Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tehokkain konsoli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hifi_Mies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu

Minä ainakin muutan käsityksiäni uusien näkökulmien ja esitettyjen faktojen tai mielipiteiden vaikutuksesta. Kun nyt olen tällainen jämätiedon ystävä muutenkin niin kaikki uusi tieto on iloksi. Kiistely jostain on oikeasti paras tapa oppia, vaikka joku voisi toisin väittää. Varsinkin kun kiistelee jonkun asiantuntevan kanssa. Idiootin kanssa on taas rasittava väitellä. Koitapa saada keskustelua aikaiseksi jonkun k*s*in kanssa.

K*s*i nyt oli äärimmäinen tapaus, mutta välillä tuntuu että porukka saarnaaa omaa konetta ja yrittää käännyttää muita... Mitä uusia käsityksiä olet muuten saanut?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Liquit

K*s*i nyt oli äärimmäinen tapaus, mutta välillä tuntuu että porukka saarnaaa omaa konetta ja yrittää käännyttää muita... Mitä uusia käsityksiä olet muuten saanut?

Voi kuule vaikka mitä. En olisi varmaan kaivanut kyseenalaisesti levityksessä olevia specsheettejä ynnä muita kivaa PS2sta jos ei olisi ollut tarve verrata jotain tässä threadissa (viikolla nappi) toiseen. Asioista ei tule otettua selvää ellei ole tarvetta :P

Mutta enpähän ainakaan saarnaa täällä omaa konetta. XboXia en omista enkä oikeastaan tahtoisikaan :P Sega vaan osaa suostutella tekemällä pelejä sille saatanat.

Samapa tuo miten ne ICOn varjot on tehty, aidoilta ne näyttää.

Tärkeähän ei ole tekniikka, vaan toteutus.

Ja niistä VUista, nehän saa kummatkin laskemaan graffaa jos haluaa niin tehdä.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover
Tärkeähän ei ole tekniikka, vaan toteutus.

Tuo on totta. Harmi vaan että se ei liity konetehoon mitenkään, vaan ohjelmointiin. Kyllähän Resident Evil GC:lle näyttää uskomattomalta mutta se on vain lähinnä GC:n vahvuuksien hyödyntämistä parhaimmillaan. Vähän niinkuin J&D PS2:lla. Tehon mittareina vähemmän käypiä tosin :P

Tuo on totta. Harmi vaan että se ei liity konetehoon mitenkään, vaan ohjelmointiin. Kyllähän Resident Evil GC:lle näyttää uskomattomalta mutta se on vain lähinnä GC:n vahvuuksien hyödyntämistä parhaimmillaan. Vähän niinkuin J&D PS2:lla. Tehon mittareina vähemmän käypiä tosin :P

Nyt en ihan ymmärrä, miten niin peli joka hyödyntä hyvin konsolin mahdollisuuksia ei anna kuvaa konsolin tehoista???

Onko konsolin teho mielestäsi mitattavissa ainoastaan fps/PC tyyppisillä peleillä (Halo/Morrowind)?

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa

Nyt en ihan ymmärrä, miten niin peli joka hyödyntä hyvin konsolin mahdollisuuksia ei anna kuvaa konsolin tehoista???

Onko konsolin teho mielestäsi mitattavissa ainoastaan fps/PC tyyppisillä peleillä (Halo/Morrowind)?

Äh, arvasin että joku käsittää väärin. Siis meinasin että silmää kääntämällä päästään tehojen ympäri. Jos esimerkiksi GCn RE olisi tehty täysin reaaliaikaisena esirendattujen taustojen sijaan, se olisi imaissut vapaana olevaa tehoa suunnattomasti, eikä olisi näyttänyt niin hyvältä.

Konsolin tehoa ei siis sikäli voi laskea tuolla perusteella, muuten tämä koko threadi olisi perunoita. Se pitää laskea teoriassa, jos kaikkia koneen osa-alueita käytettäisiin hyväksi täydellä teholla. Joka on btw mahdotonta. Mutta pointti on se että täällähän puhutaan raudasta. Jos puhutaan peleistä ja niiden eroista niin vedetään sitten uusi threadi ja vertaillaan siinä vaikka OpenGLää, DXää ja... mikä se PS2n rajapinta nyt taas oli. No kuitenkin.

Teho on ainoa mitä voi konsoleissa verrata edes jollain objektiivisuudella, mutta sekin tietty vain teoriassa. Ei kai tässä ole tarkoitus päästä mihinkään lopputuloksiin vaan keskustella koneiden teknisistä ominaisuuksista. Ei minua ainakaan pelatessa kiinnosta paskan vertaa miten mikäkin on tehty jos se toimii. Mutta silloin kunnia kuuluu pelin tekijöille eikä suinkaan konsolille.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
- Pelejä vertailtaessa ei tunnu haittaavan, että verrataan aivan eri genren pelejä. Koska Jak&Daxter on hienon näköinen pomppupeli, se kelpaa suoraksi vertailukohdaksi muun tyyppisille peleille, kuten Halo ja Morrowind.

Ei se ole niin tärkeätä minkä genren peli on kyseessä vaan minkälaista teknologiaa pelissä on käytetty. Pienillä muutoksilla J&D:n pelimoottorilla voisi tehdä myös fps pelin tai Halon moottorilla voisi tehda tasohyppelypelin. Sen sijaan DOA3:ta ei voi verrata edellisiin, koska sen pelimoottorilla ei voi tehdä laajoja pelialuita ilman grafiikan tason kärsimättä.

- Grafiikan tyylikkyys ja kauneus tuntuvat käyvän tekosyiksi graafisesta tehosta, vaikka tekniset heikkoudet paistavat alta.
Totta.

Peligrafiikka muodostuu monista eri osa-alueista kuten 3d mallinnus, tekstuurit, valaistus, animointi, efektit, yms.

3d mallinus vaikuttaa todella paljon pelin uloasuun ja taitava henkilö pystyy tekemään vähemmällä polygonimäärällä paljon hienompia pelihahmoja ja kenttiä kuin joku toinen.

Graafikot tekevät peleihin tekstuurit esimerkiksi piirtämällä tai renderoimalla. Graafikon taidot ratkaisevat tässäkin eikä se montaako väriä tai miten isoja teksuureja voidaan käyttää.

Ohjelmoinnilla nuo kaikki pistetään yhteen ja lisätään valaistus, varjot ja efektit.

Koneiden tehojakaan ei voi päätellä sen perusteella miten hienoa grafiikka on. Tehokkain kone ja paraskin pelimoottori näyttää huonolta jos siinä on huonon näköiset tekstuurit ja 3d mallit.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex

- Grafiikan tyylikkyys ja kauneus tuntuvat käyvän tekosyiksi graafisesta tehosta, vaikka tekniset heikkoudet paistavat alta.

- DOA3 on mukava unohtaa vertailuista. Kun peli näyttää niin upealta ja edes tuleva Tekken 4 ei pääse lähellekään, on peli syytä unohtaa. Hys hys!

"ignorance is bliss"

Toi DoA3 unohtuu aina vertailusta, koska se edustaa genrensä paskempaa päätä, sekätekken, vf että sc pieksävät pelattavuudessa ja silkassa pelaamisen riemussa doan maan rakoon. Siinä ei paljon bumpmappingit auta.

Toi DoA3 unohtuu aina vertailusta, koska se edustaa genrensä paskempaa päätä, sekätekken, vf että sc pieksävät pelattavuudessa ja silkassa pelaamisen riemussa doan maan rakoon. Siinä ei paljon bumpmappingit auta.

Mitä roskaa. DOA3 on todellakin genrensä parempaa päätä. VF ja SC ovat toki parempia, mutta DOA3 pääsee kyllä ylempään kastiin tappelupeleissä. DOA3 tarjoaa myös erilaista pelattavuutta, jos ei aina kiinnosta esimerkiksi SC:n tai Tekkenin mieletön mätke. Oletko edes pelannut DOA3:sta? Otit varmaan turpiisi siinä kunnolla kun arvostelet sitä noin rankasti. Missään nimessä huono peli se ei kuitenkaan ole.

Mutta noista reaaliaikaisista varjoista, Neverwinter Nights ja Morrowind noita osaavat käyttää, jälkimmäinen ei tietenkään muuta kuin neljällä valonlähteellä (jos nyt oikein muistan). ICOssa puolestaan nuo varjot ovat ihan oma tekniikkansa.
Ainakaan gamespotin kuvien perusteella kummassakaan ei ole täysin aidot varjot. Hahmoilla voi olla reaaliaikaiset varjot, mutta kenttien varjot näyttäävät staattisilta. Paha sanoa kun ei ole nähnyt pelia liikkuvana. Se on kuvienkin perusteella varmaa että pelihahmot eivät varjosta itseään (ei se ole mikään suuri visuaalinen virhe, mutta siitä näkee helposti onko kyseessä täysin aidot varjot).

http://gamespot.com/gamespot/filters/products/screenindex/0,11104,913818,00.html

http://gamespot.com/gamespot/filters/products/screenindex/0,11104,188666,00.html

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kirvasto

Ainakaan gamespotin kuvien perusteella kummassakaan ei ole täysin aidot varjot. Hahmoilla voi olla reaaliaikaiset varjot, mutta kenttien varjot näyttäävät staattisilta.

NWN:ssä voi säätää reaaliaikaiset varjot pelkkään hahmoon minimiasetuksena. Objektit heittävät varjot myöskin. Morrowindissa ero onkin vaikeampi sanoa, mutta kun päivä vaihtuu ja aurinko muuttaa paikkaansa niin rakennusten, puiden yms. varjot siirtyvät. Pienenä virheenä että jotkin objektit eivät heitä varjoa lainkaan (??) ja joskus taas heittävät. Tuon huomasin tässä tarkistellessani.

Mitä tekemistä Neverwinter Nights ja Morrowind peleilä on tehokkaimman konsolin kanssa?
Kumpiakaan ei ole julkaistu millekkään konsolille, ja molempien pelien kiistellyt hienot ominaisuudet pääsevät (tällähetkellä) esille vasta paljon kalliimmissa tehopc:issä!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa
Mitä tekemistä Neverwinter Nights ja Morrowind peleilä on tehokkaimman konsolin kanssa?
Kumpiakaan ei ole julkaistu millekkään konsolille, ja molempien pelien kiistellyt hienot ominaisuudet pääsevät (tällähetkellä) esille vasta paljon kalliimmissa tehopc:issä!

Meni vähän offtopic kun alettiin puhua noista reaaliaikaisista varjoista ;P Heitä nyt jokin konsoliaihe niin palataan siihen. Miten olisi vaikka multiteksturointi tai... hardware lightsit?

Mitä roskaa. DOA3 on todellakin genrensä parempaa päätä. VF ja SC ovat toki parempia, mutta DOA3 pääsee kyllä ylempään kastiin tappelupeleissä. DOA3 tarjoaa myös erilaista pelattavuutta, jos ei aina kiinnosta esimerkiksi SC:n tai Tekkenin mieletön mätke. Oletko edes pelannut DOA3:sta? Otit varmaan turpiisi siinä kunnolla kun arvostelet sitä noin rankasti. Missään nimessä huono peli se ei kuitenkaan ole.

No mitä 3D-mätkintäsarjoja on tällä hetkellä hengissä...??

Olen itse pelannut DoA -sarjasta 2 ja 3:a joten kyllä mulla niistä jotain tuntumaa on. Kaikki aiemmin mainitsemani sarjat pieksevät sen helposti...mitä jää sitten sinne huonommalle puolelle?? Eipä juuri mitään.

Jo se on kumma kun pitää alkaa itkemään heti jostain turpaanotosta jos ei toinen (monikin) pelistä perusta. Itse varmaan olit saatanan surkee FFX:ssä ja kaikissa muissakin peleissä mistä et tykkää. Opettele pelaamaan.

No mitä 3D-mätkintäsarjoja on tällä hetkellä hengissä...??

Olen itse pelannut DoA -sarjasta 2 ja 3:a joten kyllä mulla niistä jotain tuntumaa on. Kaikki aiemmin mainitsemani sarjat pieksevät sen helposti...mitä jää sitten sinne huonommalle puolelle?? Eipä juuri mitään.

Jo se on kumma kun pitää alkaa itkemään heti jostain turpaanotosta jos ei toinen (monikin) pelistä perusta. Itse varmaan olit saatanan surkee FFX:ssä ja kaikissa muissakin peleissä mistä et tykkää. Opettele pelaamaan.

Homman nimi on että jos et tykkää jostain pelistä niin ei se tarkoita sitä että se on huono peli. Mielestäni FFX on perseestä enkä pidä sen teinaritarinasta mutta jos joku sanoisi että noin asteikolla yhdestä kymmeneen, paljonko antaisin, pakko sille olisi suoda ainakin 8 sillä perusteella että siinä pelissä kuitenkin on niin paljon kohdallaan. En todellakaan mene sanomaan että "Grandia 2 on paljon parempija se pyyhkii FFXllä lattiaa!"

Jää vähän sellainen tunne että haukut tuota DOA3sta sen takia että se on XboXilla.

Tarkoitin tuolla, että onko DOA3:sen pelattavuus yhtä hyvää kuin Tekkeneissä, SSMB:ssä tai Soul Caliburissa (unohdin sanoa, että se on off-topic asia) koska en kyllä itse osta peliä mikä voisi olla graafisesti kaunista (mitä DOA3 on) mutta jos se on pelattavuudelta huonoa niin en kyllä ostaisi sitä (ainakin DOA sarjojen aikasemmat versiot eivät ole yltäneet mielestäni Tekkeneitten tai Soul Caliburin tasolle). Tottakai jotkut varmaan pitääkin DOA sarjasta todella paljon ja se on hyvä heille.

Offtopic mutta menköön: Metacriticin arvosanakeskiarvoja tappelupeleile:

DOA3 - 88
TTT - 85
VF4 - 94
BR3 - 72
SSBM - 92

Noin suuntaa antamaan. Sanon sen verran että pidän VF4ää parhaana 3D-tappeluna mitä tällä hetkellä saa, sen jälkeen SC ja DOA3. Tappelupelejä olen pelannut pikkupojasta, SNK:n 2D-tappelut ovat sydäntä lähellä. Jos katsot olevasi samaa tyyppiä niin DOA3 todennäköisesti iskee.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Offtopic mutta menköön: Metacriticin arvosanakeskiarvoja tappelupeleile:

DOA3 - 88
TTT - 85
VF4 - 94
BR3 - 72
SSBM - 92

Noin suuntaa antamaan.

Mihin jäi SC??

Ja mitä tohon doaan tulee: olin hankkiutunut kakkosesta eroon hyvissä ajoin ennen kuin kolmonen tuli xboxille. alusta on mulle yhdentekevä - eihän SC:kään ole PS2, vaan DC-peli. Doa3 vaan ei kertakaikkiaan pärjää pelattavuudeltaan muille merkittäville sarjoille. Tämä tekee siitä genren huonompaa päätä edustavan. Itse antaisin sille ehkä n. 7 kouluarvosanalla, mutta miksi pelata seiskan pelejä, kun 9-10:n pelejä on tarjolla useita??

Ja mitä tohon doaan tulee: olin hankkiutunut kakkosesta eroon hyvissä ajoin ennen kuin kolmonen tuli xboxille. alusta on mulle yhdentekevä - eihän SC:kään ole PS2, vaan DC-peli. Doa3 vaan ei kertakaikkiaan pärjää pelattavuudeltaan muille merkittäville sarjoille.

No on se Tekken-sarjaa parempi, vaikkei nyt muita. SC 98 btw.

No on se Tekken-sarjaa parempi, vaikkei nyt muita. SC 98 btw.

No se on sun mielipide...miten muuten nyt vauhkoat tosta pelistä, jos itse myönnät sen häviävän suurimmalle osalle merkittäviä pelisarjoja?

Alkuperäinen kommenttinihan oli se, että se jää mainitsematta näissä keskusteluissa usein juuri siksi, että siinä ei ole mitään säväyttävää - edes graafinen loisto ei tee siitä kiinnostavaa, mikä sinänsä ei ole kylläkään yllätys ja todistaa sitä ettei grafiikka merkitse kaikkea.

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom