Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tehokkain konsoli

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hifi_Mies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover
Onko sinulla Doa3 Hex?
On.

Peli on varattu pitkälti moninpeliin. Kun ei pahemmin treenaa yksinpelinä, on DOA3 mukavan tasaista kavereita vastaan. Pelissä on pelattavuus kohdallaan, eikä se jää paljoa kilpailijoistaan. VF4:sta pidän kuninkaana ja pelaan pääasiassa. Soul Caliburia tulee edelleen joskus pelattua. Tekkeneissä en näe mitään DOA3:sta parempaa. Niiden pelattavuutta pidän suunilleen yhtä hyvänä, mutta kun grafiikassa jäädään metrikaupalla, ei jaksa kiinnostaa.

Jos muuten kiinnostuksen kohteena ovat pääosin oman koneen pelit, ei ehkä sillä perusteella kannattaisi ruveta niiden yleistä paremmuutta hehkuttamaan. Sama pätee raudan vertailuun.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
On.

Peli on varattu pitkälti moninpeliin. Kun ei pahemmin treenaa yksinpelinä, on DOA3 mukavan tasaista kavereita vastaan. Pelissä on pelattavuus kohdallaan, eikä se jää paljoa kilpailijoistaan. VF4:sta pidän kuninkaana ja pelaan pääasiassa. Soul Caliburia tulee edelleen joskus pelattua. Tekkeneissä en näe mitään DOA3:sta parempaa. Niiden pelattavuutta pidän suunilleen yhtä hyvänä, mutta kun grafiikassa jäädään metrikaupalla, ei jaksa kiinnostaa.

Jos muuten kiinnostuksen kohteena ovat pääosin oman koneen pelit, ei ehkä sillä perusteella kannattaisi ruveta niiden yleistä paremmuutta hehkuttamaan. Sama pätee raudan vertailuun.

Ehkä ne ovat kiinnostuksen kohteena juuri sen takia että ne ovat parempia. Kyllä muidenkin koneiden tuotoksia tulee tutkailtua jossain määrin. Mitäs täällä konsolisodassa pitäisi sitten mielestäsi tehdä??

Mielestäni PS2:n pelivalikoiman laatu on omaa luokkaansa, miksen saisi tätä mielipidettä tuoda ilmi? Minun kaltaiselleni pelaajalle, joka pelaa innolla, muttei kuitenkaan 24/7, on PS2 vaihtoehdoista paras juuri laajan ja tasokkaan pelivalikoiman vuoksi.

Tietty olisi joskus kiva vierailla aidan toisella puolella ja vaikka lainata XB tai GC viikoksi ja mättää niiden pelejä oikein tuelta. En kuitenkaan näe tarpeeksi syytä hankkia omistukseeni kyseisiä kapistuksia, rahalle on muutakin käyttöä.

Josko tämä doa-keskustelu nyt saataisiin vaikkapa loppumaan, kun jokaisen mielipide nyt on suunnilleen tullut ilmi...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover
Josko tämä doa-keskustelu nyt saataisiin vaikkapa loppumaan, kun jokaisen mielipide nyt on suunnilleen tullut ilmi...

Niinpä, palataan aiheeseen. Sanokaas joku PS2-peli Xenosagan lisäksi mikä tukee kyseisen pelin kaltaisia kookkaita tekstuureja, olisi kiva verrata vähän niiden vaikutusta latausaikoihin. Tuossa pelissä kun ne ovat ihan mielettömät ja ensimmäinen asia mikä tulee mieleen on tekstuurien koko noin aiheuttajana.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu


Ööh... Millä perusteella DOA3 ei sitten taas maistuisi kun VF on taas pelattu? Ja Mario Sunshine ei paljoa lupaa kun sai 38 Famitsulta? Siis tuollaisia scoreja ei saa kovin moni peli vuodessa. Et varmaankaan ole myöskään lukenut mitään previkoita siitä? Sillä on potentiaalia olla paras peli mitä tänä vuonna konsoleille saa. Mutta saa nähdä nyt kun tuossa saan sen pelin. Tähän mennessä Mario64 on yhä paras tasoloikka mitä 3Dnä on tehty, jos se siitä paranee niin ei voi muuta kuin ihmetellä.

mario sunshine sai itseasiassa 36 pistettä famitsulta, tuo 38 pistettä on vaan paskapuhetta mikä pyöri ympäri foorumeita...tai ainakin famitsu weekly antoi tuon 36 pistettä...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neidhart
mario sunshine sai itseasiassa 36 pistettä famitsulta, tuo 38 pistettä on vaan paskapuhetta mikä pyöri ympäri foorumeita...tai ainakin famitsu weekly antoi tuon 36 pistettä...
Famitsu ja Famitsu Weekly ovat eri asia, mutta olet oikeassa siinä, että Famitsu ei antanut 38 pistettä SMS:llä. Muistaakseni peli sai Famitsussa 9/9/9/10, eli 37 pistettä. Helvetin hyvät pisteet nonetheless.
 
Voi helvetti, saan Famitsuni aina niin myöhässä että nuo boardit ja saitit ehtivät heittämään perunoita ennenkuin pääsee tarkistamaan. Yhtä kaikki, 37 on sekin loistavat pisteet.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Voi helvetti, saan Famitsuni aina niin myöhässä että nuo boardit ja saitit ehtivät heittämään perunoita ennenkuin pääsee tarkistamaan. Yhtä kaikki, 37 on sekin loistavat pisteet.

Miten tilaat ja paljonko maksaa?
Itse en paljolti Famitsun scoreista välitä, sillä arvosanat ovat, erilaisesta pelikulttuurista johtuen, hyvin poikkeavia lännen peliarvosteluihin nähden. Itse en voi esimerkiksi ymmärtää sitä, että kaikki uusimmat FF-pelit ovat saaneet Sunhinen luokkaa olevat scoret, tai, että Vagrant Story sai aikoinaan 40. Sitävastoin kaikki FPS-pelit saavat suuhteellisesti heikkoja arvosanoja.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton

Miten tilaat ja paljonko maksaa?
Itse en paljolti Famitsun scoreista välitä, sillä arvosanat ovat, erilaisesta pelikulttuurista johtuen, hyvin poikkeavia lännen peliarvosteluihin nähden. Itse en voi esimerkiksi ymmärtää sitä, että kaikki uusimmat FF-pelit ovat saaneet Sunhinen luokkaa olevat scoret, tai, että Vagrant Story sai aikoinaan 40. Sitävastoin kaikki FPS-pelit saavat suuhteellisesti heikkoja arvosanoja.

Ei maksa mitään kun on tuttu toimituksessa kirjoittelemassa ;) saan aika usein vanhat kun ne on luettu. Famitsun scoret ovat kyllä jees niin kauan kunhan ei lukijan maku ole varsin länsimainen jossa tuppaavat asiat kääntymään toisin päin :P

Ennen tuota sain Bandstylen koska samainen hemmo kirjoitteli sinne scoreja ennenkuin se lehti siis meni konkkaan. Tiedä sitten kumpi on mukavampi lehti
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Asiasta kolmanteen, eikös Famitsu ole antanut vain kolme kappaletta täydellisiä arvosanoja? Virtual On: Oratorio Tangram, Soul Calibur ja Vagrant Story?

keiu: ihan vain mielenkiinnosta kyselen, mites hyvin osaat lukea japania?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Nem
Asiasta kolmanteen, eikös Famitsu ole antanut vain kolme kappaletta täydellisiä arvosanoja? Virtual On: Oratorio Tangram, Soul Calibur ja Vagrant Story?

keiu: ihan vain mielenkiinnosta kyselen, mites hyvin osaat lukea japania?


Legend of Zelda: Ocarina of Time sai myös muistaakseni nuo täydet pisteet.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Nem
Asiasta kolmanteen, eikös Famitsu ole antanut vain kolme kappaletta täydellisiä arvosanoja? Virtual On: Oratorio Tangram, Soul Calibur ja Vagrant Story?

keiu: ihan vain mielenkiinnosta kyselen, mites hyvin osaat lukea japania?

Zelda OOT sai 40. Osaan lukea japania harvinaisen heikosti, sillä hiragana ja katakana menevät toki, mutta sitten taas kanjimerkkejä en vain ota oppiakseni. Sanakirja auttaa :P muutenkin japaninkielentaidot ovat vähän kuin ruotsinikin. Teoriassa pitäisi pärjätä mutta en kyllä uskaltaisi sitä puhua.
 
Jeh, olette oikeassa nyt kun asiaa paremmin mietin. Kyllähän se Zeldakin sai 40 pojoa. Eli yhteensä neljä peliä on saanut täydelliset pisteet Famitsulta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
Osaan lukea japania harvinaisen heikosti, sillä hiragana ja katakana menevät toki, mutta sitten taas kanjimerkkejä en vain ota oppiakseni. Sanakirja auttaa :P muutenkin japaninkielentaidot ovat vähän kuin ruotsinikin. Teoriassa pitäisi pärjätä mutta en kyllä uskaltaisi sitä puhua.
Mites paljon sitten yleensäkin peleissä on kanjia?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Nem
Mites paljon sitten yleensäkin peleissEon kanjia?

PeleissEtodella vähän. Itseasiassa hyvin harvoissa peleissEon tavallisimpien merkkien lisäksi muita. Riippuu vähän pelistEitseasiassa. Varsinkin RPGt ovat helppoja ymmärtää. Armored Core -sarjan katsoisin hankalaksi. Nuoremmille suunnatut pelit kuten juuri tuo FF-sarja ovat sellaisia mitä on mukava lueskella. MistEmuuten moinen kiinnostus? =)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan keiu
PeleissEtodella vähän. Itseasiassa hyvin harvoissa peleissEon tavallisimpien merkkien lisäksi muita. Riippuu vähän pelistEitseasiassa. Varsinkin RPGt ovat helppoja ymmärtää. Armored Core -sarjan katsoisin hankalaksi. Nuoremmille suunnatut pelit kuten juuri tuo FF-sarja ovat sellaisia mitä on mukava lueskella. MistEmuuten moinen kiinnostus? =)
Pelejä tulee importattua vähän väliä, ja olisi mukava kerrankin tajuta niistä juonista jotain ;) Joten olen tässä alkanut hieman opettelemaan katakanaa. Tosin aika vähän vielä, mutta toivonkin, että pelien avulla löytäisin kiinnostusta riittävästi koko touhun opettelemiseen.
 
Vai niin, täällä on taas lähtenyt keskustelu käyntiin. Ihmettelen vain että miksi jaksatte tapella aina VF4:sen, SC ja DOA3:sen paremmuudesta, kun kyse on kuitenkin makuasiasta. Ja vielä kaiken lisäksi koneiden tehoeroista niissä viesteissä oli melko vähän asiaa.

Tehoista nyt sen verran että vaikka se selvästi tuntuu ainakin keiun ja hexin mielestä mahdottomalta niin PS2:sen on osittain Xboxsia ja GC tehokkaampi ja sama toisinpäin. PS2:sen muokattava arkkitehtuuri ja se 48GT/s siirtävä väylä ovat asioita joita ei voi ohittaa. Kun tässä olen jo varmaan jo ainakin vuoden verran seurannut viestejänne niin olen pannut merkille paria asiaa. Molemmat keskustelelette varsin asiallisesti, mutta teillä on se ongelma että olette lukeneet pari väärää artikkelia netistä ja muodostaneet mielipiteenne niiden mukaan. Jos tietäisitte kuinka paljon pelien kehittäjät ovat naureskelleet niille parille artikkelille joita olette selvästi lukeneet niin muuttaisitte kantaanne varmasti.

En ole oikein enää halukas alkamaan tätä keskustelua uudestaan ja vaikka olisinkin niin en intin takia ehdi. Mutta pari asiaa mainitsen silti kun tässä nyt on hieman aikaa. Ensinnäkin Hex totesi että PS2:sen tehot eivät riitä pyörittämään kaikkia efektejä samaa aikaan. Eli jos jotain lisätään niin jotain joudutaan myös poistamaan. Oikeastaan tämä sääntö pätee paremmin Xboxsin kuin PS2:sen kohdalla. Esimerkiksi Xboxsilla ei AA ole käytetty juurikaan koska se söisi melko tuntuvasti muuta grafiikkaa, suuren väylän kulutuksensa takia. Kun taas esim. melkein jokainen PS2:sen peli käyttää motion blur efektkiä koska se ei periaatteessa syö ollenkaan tehoja muulta grafiikalta. Sama pätee PS2:lla moniin muihinkin paljon väylää syöviin efekteihin. Ja jos nyt ihan numeroista puhutaan niin esim. J&D pyörittää noin 15mijoonaa polygonia kun taas esim. Xboxsin Wreckless pääsee noin 10miljoonaan ja GC pelien parhaimmisto pääsee varmaankin ehkä noin 6miljoonaan. Eipä tässä muuta, mutta tosiasia on se että Xbox ei ole kaikessa GC tai PS2:sta tehokkaampi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hifi_Mies
Tehoista nyt sen verran että vaikka se selvästi tuntuu ainakin keiun ja hexin mielestä mahdottomalta niin PS2:sen on osittain Xboxsia ja GC tehokkaampi ja sama toisinpäin. PS2:sen muokattava arkkitehtuuri ja se 48GT/s siirtävä väylä ovat asioita joita ei voi ohittaa.
Ihan varmasti PS2:n sisältä löytyy tehokkaammin hoidettuja väyliä ynnä muuta mielenkiintoista. Niin kauan kun se ei tarjoa ruudulle mitään, mihin muiden koneiden tekniset ratkaisut eivät pystyisi, ei minusta sitä kannata myöskään tehoeroargumenttina tuoda esille.

Onhan arkkitehtuurin muokattavuus tietysti merkittävä etu, kun PS2:lla voi kerran oikeita ohjuksiakin ampua. :D

Kun tässä olen jo varmaan jo ainakin vuoden verran seurannut viestejänne niin olen pannut merkille paria asiaa. Molemmat keskustelelette varsin asiallisesti, mutta teillä on se ongelma että olette lukeneet pari väärää artikkelia netistä ja muodostaneet mielipiteenne niiden mukaan. Jos tietäisitte kuinka paljon pelien kehittäjät ovat naureskelleet niille parille artikkelille joita olette selvästi lukeneet niin muuttaisitte kantaanne varmasti.
Mitä ihmeen "vääriä" artikkeleita? Ethän edes tiedä mitä artikkeleita olen lukenut, etkä linkkejä tarjotessani pystynyt esittämään kunnon vasta-argumentteja. Minulla sentään löytyy artikkeleita, jotka tukevat kirjoituksiani. Johtopäätöksiäsi tukevia artikkeleita et ole sen sijaan pystynyt tarjoamaan, vaan olet lähinnä vain vedonnut omaan auktoriteettiisi asiantuntijana ja Prosessori-lehden lukijana.

Jos tietäisitte kuinka paljon pelien kehittäjät ovat naureskelleet niille parille artikkelille joita olette selvästi lukeneet niin muuttaisitte kantaanne varmasti.
Onpa aikamoinen heitto. Ilman lähteitä heität väitteen, jonka tarkoitus on mitätöidä artikkelit, joihin viittaan. Hauskaa vähättelyä tuo väitteesi "parista artikkelista", kun todellisuudessa lukumäärä on aikamoinen ja kaikki lähes poikkeuksetta antavat samansuuntaisen tulkinnan tehoista. Kun kerran tiedät, mille pelintekijät nauravat, kerro pelialan "insiderina" mistä minäkin pääsisin tähän sisäpiiritietoon käsiksi? Linkkejä please.

En ole oikein enää halukas alkamaan tätä keskustelua uudestaan ja vaikka olisinkin niin en intin takia ehdi. Mutta pari asiaa mainitsen silti kun tässä nyt on hieman aikaa. Ensinnäkin Hex totesi että PS2:sen tehot eivät riitä pyörittämään kaikkia efektejä samaa aikaan. Eli jos jotain lisätään niin jotain joudutaan myös poistamaan. Oikeastaan tämä sääntö pätee paremmin Xboxsin kuin PS2:sen kohdalla. Esimerkiksi Xboxsilla ei AA ole käytetty juurikaan koska se söisi melko tuntuvasti muuta grafiikkaa, suuren väylän kulutuksensa takia.
Järki käteen! Kai on itsestään selvää, että kun kasataan riittävästi efektejä toistensa päälle, teho loppuu jossain vaiheessa koneesta kuin koneesta. Pointti oli vaan, että PS2:ssa ei riitä millään vääntö, jos sen pitää pyörittää samanaikaisesti efektejä, jotka löytyvät valtaosasta Xbox-peleistä vakiona.

Kun taas esim. melkein jokainen PS2:sen peli käyttää motion blur efektkiä koska se ei periaatteessa syö ollenkaan tehoja muulta grafiikalta. Sama pätee PS2:lla moniin muihinkin paljon väylää syöviin efekteihin.
PS2:n motion blurit ovat jo periaatteeltaan hanurista. Efektiä ei usein käytetä tyylikeinona vaan apuna sahalaitojen ja alhaisen frameraten peittämiseen. Efektin löytyminen niin monesta PS2:n pelistä on siis aika onneton argumentti. Ihan kivoja mm. sääefektejä on PS2:lla tehty, mutta mikään ei viittaa, etteivätkö kilpailijatkin niihin pystyisi.

Ja jos nyt ihan numeroista puhutaan niin esim. J&D pyörittää noin 15mijoonaa polygonia kun taas esim. Xboxsin Wreckless pääsee noin 10miljoonaan ja GC pelien parhaimmisto pääsee varmaankin ehkä noin 6miljoonaan. Eipä tässä muuta, mutta tosiasia on se että Xbox ei ole kaikessa GC tai PS2:sta tehokkaampi.
Pelkät polygonithan jälleen ratkaisevat. :rolleyes: Tiedät itsekin, ettei kyse ole pelkästään määrästä, vaan myös siitä miten niitä käyttää. Saahan pinnoittamattomilla polygoneilla demotilanteessa koneesta kuin koneesta uskomattomia luku ulos. Jak&Daxter on kyllä komea graafinen mittapuu PS2:lla ja muutenkin hyvä peli, ei siinä mitään, mutta jos katsot mitä efekti-ilotulitusta muuten onneton Wreckless ruudulle tykittää, ei jää epäselväksi kummassa koneessa löytyy enemmän muskelia.


Alokas Hifi Mies... taakse poistu! :p
 
han varmasti PS2:n sisältä löytyy tehokkaammin hoidettuja väyliä ynnä muuta mielenkiintoista. Niin kauan kun se ei tarjoa ruudulle mitään, mihin muiden koneiden tekniset ratkaisut eivät pystyisi, ei minusta sitä kannata myöskään tehoeroargumenttina tuoda esille.

Eikös tämä toimi molempiin suuntiin. Ei XB ole esittänyt mitään sen ihmeempää kuin muutkaan - ainakaan toistaiseksi.



jos sen pitää pyörittää samanaikaisesti efektejä, jotka löytyvät valtaosasta Xbox-peleistä vakiona.

Ja nämä efektit ovat??

PS2:n motion blurit ovat jo periaatteeltaan hanurista.

Koska niitä ei XBoxilla nähdä, tietysti!

mutta jos katsot mitä efekti-ilotulitusta muuten onneton Wreckless ruudulle tykittää, ei jää epäselväksi kummassa koneessa löytyy enemmän muskelia.

Siinä on taas hölmö mennyt halpaan. Onnettoman näköinen peli on töhritty niin täyteen efektejä ettei karu runko paista heti ekana silmään. Kuin ruosteen päälle maalais.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover
Eikös tämä toimi molempiin suuntiin. Ei XB ole esittänyt mitään sen ihmeempää kuin muutkaan - ainakaan toistaiseksi.
Valtaosa ihmisistä tuntuu kyllä olevan sitä mieltä, että Xboxin grafiikat ovat hienompia kuin PS2:n. On jo monesti tullut selväksi, ettet sinä eroa näe, joten mitä siitä enempää kiistelemään.

Ja nämä efektit ovat??
Bum mappingia, todella hienoja valaistusefektejä, heijastuksia jne.

Koska niitä ei XBoxilla nähdä, tietysti!
Höpö höpö. Tokihan motion blur Xboxilla onnistuu. Mainitsemistani syistä sitä ei ole vain ollut syytä käyttää. Tokihan efekti on hieno monessa välianimaatiossa, mutta muuten pidän sen käyttöä lähtökohtaisesti typeränä.

Siinä on taas hölmö mennyt halpaan. Onnettoman näköinen peli on töhritty niin täyteen efektejä ettei karu runko paista heti ekana silmään. Kuin ruosteen päälle maalais.
Jaa että hölmö.... :mad: Enhän minä itse pelejä verrannut, enkä edes grafiikan tyylikkyyttä. Koittaisin nyt ymmärtää, että puhuttaessa tehoista, jätetään pelattavuus ja pääosin tyylikkyyskin keskustelun ulkopuolelle. Wreckless tosiaan on huono peli, ja se efekti-ilotulitus on vedetty överiksi, mutta kyllä se silti näyttää komeasti koneen muskelia.

Mitä jos ei vietäisi keskustelua taas tähän "DOA3 ei ole kaunis, koska VF4 on parempi mätkintä" ja "PS2:n graafinen teho on huima, koska ICO on niin tyylikäs"?
 
Valtaosa ihmisistä tuntuu kyllä olevan sitä mieltä, että Xboxin grafiikat ovat hienompia kuin PS2:n. On jo monesti tullut selväksi, ettet sinä eroa näe, joten mitä siitä enempää kiistelemään.

Onko valtaosa sinä keiu ja NviperO?



Bum mappingia, todella hienoja valaistusefektejä, heijastuksia jne.

Näitä kaikkia on nähty myös PS2-peleissä



Höpö höpö. Tokihan motion blur Xboxilla onnistuu. Mainitsemistani syistä sitä ei ole vain ollut syytä käyttää. Tokihan efekti on hieno monessa välianimaatiossa, mutta muuten pidän sen käyttöä lähtökohtaisesti typeränä.

On totta että jonkin helposti toteutettavan efektin käyttö voi syödä sen tehoa/vaikuttavuutta. Tästä parhaana esimerkkinä mielestäni on toiminut PS:n lens flare, joka oli typerästi yliammuttu todella monessa PS:n alkuaikojen pelissä.

Motion blurrin käytöstä mulla ei ole napisemista. Pari peliä missä sitä on enemmän käytetty ovat MGS2 ja FFX ja kummassakin ihan tyylikkäästi.

Efektin toimivuus riippuu myös siitä miten sitä käytetään. Saman jutun voi tedä tökerösti tai tyylillä.

Jaa että hölmö.... Enhän minä itse pelejä verrannut, enkä edes grafiikan tyylikkyyttä. Koittaisin nyt ymmärtää, että puhuttaessa tehoista, jätetään pelattavuus ja pääosin tyylikkyyskin keskustelun ulkopuolelle. Wreckless tosiaan on huono peli, ja se efekti-ilotulitus on vedetty överiksi, mutta kyllä se silti näyttää komeasti koneen muskelia.

Enhän mä puhunut tyylikkyydestä, vaan siitä että alhainen polygonimäärä on yritetty kätkeä efekteihin. Jos se on muskelin näyttöä, niin eipä tarvitse mun koneesta muskelia löytyä.
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom