitto vaan yksistään Sonyn häviö/moka, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

---
Koneista on tehty vertailuja joissa on otettu enemmän huomioon kuin Hifi_mies koko tämän threadin aikana. Hän on vähän väliä tuonut aina samat asiat esiin hieman erillailla selitettynä ja aina on unohdettu muiden koneiden hyvät ominaisuudet. Tai sitten hän on vertaillut liian rankalla kädellä osia keskenään sillä esim. EE:tä ei ole mitään järkeä mennä vertailemaan suoraan Xboxin CPU:n sillä niiden toiminnot ovat täysin erillaiset, sillä EE laskee niin paljon enemmän kuin Xboxin CPU niin on ihan sama vaikka Xboxin CPU olisi EE:tä hitaampi sillä myös sen työmäärä on pienempi!
 
hifi

Toivoisin että hifimies viittisi vastata tohon asiallisesti eikä tapansa mukaan heittää jotain uutta omakeksimää ******, kun ei tohon enää mitää sanottavaa.:D
 
Tää thread voitais kyllä sulkea... 17 sivua alkaa jo riittää:p
Edit: Muokkasin vähän..
 
Originally posted by Guido
Tää thread voitais kyllä sulkea... 17 sivua alkaa jo riittää:p
Edit: Muokkasin vähän..

Jooh olen samaa mieltä. Hifimiehen jutut alkaa vaan käymään koko ajan villimmiksi, jos vaan toi on ylipäätään mahdollista. Toisaalta onhan tää ollut jonkinsortin viihdettäkin tän threadin lukeminen.

Hifimiestä lainaten:
"Jos laitteista tehtäisiin kaiken kattava vertailu ei Xboxsilla tai Gamecubella olisi mitään mahdollisuutta. Sanokaa mitä sanotte, mutta minä tiedän, että PS2:nen ei ole vielä näyttänyt läheskään sitä mihin se pystyy."

Niimpä niin...sinähän tiedät näköjään kaiken. :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Guido
Tää thread voitais kyllä sulkea...
Miksi? Antaa poikien vaan hiekkalaatikolla telmiä. Onpahan heilläkin sitten tekemistä...

Hifi-mies: 'Mun tlaktoli on palempi kun sun!'
Slaisser: 'Eipäs ku mu on palempi!'
Hifi-mies: 'Munpas!!'
Slaisser: 'MUN!!!'

Eihän tämä threadi nyt ketään sinänsä häiritse. Ja ihan mukavaahan lukemista tämä on pullakahvien kera.
 
mun tietääkseni tässä lähimenneisyydessä vasta lähetettiin pelintekijöille uudet devkitit ja tämän myötä kuulemma nyt ps2:sta saadaan paljon enemmän irti tekstuurien osalta se oli joku systeemi minkä sonyn miehet oli keksiny mut kuiteski jälki alkaa varmaan näkyä jossain vaiheessa...
 
Tässä on väitelty nyt pelkästään Xboxin ja PS2:den tehoista. Mitäs jos verrattaisiin vaikka Gamecubea PS2:sta tai Gamecubea ja Xboxia. Mun mielestä GC:n pelit NÄYTTÄÄ hienommilta (RE, Roque Leader) kun useimmat PS2 pelit. Pistäkääpäs sitten omia mielipiteitä.
 
Ajatellaanpa nyt selvällä suomenkielellä, xbox perustuu täysin pc-tekniikkaan ja eikä pc ole tarkoitettu missään vaiheessa täysin pelikoneeksi, niin siinä koodauksessa tulee paljon nopeammin seinä vastaan.

Esim ostat huippu pc:n niin vuoden päästä se onkin jo täysi pas**. Samoin käy vielä eksboxille, mutta sen elinkaari voi olla just se pari vuotta hyvällä tuurilla.

Ne laitteet tulevat pärjäämään konsolisodassa jotka on ajateltu jo rakenteeltaan pelien pyörittämiseen, eikä vain että se helppo koodattavuus toisi paljon niitä pelejä markkinoille joilla voisi riistää rahat pelaajilta.
 
Originally posted by Lynx
Ajatellaanpa nyt selvällä suomenkielellä, xbox perustuu täysin pc-tekniikkaan ja eikä pc ole tarkoitettu missään vaiheessa täysin pelikoneeksi, niin siinä koodauksessa tulee paljon nopeammin seinä vastaan.

Jaahas samat keskustelut taas sataan kertaan...noh onhan tääkin yksi tapa lisätä boardin kaistan kulutusta...

Mihinkähän käyttöön Nvidian GPU Xboxissa on sitten suunniteltu? Tekstinkäsittelyyn? vai kenties taulokkolaskentaan?

Eli ajattellaampa nyt selvän suomenkielen sijasta selvällä järjellä.

:)
 
Miksiköhän vuoden vanha kone on täys pa***? varmaan siksi että tietokonetta tullaan päivittämään... softia tullaan päivittämään... joten pelejä tullaan päivittelemään uusien päivityksien vastaisiksi...

xboxissa tätä ongelmaa ei ole vaikka tekniikasta puhuitkin... ja tuosta PC teknologiasta tulee mieleen joitakin sanontoja..

esim

vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia

älä korjaa jos ei ole rikki

T:wombut

ps. Shaban : tuosta yhdestä postauksesta jonka lukitsit... niin oliko vai eikö alueen nimi "konsolisota"? no joo... ymmärrän että tiltin arviot asiasta harmittivat sinua... mutta lohdutukseksi, sehän oli vain tiltin arvio.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wombut

ps. Shaban : tuosta yhdestä postauksesta jonka lukitsit... niin oliko vai eikö alueen nimi "konsolisota"? no joo... ymmärrän että tiltin arviot asiasta harmittivat sinua... mutta lohdutukseksi, sehän oli vain tiltin arvio.

Alueen nimi on "konsolisota", ei postaa paskaa niin paljon kuin kerkeät. Sitä varten on muita foorumeita joihin kannataa tutustua.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Shaban


Alueen nimi on "konsolisota", ei postaa paskaa niin paljon kuin kerkeät. Sitä varten on muita foorumeita joihin kannataa tutustua.

LOL:p
 
jos se postaus oli paskaa niin mitä kaikki muut postaukset täällä ovat? sanonpa vaan et jos uutinen olis ollu toiste päin... eli xboxin kääntö ollu "huono" niin ei olis sekään menny lukkoon =)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wombut
jos se postaus oli paskaa niin mitä kaikki muut postaukset täällä ovat?

Osa =) on vähemmän =) asiallista ja osa =) enemmän =) asiallista =)

sanonpa vaan et jos uutinen olis ollu toiste päin...

Uutinen? Mikä uutinen? PS2 käännös on paska, mikä "uutinen" se on? Aiheesta on jo laajat keskustelut täällä, joten tuskin uutta aihetta vain sen toteamiseen tarvitaan. Ja vielä kun kyse on suoraan Tiltin lainauksesta (joka oli muuten väärin vielä lainattu) eikä edes mistään omakohtaisista vertailuista.

eli xboxin kääntö ollu "huono" niin ei olis sekään menny lukkoon =)

Tässä taas yksi ihminen kuka osaa lukea ajatuksia. Taidot taitavat olla kyllä vähän ruosteessa, sillä jos seuraisin XBox keskusteluja aktiivisesti ja huomaisin että aiheesta on jo siellä laaja aihe niin taatusti menisi lukkoon.
 
No olihan tämä threadi jo pitkä, mutta ei se tarkoita sitä että pitää jatkaa seuraavat 17-sivua samaa threadia, mutta offtopickina.

Perustakaa vaikka sinne "asiaton keskustelua ja palaute"-osiolle threadi missä tappelette siitä kuin jengi osaa lukea Shabanin ajatuksia ja kuinka Shaban lyö lukkoon kaikki PS2 vastaiset threadit.

Ja sitten vielä linkki helpottamaan jottei tarvitse tänne jatkaa:
http://www.ps2fin.com/bbs/forumdisplay.php?s=&forumid=4
 
Tom's Hardwaren mielipide

Hifimies ei uskonut Anandtechiä...no entäs Tom's Hardware Guidea?

Muutamia lyhyitä lainauksia tästä Xbox-artikkelista:

"In comparison to Playstation 2, the image quality is clearly superior."

"On the graphics side, the PS2 really does not measure up, as you will see in comparative tests. Microsoft was right in speaking of an advanced generation. Already the games in Day One are more attractive than on the PS2."

"By prodigiously using the shaders (pixel and vertex), the games benefit from a level of realism as far as shapes and lighting are concerned that PS2 can only dream about. Today, it's enough to look at Amped and to say that they are using 10% of the potential."

"Playstation 2 offers less powerful hardware and is far less equipped with 3D functions. As far as the geometry is concerned, the Emotion Engine and its 294 MHz RISC core does not have a T&L coprocessor, even if it does offer sufficient polygon rendering. Therefore, it is mainly the Graphics Synthesizer (GS) that remains below the capacity of the NV2A. One wonders what the developers are doing with the sixteen-pixel pipeline that this 147 MHz chip offers! Actually, the strength of the GS is mainly in its capacity for parallel computations, and not in its functions. That is why the PS2 is clearly more complex to program than the Xbox, because in order to produce certain effects on the PS2, one has to create them from beginning to end by distributing the calculations among different processors. Another important aspect that has often been disparaged since the Playstations introduction pertains to the four MB of memory dedicated to video. This is much too weak to be able to produce good quality textures."

"Considering the ease of programming, the 3D capacity of the NV2A and the freedom offered by the vertex shaders, it is clear that the Xbox has reached a new milestone for console graphics. But the Xbox will also be able to defend itself against the PC for a long time because the architecture is stable enough without having to evolve upwards or worry about downward-compatibility. Hence, the developers will be able to really optimize the games."

"To sum up: contrary to the PS2, the Xbox's XDK is Microsoft's veritable war machine. Not only does it actually use an extremely expansive architecture, moreover it is an open architecture and the possibility of adding this or that developer library from the PC world (following an agreement with Microsoft obviously) becomes a major trump card over the PS2. Upon launching the PS2, its SDK was in its infancy, and it would appear that all of the libraries are still not available."

"In the first games using the 3D sound of the Xbox, such as Halo, Max Payne, Project Gotham or Amped, the sound immersion is amazing and gives console gaming a new dimension."

"The display quality of the DVDs is good. It is approximately comparable to an entry level DVD video player and shows itself to be quite a bit better than that of the PS2."

"The Xbox is definitely a generation ahead, compared to the Playstation 2 at least. It paves the way for new milestones in video gaming. For the first time, a system of this type lets you play in 3D 5.1 sound. It fools you and clearly changes the games' dimension by immersing you, like it's never been done before. Already with the first games, the graphics are stunning. The possibilities offered by NVIDIA's processor, with vertex shaders, anti-aliasing and a library of efficient programming show you games with extraordinary graphics."


Samassa artikkelissa haastatellun Ubisoftin teknisen johtajan Julien Merceronin ajatuksia:

"J.M.: One can go very far on the Xbox. With unified memory, one can make a clear choice for the title on how to allocate the sound, the image and the IA. The other consoles don't have that. The first games already have anti-aliasing, mip-mapping, and filtering, something not found on the PS2. The GameCube has small problems with its anti-aliasing only working at 16 bits. This affects the transparencies in particular. Volumetric fog is ruled out at 16 bits. Since on the Xbox the majority of the graphics problems have been resolved at the source, the developer can devote himself to the gaming universe."

"Let us schematize it with a PC reference: the PS2 would be at the level of the DirectX 6 (you'll have to manage on your own), the GameCube at the level of the DirectX 7 (it is good, but there are few possibilities), and the Xbox is at the level of the DirectX 8."


Koko pitkän, 40 sivuisen, jutun voi lukea täältä.

Mutta Hifimies aivan varmasti kumoaa jokaisen artikkelin väitteen toteamalla, "mutta minä tiedän". ;)
 
En jaksanut lukea kuin pari sivua tästä aiheesta, mutta sekin riitti...
Tehokkain on Xbox ja sitten kuutio viimeisenä ps2, mutta mitä sitten?
Onko tehokkain myös paras?!?

Kyllä, omistan ps2:sen ja olen ostamassa Xboxia(jahka hinta vähän laskee), mutta ainakaan tällä hetkellä ei xboxille ole yhtään sellaista peliä mikä pakottaisi ostamaan. Toivon kuitenkin Xboxille menestystä ja hyvää tulevaisuutta ja varmasti ensi Jouluna ollaan paljon viisaampia.


PS:Tomppaan ei voi luottaa...
 
Originally posted by Sniper3002
Tehokkain on Xbox ja sitten kuutio viimeisenä ps2, mutta mitä sitten? Onko tehokkain myös paras?!?

Niin tämänhän tietää jokainen että ei yksin ne tehot. Ideahan tässä ylipitkässä väittelyssä on se että Hifimies jaksaa hakata päätään seinään väittämällä PS2:sta kaikista kolmesta konsolista tehokkaimmaksi ja perusteluina hänellä on "koska minä tiedän". Ei tässä pelien paremmuudesta ole ollut kyse, se olisi sitten jo varmaan tätäkin pidempi threadi... :)
 
Voi hemmetti. Ja mä olin vielä odottamssa jotain ihmettä PS2:lta. Eikö muka PS2 pysty parempaan, kuin joku MGS2? En väitä, etteikö MGS2 olisi hieno, mutta kaiken sen hypen ja Sonyn propagandan perusteella, odotin vähän enemmän (kenties liikaa). Johtuuko joidenkin PS2 pelien "karu" ulkonäkö pelintekijöistä, PS2 tehottomuudesta vai PS2 vaikesta ohjelmoitavuudesta?

Tiedoksi, en pelaa pelejä grafiikoiden takia, saati sitten osta jotain niiden takia, paitsi Bouncerin, krhm....

Ja vielä tällaista omakohtaista analyysiä. Olin TILT GW:ssä viimevuonna PS2 julkasun paikkeilla. Minua ihmetytti pelien ulkoasu. Ei mitään, mitä ei olisi jo nähnyt. Siis mun P2 333 Voodoo Bansheen kanssakin ois pystyny parempaan. Ja nyt toistamiseen GW:ssä, katsoessani Cuben ja Xboxin julkasupelejä, olin ällistynyt niiden ( HALO!!!, Roque Leader)laadusta. Xbox jää tosin, minun kohdalla ostamatta hieman vajaan budjetin takia mutta Cube on kyllä tähtäimessä.

Ja vielä niille, jotka väittelevät konsolien grafiikoista tms.
"Kauneus on katsojan silmissä..."
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom