Itse miellän taas että tuon pointti olisi enemmän siinä, ettei tulisi sitä peleissä tyypillistä ludonarratiivista dissonanssia eli ristiriitaa, jossa kliseisesti "on kiire" mutta oikeasti voi tehdä mitä tahansa loputtomiin. Omalla kohdallani tässä kuitenkin epäonnistutaan, sillä kuten jo olen kirjoittanut, niin pelissä voi hillua vaikka kuinka ja tehdä aikaa kuluttamattomia asioita, jolloin tuo ristiriita on yhä olemassa: voin seisoskella vaikka paikallaan 10 tuntia eikä tarina etene mihinkään. Lisäksi systeemi myös keskivertoa peliä pöljempi koska vain osa asioista "syö aikaa" ja osa ei.No se se pointti tässä on. Uudelleenpeluuarvo todella suuri tässä pelissä. Jättänyt itse muutamat tehtävät suosiolla seuraavalle pelikerralle.![]()
Itse arvostan kyllä uudelleenpeluuarvoa mutta paljon on kiinni myös pelistä ja "uudelleenpeluuarvon" toteutustavasta: pitkässä pelissä vaihtoehdot ja esimerkiksi erilaiset pelityylit on parempia vaihtoehtoja kuin se, että osa tehtävistä onnistuu vain kun tietyt ehdot täyttyy. Lyhyemmissä peleissä taas on mielestäni paljon toimivampaa myös rajata osa sisällöstä toiseen pelikertaan.
Bloodwalkerin ongelma siis - mielestäni - on se, että peli saattaa olla liian pitkä siihen, miten se sisältöään rajaa. Kyllähän jotain Resident Evilejä vetää moneen kertaa uusiksi kun ne ei vie parhaimmillaan kuin pari tuntia per läpäisy mutta tämä vienee kymmeniä tunteja ja peruskesto lienee jossain 50 tunnin paikkeilla.
Lisäksi siellä on vielä se kysymys, että onko sitä uudelleenpeluuarvoa oikeasti kuin niiden missattujen tekemisten osalta? Joutuuko "kahlaamaan" hirveän määrän sisältöä vain että pääsee näkemään sen kourallisen, mitä ei aiemmin ole ehtinyt pelata?
Prologin perusteella riittää että on kunnossa verenlahjoitukseen eikä mitään kapinaa ala lietsomaan. Mielestäni yhä iisimpi vaihtoehto kuin se, millaisen kuvan saa aiemmasta hallitsijasta. Rangaistukset toki on karuja mutta aiempi hallitsija jakoi rangaistuksia yhtä pahasti, mistä sai vihjettä jo alkuvideolta.Itse pääsen vasta tällä viikolla aloittelemaan peliä, joten en osaa omakohtaisesti ottaa kantaa. Näin tästä kuitenkin keskustelua muuallakin ja ymmärtääkseni vampyyrit kuitenkin pitävät aika tiukkaa kuria ja jos teet jotain mistä he eivät pidä, niin todennäköisesti he kiduttavat ja tappavat sinut, sekä perheesi. Kuulostaa siis suhteellisen autoritääriseltä meiningiltä, eli ihan ymmärrettävää, jos tuollaisesta yhteiskuntajärjestyksestä eivät kaikki pidä![]()
Tosin kuten jo kirjoitin, niin saattaa hyvinkin olla, että siellä on joku pahempi suunnitelma vielä taustalla. Tämä siis oma arvaus vain enkä ole vielä pelissä saanut tuolle mitään selkeitä vahvistuksia tai viitteitä.
En itse näe niitä merkkejä, kun ne puuttuu dualist-tasolla pelatessa, mutta tässä se, mitä itse taistelusta tiedän:Taas kerran tuo parry on jotain ihan käsittämätöntä itselleni. Hyvä juttu sinänsä, että siinä on se joku visuaalinen merkki, jonka pitäisi kai helpottaa parryamista. Vaan en silti ole saanut kuin kaksi kertaa sen prologin aikana parrya onnistumaan, ja prologin jälkeen ei yhden yhtä kertaa ole parry lukuisista yrityksistä huolimatta onnistunut. Olen yrittänyt juuri silloin torjuntaa painaa, kun se merkki välähtää, tai sitten eri ajoituksia hieman sen visuaalisen merkin jälkeen. Aina vaan tulee osumaa itselleni, kun tuota yritän.
Torjuntaa voi pitää pohjassa. Jos silloin ottaa osumaa, niin se torjutaan. Jos painaa myös oikeaa suuntaa oikeaan aikaan iskun tullessa, on se parry eikä kuluta energiaa sekä jättää vihun avoimeksi hyökkäykselle. Jos painat väärää suuntaa, otat ilmeisesti osumaa sekä elämään että kestävyyteen (staminaan).
Ilmeisesti torjuntaa pitää painaa aina uudestaan, eli ei riitä että pitää pohjassa? En ole varma mutta itse painan joka hyökkäyksen kohdalla uusiksi.
Suunnan painamiskohta pitää saada ajoitettua mahdollisimman lähelle iskuhetkeä. Mielestäni paljon helpompaa ajoittaa kuin monessa muussa vastaavassa pelissä, varsinkin kun olen saanut tuon onnistumaan ilman niitä kuvakkeita.
Hyökkäyksissä sama idea, eli jos vain hyökkää niin se lyö (ilmeisesti) johonkin suuntaan mutta suuntaa vaihtelemalla saattaa osua paremmin.
Väistössä sama idea: väistösuunnan voi valita tai olla valitsematta. Jos valitsee hyökkäyssuunnan, niin saa hidastuksen ja tilaisuuden hyökätä. Sama logiikka että mitä lähempänä osumaa, niin saa sen hidastuksen.
Itse taas tykkään tuosta vampyyrikykyjen rajoittamisesta yöhön, varsinkin kun siinä ei varsinaisesti menetä mitään. Tulee KCD taas mieleen kun yöllä oli selkään puukottava hiippari ja päivällä kohtelias perusjamppa.Sekin on alkanut itseäni ärsyttää, että vampyyriominaisuudet ovat aikaan sidottuja, eli vain yöllä käytettävissä. Toki tietynlainen logiikka tuossakin on, mutta silti olisin ottanut mieluummin vapaamman käyttömahdollisuuden kaikkiin hahmon kehitettäviin ominaisuuksiin. Tuo nykyinen malli lähinnä ärsyttää ja harmittaa itseäni.
Tosin on pelissä se ristiriita että ilmeisesti ne pelin muut vampyyrit on voimissaan päivälläkin? En siis tiedä meneekö ne johonkin arkkuun päiväunille vai riehuuko pimeissä paikoissa mutta olettaisin että niillä on kykynsä myös päivällä, kunhan ei aurinkoa mene ottamaan.
Tosin (pieni asia, joka paljastuu prologin aikana) pelin päähahmo on selvästikin erilainen vampyyri, koska eihän vampyyrien pitäisi päivällä liikkua ollenkaan, joten ehkä voimien menettäminen päivällä on kuitenkin parempi kuin tuhoutua?