Voi hittolainen! Oli tarkoitus tehdä vain pari lojunutta ja kesken jäänyttä hommaa, kuten ihmisenä saavuttamattoman übermiekan haku, luostarista infon kysely ja viimeiset kaksi tornikiikarointia, niin enpä olisi uskonut että millaiseen seikkailuun sitä päätyy. Ja miten se yksi hahmo joutuu taas odottelemaan että joskus pääsen hänen luokseen jatkamaan, kun viimeisimmässä tehtävässään pyysi odottamaan vuorokauden enkä nyt taida ihan hetkeen olla pääsemässä. En halua sen enempää sanoa miten tai mihin päädyin mutta nyt on Coen sellaisessa tilanteessa että tuli aika puun takaa tämä.
Sen verran sanon että melko merkittävä juttu tuon on oltava, sillä huomasin että peli teki automaattisen tallennuksen nimeltä "last autosave". En tiedä että mihin ihmeeseen homma tuosta on menossa - jäi tilanne siis kesken - mutta tuli kyllä niin yllärinä että jos tuo on vaikka yksi loppuvaihtoehto, niin pitää kyllä sitten ladata aiempi tallennus jos ei pääsekään enää muualle seikkailemaan. Päiviä on tässä kohtaa vielä 20 jäljellä perheen pelastamiseen, joten senkään kautta en kyllä haluaisi vielä mitään loppua. Ellei tämä ole joku spesiaaliloppu, jonka parissa kuluu aikaa niin paljon että pelastamista ei voi enää tehdä. Jos tuosta tilanteesta siis nyt ylipäänsä pääsee mihinkään enää.
Tuli muuten mieleen että tämä on yksi monipuolisimmista, ellei monipuolisin, avoimen maailma peli mitä tiedän. Tulee jo Dishonoredin "immersive sim"-tyyppinen vapaus mieleen miten eri tavalla voi päätyä eri tilanteisiin ja paikkoihin. Tuonnekin menemääni paikkaan olisi ollut mahdollista mennä toistakin kautta mutta se ja sieltä löytyvät asiat jäi nyt tässä kohtaa näkemättä. Tai no, itse asiassa menin sinne ensin mutta pelin grafiikka bugitti (tuli yksi niitä taikavoimiin liittyvistä "videoista"), joten lataisin aiemman tilanteen ja ajattelin katsoa pääseekö toista reittiä sitten ulos sieltä, mihin ensin menin "bugittamaan".
Mitä olette pitäneet pelin hahmoista? Ancaa olen pitänyt mukavana ja miellyttävänä mutta välillä tällä on samaa kuin mitä Lacralla on enemmän, eli sellaista ihmeellistä tylyttämistä. Varsinkin Ancan kohdalla rikkoo melkein hahmon persoonaa kun melko irrallisia piikittelyä ihan sattumanvaraisesti. Lacra taas tuntuu olevan tylympi tyyppi, mikä on ymmärrettävääkin, joten hänen kohdalla ei ole "tylytys" haitannut kun ei ole ollut sellaista "irrallista" vaan heti selvästi osa hahmon persoonaa. Volk on sitten yksi parhaista hahmoista ja jos tietää kenestä kyse, niin lienee helppo olla samaa mieltä?

Vicho on ollut myös hyvän oloinen hahmo mutta aika vähän olen seikkaillut hänen kanssaan. Potentiaalia olisi enempiinkin seikkailuihin.
Se täytyy tosin sanoa että tässä on taas siinä mielessä melko "perus open world", että joka paikassa on koko ajan jotain "erikoista" eikä tyhjempää tai rauhallisempaa tilaa kauheasti ole. Edelleen siis Kingdom Come -pelit saa säilyttää valtikkansa sen osalta, miten niiden maailma tuntuu realistisemmalta siltä osin, ettei joka paikka ole joku kirottu talo, vihollislinnoitus, hylätty asunto, hautausmaa tms. Eikä ne, mitä on, ole vieri vieressä vaan on tuntua että asioilla on välimatkaa.
Monet avoimen maailman pelit kun on kuin teemapuistoja, joissa on vieri vieressä "aktiviteetteja". Tämä Dawnwalkerkin mielestäni menee siihen lokeroon. Onneksi maailma on kuitenkin tiivis muuten eikä sisältö ole reilun 20 tunnin aikana tuntunut yhtään toisteiselta. Lisäksi ne "perushommilta" tuntuvatkin asiat vaikuttaa tarjoavan ylläreitä, mistä ehkä paras esimerkki se, missä itse olen nyt. Siis ihan WTF-meininkiä, sen piti olla ihan "perusjuttu" ja sitten muualle tehtävälinjaa jatkamaan.