Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hifi_Mies
Tehoista nyt sen verran että vaikka se selvästi tuntuu ainakin keiun ja hexin mielestä mahdottomalta niin PS2:sen on osittain Xboxsia ja GC tehokkaampi ja sama toisinpäin. PS2:sen muokattava arkkitehtuuri ja se 48GT/s siirtävä väylä ovat asioita joita ei voi ohittaa.
Ihan varmasti PS2:n sisältä löytyy tehokkaammin hoidettuja väyliä ynnä muuta mielenkiintoista. Niin kauan kun se ei tarjoa ruudulle mitään, mihin muiden koneiden tekniset ratkaisut eivät pystyisi, ei minusta sitä kannata myöskään tehoeroargumenttina tuoda esille.
Onhan arkkitehtuurin muokattavuus tietysti merkittävä etu, kun PS2:lla voi kerran oikeita ohjuksiakin ampua.
Kun tässä olen jo varmaan jo ainakin vuoden verran seurannut viestejänne niin olen pannut merkille paria asiaa. Molemmat keskustelelette varsin asiallisesti, mutta teillä on se ongelma että olette lukeneet pari väärää artikkelia netistä ja muodostaneet mielipiteenne niiden mukaan. Jos tietäisitte kuinka paljon pelien kehittäjät ovat naureskelleet niille parille artikkelille joita olette selvästi lukeneet niin muuttaisitte kantaanne varmasti.
Mitä ihmeen "vääriä" artikkeleita? Ethän edes tiedä mitä artikkeleita olen lukenut, etkä linkkejä tarjotessani pystynyt esittämään kunnon vasta-argumentteja. Minulla sentään löytyy artikkeleita, jotka tukevat kirjoituksiani. Johtopäätöksiäsi tukevia artikkeleita et ole sen sijaan pystynyt tarjoamaan, vaan olet lähinnä vain vedonnut omaan auktoriteettiisi asiantuntijana ja Prosessori-lehden lukijana.
Jos tietäisitte kuinka paljon pelien kehittäjät ovat naureskelleet niille parille artikkelille joita olette selvästi lukeneet niin muuttaisitte kantaanne varmasti.
Onpa aikamoinen heitto. Ilman lähteitä heität väitteen, jonka tarkoitus on mitätöidä artikkelit, joihin viittaan. Hauskaa vähättelyä tuo väitteesi "parista artikkelista", kun todellisuudessa lukumäärä on aikamoinen ja kaikki lähes poikkeuksetta antavat samansuuntaisen tulkinnan tehoista. Kun kerran tiedät, mille pelintekijät nauravat, kerro pelialan "insiderina" mistä minäkin pääsisin tähän sisäpiiritietoon käsiksi? Linkkejä please.
En ole oikein enää halukas alkamaan tätä keskustelua uudestaan ja vaikka olisinkin niin en intin takia ehdi. Mutta pari asiaa mainitsen silti kun tässä nyt on hieman aikaa. Ensinnäkin Hex totesi että PS2:sen tehot eivät riitä pyörittämään kaikkia efektejä samaa aikaan. Eli jos jotain lisätään niin jotain joudutaan myös poistamaan. Oikeastaan tämä sääntö pätee paremmin Xboxsin kuin PS2:sen kohdalla. Esimerkiksi Xboxsilla ei AA ole käytetty juurikaan koska se söisi melko tuntuvasti muuta grafiikkaa, suuren väylän kulutuksensa takia.
Järki käteen! Kai on itsestään selvää, että kun kasataan riittävästi efektejä toistensa päälle, teho loppuu jossain vaiheessa koneesta kuin koneesta. Pointti oli vaan, että PS2:ssa ei riitä millään vääntö, jos sen pitää pyörittää samanaikaisesti efektejä, jotka löytyvät valtaosasta Xbox-peleistä vakiona.
Kun taas esim. melkein jokainen PS2:sen peli käyttää motion blur efektkiä koska se ei periaatteessa syö ollenkaan tehoja muulta grafiikalta. Sama pätee PS2:lla moniin muihinkin paljon väylää syöviin efekteihin.
PS2:n motion blurit ovat jo periaatteeltaan hanurista. Efektiä ei usein käytetä tyylikeinona vaan apuna sahalaitojen ja alhaisen frameraten peittämiseen. Efektin löytyminen niin monesta PS2:n pelistä on siis aika onneton argumentti. Ihan kivoja mm. sääefektejä on PS2:lla tehty, mutta mikään ei viittaa, etteivätkö kilpailijatkin niihin pystyisi.
Ja jos nyt ihan numeroista puhutaan niin esim. J&D pyörittää noin 15mijoonaa polygonia kun taas esim. Xboxsin Wreckless pääsee noin 10miljoonaan ja GC pelien parhaimmisto pääsee varmaankin ehkä noin 6miljoonaan. Eipä tässä muuta, mutta tosiasia on se että Xbox ei ole kaikessa GC tai PS2:sta tehokkaampi.
Pelkät polygonithan jälleen ratkaisevat.
Tiedät itsekin, ettei kyse ole pelkästään määrästä, vaan myös siitä miten niitä käyttää. Saahan pinnoittamattomilla polygoneilla demotilanteessa koneesta kuin koneesta uskomattomia luku ulos. Jak&Daxter on kyllä komea graafinen mittapuu PS2:lla ja muutenkin hyvä peli, ei siinä mitään, mutta jos katsot mitä efekti-ilotulitusta muuten onneton Wreckless ruudulle tykittää, ei jää epäselväksi kummassa koneessa löytyy enemmän muskelia.
Alokas Hifi Mies... taakse poistu!