Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Crew Motorfest

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rap
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Keulaa nostetaan aina kun ajetaan suoraan. Kääntyessä keulaa voi laskea nopeamnan kääntymisen toivossa, mutta en siitä ole juuri hyötynyt, koska se hidastaa liikaa nopeutta.

Arvostelun alussa sanotaan, ettei The Crew sarja ole osoittautunut valtavaksi hitiksi. Keväällä uutisoitiin, että sarjalla on ollut siihen mennessä yli 40 miljoonaa pelaajaa. Aika harva hittipeli pääsee noihin lukemiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä kohta konsolifin arvostelusta tökkii mulle aika pahasti:

"Omien menopelien kustomointi niin visuaalisten jippojen kuin suorituskyvyn osalta on arcademaisen suoraviivaista, mutta silti sopivan monipuolista."

Hieman avautumista tuosta suorituskyvyn "kustomoinnista". Tässähän on nyt niin, että kyseessä on täysin päälleliimattu, tyhjänpäiväinen ominaisuus joka on suunniteltu vain ja ainoastaan sitä varten että pelaajat käyttäisivät ihan oikeaa rahaa niiden hankintaan. Silkkaa mobiilipelikuraa toisinsanoen. Sillä ei ole mitään muuta funktiota pelissä.

Pelissä ei ole koskaan tilannetta, että sulla tarvitsisi olla virittämätön auto. Päinvastoin se menee niin että sulla on käytännössä pakko olla parhaat viriosat jos tuota ykköspelimuotoa missä omaa autoa käytellään pelaat (Summit). Tämä tekee siitä käytännössä pakollisen pahan, eikä sillä ole pelillisesti mitään, ei siis yhtään mitään arvoa. Mulla on nyt tilanne Summitissa taas, että kaikissa kisoissa joissa mulla on sopiva tappiin viritetty auto pyörin siellä 3000 nurkilla, vaan nuo mihin mulla ei ole parasta autoa olen sijoilla 30000+ kun käsillä ei vaan pysty paikkaamaan.

Sen lisäksi että tuossa on tuo satunnainen numero millä palikan paremmuutta mitataan (palikka 745 on parempi kuin 723, huoh), niissä on muutamia lisäominaisuuksia mitä tottakai saa yhdisteltyä niin että periaatteessa optimitilanteessa sulla olis noita parhaan numeron palikoita eri ominaisuuksilla varustettuna liuta jokaista autotyyppiä kohti. Saat 4% tehokkaammin aitaa nurin tai auto kulkee vedessä 3% paremmin, voi miten lystiä!

Myös nuo parhaat autot maksaa myös ihan hemmetisti, ja niitäkin voisi ostella (yllätys yllätys) ihan oikealla rahalla. Rahankeruu pelissä on kohtalaisen hidasta tottakai. Playlistejä vaikkapa jos haluaa pelata mistä sitä rahaa eniten saa, sun pitää ensin ostaa joku auto (jopa miljoonan maksava) että pääset tiettyä playlistia pelaamaan (vaikka et edes sitä autoa sitten siinä käytä ollenkaan.. mielenkiintoista). Tässä on ihan oikeasti alkanut tulemaan olo että kaikki eteneminen on ihan hiton hidasta, ellei sitten laita sitä oikeaa rahaa tiskiin. Mä mieluusti vaan ajaisin kilpaa, enkä tuskailisi jonkun pirullisen keinotekoisten rajoittimien kanssa mikä ei palkitse mua millään tavalla.

Jos jonkun tekee mieli alkaa nyt selittää että "grindaaminen on suht nopeaa" niin voi hillitä itseään. Se vaan ei ole. Sen lisäksi että ajelet vaikkapa sopivan playlistin kisat pois, menee helposti ainakin se 2-3 tuntia päälle silkkaa grindausta (per autotyyppi.. näitähän oli 16 tjsp.) että sulla alkaa olemaan ne parhaat osat. Tosiaan, ilman parhaita osia annat sitten aina handicappia.

Mitä enemmän aikaa tämän parissa käytän, sitä vähemmän mä tästä pidän. Mun aikani on arvokkaampaa kuin tälläinen "pelaaminen".
 
Jatkuva grindaaminen jakaa aika vahvasti pelaajia. Peli on rakennettu niin, että tulee houkutuksia käyttää oikeaa rahaa, mutta ei se ole menestymisen kannalta yleensä välttämätöntä. Summitissa on kuitenkin aikapaine, mikä tekee siitä haasteellisen aloitteleville pelaajille. Toisaalta end game sisältö on tarkoitettu niille, jotka ovat jo tehneet kaiken ja tilanne tasaantuu ajan myötä pelaamalla enemmän. Sain peliin 511 ajoneuvoa The Crew 2:sta, joten minulla ei ole ollut mitään ostopaineita, mutta muistan kyllä, että välillä grindaaminen on ollut uuvuttavaa aiemmissa osissa.
 
Niin no, pelaajatyyppejä tämän parissa on totta kai ihan laidasta laitaan. Jotkut haluavat haastaa itseään ja muita kisaajia verenmaku suussa Summitissa , kun toiset taas tykkäävät nautiskella letkeämmästä menosta varsin kattavan soolopuolen ja kevyempien haasteiden parissa - kommentti kustomoinnista oli nimenomaan tästä jälkimmäisestä vinkkelistä kirjoitettu.
Siinä olen kyllä tismalleen samaa mieltä, että tuollaiset nettihaasteet pitäisi AINA tehdä mahdollisimman helposti lähestyttäviksi. Paras totta kai, että kaikilla pelkästään vakiokalustoa, jolloin etevin ratinvääntäjä voittakoot.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on pelin kaikki festivaalit suoritettu joten voisi arvostelun tynkää laittaa PC versiosta jonka parissa vietetty 20h.

Teknisesti peli on hyvällä tasolla. Se on kaunis, pyörii nätisti, äänimaailma on todella hyvä. Sen latausjat on myös todella nopeat, kisojen alku kestää pari sekuntia, fast travel on instant siirtyminen, ainoastaan pelin ensimmäinen lataus kestää vähän turhan pitkään mutta sen jälkeen ei paljon odotella joten sulavaa menoa. Miinuksia tällä puolella on 60 FPS lukitus ja jos pelaat monitorilla jossa on isompi päivitystaajuus kuin 60 hz niin peli alkaa nykimään, mitä isompi se ero on 60 sitä enemmän se nykii. Ratkaisu tähän on lukita monitori 60hz mutta ei se näin saisi olla joten siitä pieniä miinuksia.

Ajettavuus pelissä on kyllä täyttä rautaa arcade rälläykseksi. En muista koska viimeksi ajopelin pelaaminen ja se itse ajaminen on ollut näin hauskaa, jokainen auto tottelee käskyjä nätisti ja jopa 400km/h kulkevat superautot pysyy tiessä helposti. Myös lentokoneella lentely on äärimmäisen hauskaa ja auton ja lennokin välillä vaihto on niin vaivatonta että kisasta toiseen siirtyminen oli nopeaa puuhaa, lennät lähelle ja hyppäät autolla tehtäväpaikalle oli aika perus meininki itsellä. Pyöriä en kokeillut sen enempää kuin mitä siinä yhdessä sarjassa oli ja eo ne nyt mitenkään huonoilta tuntunut, perus arcade menoa jossa meno ei pysähdy vaikka kolaroisi joka on okei tämän tyylin pelissä. Ainoat vähän turhaksi jääneet kulkuneuvot on veneet, saarella kun ei ole mitään syytä käyttää venettä yhtä pientä kohtaa lukuunottamatta joten ainut kerta kun käytin venettä oli ne 3 kisaa jotka sillä ajettiin ja pari aarretta hain. Kokonaisuutena ajoneuvojen ajaminen oli vaivatonta ja helppoa.

Itse kisailu oli myös aika rentoa arcade rälläystä ja jos Horizon sarjassa ne tuntuu pakkopullalta, tässä niitä ajeli tosi mielellään. Jokaisella eventillä on oma teemansa, se näkyy niin radalla, musiikissa kuin joskus myös pelin graafisessa tyylissä. Vaihtelua pelissä piisaa erilaisita ajonevuosita erityylisiin kisoihin joita on jos minkälaista. Lähes jokainen festivaali event tuntui tosi hauskalta poislukien vene/lentely koska veneily tuntui tuskalta kun en muistanut sitä miten ne kulkee kovempaa ja lentely kisat oli tuskaisen tylsiä ja helppoja. Aikaisemmin mainitsemani tekoäly on selkeä heikkous pelissä kosak sen vauhti vaihtelee kisasta toiseen niin paljon mutta myös itse kisan aikana se muuttuu älyttömänylinopeasta ja huijauksia käyttävästä matelevaan etanaan. Myös vanhat tutut aarteet pelissä mukana joten pysykää kuulolla piippailevaa tutkaa varten.

Autojen upgrade systeemi koostuu tällaisesta lootershooter tyylisestä eri väreistä ja isompi levelisempää kamaa saa kisaamalla ja tutkimalla maailmaa. Mielestäni todella pätevä ja toimiva systeemi ja tuo oman pikku mausteen peliin kun toivoo sitä harvinaista keltaista legendary droppia. Jos pidät keräilystä niin pelin maailma on täynnä tutkittavaa ja erilaista keräiltävää satoja kappaleita ja myös horizon sarjasta tutut challenget löytyy open worldistä. Pelin maailma on myös sopivan kokoinen ja kutistettu pienemmäksi jotta ei tarvitse seuraavaa kisaan ajella 20min.

Kokonaisuutena todella hyvä ajopeli Ubisoftilta ja ylivoimaisesti Crew sarjan paras peli, mielestäni myös parempi kuin Horizon sarjan pelit. Sulava nopea ja vaivaton peli pelata jonka parissa on paljon hauskempaa kuin osasin odottaa. Tämä on Ubin paras peli sitten Division 2 ja nousee yhdeksi 2023 suurista yllättäjistä.
 
Kaikki Playlistien kisat ja sivutehtävät (nopeushaasteet, valokuvat jne) tehty. Pelattu 40 tuntia. Playslistien haasteita myös tehty kymmeniä mutta niitä on vielä paljon jäljellä. Keräillään vielä ajankuluksi puuttuvia juttuja ympäri karttaa kun odotellaan GT 7 uutta päivitystä ja 10.10 julkaistavaa uutta Forzaa.
 
Tullut vähän collectibleja kerättyä ja 334/347 löytänyt joten alkaa menee aika vaikeaksi nää viimeset. Kartta kun on sen verran valtava ja ne ei näy kartassa niin siinä saa lennellä hetken ympäriinsä että niitä löytää. Toisaalta se että niitä ei näy kartassa antaa niille sellaisen löytämisen riemun (JES, tuolla on taas pari lisää) mitä ei saa normaalisti Ubi peleissä koska kaikki on merkattu kartalle ja vaan waypointtien avulla keräät asiota. joku 4-5h käyttänyt tähän keräilyyn että jospa seuraavaks keskittyis muihin challengeihin joita piisää tuhottomasti, sit nappais kerättävät mitä tulee matkalla vastaan.
 
Mulla kuoli into tähän jotenkin niinkuin seinään. Summitissa tuntuu pääsevän ihan ok perusajolla top 10000 kunhan vaan autossa on palikat, ja sitä korkeampien sijojen tavoittelu ei palkitse mitenkään. Playlisteissä on jäljellä enää ne vähiten (tai ei lainkaan) kiinnostavat. Alkaa olemaan fiilis että kaikki mitä pelillä on tarjota on nähty, tehty ja koettu. Ei oikeastaan ole kutkutellut päiväkausiin enää käynnistellä peliä ollenkaan. Mitään tolkutonta checklistin täyttämistä mä en taida jaksaa, kun haluaisin oikeastaan ajaa vaan kilpaa. Tänään pitäisi tulla PS5 yhteensopiva ratti, mutta ei taida tämä peli siitä hyötyä tai muuttua mitenkään. Ihan hauskaa tää kuitenkin oli, sen 30-40 tunnin rykäisyn verran. Ei sen n.80€ arvoista hupia missään nimessä kuitenkaan. Siinähän sitä itse oppii ettei kannata ostella heti tuoretta peliä minkä pelitunneista ei ole varmuutta, alessa ne on kohta kuitenkin.
 
Olen kuullut, että tässä olisi hyvä rattituki. Itse en ole vielä edes testannut, vaikka ratti odottaisi valmiina telkkarin edessä. Olen sen verran kuitenkin hitaampi yleensä ratilla kuin padilla, että rupean ajamaan ratilla vasta, kun on enemmän aikaa fiilistelyyn. Nyt menee tässä vielä jonkin aikaa kaikki aika grindaamiseen, kun pitää saada osat täysille.

Julkaisussa varmaan onkin aika laiha sisältö monelle, mutta edelliset osatkin muuttuivat vasta pitemmän päälle paremmiksi, kun sisältöä tuli lisää. En itse ostaisi tällaista peliä uutena muuta kuin sen vuoksi, että haluan olla heti alussa kilpailussa mukana. Ubin tyyliin peli tulee varmasti myös nopeasti aleen. Jos ajaminen ei olisi hauskaa, eihän tässä olisi oikein mitään järkeä, koska se muu sisältö on nyt mitä on, erilaisia keräilytehtäviä.
 
Olen kuullut, että tässä olisi hyvä rattituki.
Kyllä vaan, parempi rattituki tässä on kuin Gran turismossa. Hiton hyvin säätöjä, osaa vaihtaa rotaatiota auton mukaan ja tuntuu tosi hyvältä ajella ratin kanssa. Nyt kun vielä olis säätömahiksia enempi sisäkuvakulmassa niin olisi bueno.. mutta eipä niitä kunnolla ole Turismossakaan. En ymmärrä miten nämä "konsolipelit" ei millään opi miten hiton tärkeää jo pelkkä fov-säätö olisi ajopeleissä.
 
Onko tässä mahdollista myydä omia autoja että niistä saisi rahaa muutama kisa enää muttei rahat riitä siihen 1.000.000 maksavaan autoon.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä paljonko sulta puuttuu rahaa mutta kato youtubesta miten saat tuon rahan nopeiten. Tässä yks esimerkki:


Ellen nyt ihan väärin laske Neljä sataa tuhatta puuttuu ja täytyy kokeilla tuota mitä videossa tehdään.
 
Viimeksi muokattu:
  • Like
Reactions: rap
Se olisi nyt ilmaisviikonloppua luvassa 14 - 17.3 kaikilla alustoilla. Uusi season 3 taisi juuri alkaa ja iso päivityskin tuli peliin, mm. 3D Audio lisättiin PS5-versioon.

Pelin julkaisussa ehdin aika paljon pelamaan ilmaisessa kokeilussa ja nyt voi sitten pelata lisää ilmaiseksi. Peli sopiikin paremmin yhden viikonlopun huviksi ja sitten sen voi unohtaa.
 
Nykytilassa varmasti sopii tosiaan paremmin vain hetkelliseksi huviksi. Ei ole oikein mitään syytä pelata pitempään tällä hetkellä. Itse olen kyllä pelannut joka viikko vähän julkaisusta lähtien, mutta ei ole ollut mitään erityistä imua pelata enemmän.
 
Nykyään saa typerät haamuautot pois pelistä. Hieman nautinnolisempaa ajaa vapaassa maailmassa. Tosin ei siellä silti oikein tee mieli fiilistellä ja tutkia, lähinnä ajaa vain aina seuraavaan kisaan sekä välillä tekee jonkun pujottelun matkan varrella. Lisäksi otin muiden pelaajien nimikyltit pois päältä, aivan turhaan infoa tyrkytti autoista jotka olivat kilometrien päässä.

Hauska kuitenkin kisailla pelissä ja autot ovat ihan näyttävän näköisiä Motorfestissä. Ostin juuri 70-luvun Mazda RX3:sen, ai ai mitä harvinaista herkkua videopeleissä!

Toivottavasti tuleva Test Drive ajopeli tuo sen ajamisen fiilistelyn takaisin ajopeleihin, vaikka ei muuten sen kummoisempi videopeli olisi.
 
Ylös Bottom