Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tekken 5

Vastaus: Tekken 5 [Hype]

Asiallinen vastaus Hexiltä.

Olet aivan oikeassa että pelaajien "standardoiminen" on hankalaa. Näin on etenkin taistelupelien kohdalla. Olen usein itse kokenut ärsyttävänä, jos peliarvostelija on antanut pelille matalat pisteet ja kirjoittanut tyyliin " tämä on toki mannaa sarjan faneille". Mitä tällainen kertoo muille pelaajille näistä "fanittajista"? Peleille kuitenkin annetaan vain yhdet pisteet, joten yhdenmukaistamisen tarve ja tilan/ ajanpuute kääntyy jälleen itseään vastaan. Pelaamisen idea on tarjota elämyksiä, tottakai. "Hauskan" määritelmä on vain saamassa niskaperseotetta elämyksellisyydestä. Ei nimittäin uskalleta enää tunnustaa, että korkean oppimiskäyrän peli voi tarjota vähintään yhtä loistavaa sisältöä kuin vaikka wushuelokuvaa muistuttava jokamiehen Soul Calibur 2.

Itse en enää mielelläni nakita mielelläni pelejä paremmuusjärjestykseen, koska moinen toiminta synnyttää aina vain lisää vertailua, joka taas erottaa pelaajia toisistaan älyllisesti ja tosiasiallisesti. Leirittyminen oli esiteininä ihan hauskaa, mutta nykyään ehkä haluaa kasvaa viihteenkin suhteen johonkin kehittävämpään suuntaan. Itse pidän älyllisessä mielessä eniten Virtua Fighter Evolutionista (josta on myös luettavissa allekirjoittaneen arvostelu tällä sivustolla), mutta kun älyllisyys ei enää riitä ja naapuri haluaa sen sijaan ehdottomasti Tekkeniä kehään, sitten pelataan Tekkeniä ja nautitaan siitä.

En suoraan sanoen usko, että asiallisemmista taistelupeleistä saisi aikaan hyviä arvosteluja pistesysteemejä käyttämällä. Ihmiset osaavat varmasti lukea, mutta ostoefekti määräytyy silti käytännössä vanhojen mieltymysten, ennakko-oletusten ja pistemäärän perusteella. Tämä on valitettava tosiasia, minkä takia olen menettänyt uskoni yleispäteviin arvosteluihin pelin kuin pelin suhteen. Homman voisi toki hoitaa uskottelemalla, että mätkintäfriikit kyllä "haistavat" laatupelit jo kuukausia ennen julkaisua. Ennemmin silti lulen, että suuri osa aktiivipelaajistakin on liikkuvaa väkeä. Jos toivottua informaatiota ei löydy, he jättävät pelin hankkimatta ja odottavat passiivisesti muiden toimimista. Laatuarvosteluille on siis kysyntää, enkä suostu uskomaan etteikö taistelupelistä voi tehdä kaikentyyppisille pelaajille sopivaa arvostelua. En halua nähdä Mark of the Wolvesin saavan kotimaisessa pelilehdistössämme 60-70 pistettä.

Asiasta on tullut keskusteltua perheterapeutin, kaikenkarvaisten harrastajien ja ihan ihkaoikeiden pelitoimittajien/ peliarvostelijoiden kanssa. Ongelman tiedostaminen ei ole helppoa, etenkin jos on tottunut arvostelemaan yksin kaksinpelattavia pelejä, joihin muilla henkilöillä ei ole kiinnostusta. Eli toisin sanoen arvattu miten hyvä peli saattaisi olla. Minusta kyseessä ei tällöin ole arvostelu ollenkaan, vaan pikemminkin vuokrapelin silmäily ja mutuanalyysi, mitä peli ehkä on.

Ei siis ole arvostelijan vika, jos arvostelu ei kerro pelistä oleellisimpia seikkoja. Toinen ongelma on tietenkin tiedon puute. Ennen vanhaan kaksintaistelupelit olivat niin uutta ja ihmeellistä, että jokainen erikoisliike oli varaa analysoida pelilehdissä ja hype eli ytimen, eli itse pelattavuuden kautta. Nykyään laatua arvostetaan usein kylmillä toteamuksilla ja valikkojen selailun tuomalla "asiantuntemuksella". Yksikin huono arvostelu suuren profiilin julkaisussa voi vaikuttaa valtavasti pelaajien suhtautumiseen jopa koko pelityyppiä kohtaan. Keskustelijana, pelaajana ja lukijana en voi olla välittämättä tästä, hyvät pelit ansaitsevat suitsutusta ja käyttöä pelityypistä riippumatta.

Nautin itse suuresti Soul Caliburista ( viimeksi pelasin eilen kakkosta kaksinpelinä) ja arvostan sen luomaa kulttuuria estottomasti. Genren ja pelien pelaamisen hengissä pitäminen on hankala ja vaikeasti ennustettava prosessi, joka vaatii joustavuutta, positiivista näkyvyyttä ja järjestyneisyyttä. Tässähän voisi pistää pystyyn oman puolueen. :D
 
Vastaus: Tekken 5 [Hype]

Hex toi hyvän pointin esille, eli "hc-pelaajan" ja "peruspelaajan erilaisista vaatimuksista. Kuitenkin muistakin peligenreistä voidaan yleistää tietty fakta.

Esimerkki #1: Lentosimulaattorit. Tunnettu tosiasiahan on, että mitä realistisempi peli, sitä vaikeampi se on opetella. Genren harrastaja haluaakin pelin olevan mahdollisimman aidontuntuinen kun taas peruspelaaja saattaa haluta vain päästä äkkiä virtuaalitaivaan ässäksi, eikä välitä siitä, että sidewindereita on mukana fysiikan lakeja rikkova määrä. Yleisesti kuitenkin realistisimmat simulaattorit saavat parhaat pisteet arvostelumedioissa. Miksi? Koska ne annetaan arvostelijalle, jolla on kokemusta ja kiinnostusta kyseisiin peleihin. Mitä jokin SU-27 Flanker sitten tarjoaa "lentokoneräiskintää" etsivälle? Ei mitään, intressikonflikti on valmis.

Esimerkki #2: Strategiapelit. Peruspelaajalle termi tarkoittaa jotain C&C:tä tai Warcraftia. Varmasti hiirikäsi kehittyy nopeammaksi ja hauskaakin on. Mikäli haluaa syvällisempää kokemusta voi kokeilla vaikka Victoriaa, joka peruspelaajan silmin näyttää sekavalta ja valikkojakin on niin paljon, että toimintojen opetteluun menee hetki jos toinenkin. Tämäkin peli on laajalti maailmalla arvostettu ja hyviä pisteitä saanut.

Se alustuksesta. Kaksi mainittua genreä sisältävät niin "kevyttä peruskamaa" kuin "hardcoreakin". Näinhän on siis myös taistelupeleissä. Ymmärrän kyllä, jos joku tykkää hillittömästi jostain DOA:sta mutta ei se tarkoita, että minun tarvitsee olla samaa mieltä.

Ongelman ydinhän on jo oikeastaan mainittu. Siinä missä suomalaisessa pelimediassakin lentosimulaattorit ja strategiapelit (siis ei ne toimintanaksuttelut) jätetään suosiolla asiantuntevan arvostelijan käsiin joka osaa tuoda genren harrastajia kiinnostavat asiat esille, taistelupelit arvostellaan pahimmillaan alimman yhteisen nimittäjän mukaan. "Coolius" ja grafiikka määräävät nokkimisjärjestyksen (ei toki aina). Asiantuntevaa taistelupeliarvostelijaa on hankala löytää. Toki yleisesti ottaen myös me "hc-mätkijät" löydämme omamme ja "tiedämme miten asiat oikeasti ovat" ja sitten nauramme partaamme kun DOA:U saa jossain Mikrobitissä 91 pistettä.

Jutun juoni: Taistelupeleistäkin pitäisi nostaa jalustalle ne, jotka selkeästi vaativat pelaajalta panostamista ja joiden pelisysteemi on toimiva ja balanssissa. Hömppä sitten sivuutetaan "kevyempänä/massojen versiona" kuten on asia yllä mainituissa genreissä. En tarkoita etteivätkö kevyempien pelien pisteet voisi olla samalla tasolla vaan, että arvosteluissa tuotaisiin ilmi pelin helppous/keveys/etc. Tämähän ei toteudu ennenkuin osaavia arvostelijoita löytyy alan jokaisesta mediasta. Taistelupelejä ei vain yleensä mielletä opettelua vaativiksi tai edes pitkäkestoisiksi vaan niitä pidetään "kaljanjuonnin ohessa"-toimintana.

Loppukevennys: En itse edes pelaa lentosimulaattoreita ja melko vähän "raskaampia" strategiapelejäkin mutta en silti väitä, että X-Wing on parempi lentosimu kuin IL-2 Sturmovik, koska "Sturmovikis on paljo nappei ni ei sitä voi oikee pelaa" vaan ymmärrän pelin ansiot simulaattorina kuten myös sen ettei se kolahda jokaiseen. Harva lähtee tuollaista tosissaan väittämään vaikka paremmuus onkin hankala suure mitata. Moni peruspelaajakin ymmärtää simulaattorin hyväksi vaikkei itse siitä olisikaan kiinnostunut. Jostain syystä vain juuri taistelupelit tuntuvat olevan se genre, josta on helppo tapella. Liekö pelien väkivaltateemalla osuutta asiaan? Ilmeisesti genren juurettomuus täällä periferiassa aiheuttaa hämmennystä.
 
Vastaus: Tekken 5 [Hype]

Hyvää analyysia Shintalta. Pelimakukin on kohdallaan, etenkin tappelupelien suhteen. :D

Tappelupelien juurettomuus voi olla keskeinen syy monessakin mielessä. Arcade-kulttuuri Suomessa on lähes aina ollut mitätöntä/olematonta. Kilpailuhenkisyyden suhteen muita ja kulttuurillemme luonnollisempia vaihtoehtoja piisaa, mm. urheilupelien muodossa. Jääkiekko on tuttua kaikille ja sen kamppailuaspekti saa luonnollista syvyyttä sen yhteyksillä tosimaailmaan. Varsinaiset kamppailulajit ovat täällä kylmässä pohjolassa hieman karsastaen katsottavaa estetiikkaa. Tappelupelin pelaamiselle tarvitaan enemmän syitä kuin Japanin otakuluolissa.

Lätkäpelissä voi pelata yksin koko kauden ja moninpeli saa lisää virtaa kun jokainen pelaa omalla suosikkijoukkueellaan. Samassa asemassa ovat Briteissä mm. futispelit.

Voisin selvittää tappelupelien hienostuneisuutta niin paljon ja laajasti, että jengillä menisi viikko sulatella edes sitä, mien joku voi fanittaa mitään noin paljon. Mielenkiintoisena sivukaneettina on mainittava, että en tunne ketään, joka oikeasti vetäisi kaljaa kun ottaa matsia tappelupeleissä. Päihteitä käyttävillä ehkä loppuu pinna nopeammin tai jotain. Ehkä häviämistä vihataan niin paljon, ettei uskalleta olla kännissä vaikka otettaisiin muutamat kasuaalimatsit. Autopelejä voidaan hyvin ajaa kännissä, samoin urheilupeleihin tämä kuuluu olennaisesti oman kokemukseni mukaan.

Näen tappelupelit kuitenkin selkeästi suorituskulttuurriin taipuvaisena genrenä. Tämä onkin jonkinlaisessa ristiriidassa jo kuolleen sivulle vierivän tappelupeligenren kanssa, jossa pelaajat olivat käytännössä samalla puolella yhteisiä vastustajia vastaan. Tiimipeli piti palikat koossa ja vahvensi omia sosiaalisia tarpeita.

Kaksintappelupeleissä häviämisen ja voittamisen dialektiikka on homman ytimessä; tästä peleihin kohdistuvat tulkinnat muodostuvat. Tämä jalo pelityyppi vaatii vähintään ne kaksi pelaajaa päästäkseen todella oikeuksiinsa, vieläpä niin että kaksi ajattelevaa ihmistä pistetään vastakkain toistensa kanssa. Jo genren perusidea petaa maaperää kaikenlaisille oheiskonflikteille. Miksi tappelupelit kuohuttavat tunteita? Helppo vastaus: voittaminen ja häviäminen kiihottaa, aina on joku parempi, olkoon se hahmo, peli tai pelaaja. Kehittyminen vaatii nöyryyttä ja yhteistyötä, mutta konflikti on silti oppimisenkin edellytys. Pelaamaan oppimisen ei tarvitse tietenkään olla tuskatonta; tappelupeleissä totaalisen viihdyttävä pelikokemus ei liiku itsestään lautasella pelaajan eteen. Eikä se olisikaan oikein.

Useimmat nauttivat nimenomaan kehittymisestä ja hallinnan tunteista. Vastakkaisina elementteinä ovat tietenkin kilpailun peruselementin, eli ihmisvastustajan halukkuuden säilyvyys. Pelaamisessa ei juuri koskaan pidetä yllä vain omaa mielenkiintoa, vaan samalla pidetään vähintään alitajuisesti huolta vastustajien motivaatiota. Kyse on siis yhteisöllisestä prosessista, jossa oppiminen ei rajoitu voittamisen maksimointiin.
 
Vastaus: Tekken 5 [Hype]

On kyllä mahtava peli. Ihmeellistä miten paljon pientä viilailua on tehty edellisiin osiin nähden. VF-elementtejäkin olin huomaavinani. :)
 
Vastaus: Tekken 5 [Hype]

feldon sanoi:
On kyllä mahtava peli. Ihmeellistä miten paljon pientä viilailua on tehty edellisiin osiin nähden. VF-elementtejäkin olin huomaavinani. :)

+ löytyy PAL 60Hz, joka on hiukan harvinaisempi tuttavuus. :) Itselleni tämä kolahti enemmän kuin Tek5n jenkkiversio
 
Vastaus: Tekken 5 [Hype]

Janus sanoi:
+ löytyy PAL 60Hz, joka on hiukan harvinaisempi tuttavuus. :) Itselleni tämä kolahti enemmän kuin Tek5n jenkkiversio
Niin joo.. tärkein tietty unohtui mainita :D Todella upea juttu!
 
Vastaus: Tekken 5 [Hype]

Itse pidän 60Hz kuvasta, ja kerta sydeemi löytyy PALlina, joka taas on kauniimpi kuin NTSC niin pitäähän tuota hehkuttaa. :)
 
Vastaus: Tekken 5 [Hype]

Janus sanoi:
Itse pidän 60Hz kuvasta, ja kerta sydeemi löytyy PALlina, joka taas on kauniimpi kuin NTSC niin pitäähän tuota hehkuttaa. :)

Löytyykös Pal-versiosta proge-tukea?.
 
Vastaus: Tekken 5 [Hype]

Janus sanoi:
+ löytyy PAL 60Hz, joka on hiukan harvinaisempi tuttavuus. :)
Jep, kerrankin kunnon PAL-käännös Tekkenistä. Toivottavasti muistavat homman myös SC3:n kohdalla.
 
Vastaus: Tekken 5 [Hype]

Löytyihän tuo PAL 60Hz jo Tekken 4:stä sekä SC2:sta... Tai jos meinaatte että siinä 60Hz tilassa on jotain eroa noihin edellisiin osiin verrattuna, niin sillä nyt ei ole mitään merkitystä.

Nopeus itsessään on se ainoa ratkaiseva juttu - toisin kuin kutakuinkin kaikissa muissa genreissä, mätkinnöissä 50Hz ja 60Hz versiot samasta pelistä ovat todellisuudessa eri pelejä.
 
Vastaus: Tekken 5 [Hype]

Perkeleen Namco, jos ovat oikeasti jättäneet progen pois viitosen PAL-versiosta. Noi on just sellaisia tekoja, että alkaa piratismi kiinnostamaan kummasti. Jos kerran nelosen PAL-versiossa oli proge ja vitosen NTSC:ssä samoin, kuka helvetti tekee päätöksen sen poistamisesta. Ja tästä on ihan turha tulla sanomaan, että onhan siinä 60Hz:n mahdollisuus sentään. Ei hirveästi hymyilytä, kun yhä jossain ajatellaan, että Euroopassa ei tarvita proge-moodia. Tekken 5 ja God of War oli viimeisiä pelejä, joita odotin ja molemmista on proge poistettu PAL-versiosta. Miettikää mitä me saadaan kestää, kun seuraava sukupolvi tekee tulojaan!
 
Vastaus: Tekken 5 [Hype]

Mamoulian sanoi:
Perkeleen Namco, jos ovat oikeasti jättäneet progen pois viitosen PAL-versiosta.
Henkilökohtaisesti en koskaan ole ko. ominaisuutta käyttänyt, joten kiinnostaisi tietää miksi porukka vinkuu progen perään. Eikö siihen tarvita melkoiset pelit ja vehkeet?
 
Vastaus: Tekken 5 [Hype]

feldon sanoi:
Henkilökohtaisesti en koskaan ole ko. ominaisuutta käyttänyt, joten kiinnostaisi tietää miksi porukka vinkuu progen perään. Eikö siihen tarvita melkoiset pelit ja vehkeet?

Suurin osa tykeistä, plasmoista ja LCD-paneeleista tukee progea. Kuvanlaadun parannus ei ole mikään suuri, mutta poistaa esimerkiksi sahalaitoja. Eniten tuossa sapettaa juuri se, että kun se moodi on jo NTSC-koodissa, niin miksi poistaa se euroversiosta. Oma televisioni on JVC:n D.I.S.T- malli (hinta yli vuosi sitten 999,-) ja sen proge-kuvanlaatu on todella loistava. Kyllähän ihmiset vieläkin olisivat tyytyväisiä vaikka komposiittiin, jos eivät paremmasta tietäisi.
 
Vastaus: Tekken 5 [Hype]

feldon sanoi:
Henkilökohtaisesti en koskaan ole ko. ominaisuutta käyttänyt, joten kiinnostaisi tietää miksi porukka vinkuu progen perään. Eikö siihen tarvita melkoiset pelit ja vehkeet?

Jeps eli peli näyttää huomattavasti paremmalta progena, varsinkin isoilla näytöillä, mutta myös pienillä ero on selvä, itse sanoisin, että ero on selvästi isompi kuin komposiitti vs RGB.
 
Vastaus: Tekken 5 [Hype]

Kiitän vastauksista. Nyt alkoi tehdä mieli nähdä miten homma toimii käytännössä.
 
Vastaus: Tekken 5 [Hype]

Play-Asiassa on NTSC-J English language version viikon tarjouksessa $22.90. Nuo voivat loppua ennenkin, joten jos haluaa halpaa mättöä importtina, kannattaa kiirehtiä.

Tuosta progen hyödystä..... minusta taas komposiitin ja RGB:n ero on suurempi. Progen hyöty tosin riippuu näyttölaitteesta.
 
Vastaus: Tekken 5 [Hype]

On todellakin hankkimisen arvoinen peli. Tuo 22 taalaa ei ole kovin paha hinta. Ainakin itse pidän tästä jopa enemmän kuin VF4:sta, etenkin nyt kun uutuudenviehätys on vielä kova. Illat vaan tuppaavat venymään harmillisen pitkiksi ja hyvät kirjat jäävät lukematta. Oh well... pääasia että on kivaa.
 
Ylös Bottom