Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Blood of Dawnwalker

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nosferatu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pakko niitä kykyjä on silti päivillekin olla kun monet isommat tehtävät ei edes toimi yöllä. Nyt olen itse sellaisella seikkailemassa ja tietysti siellä on myös niitä ihania koirasia joka nurkan takana myös.

Päivitin myös miekkailua sen verran että on pari taitoa lisää, se millä on mahdollisuus katkoa kaula ja laaja heilautus väkijoukkoihin. Tosin eipä nuo silti mielestäni ole hommasta erityisen nopeaa tehneet.

Ja tajusin myös miksi kykypuun päivitys on jäänyt vähiin: vaikka niitä avautuu sinne tasaiseen tahtiin, niin ei ole auki niitä, mitä itse valitsisi sieltä.

Ite oon panostanu tässä enemmän ihmismuotoon. Yö ja pimeys ei oikein napostele ja mieluummin tykkään pelata päinnäöllä. Vampyrinakin käytän miekkaa enkä kynsiä

Jatketaanpas tähän omia mietteitä, kun pelikelloon livahti viikon aikana ~30h lisää :D Jostain syystä PS5 kello näyttää siis 32h, mutta pelin oman tallennustiedoston aika on tyyliin 23-24h. Tiedä sitten mistä johtuu...
  • Peli maistuu edelleen erinomaisesti! Isoin plussa hahmoista, tarinoista ja tehtävistä yleensä, jotka valtaosin aivan loistavasti kirjoitettua tavaraa!
  • Taistelusta pidän myöskin vielä yli 30h jälkeen, vaikka toki se pikkuhiljaa alkaa puuduttamaan. Tässä ehkä syynä myös se, että en hirveästi ole unlockannut uusia skillejä tms. vaan ainoastaan lisää damagea, hp:ta ja staminaa ym. pysyvää buffia.
  • Bugeja on tullut vastaan jonkinverran. Yhden kerran peli kaatui kokonaan, mutta onneksi ei tarvinnut kuin ladata tallennus ja yksi keskustelu uusiksi. Kaatuminen tapahtui siis keskustelun jälkeen ja samalla vaihtui päivä yöksi. Graafisia bugeja tulee kokoajan vastaan, mutta en ole näiden antanut häiritä. Menkööt sen piikkiin, että 1) uusi studio ilman jättimäisiä resursseja 2) raaka ja karkea maailma, jossa pienet bugit eivät ole isoin ongelma :D Vaihdoin keskenkaiken 60fps modeen, joka pyörinyt ihan mukavasti ja ei mielestäni kovin isosti ole graafiseen ilmeeseen vaikuttanut (grafiikka siis muutenkin melko karua, varsinkin kasvoanimaatiot).
  • Spoilereita seuraavassa kappaleessa, mutta sanotaan näin kaiken kansan näkyville, että olen saanut huomautuksen pelin loppunäytöksen alkamisesta (yhden tehtävähaaran osalta). Peliaikaa kellossa siis tuo n. 32h, hahmon level taitaa olla 30 ja pelissä päiviä jäljellä 12. Ilmeisesti tuo em. haara lähtee kohti loppua "muutaman päivän kuluttua", eli alle 10 päivää olisi sitten aikaa pelastaa perhe. Katsotaan nyt menenkö sillä loppuun vai koittaisiko avata samanlaisia muitakin, jotta voisi sitten tallennuksen latauksella katsoa useita erilaisia loppuja?!? Mene ja tiedä.
Tällä hetkellä loppu olisi koittamassa Craken suunnitelmien mukaan. Sain siis eilen varoituksen, että tarina ajautumassa loppuunsa ja tämän kyseisen tehtävän ikoni muuttui myös samantyyliseksi mikä tuossa ns. "main questissa" on. Samaan aikaan minulla on tehtävähaara Lacran kanssa sellaisessa pisteessä, että siellä myöskin tuo ikoni muuttunut, kuvaus sanoo tyyliin "puhu Lacralle kun olet valmis hyökkäämään Brenciksen kimppuun", mutta tästä en ole saanut mitään varoitusta. Minulla on Lacralle myös toinen tehtävä aktiivisena, joka sanoo vain että puhu hänelle?!? Liekö bugi tms. kun tuo varoitus lopusta puuttuu.

Tarkoitus olisi vielä kaataa kolmaskin Brenciksen ringistä eli tämä Xanthe. Päivät riittävät hyvin tähän, joten eiköhän sen jälkeen kelpaa tarina viedä loppuunsa. Paljon jää kyllä tehtäviä kartalle, sekä jopa kokonainen alue / alueita, joissa en ole edes käynyt. Tekemistä riittäisi kyllä hyvin toiseenkin melko laajaan pelikertaan.

Sivuhahmoista suosikiksi nousi kyllä muuan sokea metsien mies eli Volk :D Aivan huikea hahmo, jolla tarinaa riitti. Jopa hiukan harmitti, millainen loppu hänelle sitten koittikaan, kun rahanhimoissaan petti minut. Valitsin ensimmäistä kertaa verenhimon, kun en enää halunnut sokeaa miestä vastaan alkaa miekkailemaan...

Syksyn pelitulva on kyllä niin hurja, että ei tätä varmaan heti toiseen kertaan ennätä pelata. Siinä mielessä tuo tallennuskikka kiinnostaisi, jolla voisi mahdollisesti nähdä useamman loppu ratkaisun. Joskus on toki sellainen speedrun vielä testattava, että miten ajoissa sinne Brencisin kimppuun uskaltaa kävellä. Ei nyt ehkä ihan tutorialista suoraan, mutta kuitenkin.
Noniin lopputekstit pyörivät eilen illasta, joten viimeiset ajatukset pelistä:
  • Kliseistä sanoa, mutta tämä oli todellakin enemmän kuin osiensa summa. Kuten jo monesti mainittu, niin tarina, hahmot, tunnelma ym. aivan priimaa, mekaniikat (taistelu, ajan kulutus ym) vähintäänkin hyvällä tasolla, mutta sitten tekninen toteutus kyllä keskivertoa tai jopa alle. Sanoisin, että tuo n. 8/10 on kyllä ihan täysin kuvaava arvosana tälle. Silti pidin tästä huomattavasti paljon enemmän kuin monista n. kasin peleistä, eli aihepiiri ym. antaa kyllä paljon anteeksi.
  • Kartalle jäi aika paljon tavaraa, mutta koin silti, että ihan tarpeeksi ja vähän enemmän näin yhdellä pelikerralla. Tarkoitus on kyllä vielä ainakin parit eri loppuratkaisut katsoa, mutta saa nähdä, että milloin ehtisi aloittaa ihan täysin uuden kierroksen. Sellainen fiilis jäi karkeasti, että tein n. 60-70% ihan kaikesta mitä olisi ollut tarjolla. Tosi paljon jätin tekemättä sellaista toisarvoista, mikä vain olisi kuluttanut aikaa (mm. tuhoutuneet shrinet).
  • Muutamia statseja pelikerrasta: pelikello näytti lopulta 39h, hahmon lvl taisi olla 35 ja aikamittariin jäi päiviä 9kpl.

Minulla oli jo jonkin aikaa auki pelin loppunäytös joko Lacran tai Craken kanssa. Eilen kuitenkin sattumalta menin tekemään kaupungissa tehtävää, joka ohjasi maan alle. Sieltähän löytyikin sitten itse isä Florin, joka lopuksi tarjosi apua Brenciksen nujertamiseen. Päädyin lopulta tähän Lone Wolf’s Hunt lopetukseen, eli yksin takaovesta linnaan ja homma pakettiin. Pelin loppu oli kyllä hyvin kirjoitettu ja myös mukavaa vaihtelua sille, että ihan kaikki päättyy hyvin.

Pitää vielä jossain kohtaa kokeilla Craken ja Lacran lopetukset sekä myös se, että kuluttaisi aikamittarin täyteen. Sen verran olen itse spoilaantunut, että pelistä löytyy ilmeisesti 7kpl erilaisia lopetuksia. Ei mitään hajua mitä nuo loput 3kpl ovat, mutta ehkä ne täytyy joskus vilkaista vaikka videolta.

Summa summarum: erinomainen suoritus studion debyyttipeliksi! Rohkeita pelillisiä valintoja, sekä hienoa käsikirjoitusta, joka ei kalpene kyllä isommilleen yhtään. Ainoa miinus teknisestä puolesta, joka välillä läheni sellaista AA tasoa. Toivotaan, että myy hyvin ja on laittaa paukkuja sitten jatko-osaan, niin voidaan saada hyvinkin uusi moderni mestariteos muuan Witcher kolmosen rinnalle!

Omia mietteitä pelistä nyt kun on ensimmäinen Coenin matka koettu. Matka oli synkkä ja ankea loppuun asti. Hyvin tyypillinen eerpg, tästä pidin paljon.

Pidin ratkaisusta, että päätehtävä on vain taustalla ja pelasta perhe ennen aikarajaa. Tästä johtuen lähes kaikki sivutehtävät tuntuvat merkityksellisiltä ja monissa myös viitataan johonkin toiseen tehtävään. Näin muodostuu mielenkiintoinen kokonaisuus, joka kenties muuttuu sen mukaan miten tietyissä tehtävissä toimii. Loppuratkaisuja on myös ilmeisesti useita.

Visuaalisesti peli on riittävän hyvä. Hahmojen kasvot esimerkiksi ovat jokseenkin vanhentuneen näköisiä mutta taustat on näyttävät. Eikä itseäni mahdollinen graafinen vanhuus haitannut yhtään.

Bugeja pelistä löytyy. Osa myös todella isoja jotka estävät tekemästä tiettyjä asioita kun peli kaatuu. Myös taistelussa kuvakulma on välillä sellainen, ettei näe yhtään mitä tapahtuu. Mutta kaiken kaikkiaan taistelu toimii tässä pelissä erittäin miellyttävästi ja on sujuvaa. Harvoin nautin arpg taistelusta näin paljon.

Paljon puhuttu aikaraja ei ollut ongelma. Ehdin tehdä kaiken minkä halusin. Aikaa jäi 2 päivää jäljelle ja hahmo oli tasolla 43 lopussa. Tunteja pelin parissa meni n. 55.

Jatkosta on mielenkiintoista nähdä miten tämä peli linkittyy mahdolliseen jatko-osaan, muuten kuin Coenin osalta, sekä miten tässä tehdyt valinnat lopussa vaikuttavat jatkossa. Erittäin hyvä alku tälle sarjalle.

Ylös Bottom