Vastaus: The Elder Scrolls IV: Oblivion
Vuorokausi Oblivionissa on nyt takana, ja yleivaikutelma on erittäin vahvasti positiivinen.
Taistelu on paljon hauskempaa kuin Morrowindissä. Blokkaus ja jalkatyö tekevät taistelusta muuta kuin virtuaalisten nopanheittojen takomista. Magiasta tuntuu olevan hyötyä soturi-orientoituneemmillekin, kun taiat onnistuvat joka kerta, eivätkä vasta kolmannellakymmenennellä yrittämällä. Jousellakin "osuu" joka kerta, kun oikeasti osuu, nuoli ei lennä Morrowind-tyylisesti vihollisen läpi jos taidot eivät riitä. On sitten eri asia, paljonko sitä vahinkoa syntyy.
Luolastot ovat massiivisia, jopa liian massiivisia omaan makuuni. Kaksi aluetta vielä menee, mutta siinä vaiheessa kun kohkataan neljättä kerrosta ja aikaa on kulunut yli 30 min, alkaa olla jo ikävä taivaan alle jatkamaan sitä matkaa, joka kiinnostavan luolan takia keskeytyi.
Vaikeustason toteutus on onnistuneempi kuin Morrowindissä, vaikka jenkkiteinit itkevätkin skaalautuvista vihollisista. Ainakin tähän asti haaste on ollut sopiva, eli pari harvaa kertaa kuolema on korjannut, toisaalta liian helppoakaan ei ole ollut. Pätkiä saa urakalla ja pari potionia kulauttaa siinä sivussa, mutta niinhän se juuri on hauskinta.
Positiivista on myös huippuvarusteiden hitaampi hankinta. Morrowindissa oli ensimmäisen pelipäivän jälkeen jo Daedric-kamaa päällä ja jos jonkinlaista kallista taikavermettä, Oblivionissa on vasta teräspanssari yllä ja erikoisvarusteet antavat odottaa itseään.
Valikkosysteemit toimivat hyvin tunnin-parin totuttelun jälkeen, ja erityisesti questien hallinta saa isot kiitokset. Käynnissä olevat tehtävät ovat omalla sivullaan, ja niistä voi valita haluamansa "aktiiviseksi", jolloin sen questin kompassi- ja karttamerkit tulevat näkyviin ja homman etenemistä tai viimeisiä ohjeita vuoi nopeasti vilkaista omalta sivultaan.
Morrowindista tuttu päiväkirjan kahlaaminen henkilön- tai paikannimien unohtuessa on historiaa.
Grafiikat ovat erinomaiset. Kun katselee auringonlaskussa kylpevää maisemaa luoteessa olevien kaupunkien välisellä tiellä (pääjuonen n. 4.-6. tehtävä, saattokeikka), on näkymä henkeäsalpaava.
Jotkut ovat valittaneet ruohon fade-inniä parinkymmenen metrin päässä, ja itse asia on kyllä fakta, ruoho piirretään vain lähelle. Popuppia on myös jonkin verran, kun ylittää alueiden rajoja.
Eria asia on, onko sillä pelin kannalta yhtään mitään väliä, miten lähelle ruoho piirtyy. Minulle ei grafiikalla kuitenkaan ole niin väliä, sisältö on tärkein. Hyviä pelejä tehtiin ennen kaikkia näitä nykyisiä höpöhöpöfiltteröintejä ja mitäliemäppäyksiä. Hieno ulkoasu on vain viimeistelee luomuksen.
Popupista valittavien on ymmärrettävä, että jos kaikki haluttaisiin piirtää maksimidetaileilla horisonttiin asti, piirtoetäisyyden pitäisi olla vain ~kolmannes nykyisestä.
Tämä on hyvä kompromissi piirtoetäisyyden ja yksityiskohtien välillä.
Musiikki on ykkösluokkaa ja äänimaailma on rikas. 5.1-setin kautta immersio paranee huomattavasti.
Ääninäyttely on laadukasta, mutta jossain vaiheessa voi saman NPC:iden välisen keskustelun sadatta kertaa kuuleminen tympimään. Pari hahmoa tuntuu menevän vähän yli, mutta nekin vain muutamien replojen osalta. Kokonaisuutena kiitettävä, kun muistaa materiaalin järkyttävän määrän.
Fysiikkamoottori luo valtavasti hauskoja tilanteita. Ansat toimivat kuten pitääkin, ja jotain äärimmäisen viihdyttävää siinä on, kun neulatyynyksi ammuttu vihollinen lopulta vierii mäkeä alas raajat huitoen.
Pari bugia on osunut kohdella. Kerran hevosen selkään noustessa epätasaisessa maastossa hahmo tipahti maailman läpi, onneksi fast travel auttoi pois. Toisella kerralla jäin luolastossa umpikujatunneliin jumiin paikkaan, jonne ei ilmeisesti oltu tarkoitettu jouduttavan. Mennessä tiellä ollut kivi clippasi kulmasta läpi, takaisin se ei enää päästänyt.
CE: Bonuslevyn sisältänyt oikeastaan mitään ihmeempää, mitä ei olisi jo aiemmin julkistetuista videoista tai haastatteluista kuullut. Aika samaa tasoa Halo 2:n bonuslevyn kanssa, kouluarvosana 7+.
Kolikko on hieno, vaikkakin mielestäni epärealistisen suuri. Painoa sillä on mukavasti, ei tunnu halvalta tai muoviselta.
Kirjasta ei ole tullut liiemmin selailtua, koska pelin latausajat ovat liian lyhyitä. Ei ehdi puolta sivua lukemaan ennen kuin pitäisi taas pelata
Tekstiä tulikin vähäsen odotettua enemmän. Takaisin Tamrieliin - Mars!