Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Callisto Protocol

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 3274
  • Aloituspäivämäärä
Läpi meni.

Olet Jacob. Heräät vankisellistä väärinymmärryksen ja pieleen mennään rahtitoimituksen jälkeen. Painajainen herättää. Vartiotornin valot häikäisevät ja hälytyssummeri soi korvissa. Kytevät tulipalot ja punertavat hälytysvalot valaisevat kaltoin kohdeltua vankilan käytävää. Vartijoiden kuulutukset kaikuvat kuuroille korville. Paikka on palasina ja kaaoksen vallassa. Olet hereillä, mutta tämä tuntuu painajaiselta.

Yllä olevan mukainen tunnelma säilyy koko pelin ja se on ehdottomasti The Callisto Protocolin vahvinta osa-aluetta. Tarkoin rajattu ja suunniteltu putki, jonka läpi pelaaja viedään vuoristoratamaiselle kammottavalle matkalle. Audiovisuaalinen puoli on kaikinpuolin kunnossa. Peli näyttää upealta ja kuulostaakin hyvältä.

Näkee selvästi, että pelin pääsuunnittelija Glen Schofield on aikaisemmin ollut ideoimassa ja kehittämässä Dead Space -sarjaa. Tässä ei ole pelkästään samaa teollisessa avaruuslaitosmiljöössä, mutta myös siinä kuinka esimerkiksi pelihahmon energiamittari näytetään tai kuinka tietyt ohjatut kohtaukset on toteutettu. Eipä sillä, ei minua haittaa yhtään, jos lainataan elementtejä niinkin hyvästä pelisarjasta kuin Dead Space.

Pelin tarina vie Jacobin läpi erilaisten ympäristöjen, mutta varsinainen juoni ottaa kierroksia vasta pelin toisella puoliskolla. Alun harhailu tuntuu paikoin aikalailla päättömältä, joskin niin kai selviytymistaistelun kuuluukin tuntua. Loppujen lopulta alun kysymyksiin saadaan vastauksia ja tarina purkitetaan onnistuneesti. Itseasiassa nälkää pelin parissa jäi sen verran, että tarinaa jatkavaa lisäosaa tekee mieli päästä pelaamaan. Tämä on onnistuneen pelin merkki.

Peli ei ole pelkkää ylistyslaulua, sillä jotain nipotettavaakin löytyy. The Callisto Protocol on ällöttävä, brutaali ja synkkä, mutta se ei ole kovin pelottava. Tämä on tietysti hyvin henkilökohtainen kokemus, mutta ei minua pelottanut edetä pitkin himmeästi valaistuja käytäviä tai kohdata hirviöitä. Peli ei onnistu luomaan samanlaista painostavaa ilmapiiriä kuin ne oikeasti pelottavat kauhupelit. Ehkä ei ole toisaalta tarkoituskaan. The Callisto Protocol toimii oikein hyvin tällaisena synkkänä toimintapelinä. Odotin kuitenkin jotain pelottavampaa ja ehkä siitä jäi hivenen pettynyt fiilis.

Toinen kritiikin aihe liittyy pelin taisteluun. En oikein missään vaiheessa päässyt kunnolla sinuiksi pelin väistömekaniikan kanssa. Se ei aina tuntunut toimivan niin kuin oma intuitio sanoo ja tietysti vuosien tottumuksella sitä myöskin hamuilee väistönappia vähän joka välissä. Hienoa, että kokeillaan jotain uutta, mutta ei tämä vaan omalla kohdalla oikein toiminut. Peli myöskin muutamissa kohdin ”softlockkaa”, eli panokset loppuvat, kun sinun pitäisi tapella sellaista vihollista vastaan, joka on suunniteltu ottamaan vahinkoa nimenomaan ampuma-aseista. Alue missä vihollista vastaan taistellaan on suljettu ja lisää ammuksia ei voi saada mistään. Tämä on huonoa pelisuunnittelua. Piti katsoa netistä ohje miten vastus ”juustotetaan” hengiltä, kun lippaat ammottivat tyhjyyttään. Toinen vaihtoehto olisi varmaankin ollut ladata chapter tms. uudelleen ja kerätä niin paljon ammuksia kuin mahdollista. Ja sitten vielä olla juurikaan käyttämättä niitä, kun takaraivossa kolkuttaa tämä kyseinen taistelu. Ei näin.

Muutamista valituksen aiheista huolimatta kokonaisuus on selvästi plussalla. Itseasiassa peli oli todella viihdyttävä kokemus. Sopivan kompakti kymmenentuntinen, johon kuitenkin mahtui erilaisia ympäristöjä ja loppupuolella myös mukavasti tarinaa. Peli olisi voinut olla vähän pidempi oikeuttaakseen kallista OVH:ta, mutta tällaisena elokuvamaisena ohjattuna kokemuksena mitta tuntui sopivalta. Mahdollisuus on kuitenkin lähteä New Game+:lla uudelle kierrokselle ja taisi siellä olla jotain muitakin pelimuotovariaatioita. Mitään bugeja tai muitakaan kummallisuuksia ei tullut vastaan omassa läpipeluussa. Peli pyöri sulavasti ja kuten jo sanottukin, myös näytti hyvältä. Hieman ihmetyttää OpenCriticin niinkin alhainen arvosanakeskiarvo kuin 67 pistettä. Osoitus jälleen siitä, ettei arvosanojen pisteitä kannata lukea kuin raamattua.
 
Viimeksi muokattu:
Paskoil arvosteluil se hyvä puoli että ne menee äkkiä alennukseen, tämänki saa jo nyt hintaan 25e jonka ajattelin kyllä jossain vaihees pistää ostoskoriin. Nyt on vaa vielä pelejä kesken, sen jälkeen tän saa varmaa parilkympil. Peli kyl kiinnostaa ja uskoisin myös että on aliarvostettu.
 
Paskoil arvosteluil se hyvä puoli että ne menee äkkiä alennukseen, tämänki saa jo nyt hintaan 25e jonka ajattelin kyllä jossain vaihees pistää ostoskoriin. Nyt on vaa vielä pelejä kesken, sen jälkeen tän saa varmaa parilkympil. Peli kyl kiinnostaa ja uskoisin myös että on aliarvostettu.
Itse maksoin 29e. Koin kyllä ihan hinnan arvoiseksi. Olisi voinut maksaa enemmänkin, vaikka peli onkin vähän lyhkäisen puoleinen.
 
Paskoil arvosteluil se hyvä puoli että ne menee äkkiä alennukseen, tämänki saa jo nyt hintaan 25e jonka ajattelin kyllä jossain vaihees pistää ostoskoriin. Nyt on vaa vielä pelejä kesken, sen jälkeen tän saa varmaa parilkympil. Peli kyl kiinnostaa ja uskoisin myös että on aliarvostettu.

Eikös ennemmin paskat myynnit johda alennukseen eikä arvostelut?
 
Läpi meni.

Olet Jacob. Heräät vankisellistä väärinymmärryksen ja pieleen mennään rahtitoimituksen jälkeen. Painajainen herättää. Vartiotornin valot häikäisevät ja hälytyssummeri soi korvissa. Kytevät tulipalot ja punertavat hälytysvalot valaisevat kaltoin kohdeltua vankilan käytävää. Vartijoiden kuulutukset kaikuvat kuuroille korville. Paikka on palasina ja kaaoksen vallassa. Olet hereillä, mutta tämä tuntuu painajaiselta.

Yllä olevan mukainen tunnelma säilyy koko pelin ja se on ehdottomasti The Callisto Protocolin vahvinta osa-aluetta. Tarkoin rajattu ja suunniteltu putki, jonka läpi pelaaja viedään vuoristoratamaiselle kammottavalle matkalle. Audiovisuaalinen puoli on kaikinpuolin kunnossa. Peli näyttää upealta ja kuulostaakin hyvältä.

Näkee selvästi, että pelin pääsuunnittelija Glen Schofield on aikaisemmin ollut ideoimassa ja kehittämässä Dead Space -sarjaa. Tässä ei ole pelkästään samaa teollisessa avaruuslaitosmiljöössä, mutta myös siinä kuinka esimerkiksi pelihahmon energiamittari näytetään tai kuinka tietyt ohjatut kohtaukset on toteutettu. Eipä sillä, ei minua haittaa yhtään, jos lainataan elementtejä niinkin hyvästä pelisarjasta kuin Dead Space.

Pelin tarina vie Jacobin läpi erilaisten ympäristöjen, mutta varsinainen juoni ottaa kierroksia vasta pelin toisella puoliskolla. Alun harhailu tuntuu paikoin aikalailla päättömältä, joskin niin kai selviytymistaistelun kuuluukin tuntua. Loppujen lopulta alun kysymyksiin saadaan vastauksia ja tarina purkitetaan onnistuneesti. Itseasiassa nälkää pelin parissa jäi sen verran, että tarinaa jatkavaa lisäosaa tekee mieli päästä pelaamaan. Tämä on onnistuneen pelin merkki.

Peli ei ole pelkkää ylistyslaulua, sillä jotain nipotettavaakin löytyy. The Callisto Protocol on ällöttävä, brutaali ja synkkä, mutta se ei ole kovin pelottava. Tämä on tietysti hyvin henkilökohtainen kokemus, mutta ei minua pelottanut edetä pitkin himmeästi valaistuja käytäviä tai kohdata hirviöitä. Peli ei onnistu luomaan samanlaista painostavaa ilmapiiriä kuin ne oikeasti pelottavat kauhupelit. Ehkä ei ole toisaalta tarkoituskaan. The Callisto Protocol toimii oikein hyvin tällaisena synkkänä toimintapelinä. Odotin kuitenkin jotain pelottavampaa ja ehkä siitä jäi hivenen pettynyt fiilis.

Toinen kritiikin aihe liittyy pelin taisteluun. En oikein missään vaiheessa päässyt kunnolla sinuiksi pelin väistömekaniikan kanssa. Se ei aina tuntunut toimivan niin kuin oma intuitio sanoo ja tietysti vuosien tottumuksella sitä myöskin hamuilee väistönappia vähän joka välissä. Hienoa, että kokeillaan jotain uutta, mutta ei tämä vaan omalla kohdalla oikein toiminut. Peli myöskin muutamissa kohdin ”softlockkaa”, eli panokset loppuvat, kun sinun pitäisi tapella sellaista vihollista vastaan, joka on suunniteltu ottamaan vahinkoa nimenomaan ampuma-aseista. Alue missä vihollista vastaan taistellaan on suljettu ja lisää ammuksia ei voi saada mistään. Tämä on huonoa pelisuunnittelua. Piti katsoa netistä ohje miten vastus ”juustotetaan” hengiltä, kun lippaat ammottivat tyhjyyttään. Toinen vaihtoehto olisi varmaankin ollut ladata chapter tms. uudelleen ja kerätä niin paljon ammuksia kuin mahdollista. Ja sitten vielä olla juurikaan käyttämättä niitä, kun takaraivossa kolkuttaa tämä kyseinen taistelu. Ei näin.

Muutamista valituksen aiheista huolimatta kokonaisuus on selvästi plussalla. Itseasiassa peli oli todella viihdyttävä kokemus. Sopivan kompakti kymmenentuntinen, johon kuitenkin mahtui erilaisia ympäristöjä ja loppupuolella myös mukavasti tarinaa. Peli olisi voinut olla vähän pidempi oikeuttaakseen kallista OVH:ta, mutta tällaisena elokuvamaisena ohjattuna kokemuksena mitta tuntui sopivalta. Mahdollisuus on kuitenkin lähteä New Game+:lla uudelle kierrokselle ja taisi siellä olla jotain muitakin pelimuotovariaatioita. Mitään bugeja tai muitakaan kummallisuuksia ei tullut vastaan omassa läpipeluussa. Peli pyöri sulavasti ja kuten jo sanottukin, myös näytti hyvältä. Hieman ihmetyttää OpenCriticin niinkin alhainen arvosanakeskiarvo kuin 67 pistettä. Osoitus jälleen siitä, ettei arvosanojen pisteitä kannata lukea kuin raamattua.

Peliä on myös paikkailtu aika paljon julkaisun jälkeen ja korjailtu ongelmallisia gameplay elementtejä. Veikkaisin että uusinta arvostelussa saisi paremmat numerot. Mutta hyvä pelihän tämä oli vaikka ei Dead Spacen tasolle pääsekkään.
 
Harmi jos nämä ei menesty taloudellisesti, eli ei tämmösiä enää tule. Ite tykkäsin pirusti tästä!
Muuten varmaan ihan hyvä peli, mutta kyllä tuo taistelusysteemi itseäni kovasti ihmetyttää. Miksi tuollainen outous on tarvinnut väkisin peliin lykätä? Tietyt perussysteemit ovat peleissä ihan toimivia ja niitä kannattaa mielestäni toistaa vaikka ikuisesti. Ei pyörääkään uudelleen tarvitse keksiä - se vain on, kun se kerran on keksitty, ja on edelleen erittäin käyttökelpoinen todella monella tapaa.

Toki en ole peliä pelannut, mutta paljon katsonut siitä esittelyvideoita, ja niissä tuo taistelusysteemi on vaikuttanut varsin typerältä. Peli toki löytyy minulla pleikkarin backlogista DLC:eineen, kun tarjouksesta nuo sai järkevään hintaan, joten pitänee jossain välissä tämäkin pelata, kun mielenkiintoisimpien pelien suma vähän helpottaisi.

Sitä muuten ihmettelen, miten varsin moni tuntuu sanovan, ettei peli ole oikein pelottava. Ainakin näkemäni kohtaukset pelivideoista ovat aika hiton karmivan oloisia. Toki kauhukin on hyvin pitkälle katsojan silmässä, ja itselleni joka tapauksessa on aina tuonut kovia kauhuelementtejä tuollainen body horror-tyyppinen meininki leffoissa ja peleissä, joten kyllä se tässäkin aika hurjalta näyttää omaan silmääni.
 
Muuten varmaan ihan hyvä peli, mutta kyllä tuo taistelusysteemi itseäni kovasti ihmetyttää. Miksi tuollainen outous on tarvinnut väkisin peliin lykätä? Tietyt perussysteemit ovat peleissä ihan toimivia ja niitä kannattaa mielestäni toistaa vaikka ikuisesti. Ei pyörääkään uudelleen tarvitse keksiä - se vain on, kun se kerran on keksitty, ja on edelleen erittäin käyttökelpoinen todella monella tapaa.

Toki en ole peliä pelannut, mutta paljon katsonut siitä esittelyvideoita, ja niissä tuo taistelusysteemi on vaikuttanut varsin typerältä. Peli toki löytyy minulla pleikkarin backlogista DLC:eineen, kun tarjouksesta nuo sai järkevään hintaan, joten pitänee jossain välissä tämäkin pelata, kun mielenkiintoisimpien pelien suma vähän helpottaisi.

Sitä muuten ihmettelen, miten varsin moni tuntuu sanovan, ettei peli ole oikein pelottava. Ainakin näkemäni kohtaukset pelivideoista ovat aika hiton karmivan oloisia. Toki kauhukin on hyvin pitkälle katsojan silmässä, ja itselleni joka tapauksessa on aina tuonut kovia kauhuelementtejä tuollainen body horror-tyyppinen meininki leffoissa ja peleissä, joten kyllä se tässäkin aika hurjalta näyttää omaan silmääni.
Taistelu näyttää videoissa oudolta, mutta kunhan alat itse pelaamaan ja pääset siihen kunnolla sisälle, niin sua ei pysäytä enää mikään.

Kunnolla vaan opettelee hyödyntämään ympäristöäkin, niin tuo on todella hyvä.
 
Mukava huomata Calliston saavan taas huomiota. Nythän tuo on jo erittäin kohtuuhintaisena saatavilla sisältöön nähden. Itselläni on vielä dlc odottamassa, mutta kieltämättä haluaisin ottaa jossain kohtaa uusintakierroksen. Maximum security -haaste olisi todennäköisesti valintani, vaikka se aiheuttikin aiemmin todella paljon kuolemia jo alussa. Uskoisin kuitenkin, että peli saavuttaa ennen pitkää hyvän tasapainon mitä pitemmälle seikkailu etenee varusteiden parantuessa. Samalla näkisi myös sen, onko vihollisia lisätty joihinkin paikkoihin ja millä tavalla niitä on muutettu vaikeammiksi.

Sitä muuten ihmettelen, miten varsin moni tuntuu sanovan, ettei peli ole oikein pelottava. Ainakin näkemäni kohtaukset pelivideoista ovat aika hiton karmivan oloisia. Toki kauhukin on hyvin pitkälle katsojan silmässä, ja itselleni joka tapauksessa on aina tuonut kovia kauhuelementtejä tuollainen body horror-tyyppinen meininki leffoissa ja peleissä, joten kyllä se tässäkin aika hurjalta näyttää omaan silmääni.
Tästä olen samaa mieltä. Pelissä on kohtia, joissa henki voi lähteä nopeasti esimerkiksi havaituksi tulemisen myötä, jolloin ahdistava tunne valtaa ilmapiirin. Pimeys, näkyvyyden rajoittaminen ja tieto siitä, että et välttämättä pärjää tehdessäsi toiminnan keskellä liikaa vääriä ratkaisuja korostaa tunnetta entisestään. Usein tässä käytetään tehokeinona örvelön rumaa naamaa, joka tulee nopeasti pelottavan lähelle. Body horror toimii aina :).

Lähitaistelu ei toki kaikkia miellytä, mutta itse pidin sitä mukavana vaihteluna perinteisten taistelumekaniikkojen joukossa, sillä vastaavaa en muista nähneeni videopeliskenessä ennen. Silti jää hieman sellainen maku, että on koetettu hieman väkisin saada jotain uutta lähitaisteluun. Ja kun ajattelee elävää tilannetta, niin onhan siinä pitemmän päälle myös tylsiä puolia, kun vain vaihdellaan puolta ja etsitään sopivaa saumaa ampua tai iskeä takaisin. Ainoa jännitys on siinä, että ehtiikö väistämään ajoissa ja kuinka monta kertaa örvelö yrittää huitaista.

Se Callistossa on kuitenkin erikoista, että yhtä tai kahta poikkeusta lukuun ottamatta, kun puhutaan isommista örvelöistä, ei ollut kovin pelottava, näyttävyydestään huolimatta. Paljon enemmän tuskaisia hetkiä koin perusvihollisten kanssa. Vieläkin päässä kummittelee eräs tilanne, jossa en nähnyt katveen vuoksi mitä tuleman pitää ja käännyin... ehkä pelin pelottavin hetki.
 
Mitä tule pelin pelottavuuteen niin itse olen sellainen tunteella mukana pelaava että helposti ahdistuu pienistäkin asioista. Tämän pelin kohdalla oli joitain paikkoja missä oli ahdistava tunnelma mutta pelottavaksi tätä en kyllä lähtisi kutsumaan, Dead Space vie tällä saralla 100-0. Ei sillä että se olisi huono asia, helpompi pelata peliä uudestaan jos siitä ei ole mielessä ne kaikki kohdat missä paskat tuli housuun. Mutta ehkä joillekkin pelin kauhu on liikaa mutta itselle sitä ei juuri ollut.
 
Nyt olis halvalla PS5 ja Series X versiot 8,95€ olis hintaa Gigantissa.


 
Nyt olis halvalla PS5 ja Series X versiot 8,95€ olis hintaa Gigantissa.


No kappas. Perusversiot oli vissiin loppu, mutta Day 1-editioneja oli vielä jäljellä. Lähti kyllä heti tilaukseen lähi-gigantti in. Oli kyllä aika oudot maksusysteemit, että luulin, että joku huijaussivusto lätkähti ruudulle, mutta kyllä se tilausvahvistus tuli, vaikkakin joutui odottaa sitä hetken.

Peliä kohtaan ei ikinä mitään mielenkiintoa syntynyt, mutta kun tuolla hinnalla sai, niin mikä ettei.
 
Nyt olis halvalla PS5 ja Series X versiot 8,95€ olis hintaa Gigantissa.


Jaha. Luulin että aiemmin ostamani hinta olisi ollut hyvä tarjous :D Ehkä ei kannattaisi enää ostaa edes parilla kympillä backlogiin pelejä kun tulee näköjään näitä 10 euronkin tarjouksia :D
 
Tuliko tähän jo se tarinaa jatkava dlc? Oliko rahalle vastinetta? Voisi ostaa senkin kannatuksen vuoksi jos peli miellyttää.
 
Muuten tykkään pelistä, mutta onhan tuo loppu bossi aivan idiootisti tehty. Ennen sitä olisin antanut 4,5 /. 5 mutta lopun perusteella 1,5 / 5. paska loppupomo, ei mitään järkeä….mikään peli ei aiemmin ole niin kenkuttanut, kuin tämä.
 
Ylös Bottom