Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tehokkain konsoli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hifi_Mies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Miten niin ei mene hyvin? Minullahan on meidän rapun vahvin pelikone. Hyvähän sitä on sanoa pelattavuuden ratkaisevan, mutta kyllä se on tarkat tekstuurit ja riittävän iso ohjain, joka ratkaisee. Naapurin Pekka koitti elvistellä GTA3:lla, ICO:lla Jak&Daxterilla, mutta oli aika hiljaista poikaa, kun näytin Wrecklessin. Varmaan sekin kohta ostaa Xboxin.

Heh..tämän tasoista keskusteluahan täällä on välillä ollut, pojat kinastelee kenellä on hiekkalaatikon paras lelu :)

VIELÄ: Sisustuksessakin on erilaisia makuja. Toinen tykkää barokista, toinen modernista. Ei siitä voida objektiivisesti sanoa kummalla on hienompi sisustus, vaikka laskemalla huonekalujen määrät .

Koko homman ydin on minulla tässä: XBox ei ole toistaiseksi näyttänyt mitään, mikä osoittaisi sen ylivertaisen tehon kilpailijoihiinsa nähden.

Jos haluat vakuuttaa minut, lainaa mulle boxias ja pelejä tai osta ne mulle, niin voin pelata niitä huolella ja tulla kertomaan mikä oli lopputulema.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan luigi

Siis jos toi ei ollut vitsi niin ei hyvin mee sullakaan..

Olen lueskellut tätä ketjua jo pidemmän aikaa ja ihmetyttää kyllä että porukka jaksaa edelleen hehkuttaa Xboxin tehoa kun sille ei ole tullut kuin vasta yksi (1) ostamisen arvoinen peli eli Halo.

Eiköhän Hexin teksti ollut ns. sarkasmia.

Tuo väite Halosta XBoxin ainoana ostamisen arvoisena pelinä tuntuu kyllä jo vanhentuneelta. Moto GP:tä arvostetaan ihan AAA
-luokan ajopelinä ja vaikkapa Jet Set Radio Future on oikeasti pelattava ja omaperäinen tapaus. Makuasioita tietysti mutta tuon Halo-mantran hokeminen tympee.

(Minulla ei sitten ole näistä uusista konsoleista ainuttakaan ja tuskin vähän aikaan hankinkaan koska omien okulaarieni läpi Dreamcast hallitsee vielä pitkään. Ja tällä ei tietysti ole mitään tekemistä tehokeskustelun kanssa mutta kirjoitinpahan.)

Viimeksi muokannut moderaattori:
Groover, tule käymään. Kaikki (XBOX, PS2, GC, DC, N64, NES, SNES) on vierekkäin kaapissa kytkettynä yhteen telkkariin, joten voidaan testata ja tehdä kliininen koe (kännispäissään) siitä, kuinka Dreamcast on paras. Muista tuoda viinaa ja paljon.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FrankNyberg
Groover, tule käymään. Kaikki (XBOX, PS2, GC, DC, N64, NES, SNES) on vierekkäin kaapissa kytkettynä yhteen telkkariin, joten voidaan testata ja tehdä kliininen koe (kännispäissään) siitä, kuinka Dreamcast on paras. Muista tuoda viinaa ja paljon.

DC on kyllä sellanen kone, jota on pelannu 95%:sti kännissä...johtuukohan pelien laadusta (ei kestä selvinpäin kattoo). ;)

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Groover
Itsehän väännät minun kirjoituksistani vaikka minkälaisia mutkia. Eiköhän tämä siis sallita muillekin.

Menee elämä varmaan aika vahvasti, jos pitää efektejä ruudulta laskeskella ;)
Minusta ei ole hyvää netikettiä pyrkiä kaikin keinoin sanomaan viimeinen sana.

Minä mitään efektejä laske. Ei niitä monessa Xboxin pelissä edes tarvitse etsiä saati sitten laskea, kun niitä käyttö on niin yleistä ja jälki selvää. (sekä yleensä tyylikkästä)

Siis älä sotke grafiikan näyttävyyttä sitten sen vaatimaan tehoon.
Ei toimi käytännössä. Eri koneet käyttävät eri efekteihin eri määrän tehoa ja myös ohjelmoijan taito vaikuttaa tehon kulutukseen. Siksi se mitä peleissä saadaan ruudulle on mikä ratkaisee.

Joo, mutta mikä sinisen sävy. Tuo vertaus on aika ontuva. Voihan olla että joku ei pidäkään sinisestä, vaan punaissesta, jolloin punainen Datsun 100A on paremman näköinen kuin sininen Porche 911. Ja tätä voitaisiin taas jatkaa sopimattomilla vertauksilla...toivottavasti ei.
Auton värivertaus ei ollut tarkoitetuksi pidemmälle vietäväksi. Datsun vs. Porsche vertauksesi oli juuri sitä subjektiivista kauneutta, tyylikkyyttä, taiteellisuutta, joka pelien tehokeskustelussa on jätettävä mahdollisimman paljon huomiotta. Ei Wrecklessin grafiikkakaan erityisemmin miellytä silmääni. Silti se osoittaa varsin objektiivisesti, että Xbox on tehokas kone.

Ei toimi käytännössä. Eri koneet käyttävät eri efekteihin eri määrän tehoa ja myös ohjelmoijan taito vaikuttaa tehon kulutukseen. Siksi se mitä peleissä saadaan ruudulle on mikä ratkaisee.

Mitä tohon nyt enää voi sanoa? Olen todennut että PS2:n näteimmät pelit on nättejä siinä missä XBoxinkin. Makuasioissa ei sovi kiistellä, silti ei voi puhua grafiikan vaatimasta tehostakaan...tottakai ohjelmoijien taito vaikuttaa tehon kulutukseen, lopputulokseen vaikuttaa myös graafikkojen taito, eikö totta? Siis kaikki palaa loppujen lopuksi grafiikan ulkoasuun. Tämä taas on subjektiivista.

Mitä se hyödyttää, jos jossain pelissä on sikaefektit, mitä se todistaa? Tehoako? Ehkä sitäkin osittain, mutta verrattuna muihin - ei välttämättä. Se että efektejä voi käyttää ei tarkoita että niitä pitää käyttää. Jos se että pelin grafiikan tekee maulla on huono asia, niin mitä siitä seuraa. Seuraavassa fudispelissä joka potkusta ruutu välkkyy ja aräiskyy sateenkaaren väreissä, kaikki on motion blurrattua ja pallo heijastaa koko stadionin.

Silti se osoittaa varsin objektiivisesti, että Xbox on tehokas kone.

Eli se vähäinen polygonimäärä ei vaikuta asiaan...

Mitä tohon nyt enää voi sanoa? Olen todennut että PS2:n näteimmät pelit on nättejä siinä missä XBoxinkin. Makuasioissa ei sovi kiistellä, silti ei voi puhua grafiikan vaatimasta tehostakaan...tottakai ohjelmoijien taito vaikuttaa tehon kulutukseen, lopputulokseen vaikuttaa myös graafikkojen taito, eikö totta? Siis kaikki palaa loppujen lopuksi grafiikan ulkoasuun. Tämä taas on subjektiivista.
Jos et vielä tajunnut pointtiani (tai halua sitä myöntää), ei minun ole sitä enää syytä toistaa. Voihan selviä faktoja väistellä viemällä keskustelu subjektiivisten asioiden vertailuun, mutta ei se niitä faktoja mihinkään muuta. Turha tätä väittelyä on pidemmälle jatkaa. Minä koitin puhua tehoista, sinä mistä tahansa, joka saa PS2:n näyttämään paremmalta.

Mitä se hyödyttää, jos jossain pelissä on sikaefektit, mitä se todistaa? Tehoako? Ehkä sitäkin osittain, mutta verrattuna muihin - ei välttämättä. Se että efektejä voi käyttää ei tarkoita että niitä pitää käyttää. Jos se että pelin grafiikan tekee maulla on huono asia, niin mitä siitä seuraa. Seuraavassa fudispelissä joka potkusta ruutu välkkyy ja aräiskyy sateenkaaren väreissä, kaikki on motion blurrattua ja pallo heijastaa koko stadionin.
Luuletko, että minusta se efekti-ilotulitus luo hienon näköisen pelin? Efektit mahdollistavat hienoja asioita, mutta niitäkin pitää osata käyttää. On silti vain hyvä, että koneella on hyvä valmius mahdollisimman hienojen ja tehokkaiden efektien tekemiseen. Sen jälkeen on kyse ohjelmoijien ja erityisesti graafikoiden taidosta käyttää niitä tyylikkäästi hyväksi. Tämän keskustelun piti olla tehoista, eli resursseista ja potentiaalista, joilla niitä hienon näköisiä pelejä voi tehdä.

Eli se vähäinen polygonimäärä ei vaikuta asiaan...
En tiedä mistä Hifisti lukunsa repäisi (lähteiden linkittäminen kun ei kuulu miehen tapoihin), mutta kuten olen jo toistellut, Wrecklessissä on ruudulla niin paljon tavaraa ja yksityiskohtia, että en kritiikkiin voi yhtyä. Kuten jo tosiaan toistelin, pelkkä polygonilukujen vertailu ei muutenkaan toimi. Kärjistettynä esimerkkinä ne hurjat luvut mitä saadaan päällystämättömillä polygoneilla. Ehkeivät 50 milj. polygonia testiohjelmassa ja 10 milj. polygonia Wrecklessissä kerro sinällään koneen tehoeroista paljoakaan.

Jos et vielä tajunnut pointtiani (tai halua sitä myöntää), ei minun ole sitä enää syytä toistaa. Voihan selviä faktoja väistellä viemällä keskustelu subjektiivisten asioiden vertailuun, mutta ei se niitä faktoja mihinkään muuta. Turha tätä väittelyä on pidemmälle jatkaa. Minä koitin puhua tehoista, sinä mistä tahansa, joka saa PS2:n näyttämään paremmalta.

Luuletko, että minusta se efekti-ilotulitus luo hienon näköisen pelin? Efektit mahdollistavat hienoja asioita, mutta niitäkin pitää osata käyttää. On silti vain hyvä, että koneella on hyvä valmius mahdollisimman hienojen ja tehokkaiden efektien tekemiseen. Sen jälkeen on kyse ohjelmoijien ja erityisesti graafikoiden taidosta käyttää niitä tyylikkäästi hyväksi. Tämän keskustelun piti olla tehoista, eli resursseista ja potentiaalista, joilla niitä hienon näköisiä pelejä voi tehdä.

En tiedä mistä Hifisti lukunsa repäisi (lähteiden linkittäminen kun ei kuulu miehen tapoihin), mutta kuten olen jo toistellut, Wrecklessissä on ruudulla niin paljon tavaraa ja yksityiskohtia, että en kritiikkiin voi yhtyä. Kuten jo tosiaan toistelin, pelkkä polygonilukujen vertailu ei muutenkaan toimi. Kärjistettynä esimerkkinä ne hurjat luvut mitä saadaan päällystämättömillä polygoneilla. Ehkeivät 50 milj. polygonia testiohjelmassa ja 10 milj. polygonia Wrecklessissä kerro sinällään koneen tehoeroista paljoakaan.

On se kumma! Mies vetoaa ulkonäköön arvioitaessa tehoa, sitten jos sen tekee joku muu, ei kelpaa.

Jos puhutaan tehosta: PS2:n VU:t ovat tehokkaampia kuin XB:n shaderit.

PS2:n väyläarkkitehtuuri on kehittyneempi.

Voit hakea näille argumenteille perusteet tästä samasta ketjusta ja niihin liittyvistä lähteistä.

Toisaalta, mä en halua edes koko tehoasiaan enää puuttua, sillä se on aika toisarvoista ainakin tällä hetkellä.

Toivoa sopii XB:n omistajien puolesta että pelit tulevat koneen tehoreserviä hyödyntämään. Itse uskon että myös PS2:lla on vielä näytettävää grafiikan osa-alueella. Onhan tämän hetken näyttävimmät PS2-pelit jo kohtuullisen iäkkäitä - itseasiassa paljon vanhempia kuin koko XBox -konsolina.

Itsehän en edes konsolia omista, joten mulle ei ole sinänsä mitään merkitystä miten koneet pärjäävät. Pidänpä vain sonyn puolia siksi ettei se tärkeä seikka että Sonylle saa huippupelejä roppakaupalla pääse unohtumaan.

On se kumma! Mies vetoaa ulkonäköön arvioitaessa tehoa, sitten jos sen tekee joku muu, ei kelpaa.
Ymmärrätkö kirjoitukseni taas tahallasi väärin?

Jos puhutaan tehosta: PS2:n VU:t ovat tehokkaampia kuin XB:n shaderit.

PS2:n väyläarkkitehtuuri on kehittyneempi.

Voit hakea näille argumenteille perusteet tästä samasta ketjusta ja niihin liittyvistä lähteistä.
Pitää varmasti paikkansa. Ne eivät kuitenkaan käy argumenteiksi PS2:n suuremmasta tehosta, jos kokonaisuudessaan Xbox on tehokkaampi.

Toivoa sopii XB:n omistajien puolesta että pelit tulevat koneen tehoreserviä hyödyntämään. Itse uskon että myös PS2:lla on vielä näytettävää grafiikan osa-alueella. Onhan tämän hetken näyttävimmät PS2-pelit jo kohtuullisen iäkkäitä - itseasiassa paljon vanhempia kuin koko XBox -konsolina.
Xboxissa on tehoja hyödynnetty jo nyt varsin hyvin ja tulevien julkaisujen perusteella seuraava aalto hyväksikäyttää koneen rautaa vielä paljon tehokkaammin. Minäkin uskon, että PS2:n pelit kaunistuvat entisestään.

Itsehän en edes konsolia omista, joten mulle ei ole sinänsä mitään merkitystä miten koneet pärjäävät. Pidänpä vain sonyn puolia siksi ettei se tärkeä seikka että Sonylle saa huippupelejä roppakaupalla pääse unohtumaan.
Kun puhutaan teknisistä kyvyistä, eli pääosin objektiivisista asioista, ei minusta ole syytä pitää minkään laitteen puolia vaan yksinkertaisesti katsoa mihin ne pystyvät.

Mistä Groover saa kaiken energiansa? Ruispaloistako? Siis come oon! Jos kerta PS2 on niin käsittämätön tehomylly, niin minkä takia pelit on graafisesti niin vaatimattomia? Jälleen kerran tuli PS2:n suht huono graafinen suorituskyky osoitettua, kun sille vihdoin tuli kauan odotettu Sega Sports Tennis, eli "parannettu" versio Dreamcastin Virtua Tennis 2 pelistä. Grafiikka on kuulemma korkeintaan samaa tasoa, kuin DC:llä ellei jopa huonompaa!

Nojoo, tämä oli kyllä ihan odotettavissa koska melkolailla kaikki muutkin pelit jotka ovat esiintyneet näillä kahdella alustalla taitavat olla DC:llä nätempiä ja pyörineet paremmin? Että semmosta...ja tähänhän voi replyksi käydä vaikka copypasteemassa jostain niistä lukuisista threadeista jo tutuksi tulleen "paska porttaus" saarnan...

Ja tämä PS2:n puolustelu tässä tehokeskustelussa ja PS2:n suorituskyvyn vertaiulussa XBOXiin tai Gamecubiin on kyllä mielestäni lähinnä naurettavaa, koska onhan se nyt ihan päivänselvää faktaa että XB & GC jyrää PS2:n mennen tullen palatessa!

[Saarna]Jos te kiistelette tehokkuudesta, eikös se ole helppoa kun vaan vertaa speksejä? Jos paremmuudesta, niin vertailkaa pelejä, mutta älkää sekoittako näitä tehokkuutta ja paremmuutta keskenään.[/Saarna]

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan FrankNyberg
Jos te kiistelette tehokkuudesta, eikös se ole helppoa kun vaan vertaa speksejä?
Kun olisikin kunnon speksejä jota verrata. Valmistajien antamat tiedot eivät aina kelpaa edes suuntaa antaviksi. Eri pelien polygonimäärät eivät myöskään kelpaa tarkkaan vertailtavaksi. Jos on samasta pelistä versio useammalle koneelle, on peli luultavasti optimoitu yhdelle, joten niidenkään vertailu ei onnistu. Sitten on tosiaan vielä mitä polygoneille pystytään tekemään, eli kaikenlaiset efektit sekä vastaavat ja lisäksi ohjelmoinnin vaikeus, eli kuinka lähelle maksimisuorituskykyä koneella tullaan parhaimmillaankaan pääsemään.

Ko. syistä lukujen vertailuun on suhtauduttava aina suurin varauksin. Suuret erot luvuissa varmasti tarkoittavat silminnähtävääkin eroa, mutta muuten on luotettava omiin silmiin, eli pidemmän aikavälin ja suuren pelimäärän tarkasteluun, joka kertoo tehoerosta.

Kun olisikin kunnon speksejä jota verrata. Valmistajien antamat tiedot eivät aina kelpaa edes suuntaa antaviksi. blaa blaa blaa blaa blaa bla bla speksi blaa blaa blaa
No voi sviddu. Sen siitä saa kun ei tiedä mistä puhuu. Voitte jatkaa tappelua, olkaa hyvä. Poistun tästä threadista, plim.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Gimble
Mistä Groover saa kaiken energiansa? Ruispaloistako? Siis come oon! Jos kerta PS2 on niin käsittämätön tehomylly, niin minkä takia pelit on graafisesti niin vaatimattomia? Jälleen kerran tuli PS2:n suht huono graafinen suorituskyky osoitettua, kun sille vihdoin tuli kauan odotettu Sega Sports Tennis, eli "parannettu" versio Dreamcastin Virtua Tennis 2 pelistä. Grafiikka on kuulemma korkeintaan samaa tasoa, kuin DC:llä ellei jopa huonompaa!

Nojoo, tämä oli kyllä ihan odotettavissa koska melkolailla kaikki muutkin pelit jotka ovat esiintyneet näillä kahdella alustalla taitavat olla DC:llä nätempiä ja pyörineet paremmin? Että semmosta...ja tähänhän voi replyksi käydä vaikka copypasteemassa jostain niistä lukuisista threadeista jo tutuksi tulleen "paska porttaus" saarnan...

Ja tämä PS2:n puolustelu tässä tehokeskustelussa ja PS2:n suorituskyvyn vertaiulussa XBOXiin tai Gamecubiin on kyllä mielestäni lähinnä naurettavaa, koska onhan se nyt ihan päivänselvää faktaa että XB & GC jyrää PS2:n mennen tullen palatessa!

PS2 pelit eivät ole graafisesti vaatimattomia, eikä PS2:n suorituskyky ole huono ottaen huomioon että se on niinkin paljon vanhempaa tekniikkaa xboxiin ja GC:hen verrattuna. Segan pelen huono graafinen laatu ei todista muuta kuin että Segan ohjelmoijat ovat laiskoja. Kyse siis on todellakin useimmissa tapauksissa paskoista porttauksista.

Esim. Namcon vastaava tennispeli on teknisesti paljon parempi ja grafiikka on siistiä ilman sahalaitoja. Tämä todistaa että Segan tennispelistäkin olisi saatu parempi jos sitä ei olisi vaan laiskasti suunilleen suoraan portattu PS2:lle.
Sama on havaittavissa VF4 vs. Tekken 4 peleissä.

PS2 pärjää vielä todella hyvin uudempia konsoleita vastaan, vaikka se joiltain osin tietysti on tehottomampi. Mutta eikö esim xboxin oletettavasti 3 x pystyvämpi arkkitehtuuri todellakaan sitten pysty peleihin jotka mallikon silminkin eroaisivat PS2 peleistä. Pelkässä grafiikan piirrossa xbox voi ola tämän 3 x tehokkaampi, mutta heti kun väylää tarvitaan muuhunkin (kuten peleissä yleensä, toisin kuin demoissa).
Tosiasiahan on että jos ei ala tarkoituksella etsimään Bump Mapping efektejä ja kiinnitämään huomiota vain niihin tai niitten puuttumiseen, niin xbox ja PS2 grafiikan tasossa ei ole paljonkaan eroa.

Siis todella, onko xboxilla grafiikan puolella muita etuja kuin helpommin tehtävä BM ja AA ? PS2:llakin todistettavasti saadaan aikaiseksi siistiä antialiasointia, ainoastaan BM efektejä ei olla vielä taidettu nähdä, vaikka itse luulen että Tekken TAG peli käyttää BM:ää joissain lattiatekstuureisa, tai sitten ne on tehty polygoneilla.

Alla olevasta linkistä löytyy mielenkiintoista luettavaa, xboxpojille varsinkin viimeisen sivun taulukko on varmaan nannaa, mutta siinä on ainain yksi pieni juttu joka pistää miettimään...

EA:n cross-platform engine vertailu

Viimeksi muokannut moderaattori:

Pitää varmasti paikkansa. Ne eivät kuitenkaan käy argumenteiksi PS2:n suuremmasta tehosta, jos kokonaisuudessaan Xbox on tehokkaampi..

Tuo kiteyttää kyllä hienosti koko sun tähän keskusteluun antaman panoksen! HUHHUH!

Eikö silmillä saa objektiivista tulosta? Jos vaikka näet sinisen auton, voit varmasti olla varma, että auto on sininen.

Eikun silmillä saadaan subjektiivisia tuloksia. The matrix has you. Esimerkiksi valkoinen auto voi näyttää autotallissa siniselta jos autotallin lampun spektri on sinertävä.

Tuo kiteyttää kyllä hienosti koko sun tähän keskusteluun antaman panoksen! HUHHUH!
Jokainen lukija päättäköön itse mikä minun panokseni on ollut. Sinun mielipiteestäsi en ole kiinnostunut.

Kun puhuttiin yleisesti tehokkaimmasta konsolista, puhutaan niistä tehoista, joita saadaan pelien käyttöön. Kun halutaan tietää miten näihin tehoihin päästään, ruvetaan tarkastelemaan niitä suorittimia, muisteja ja väyliä. Niistä on ehdottomasti mielenkiintoista keskustella, mutta nyt oli kyse kokonaisuudessaan tehokkaimmasta koneesta. Silloin ei voi heittää argumentiksi, että PS2:n sisältä löytyy tehokkaat väylät.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Kirvasto
Eikun silmillä saadaan subjektiivisia tuloksia. The matrix has you. Esimerkiksi valkoinen auto voi näyttää autotallissa siniselta jos autotallin lampun spektri on sinertävä.
Heh

Piti itse asiassa lisätä sulkeisiin, että auto on toki sininen, koska ihmiset ovat päättäneet, että juuri se väri on sininen. :p

Jokainen lukija päättäköön itse mikä minun panokseni on ollut. Sinun mielipiteestäsi en ole kiinnostunut.

Kun puhuttiin yleisesti tehokkaimmasta konsolista, puhutaan niistä tehoista, joita saadaan pelien käyttöön. Kun halutaan tietää miten näihin tehoihin päästään, ruvetaan tarkastelemaan niitä suorittimia, muisteja ja väyliä. Niistä on ehdottomasti mielenkiintoista keskustella, mutta nyt oli kyse kokonaisuudessaan tehokkaimmasta koneesta. Silloin ei voi heittää argumentiksi, että PS2:n sisältä löytyy tehokkaat väylät.

Mitä se sitten vaatii. Varmasti useimmat täällä ovat sitä mieltä että graafisesti parhaat pelit kaikilla alustoilla ovat samalla linjalla.

Millä niitä tehoja sitten pitäisi perustella?? Sulle ei tunnu oikein kelpaavan mikään.

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom