Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Blood of Dawnwalker

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nosferatu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No se se pointti tässä on. Uudelleenpeluuarvo todella suuri tässä pelissä. Jättänyt itse muutamat tehtävät suosiolla seuraavalle pelikerralle. :D
Itse miellän taas että tuon pointti olisi enemmän siinä, ettei tulisi sitä peleissä tyypillistä ludonarratiivista dissonanssia eli ristiriitaa, jossa kliseisesti "on kiire" mutta oikeasti voi tehdä mitä tahansa loputtomiin. Omalla kohdallani tässä kuitenkin epäonnistutaan, sillä kuten jo olen kirjoittanut, niin pelissä voi hillua vaikka kuinka ja tehdä aikaa kuluttamattomia asioita, jolloin tuo ristiriita on yhä olemassa: voin seisoskella vaikka paikallaan 10 tuntia eikä tarina etene mihinkään. Lisäksi systeemi myös keskivertoa peliä pöljempi koska vain osa asioista "syö aikaa" ja osa ei.

Itse arvostan kyllä uudelleenpeluuarvoa mutta paljon on kiinni myös pelistä ja "uudelleenpeluuarvon" toteutustavasta: pitkässä pelissä vaihtoehdot ja esimerkiksi erilaiset pelityylit on parempia vaihtoehtoja kuin se, että osa tehtävistä onnistuu vain kun tietyt ehdot täyttyy. Lyhyemmissä peleissä taas on mielestäni paljon toimivampaa myös rajata osa sisällöstä toiseen pelikertaan.

Bloodwalkerin ongelma siis - mielestäni - on se, että peli saattaa olla liian pitkä siihen, miten se sisältöään rajaa. Kyllähän jotain Resident Evilejä vetää moneen kertaa uusiksi kun ne ei vie parhaimmillaan kuin pari tuntia per läpäisy mutta tämä vienee kymmeniä tunteja ja peruskesto lienee jossain 50 tunnin paikkeilla.

Lisäksi siellä on vielä se kysymys, että onko sitä uudelleenpeluuarvoa oikeasti kuin niiden missattujen tekemisten osalta? Joutuuko "kahlaamaan" hirveän määrän sisältöä vain että pääsee näkemään sen kourallisen, mitä ei aiemmin ole ehtinyt pelata?

Itse pääsen vasta tällä viikolla aloittelemaan peliä, joten en osaa omakohtaisesti ottaa kantaa. Näin tästä kuitenkin keskustelua muuallakin ja ymmärtääkseni vampyyrit kuitenkin pitävät aika tiukkaa kuria ja jos teet jotain mistä he eivät pidä, niin todennäköisesti he kiduttavat ja tappavat sinut, sekä perheesi. Kuulostaa siis suhteellisen autoritääriseltä meiningiltä, eli ihan ymmärrettävää, jos tuollaisesta yhteiskuntajärjestyksestä eivät kaikki pidä :D
Prologin perusteella riittää että on kunnossa verenlahjoitukseen eikä mitään kapinaa ala lietsomaan. Mielestäni yhä iisimpi vaihtoehto kuin se, millaisen kuvan saa aiemmasta hallitsijasta. Rangaistukset toki on karuja mutta aiempi hallitsija jakoi rangaistuksia yhtä pahasti, mistä sai vihjettä jo alkuvideolta.

Tosin kuten jo kirjoitin, niin saattaa hyvinkin olla, että siellä on joku pahempi suunnitelma vielä taustalla. Tämä siis oma arvaus vain enkä ole vielä pelissä saanut tuolle mitään selkeitä vahvistuksia tai viitteitä.

Taas kerran tuo parry on jotain ihan käsittämätöntä itselleni. Hyvä juttu sinänsä, että siinä on se joku visuaalinen merkki, jonka pitäisi kai helpottaa parryamista. Vaan en silti ole saanut kuin kaksi kertaa sen prologin aikana parrya onnistumaan, ja prologin jälkeen ei yhden yhtä kertaa ole parry lukuisista yrityksistä huolimatta onnistunut. Olen yrittänyt juuri silloin torjuntaa painaa, kun se merkki välähtää, tai sitten eri ajoituksia hieman sen visuaalisen merkin jälkeen. Aina vaan tulee osumaa itselleni, kun tuota yritän.
En itse näe niitä merkkejä, kun ne puuttuu dualist-tasolla pelatessa, mutta tässä se, mitä itse taistelusta tiedän:

Torjuntaa voi pitää pohjassa. Jos silloin ottaa osumaa, niin se torjutaan. Jos painaa myös oikeaa suuntaa oikeaan aikaan iskun tullessa, on se parry eikä kuluta energiaa sekä jättää vihun avoimeksi hyökkäykselle. Jos painat väärää suuntaa, otat ilmeisesti osumaa sekä elämään että kestävyyteen (staminaan).

Ilmeisesti torjuntaa pitää painaa aina uudestaan, eli ei riitä että pitää pohjassa? En ole varma mutta itse painan joka hyökkäyksen kohdalla uusiksi.

Suunnan painamiskohta pitää saada ajoitettua mahdollisimman lähelle iskuhetkeä. Mielestäni paljon helpompaa ajoittaa kuin monessa muussa vastaavassa pelissä, varsinkin kun olen saanut tuon onnistumaan ilman niitä kuvakkeita.

Hyökkäyksissä sama idea, eli jos vain hyökkää niin se lyö (ilmeisesti) johonkin suuntaan mutta suuntaa vaihtelemalla saattaa osua paremmin.

Väistössä sama idea: väistösuunnan voi valita tai olla valitsematta. Jos valitsee hyökkäyssuunnan, niin saa hidastuksen ja tilaisuuden hyökätä. Sama logiikka että mitä lähempänä osumaa, niin saa sen hidastuksen.

Sekin on alkanut itseäni ärsyttää, että vampyyriominaisuudet ovat aikaan sidottuja, eli vain yöllä käytettävissä. Toki tietynlainen logiikka tuossakin on, mutta silti olisin ottanut mieluummin vapaamman käyttömahdollisuuden kaikkiin hahmon kehitettäviin ominaisuuksiin. Tuo nykyinen malli lähinnä ärsyttää ja harmittaa itseäni.
Itse taas tykkään tuosta vampyyrikykyjen rajoittamisesta yöhön, varsinkin kun siinä ei varsinaisesti menetä mitään. Tulee KCD taas mieleen kun yöllä oli selkään puukottava hiippari ja päivällä kohtelias perusjamppa. :D

Tosin on pelissä se ristiriita että ilmeisesti ne pelin muut vampyyrit on voimissaan päivälläkin? En siis tiedä meneekö ne johonkin arkkuun päiväunille vai riehuuko pimeissä paikoissa mutta olettaisin että niillä on kykynsä myös päivällä, kunhan ei aurinkoa mene ottamaan.

Tosin (pieni asia, joka paljastuu prologin aikana) pelin päähahmo on selvästikin erilainen vampyyri, koska eihän vampyyrien pitäisi päivällä liikkua ollenkaan, joten ehkä voimien menettäminen päivällä on kuitenkin parempi kuin tuhoutua? :D

Tosin on pelissä se ristiriita että ilmeisesti ne pelin muut vampyyrit on voimissaan päivälläkin? En siis tiedä meneekö ne johonkin arkkuun päiväunille vai riehuuko pimeissä paikoissa mutta olettaisin että niillä on kykynsä myös päivällä, kunhan ei aurinkoa mene ottamaan.
Eipä tuossa mitään ristiriitaa ole. Coen muuttuu päivällä ihmiseksi, siksi ei niitä voimia ole. Yöllä muuttuu vampyyriksi. Jos olisi koko aika vampyyri, voimat pysyisi, mutta ei pystyisi liikkumaan päivisin koska aurinko tappaa vampyyrit.

Pitkästä aikaa olen tämän pelin myötä hurahtanut taas vampyyreihin. Oli yhdessä vaiheessa ihan ähky kun tuli niitä joka tuutista, sama zombien kanssa, ja kun itse fanitan enemmän ihmissusia (edelleen odotan sitä ihmissusien jumalpeliä). Nyt lukenut pitkästä aikaa Bram Stokerin Draculaa, Brian Lumleyn Necroscope-sarjaa ja odotan innolla postista sitä Subspecies-leffaboksia. :D

Eipä tuossa mitään ristiriitaa ole. Coen muuttuu päivällä ihmiseksi, siksi ei niitä voimia ole. Yöllä muuttuu vampyyriksi. Jos olisi koko aika vampyyri, voimat pysyisi, mutta ei pystyisi liikkumaan päivisin koska aurinko tappaa vampyyrit.
Minun käsitys vampyyreistä on, että ne on vampyyreitä aina eikä vain öisin. :D Päivällä ne ei vain liiku ollenkaan tai pysyy ainakin pois auringosta. Tällä logiikalla Coen ei olisi siis vampyyri, ei ainakaan perinteinen tai sellainen, millaiseksi olen nuo muut vampyyrit pelissä mieltänyt.

Ihmissusi on sitten tietty sellainen, joka muuttuu välillä ihmiseksi ja välillä ihmissudeksi, koska se on yleensä enemmän tai vähemmän kirous/sairaus.

En ole vielä tavannut missään viihteessä vampyyriä, joka muuttuisi (oikeaksi) ihmiseksi välillä vaikka muotoa toki saattavat voidakin muuttaa ja piilottaa vaikka hampaansa. Eli ihmismäisessäkin muodossa vampyyri on vampyyri eikä enää ihminen. Eikä ole tullut aiemmin vastaan että vampyyri menettäisi "ihmismuodossa" voimiaan, vaan korkeintaan voi olla heikompi päiväsaikaan, jos edes sitä.

Vaan kuten spoileriin jo laitoin, niin Coen on selvästikin poikkeus. Tyypissä on siinä mielessä ripaus ihmissutta, että päivällä tämä tuntuu olevan täysin ihminen. Kai. En ole pelannut vielä ensimmäistä "vampyyri-aamua" pidemmälle, joten en tiedä miten tuo käytännössä toimii. Mutta jos voimia ei päivällä ole, niin oletan ettei ole kynsiä tai hampaita, eli on ihminen.

Omia ajatuksia pelistä toistaiseksi. Takana tallennuksen mukaan vasta 6 tuntia, koska se ei tietenkään huomioi sitä, että kuolen jatkuvasti ja joudun pelaamaan taisteluita 10 kertaa.

Ensinnäkin olen hyvin tyytyväinen, että ostin tämän vaikka olin huolissani miten peli pyörii. Huoli oli turha. Pelaan karvalakki ps5:llä quality modella ja peli toimii yllättävän hyvin. Välillä kuva nykii hieman muttei ole häirinnyt.

Taistelusysteemi on todella koukuttava. Olen huono videopelaaja ja se on myös todella haastava mutta aina kun kuolen tulee vain olo, että pakko yrittää uudestaan ja kun onnistuu tulee hyvä fiilis. Pikku hiljaa tosin olen tullut paremmaksi eikä ihan jokainen taistelu nosta hikikarpaloita otsalle.

Aikarajaa en ole tehtävien tekemisessä miettinyt ollenkaan. Teen mitä tehtäviä aina vastaan tulee kun johonkin suuntaan juoksee. Kykyjen päivittämisen suhteen olen tullut siihen tulokseen, että päivitän kun tulee sellainen olo, että tarvii päivittää. Vielä en siis ole kykyjä päivittänyt.

Pelin maailma vaikuttaa mielenkiintoiselta ja pienetkin tehtävät tuntuvat merkityksellisiltä. Pidän myös siitä, että vanpyyri kykyjä voi käyttää vain öisin ja noituri kykyjä vain päivällä. Koko ajan odottaa, että pääsee jatkamaan matkaa.

Minun käsitys vampyyreistä on, että ne on vampyyreitä aina eikä vain öisin. :D Päivällä ne ei vain liiku ollenkaan tai pysyy ainakin pois auringosta. Tällä logiikalla Coen ei olisi siis vampyyri, ei ainakaan perinteinen tai sellainen, millaiseksi olen nuo muut vampyyrit pelissä mieltänyt.

Ihmissusi on sitten tietty sellainen, joka muuttuu välillä ihmiseksi ja välillä ihmissudeksi, koska se on yleensä enemmän tai vähemmän kirous/sairaus.

En ole vielä tavannut missään viihteessä vampyyriä, joka muuttuisi (oikeaksi) ihmiseksi välillä vaikka muotoa toki saattavat voidakin muuttaa ja piilottaa vaikka hampaansa. Eli ihmismäisessäkin muodossa vampyyri on vampyyri eikä enää ihminen. Eikä ole tullut aiemmin vastaan että vampyyri menettäisi "ihmismuodossa" voimiaan, vaan korkeintaan voi olla heikompi päiväsaikaan, jos edes sitä.

Vaan kuten spoileriin jo laitoin, niin Coen on selvästikin poikkeus. Tyypissä on siinä mielessä ripaus ihmissutta, että päivällä tämä tuntuu olevan täysin ihminen. Kai. En ole pelannut vielä ensimmäistä "vampyyri-aamua" pidemmälle, joten en tiedä miten tuo käytännössä toimii. Mutta jos voimia ei päivällä ole, niin oletan ettei ole kynsiä tai hampaita, eli on ihminen.
Niin, vampyyrit ovat aina vampyyreja. Sitten on esimerkiksi Marvelin Blade, päiväkulkija, joka puoliksi vampyyri ja puoliksi ihminen. Vampyyrin voimat ja pystyy kulkemaan auringossa.

Tässä pelissä nyt Coen muuttuu ihmiseksi päivisin (se ei ole mikään spoileri, sillä tekijät ovat tätä peliä mainostanut koko aika tällä) ja muuttuu öisin vampyyriksi. Miksi näin on, se selviää pelaamalla.

Niin, vampyyrit ovat aina vampyyreja. Sitten on esimerkiksi Marvelin Blade, päiväkulkija, joka puoliksi vampyyri ja puoliksi ihminen. Vampyyrin voimat ja pystyy kulkemaan auringossa.

Tässä pelissä nyt Coen muuttuu ihmiseksi päivisin (se ei ole mikään spoileri, sillä tekijät ovat tätä peliä mainostanut koko aika tällä) ja muuttuu öisin vampyyriksi. Miksi näin on, se selviää pelaamalla.
Ja sitä sopii myös miettiä miksi pelin nimi on Aamunkoittokävelijän Veri eikä esimerkiksi Vampyyrijäbä 24/7.

@Ippenator
Jotain nyt teet tuossa parryamisesaa todella väärin. Tuo on todella yksinkertaista ja alusta asti yöi 90% itselläni mennyt maaliim, aikaikkuna tuossa on myös todella anteeksiantava, olisiko 1s luokkaa. Samaan aikaan vain painaa L1/RB ja tattia siihen suuntaan mistä isku tulee.

@Ippenator
Jotain nyt teet tuossa parryamisesaa todella väärin. Tuo on todella yksinkertaista ja alusta asti yöi 90% itselläni mennyt maaliim, aikaikkuna tuossa on myös todella anteeksiantava, olisiko 1s luokkaa. Samaan aikaan vain painaa L1/RB ja tattia siihen suuntaan mistä isku tulee.
Itse unohtanut koko parryn olemassaolon... Käyttänyt vain väistöä koko aika. :D

Bladella on kuitenkin voimat aina kun taas Coen tuntuisi enemmänkin muuttuvan kuten ihmissusi koska menettää (?) voimansa päivällä. Mutta joo, tarinahan tuon "ristiriidan" siis selittää ja sen jo kyllä alunperinkin kirjoittelin sinne spoileriin. Spoilerissa oli siksi että en itse tiennyt että Coen on joku spesiaalvampyr eikä vain vampyr. On tuo minusta aika merkittävä juttu että se eroaa muista vampyyreistä ja on selkeästi hyvin merkittävä juonellinen juttu.

Itselle tuo tieto ei tullut mistään etukäteen ja arvostan sitä että asiat paljastuu vasta peleissä. Siksi pyrin hyvin paljon käyttämään spoilereita, sillä minusta on mukava yllättyä asioista eikä tietää kaikkea etukäteen. Olkoon kuinka mainostettu asia tahansa. En myöskään tiennyt että Forbidden Westissä sai lentoliskon vaikka sitä oltiin ilmeisesti näytetty trailereissa ja oli aika kova ylläri. Näitä ylläreitä en halua itse menettää ja mieluummin säilytän mahdollisimman paljon itse kokemukseen.

Ja sitä sopii myös miettiä miksi pelin nimi on Aamunkoittokävelijän Veri eikä esimerkiksi Vampyyrijäbä 24/7.
Loistava huomio ja kommentti muutenkin! :D En minä sitä pelin nimeä ole niin tarkkaan ehtinyt miettiä että asia olisi edes jäänyt mieleen. Tuokin hahmon lempinimi on varmasti asia, jota tullaan toistelemaan pelin edetessä, veikkaisin.

@Ippenator
Se onkin varmaan se suunta mikä on itselleni se ongelma. En minä pysty tuollaisia hahmottamaan, että mistä suunnasta se isku tulee ja sitten se ajoitus pitää saada heti samalla oikein. Olisikin vaan se pelkkä ajoitus, niin luultavasti onnistuisi tuon visuaalisen merkin avulla. Tuo oikean suunnan tarve on jo sitten sellainen juttu, että suosiolla jätän sen parryn yrittämisen kokonaan, koska väistely onnistuu minulta kyllä oikein hyvin. Pitää vaan satsata staminan kehittämiseen jatkossa, ettei tule jatkuvasti staminan nollissa olosta liikaa ongelmaa taisteluihin,

Se onkin varmaan se suunta mikä on itselleni se ongelma. En minä pysty tuollaisia hahmottamaan, että mistä suunnasta se isku tulee ja sitten se ajoitus pitää saada heti samalla oikein. Olisikin vaan se pelkkä ajoitus, niin luultavasti onnistuisi tuon visuaalisen merkin avulla. Tuo oikean suunnan tarve on jo sitten sellainen juttu, että suosiolla jätän sen parryn yrittämisen kokonaan, koska väistely onnistuu minulta kyllä oikein hyvin. Pitää vaan satsata staminan kehittämiseen jatkossa, ettei tule jatkuvasti staminan nollissa olosta liikaa ongelmaa taisteluihin,
Asetuksista saa myös auto-parryn päälle. En tiedä miten tuo toimii, mutta olettaisin toimivan niin että suuntaa ei tarvitse tatilla veivata vaan pelkkä r1 riittää.

Asetuksista saa myös auto-parryn päälle. En tiedä miten tuo toimii, mutta olettaisin toimivan niin että suuntaa ei tarvitse tatilla veivata vaan pelkkä r1 riittää.
Ok, täytyypä kokeilla toki tuon kanssa vielä. Luulisin kyllä, että tuon visuaalisen merkin kanssa sitten onnistuisi kuitenkin minullekin parry, jos sitä suuntaa ei olisi pakko löytää. Sellainen parry on kyllä minulle yleensä mahdoton, jos pitää vaan jotenkin itse arvioida vaikkapa vihun liikkeistä mikä on oikea ajoitus.

Viimeksi muokattu:
Spoilerissa oli siksi että en itse tiennyt että Coen on joku spesiaalvampyr eikä vain vampyr. On tuo minusta aika merkittävä juttu että se eroaa muista vampyyreistä ja on selkeästi hyvin merkittävä juonellinen juttu.

Näitä ylläreitä en halua itse menettää ja mieluummin säilytän mahdollisimman paljon itse kokemukseen.
No mutta kun tämä ei ollut mikään ylläri. Olet varmasti ainoa kuka ei sitten tiennyt mikä tämän homman juju on. Koska alusta asti kehittäjät selittäneet tuolla miksi päädytty esimerkiksi tähän aikarajoitukseen (päivä/yö). Tuo lukee jopa pelin kuvauksessa.

Ylös Bottom